Onko parempi tietää miehen eksistä vai elää tietämättömyydessä? Jos on mustasukkaisuuteen taipuvainen.
Olen yrittänyt pohtia, että olisiko parempi tietää miehen eksistä vähän lisää, koska nyt tiedän jotakuinkin että miten pitkiä suhteita on ollut ja minkä nimisten kanssa, miten päättyneet jne. Tämän varmaan kuuluisi olla se normaali määrä?
Mutta ongelmani on mustasukkaisuus. Tiedän, että se on "oma" ongelmani, mutta onko kellään täällä kokemusta, että miten sitä parhaiten helpottaisi? Minulle käy helposti niin, että kun mies nyt on kertonut vain asiat A ja B, niin itse kuvittelen sitten päälle asiat C ja D. Vilkaisen somesta, että minkä näköisiä naisia ovat olleet ja sitten mietin että ahaa, tuossa tytössä hän varmaan oli hulluna noihin silmiin, minulla kun on aika pienet ja tavanomaiset silmät. Ja tätä rataa. Mustasukkaisuus kohdistuu enimmäkseen ulkonäköön ja seksiin - ulkonäköön, koska se on minulle heikko kohta (siitä kiusattu, koen olevani ruma) ja seksiin, koska siitäkin kokemukseni on vähäinen ja mies on ripotellut pieniä tietoja siitä, millaista seksiä on eksien kanssa harrastanut. Esimerkiksi, että oli todella kiihottavaa panna julkisella paikalla, mutta kuitenkaan minun kanssani ei ole mitään tällaista jännittävää halunnut kokeilla. Toinen vaikkapa, että anaaliseksi oli aivan upeaa, minä taas en siihen pysty kun sattuu liikaa.
Kannattaisiko asiasta vielä puhua miehen kanssa, mitä luulette? Vai pitäisikö minun yrittää yksin sinnitellä ajatusteni ja tunteitteni kanssa? Olemme olleet yhdessä alle 2 vuotta ja oikeastaan tuntuu, että nämä mustasukkaisuuden tunteeni vain pahenevat ajan myötä... etenkin jos/kun suhteeseen ilmaantuu ongelmia.
Mietin siis, että helpottaisiko aiemmista suhteista puhuminen, vai pitäisikö puhua vain mustasukkaisuudestani, vai pitäisikö jättää puhuminen tästä aiheesta kokonaan väliin?
Kommentit (46)
Omilla kuvitelmilla... Tässä vaiheessa ollaan jo hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kannattaisko mieluummin kuitenkin hoitaa se oma kuuppa ja itsetunto kuntoon?
No tätähän minä kysyin, että mitäpä kannattaisi tehdä. Olet siis sitä mieltä, että ei pidä sanoa miehelle halaistua sanaa? Kenen kanssa sitten puhun? Psykologinko? Pitäisikö minun siis ostaa monen sadan, jopa monen tuhannen euron palvelu tätä varten eikä hiiskua sanaakaan kellekään muulle?
ap
Kyllä koska asian vatvominen miehen kanssa ei auta kumpaakaan teistä. Sussa on se vika eli huono itsetunto joka näyttäytyy mustasukkaisuutena. Sun pitää se hoitaa, ei ole miehen tehtävä rauhoitella sua. Sä et myöskään tajua että exät ovat exiä syystä ja mies on nyt sun kanssa joten miks ihmeessä pilaisit parisuhteesi miettimällä jotain ennen sun aikaasi tapahtunutta juttua tai ihmistä. Miehen menneisyys ei tässä ole se ongelma vaan sinä itse. Koita tajuta se ja hae apua. Ja lopeta itsesi vertaaminen muihin - mies on kanssasi koska haluaa olla sun kanssasi.
