Antaisitko sukulaisen ilmi veropetoksesta?
Sukulaisella on ollut asunto vuokrattuna yli 30 vuotta. Nyt on saatu tietää, että hän ei ole koskaan ilmoittanut vuokratuloa verottajalle. Maksamattomat verot ovat kymmeniä tuhansia euroja. Tuntuu aika epäreilulta ja rikolliselta.
Mitä kiinni jäämisestä seuraa tälle henkilölle? Pitäisikö ilmiantaa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on säälittävää katkeruutta kytätä tuollaisia ja mennä niitä ilmoittamaan verottajalle. Ihan sairasta touhua ja vain Suomessa mahdollista. Älkää nyt olko niin kateellisia ja säälittäviä, että kantelette muista ihmisistä aivan säälittäviä pikkujuttuja, kuten jonkun auton vuokraaminen! .
Mun mielestä ei ole "säälittävä pikkujuttu". Laskeskelin, että korkoa korolle huomioituna tämä veron välttelijä on "tienannut" 90-100.000 euroa. Ei ainakaan minulle olisi pikkujuttu. Kun poliitikko tai julkkis tekee tämän suuruusluokan kuprun, oletko edelleen sitä mieltä, että pikkujuttu, antaa olla?
Ja otitko laskelmaan myös huomioon sen, että vastike vähennetään ensin, ja myös remontit ja arvonalenema, joten verotettava osuus voi olla oikeasti hyvin pieni. Veron osuus kuussa kaksinumeroinen. Jos sitäkään, meillä tosiaan arvonalenema huomioiden vähensi jopa osakkeiden osinkojen verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on säälittävää katkeruutta kytätä tuollaisia ja mennä niitä ilmoittamaan verottajalle. Ihan sairasta touhua ja vain Suomessa mahdollista. Älkää nyt olko niin kateellisia ja säälittäviä, että kantelette muista ihmisistä aivan säälittäviä pikkujuttuja, kuten jonkun auton vuokraaminen! .
Mun mielestä ei ole "säälittävä pikkujuttu". Laskeskelin, että korkoa korolle huomioituna tämä veron välttelijä on "tienannut" 90-100.000 euroa. Ei ainakaan minulle olisi pikkujuttu. Kun poliitikko tai julkkis tekee tämän suuruusluokan kuprun, oletko edelleen sitä mieltä, että pikkujuttu, antaa olla?
Ja otitko laskelmaan myös huomioon sen, että vastike vähennetään ensin, ja myös remontit ja arvonalenema, joten verotettava osuus voi olla oikeasti hyvin pieni. Veron osuus kuussa kaksinumeroinen. Jos sitäkään, meillä tosiaan arvonalenema huomioiden vähensi jopa osakkeiden osinkojen verotusta.
Kyllä, kiinteistöala on oma leipälajini, joten laskelmat ovat kohdillaan. Mutta mikä ihmeen arvonalenema? Ei sellaista ole, kun pääomatuloa verotetaan. Pääomatulon hankkimisesta johtuneet kulut, kuten ns. vuosikorjaukset, saa vähentää.
Vältetyksi pääomatuloveroksi olen laskenut keskimäärin 70 euroa/ kk 40 vuoden ajan. Alkuvuosina tulo/kk ollut pienempi, nyt on huomattavasti suurempi. Kaavamaisesti laskettuna: samansuuruisen vuosimaksun (840 euroa) loppuarvo 5% korkokannalla ja 40 vuoden ajan antaa loppuarvoksi 101.472 euroa. [Korkotaulukosta katsot Samansuuruisen vuosimaksun loppuarvo 5% ja 40 vuotta -> 120,8 x 840e = 101.742e]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ottaa vuokrat luonnossa, eikä vaan kehdannut sanoa :D
Nonni, tota ei olla osattu ajatella! Omistaja on vanhempi muija ja vuokralainen noin 25v nätti typykkä :D Mut nykymaailmassa sitä on niin kaikenlaista ...
Kyllä siitäkin pitää verot maksaa. Mikähän on pillun verotusarvo? Ja otetaanko siinä huomioon laatua ollenkaan koska onhan siinä nyt ihan arvo jos verrataan jotain parikymppisin tiukkaa ja kaunista hilloviivaa johonkin jo hieman rispaantuneeseen vanhemman naisen römpsykkään.
Hi-hi-Hilloviiva... römpsykkä hihi ... mitä vähennyksiä sais tehä?
Kyllä siitäkin pitää verot maksaa. Mikähän on pillun verotusarvo? Ja otetaanko siinä huomioon laatua ollenkaan koska onhan siinä nyt ihan arvo jos verrataan jotain parikymppisin tiukkaa ja kaunista hilloviivaa johonkin jo hieman rispaantuneeseen vanhemman naisen römpsykkään.