Antaisitko sukulaisen ilmi veropetoksesta?
Sukulaisella on ollut asunto vuokrattuna yli 30 vuotta. Nyt on saatu tietää, että hän ei ole koskaan ilmoittanut vuokratuloa verottajalle. Maksamattomat verot ovat kymmeniä tuhansia euroja. Tuntuu aika epäreilulta ja rikolliselta.
Mitä kiinni jäämisestä seuraa tälle henkilölle? Pitäisikö ilmiantaa?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukulaisesta. Jos tuntuisi, että hän on tehnyt sen vain tyhmyyttään, käskisin lopettaa homman ja alkaa maksaa veroja tai korjata rästit. Muussa tapauksessa antaisin ilmi.
Kyllä tietää, että pitäisi maksaa verot. Kun kerran juteltiin veroista ja sitte kysyttiin, että paljonko hän maksaa veroa vuokralla olevasta asunnostaan, niin mumisi vain että kyl siitä vissiin jotain menee. Tuosta heräsi epäily, ja kysyin asiaa verotoimistosta: ei ole koskaan maksanut.
Tämähän on mielenkiintoista. Soitin verottajalle ja kysyin, olenko masanut veroja vuokratuloista. Puhelinpalvelusta ohjattiin kysymään asiaa verkon kautta ( vahva tunnistautuminen) tai käymään verotoimistossa sekä esittämään samalla henkkarit, koska ko. tietoa ei anneta muille kuin minulle tai edunvalvojalleni tai sille, jonka valtuutan tietoa selvittämään. Kukaan muu ei ko. tietoa saa.
Mielenkiintoista tai ei, mutta tänään aamulla soitin verottajan numeroon 029 497 002 ja sain tietää henkilön verotettavan ansiotulon, verotettavan pääomatulon ja kunnallisverotuksessa verotettavan tulon määrät sentilleen. Kysyin kolmelta eri verovuodelta ja tieto tuli kuin apteekin hyllyltä. Tämähän on aivan normaalia. Miten olet ajatellut Iltsikan ym. saavan tietää julkkisten ja rikkaiden verotiedot, kun ne julkaistaan muutaman viikon päästä.
Lahjoita vaikka omat rahasi mustalaisille ja nuubialaisille jos kiinnostaa ja anna muiden huolehtia omistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sukulaisesta. Jos tuntuisi, että hän on tehnyt sen vain tyhmyyttään, käskisin lopettaa homman ja alkaa maksaa veroja tai korjata rästit. Muussa tapauksessa antaisin ilmi.
Kyllä tietää, että pitäisi maksaa verot. Kun kerran juteltiin veroista ja sitte kysyttiin, että paljonko hän maksaa veroa vuokralla olevasta asunnostaan, niin mumisi vain että kyl siitä vissiin jotain menee. Tuosta heräsi epäily, ja kysyin asiaa verotoimistosta: ei ole koskaan maksanut.
Tämähän on mielenkiintoista. Soitin verottajalle ja kysyin, olenko masanut veroja vuokratuloista. Puhelinpalvelusta ohjattiin kysymään asiaa verkon kautta ( vahva tunnistautuminen) tai käymään verotoimistossa sekä esittämään samalla henkkarit, koska ko. tietoa ei anneta muille kuin minulle tai edunvalvojalleni tai sille, jonka valtuutan tietoa selvittämään. Kukaan muu ei ko. tietoa saa.
Mielenkiintoista tai ei, mutta tänään aamulla soitin verottajan numeroon 029 497 002 ja sain tietää henkilön verotettavan ansiotulon, verotettavan pääomatulon ja kunnallisverotuksessa verotettavan tulon määrät sentilleen. Kysyin kolmelta eri verovuodelta ja tieto tuli kuin apteekin hyllyltä. Tämähän on aivan normaalia. Miten olet ajatellut Iltsikan ym. saavan tietää julkkisten ja rikkaiden verotiedot, kun ne julkaistaan muutaman viikon päästä.
Siinä on ylilautajonnella mennyt vähän asiat sekasin, mutta piti päästä pätemään. Nuo tiedot ovat tosiaan julkisia, mutta ei nykyisen verokauden verokertymiä tai maksettuja ennakkaveroja kerrota muuta kuin sille asianoimaiselle.
