Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on mielestäsi kohtuullinen alkoholin käyttö? (gallup)

Vierailija
24.09.2018 |

Laadin gallupin, koska minua kiinnostaa tämä asia, johon itse suhtaudun 70-luvun lapsena varsin vapaamielisesti, mitä aikuisten juomiseen tulee.

Vastauksensa/äänestyksen perustelu on enemmän kuin suotavaa. :)

Mitä on mielestäsi kohtuullinen alkoholin käyttö? (gallup)

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Fanny ja Alexander näytelmä esittää tämän hyvin. Alkuun on iloinen perhe, paljon juhlia, lapset mukana juhlissa. On alkoholiakin, mutta ei ongelmakäyttöä. Tämä vaihtuu tiukkapipoiseen uskonnollisuuteen jossa turha hauskanpito on syntiä ja kiellettyä. Kannattaa katsoa ja miettiä niitä omia tuomitsevia asenteitaan, että onko ne se ainoa totuus.

Vierailija
22/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mm. turkkilaiset eivät juo ihan vapautuneesti rakıa ennen pimeyden laskeutumista?

Naurattaa hiukan tuo termi "etelän maissa"...

Missä ihmeen etelän maissa???

Virokin on etelä ihan vaan täältä Helsingistä katsottuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsukaa tiukkapipoksi, mutta en katsoisi joka päiväistä viinilasillistakaan, saatika joka iltaista paria "saunakaljaa". Ei alkoholia tarvitse joka päivä kuluttaa.

Älä ikinä muuta Suomea etelämmäksi.

T. Keski-eurooppalainen

Asun KeskiEuroopassa... Mutta ei muiden kuin oma ja puolison alkoholin käyttö minulle kuulu mitenkään. Mistä minä siitä edes tietäisin.

Vierailija
24/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kohtullinen käyttö on sellaista, että kerran viikossa voi vaikka viikonloppuisin juoda sen lasin viiniä ruuan kanssa tai sen saunajuoman. Sitten pari kolme kertaa vuodessa voi ottaa vähän reilummin vaikka jossain juhlissa tai aikuisten illanistujaisissa, siis siten että voi sanoa olevansa humalassa, tosin tuossakin kyllä aikuisen ihmisen pitäisi joku tolkku pitää. Eli ei nyt sellaista humalaa, että jalat ei kanna ja muisti lähtee, oksentelee ja sammuu. Ja jos on sellaista taipumusta, että tulee rähinä päälle, niin siinä tapauksessa pitäisi ymmärtää olla humaltumatta. Ja lasten seurasta olen ehdottomasti sitä mieltä, että silloin ei humalassa olla.

Vierailija
25/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan kanssa sellainen määrä viiniä, jonka jälkeen voit hypätä auton rattiin

Lapsuudenkodissani oli noin, enkä edes tajunnut koskaan alkoholin käyttöä.

Vierailija
26/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi juomisen määrällä mitata. Oleellisempaa on, kuinka keskeinen osa ihmisen elämässä alkoholilla on. Jos kaikki pyörii juomisen ympärillä, alkoholinkäyttö ei ole kohtuullista alkoholin määrästä riippumatta.

Vierailija
27/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari saunakaljaa tai ruokajuomaa viikossa ja lisäksi känni silloin tällöin ilman lapsia on ok.

Näin 70-luvun lapsena mulle ei jäänyt traumoja aikuisten kotibileistä muutaman kerran vuodessa vaikka paikalla oltiinkin.

Vierailija
28/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin tuon YKSI lasillinen viiniä, koska mun on pakko nykyään asettaa itselleni tiukat rajat alkoholin kanssa. Pakko on pakko. On tullut juotua vähän liikaa.

Eräänä iltana join. Sitten oksensin. No, odotin 15 minuuttia ja sitten jatkoin juomista. Piti juoda koska pullossa oli vielä jäljellä. Mutta kun pullo tyhjeni niin totesin että ei tässä kyllä oo enää mitään järkeä.