Joo no tiedän että minussa on vika, kiitti vaan... Ei nyt ole takataskussa ylimääräistä tonnia jota heittää jollekin huuhaapsykologille...
ap
Tolla kommentoijalla on kyllä hyvä pointti, vaikka sen aika huonosti sanookin. Mustasukkaisuus pilaa helposti hyvinkin suhteen, eikä mustasukkaisena kannata miehen kanssa asiasta keskustella. Itsellä toimi tosiaan se, kun kerroin miehelleni (silloin kun en ollut mustasukkaisuuden puuskassa), että minulla on tällaista ongelmaa, ja että kyseessä on tosiaan MINUN ongelmani. Pyysin, että hän vain kestäisi minua ja antaisi "puuskien" vaan mennä ohitse, sillä tiedän itsekin niiden olevan typeriä, mutta välillä tunteet vain ottavat vallan. Näin siis teimme ja puuskat menivätkin paljon helpommin ohitse, kun mies osasi suhtautua niihin neutraalista ja välillä vähän naureskeli ja halailikin. "Puuskien" jälkeen meninkin usein juttelemaan miehelle ja pyytelin anteeksi, että ärsyynnyin häneen omien itsetunto ongelmieni takia. Nyt en edes muista koska olisi viimeksi tullut mustasukkaisia tunteita ollenkaan, mutta tosiaan tärkeintä on se, että itselläsi ei ikinä tunne ja järki sekotu! Sanot vaan itsellesi, että tämä mustasukkaisuus on aivan typerää, mutta tällainen tunne minulla nyt vaan on.
Myös miehesi suhtautuminen tilanteeseen kuulostaa kypsältä ja välittävältä.
Niin se olikin, ja vaikka suurin muutos tapahtui minussa itsessäni, niin olisi toisenlaisen miehen kanssa tilanne varmasti ollut paljon vaikeampi. Mutta tästä kertomuksestani ei tule esille se kuinka huonosti me molemmat käyttäydyimme ennen kuin saimme mustasukkaisuuteni "aisoihin". Tilanne oli oikeasti aika huono, ja mustasukkaisuus aiheutti aivan liikaa riitoja meidän suhteessamme. Minä toki aiheutin riidat, mutta tottakai mies niihin lähti mukaan, kun käyttäydyin täysin lapsellisesti ja monesti jopa syytin häntä ihan turhista asioista. Tarkoituksenani tässä on tuoda esille, että todella huonoistakin käytösmalleista voi päästä eroon, jos niitä on valmis alkamaan muuttamaan ja että aina lähtökohtaisesti tulisi pyrkiä muuttamaa omaa käytöstään (vaikka tilanteessa myös toisella olisi osuutta ongelmiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla heräs lähinnä kysymys että miks ihmeessä mies kertoo sulle mahtavista seksikokemuksistaan eksiensä kanssa? Tommonen ei tunnu kenestäkään kivalta, ja kun vielä olet tosi mustasukkainen niin avot.
Veikkaan, että ap on inttänyt mieheltä tämän vastauksen.
Jos mun mies olis mustasukkainen ja inttäis multa jotain eksiin liittyviä seksikertomuksia niin viiminen asia mikä tulis mieleen ois kertoa miten mahtavaa se seksi on ollut. :D
Ap:llä on ongelmia mustasukkaisuuden kanssa, kyllä, mutta ei ap:n mieskään ihan täysillä käy. Ehkä nauttii siitä että nainen on mustis...?
/38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla heräs lähinnä kysymys että miks ihmeessä mies kertoo sulle mahtavista seksikokemuksistaan eksiensä kanssa? Tommonen ei tunnu kenestäkään kivalta, ja kun vielä olet tosi mustasukkainen niin avot.
Jos mun mies olis mustasukkainen ja inttäis multa jotain eksiin liittyviä seksikertomuksia niin viiminen asia mikä tulis mieleen ois kertoa miten mahtavaa se seksi on ollut. :D
Ap:llä on ongelmia mustasukkaisuuden kanssa, kyllä, mutta ei ap:n mieskään ihan täysillä käy. Ehkä nauttii siitä että nainen on mustis...?
/38
Mutta jos ap ei ole ollut tyytyväinen vastaukseen, vaan inttänyt ja inttänyt, niin kyllä mies on sanonut asian juuri niin kuin se on tai jopa suurennellut asiaa, koska ei ole jaksanut kuunnella enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/38
Mutta jos ap ei ole ollut tyytyväinen vastaukseen, vaan inttänyt ja inttänyt, niin kyllä mies on sanonut asian juuri niin kuin se on tai jopa suurennellut asiaa, koska ei ole jaksanut kuunnella enempää.
Sekin voi olla. Tosin itse ratkaisisin moisen inttäjäongelman pakkaamalla kamani. Ei siinä toisen mielen pahoittaminen auta mitään.
/38
En oikein ymmärrä, miksi olet mustasukkainen menneelle. Mies on valinnut olla sinun kanssasi nyt. Miksi siis piinaat itseäsi?