Vierailija kirjoitti:
En. Sukulaisuussuhde on tärkeämpi kuin valtion veroäyrit Eiköhän tajua kuka ilmoituksen on tehnyt, jos olet juuri saanut tietää asiasta.
Varmasti tajuaa ja saa tajuta. Ei haittaa, on vaimon sukulainen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka on pystynyt noin kauan pimittämään vuokratulot?
Meillä on appivanhemmat asuneet 15 vuotta ilmaiseksi omistamassamme asunossa. Eipä ole verottaja kertaakaan kysynyt, maksavatko vuokraa. Eikä mitenkään pimitetä omistustamme.
Miksi verottajaa kiinnostaisi kuka asuu ilmaiseksi talossanne? Verottajaa kiinnostaa se, että appivanhemmat maksaisivat vuokraa, mutta te ette ilmoittaisi vuokratulosta verottajalle.
Ilman muuta pitää ilmoittaa verottajalle!
Voi olla, ettei ole verottavaa pääomatuloa vaikka onkin vuokratuloa - voi jopa saada alijäämähyvitystä jos pääomatuloon kohdistuvia menoja on enemmän kuin tuloja.
Mulla on mökki vuokralla ollut 15 vuotta ja vasta pari viime vuotta olen saanut verotettavaa tuloa sieltä, aina sitä ennen olen saanut mökin kulut isommaksi kuin vuokratulot.
Toinen juttu se, että ellei heillä ole kirjallista vuokrasopimusta ja/tai raha maksetaan käteen, ei se näy missään. Tai vuokralainen asuu siinä esim. työllään maksaa vuokraa (pitää pihaa ja taloa kunnossa).
Jos multa joku tutun tuttu kysyisi mitä saan vuokraa tai maksan siitä veroa niin mutisisin kyllä myös jotain epämääräistä. Mitä se kenellekään sukulaiselle tai naapurille kuuluu. Hoidan asiat kyllä verottajan kanssa.
t. 49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. En käräyttäisi ketään.
Aatteletko, että sillä tää maa muuttuis paremmaks ku ei maksettais veroja???
En. Vaikka tää valtio on verottanut jo itsensä hengiltä.
Oikeasti ei kiinnosta mistä kukakin rahansa repii.
Minullakin on eräs tuttu, joka vaikuttaa (mitättömän pienessä roolissa tosin) porvarispuolueessa ja väärinkäyttää tukia.
Vaahtoaa aina kuinka tukia on liikaa ja ihmiset väärinkäyttävät niitä, tekee itse aivan samaa. Ei siis virallisesti asu miesystävänsä kanssa vaan miesystävä on muualla kirjoilla jotta kummatkin saavat asumistukea ja miehen asunto on pimeästi vuokrattu eteenpäin. Kerran sanoi myös minulle että miesystävä on laiska töiden suhteen ja on siksi ns. "pöhisijä", eli on kaikenlaisia start uppeja, kun niihin voi saada helposti alussa Tekesin innovaatiotukia tms, ja sitten myöhemmin todeta ettei hankkeesta tulekaan mitään. Eikä ketään kiinnosta moinen pelleily! Pistää vihaksi!
Se ottaa vuokrat luonnossa, eikä vaan kehdannut sanoa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sukulainen olisi muuten hyvä tyyppi, katsoisin läpi sormien.
Jos taas ärsyttäisi pätemisellään, vauraudellaan, käytöksellään, mielipiteillään tai puhtoisuudellaan, kiusaus ilmiantoon olisi iso.
Puhtoisuudellaan?
Käytkö sinä suihkussa kahden viikon välein, peset hampaat kerran kuukaudessa ja vaihdat lakanat melkein joka vuosi? :D
ohis
Puhtoinen = puhdas omatunto, rehellinen
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettei ole verottavaa pääomatuloa vaikka onkin vuokratuloa - voi jopa saada alijäämähyvitystä jos pääomatuloon kohdistuvia menoja on enemmän kuin tuloja.
Mulla on mökki vuokralla ollut 15 vuotta ja vasta pari viime vuotta olen saanut verotettavaa tuloa sieltä, aina sitä ennen olen saanut mökin kulut isommaksi kuin vuokratulot.