Vierailija
29/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt sitä, kun jotkut ”kohtuukäyttäjät” juovat pieniä määriä päivittäin. Itselläni ainakin vaikuttaisi yleiseen jaksamiseen ja unien laatuun.

Vierailija
30/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän kaksi putkea vuoteen. Ensin 4kk putkeen ja sitten 8kk

Vierailija
31/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsukaa tiukkapipoksi, mutta en katsoisi joka päiväistä viinilasillistakaan, saatika joka iltaista paria "saunakaljaa". Ei alkoholia tarvitse joka päivä kuluttaa.

T. Keski-eurooppalainen

No höpö taas. Asun aika paljon Suomea etelämpänä, ja tunnen ihmisiä ympäri maailman, eikä tosiaan kaikki juo päivittäin alkoholia. Muslimit eivät tietenkään, mutta muissakin kansoissa on niitä, jotka käyttävät enemmän, ja niitä, jotka käyttävät vähemmän.

Ja terveyden kannalta turvallista alkoholin käyttöä ei ole.

Kun käyn lounaalla työpäivän aikana, niin 80 prosentilla on pöydässä viinipullo.... Kun vien lapsen synttäreille, niin minulle vanhempana isketään ekana viinilasi käteen... mieheni työpaikalla on tapana, että kaikki menee päivän päätteeksi oluelle...

Juu, ei kaikki juo. Mutta ei minun kokemukseni mukaan Suomessa nyt ihan näin...

Vierailija
32/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-eurooppalainen

No höpö taas. Asun aika paljon Suomea etelämpänä, ja tunnen ihmisiä ympäri maailman, eikä tosiaan kaikki juo päivittäin alkoholia. Muslimit eivät tietenkään, mutta muissakin kansoissa on niitä, jotka käyttävät enemmän, ja niitä, jotka käyttävät vähemmän.

Kun käyn lounaalla työpäivän aikana, niin 80 prosentilla on pöydässä viinipullo.... Kun vien lapsen synttäreille, niin minulle vanhempana isketään ekana viinilasi käteen... mieheni työpaikalla on tapana, että kaikki menee päivän päätteeksi oluelle...

Ja kun minä käyn lounaalla, ei kenelläkään ole pöydässä viinipulloa. Ja asun noin Välimeren korkeudella mutta en Euroopassa. Joten ihan turha yleistää mitään Suomen eteläpuolijuttua.

Vierailija
33/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-eurooppalainen

Ja kun minä käyn lounaalla, ei kenelläkään ole pöydässä viinipulloa. Ja asun noin Välimeren korkeudella mutta en Euroopassa. Joten ihan turha yleistää mitään Suomen eteläpuolijuttua.

Sinua ei lasketa. Euroopan ulkopuolella ei ole elämää.

Vierailija
34/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-eurooppalainen

Oletpas sinä kiukkuinen.... mutta yleensä Suomen alkoholinkäyttöä verrataan Euroopan alkoholinkäyttöön, ei Lähi-Itään eikä Amerikkaan tms.

Vierailija
35/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Keski-eurooppalainen

Oletpas sinä kiukkuinen.... mutta yleensä Suomen alkoholinkäyttöä verrataan Euroopan alkoholinkäyttöön, ei Lähi-Itään eikä Amerikkaan tms.

Vai niin. Olen kyllä Saksassakin asunut, eikä sielläkään kaikki alkoholia päivittäin käyttäneet.

Vierailija
36/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika harva varmaan käy joka päivä saunassa. Itse ainakin käsitin tuon "1-2 siideriä/saunakaljaa" -vaihtoehdon että kerran viikossa tuo määrä. Se on mielestäni vielä kohtuullista.

Vierailija
37/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohtuullista, jos ei juo ollenkaan alkoholia. Kaikki säännöllisesti toistuva juominen on alkoholismia. Jos juo kerran vuodessa, on sama olla ylpeästi absolutisti. Vaatii kovaa luonnetta pysyä raittiina, vain luuserit sekoittaa päänsä nautintoaineilla!

Vierailija
38/38 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullista on kerran kuussa olut/viini/viski annos. Kaikki mikäenee yli tästä on onhelmakäyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä