Onko oikein että rikkailta viedään sodan syttyessä kalustoa?
Onko mielestäsi moraalisesti oikein, että jos sota syttyisi, vietäisiin rikkailta lupaa kysymättä heidän pihastaan esim. kalliita katumaastureita, traktoreita jne. armeijan käyttöön?
Kommentit (33)
Nyt on kyllä sodasta puhuttaessa palstalaisilla lähinnä historiamme pohjaan nojautuvaa arvelua, kun nykyajan sota voi kestää vain päiviä, mikäli vastapuolen suorittama yllätyshyökkäys onnistuu. Käsittääkseni Suomen armeija on varautunut tällaiseen sodan kehitykseen lisäämällä tätä kaupunkitaistelukoulutusta eli tietyn tyyppistä asemasotaa mahdollista tunkeutujaa vastaan; Lähi-Idästähän näitä kaupunkitaisteluiden eksperttejä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
On. Pientä se on kalusto, kun valtio velvoittaa nuoria miehiä antamaan henkensä sodassa.
Samaa mieltä.
Aloittaja on aika kummallinen, jos ensimmäinen asia, mitä hän mahdollisen sodan syttyessä miettii, on omien tavaroidensa mahdollinen antaminen armeijan käyttöön. Ne tavarat on kuitenkin jollain lailla korvattavissa sodan päätyttyä, mutta ihmishenget ei.
Vai meinaako aloittaja, että rintamalla olevat puolustavat hänen omaisuuttaan, mutta aloittajan itse ei tarvitse tehdä mitään, vaan ajelee rauhassa sillä maasturillaan?
Omistamasi asiat omistavat lopulta sinut.
Yleensä kriisitilanteessa ei olla köyhiä tai rikkaita, koska yhteenkuuluvuuden tunne on vahva ja pyritään yhteiseen hyvään.
Tästä hyvä esimerkki on junasukkien tarina sodan aikana.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee-itse/neulonta/tassa-ovat-al…
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kriisitilanteessa ei olla köyhiä tai rikkaita, koska yhteenkuuluvuuden tunne on vahva ja pyritään yhteiseen hyvään.
Tästä hyvä esimerkki on junasukkien tarina sodan aikana.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee-itse/neulonta/tassa-ovat-al…
Niinpä. Tottakai riitainen ja eripurainen kansa on heikompi kuin yhtenäinen. Uskon, että trollit tekevät tässä asiassa kaikkensa. Mutta mä vain uskon, että kriisitilanteessa kansa olisi kyllä yhtenäinen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä sodasta puhuttaessa palstalaisilla lähinnä historiamme pohjaan nojautuvaa arvelua, kun nykyajan sota voi kestää vain päiviä, mikäli vastapuolen suorittama yllätyshyökkäys onnistuu. Käsittääkseni Suomen armeija on varautunut tällaiseen sodan kehitykseen lisäämällä tätä kaupunkitaistelukoulutusta eli tietyn tyyppistä asemasotaa mahdollista tunkeutujaa vastaan; Lähi-Idästähän näitä kaupunkitaisteluiden eksperttejä löytyy.
Ai päivissä, niin kun itä-Ukrainassa juuri tällä hetkellä? Kaunkos ne siellä ovatkaan keskenään kiukutelleet, ne Ukrainalaiset? Ulkomaalaisiahan siellä ei ole koskaan ollutkaan, kuin korkeintaan lomamatkalla...
Ja sen takia sitä kuljetuskalustoa otetaan siviilistä, että kalustoa ja henkilöstöä saataisi siirrettyä pelipaikoille nopeasti.
Moottoriajoneuvojen ottolautakunta arvioi ajoneuvon lunastushinnan, joka maksetaan omistajalle lunastuksen yhteydessä. Kuulun tällaiseen lautakuntaan reserviläisenä ja olen ollut harjoittelemassa lunastustoimintaa. Lautakunnat ovat alueellisia.
Kyllä sinne yhtäläisesti viedään köyhiltäkin joilla tarvittavaa kalustoa on. Joskus tuli joku varautumislappunen, jossa lueteltiin mitä esim meiltä vietäisiin. Esim. Kirvestä meiltä ei löytyisi, sillä emme sellaista mihinkään tarvitse, eikä sellaista ole. Luulen ettei armeija kostuisi myöskään meidän lapiosta, joka varsineen paInaa jotain 15 kg.
80-luvulla sentään tajuttiin antaa maastureiden hankkijoille korvauksena selvästi alempi autoverotus (olivat jopa täysin vapaita autoverosta vuoteen -85 asti!). Kaikki hyötyi: ihmiset saivat ostettua maastureita halvemmalla ja armeija sai kivasti kalustoa sodanajan kokoonpanoa varten. Mitsun Pajero tai Toyotan Landcruiser olikin yleinen näky monen kodin pihassa.
Nykyaikana taasen...
Kun mietin viime sotaa ja omaa sukuani, niin vastaan, että on. Tai en tiedä, mitä heiltä vietiin, mutta oli se mitä tahansa, niin suvullani oli taatusti varaa siihen. Omistivat kartanon, kerrostalon ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Omistamasi asiat omistavat lopulta sinut.
Wau, hienosti sanottu! Tämän yritän muistaa (kun perin). Varallisuudesta voi oikeasti tulla riesa, jos sille antaa itsensä.
AP sinne rajalle neuvottelemaan. Jos saa vihollisen tuolla argumentilla vakuutettua, että mennään mieluummin kaikki vaan kotiin, niin kelpaa se mullekin.