Toinen juttu se, että ellei heillä ole kirjallista vuokrasopimusta ja/tai raha maksetaan käteen, ei se näy missään. Tai vuokralainen asuu siinä esim. työllään maksaa vuokraa (pitää pihaa ja taloa kunnossa).
Tällä ap henkilöllä ei taida olla vuokratuloon kohdistuvia vuosittain toistuvia menoja, kun asuntoyhtiössäkään ei ole tehty mitään yhtiöremppoja, joiden kulut olisi tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa . Tiedetään, kun asun tässä yhtiössä. Pienellä paikkakunnalla asiat tuppaavat tulemaan tietoon. Vuokrattua asuntoa remppasi yks paikallinen yrittäjä pari vuotta sitten. Ihmetteli sitten ääneen, kun ei XX halunnut kuittia, kun ei sillä ole käyttöä. Tästäkin voi päätellä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Se ottaa vuokrat luonnossa, eikä vaan kehdannut sanoa :D
Nonni, tota ei olla osattu ajatella! Omistaja on vanhempi muija ja vuokralainen noin 25v nätti typykkä :D Mut nykymaailmassa sitä on niin kaikenlaista ...
Kyllä se on säälittävää katkeruutta kytätä tuollaisia ja mennä niitä ilmoittamaan verottajalle. Ihan sairasta touhua ja vain Suomessa mahdollista. Älkää nyt olko niin kateellisia ja säälittäviä, että kantelette muista ihmisistä aivan säälittäviä pikkujuttuja, kuten jonkun auton vuokraaminen!
Mutta nämä samat ihmiset kantelivat koulussa, jos joku ei ollut tehnyt läksyjä ja kantelivat, jos huomasivat jonkun rikkovan jotain sääntöä. En voi ymmärtää, miten tällaiset ihmiset voivat aamulla katsoa itseään peiliin ja elää itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on säälittävää katkeruutta kytätä tuollaisia ja mennä niitä ilmoittamaan verottajalle. Ihan sairasta touhua ja vain Suomessa mahdollista. Älkää nyt olko niin kateellisia ja säälittäviä, että kantelette muista ihmisistä aivan säälittäviä pikkujuttuja, kuten jonkun auton vuokraaminen! .
Mun mielestä ei ole "säälittävä pikkujuttu". Laskeskelin, että korkoa korolle huomioituna tämä veron välttelijä on "tienannut" 90-100.000 euroa. Ei ainakaan minulle olisi pikkujuttu. Kun poliitikko tai julkkis tekee tämän suuruusluokan kuprun, oletko edelleen sitä mieltä, että pikkujuttu, antaa olla?
Periaattessa voisin ilmiantaa, koska harmaa talous syö meiltä kaikilta, mutta jos jo vuosikymmeniltä verot maksamatta sukulainen voi olla pahassa pulassa. En ehkä kuitenkaan haluaisi kenenkään elämää pilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ap henkilöllä ei taida olla vuokratuloon kohdistuvia vuosittain toistuvia menoja, kun asuntoyhtiössäkään ei ole tehty mitään yhtiöremppoja, joiden kulut olisi tuloutettu taloyhtiön kirjanpidossa . Tiedetään, kun asun tässä yhtiössä. Pienellä paikkakunnalla asiat tuppaavat tulemaan tietoon. Vuokrattua asuntoa remppasi yks paikallinen yrittäjä pari vuotta sitten. Ihmetteli sitten ääneen, kun ei XX halunnut kuittia, kun ei sillä ole käyttöä. Tästäkin voi päätellä jotain.
Nyt meni liian pitkälle. Kukaan yrittäjä ei mainosta pikkupaikkakunnalla eikä isommallakaan ettei antanut työstään kuittia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meni liian pitkälle. Kukaan yrittäjä ei mainosta pikkupaikkakunnalla eikä isommallakaan ettei antanut työstään kuittia.
Kyllä vain mainosti: teki työt kuitilla eli lähetti normaalin alvillisen laskun. Työn tilaaja ehdotti kuitittomuutta.
Rosvosukulaiset kiinni ja kyykkyyn!