Tajusin äsken, että olen ollut (aikuisiällä) järjestelemässä yli 10 baby showeria mutta en vieraana yksissäkään ristiäisissä
Kaveriporukassani järjestetään n:ttä vauvakutsua (baby shower). Tässä aikatauluja sumpliessa aloin laskemaan, kuinka monia vauvakutsuja olen ollut aktiivisesti järjestelemässä viimeisten viiden vuoden aikana kun kaveripiiriin alkoi syntyä lapsia. Laskin, että ainakin 10:n baby showerin järjestelyyn olen osallistunut aktiivisesti ja tietysti myös osallistunut kustannuksiin. Kaikki vauvakutsujen juhlakalut ovat minulle siis läheisiä ystäviä ja rahaa on käytetty sen mukaisesti. Tarjottu esim. ravintolaillallinen tai brunssi, vaihtoehtoisesti leivottu kaikkea hyvää kotona, kerätty rahaa vauvan ja äidin lahjaan. Nyt taas kaveriporukassamme pyörii aktiivinen salainen fb-ryhmä, jossa suunnitellaan seuraavaa "yllätys"baby showeria. Yllätys sitaateissa siksi, koska se ei taatusti ole yllätys juhlakalulle. Hän saa kolmannen lapsensa ja aiemminkin hänelle on järjestetty. Hän on itse ollut aktiivinen järjestämään vauvajuhlia myös muille, joten siksi varmasti odottaa/tietää itsekin saavansa juhlat.
Olen sinkku eikä mulla ole lapsia, joten en ole järjestänyt yksiäkään ristiäisiä/nimijuhlia. En siis erityisemmin tunne, mikä käytäntö noissa ristiäisissä yleensä on. Tajusin kuitenkin äsken, että vaikka ystäväpiirissämme panostetaan baby showereihin, ei ole kuitenkaan tapana kutsua näitä läheisiä ystäviä lapsen ristiäisiin. Tai ainakaan mua ei ole kutsuttu. Alkoipa äkkiä tuntua vähän typerältä. Tai siis mietin, että jos mulle järjestettäisiin yllätysjuhlat vauvan syntymän kunniaksi ja saisin 150 euron lahjakortin esim. kylpylään, niin kyllä varmaan kutsuisin em. juhlan järjestäjät esim. ristiäisten kahvitarjoiluille.
Okei, kuulostan varmaan ihan älyttömän katkeralta mutta en oikeastaan ole. Lähinnä aloin vaan ihmettelemään. Ja voihan olla, että noi ristiäiset on ihan hirveitä juhlia, ja ehkä ystävät ajattelee, että niihin "joudutaan tulemaan", ei "päästä" :D Mutta olisi kiva kuulla muiltakin mielipiteitä tästä teemasta!
Kommentit (52)
Sinuna Ihmettelisin enemmänkin sitä, miksi kukaan ei ole pyytänyt sinua kummiksi. Naimaton, lapseton ja aktiivinen neito on juuri sellainen, jonka kaikki lapselleen kummiksi haluavat. Mikä siis on pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Moni varmaan mieltää ristiäiset lähisuvun pieneksi tapahtumaksi eikä siksi kutsu ystäviä paikalle?
Sen sijaan pitäisin sopivana että kutsuttaisiin ystävät jollain muulla tavalla katsomaan vauvaa, vaikka sitten ristiäisten jälkeen. Etenkin jos on hienot babyshowerit järkätty ja nähty vaivaa niiden eteen.
Meilläpäin tuollainen on suht yleistäkin. Kutsutaan rääppiäisiksi. Ystävät tulevat katsomaan vauvaa ja "rääppimään" suihinsa loput juhlatarjoiluista :)
Vierailija kirjoitti:
Sinuna Ihmettelisin enemmänkin sitä, miksi kukaan ei ole pyytänyt sinua kummiksi. Naimaton, lapseton ja aktiivinen neito on juuri sellainen, jonka kaikki lapselleen kummiksi haluavat. Mikä siis on pielessä?
En tiedä mikä on pielessä. Ehkä osin vaikuttaa se, etten kuulu kirkkoon. Ystävieni lasten kummit ovat olleet järjestään (sukulais)pariskuntia. Olisin kyllä etenkin tyttölapselle mielelläni epävirallinen, kirkkoon kuulumaton kummi jos vaan pyydettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on pielessä. Ehkä osin vaikuttaa se, etten kuulu kirkkoon. Ystävieni lasten kummit ovat olleet järjestään (sukulais)pariskuntia. Olisin kyllä etenkin tyttölapselle mielelläni epävirallinen, kirkkoon kuulumaton kummi jos vaan pyydettäisiin.
Tämä siis ap.
Tuollaisella määrällä luulisi sinulla olevan liuta kummilapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis yleistä järjestää baby showerit muutenkin kuin ensimmäistä lastaan odottaville?
Amerikassa ainakin järjestetään oli lapsi ensimmäinen tai vaikka viides. Suomessahan tuo koko "showeri" ei taida olla kovin yleinen.
Kyllä se jenkeissäkin on perinteisesti nimenomaan ensimmäisen lapsen kohdalla. Babyshowerien idea on nimenomaan juhlia sitä muutosta äidiksi ja siellähän annetaan nimenomaan sellaisia lahjoja jotka useamman lapsen äidillä jo on. Leikitkin on yleensä sellaisi että niillä ”testataan” tulevan äidin tietoutta lapsenhoidosta.
Me järjestettiin yhdelle kaverille toisen lapsen kohdalla kun hän sai ensimmäisen lapsensa kun muut ei vielä olleet lisääntymisiässä eikä kenelläkään tullut mieleenkään pitää sellaisia juhlia. Nykyisin kun tuo on aika yleinen perinne ajateltiin että olis reilua pitää yhdelle kavereista kun hän on osallistunut aina niiden babyshowereihin.
Baby showerit kolmannen lapsensa saavalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vaikka kuinka monissa muuttotalkoissa, mutta koskaan ei ole kutsuttu tupareihin.
Tuo on kyllä jo aika tylyä muuttajilta.
Paitsi jos mitään tupareita ei ole järkätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo selittää minusta paljonkin. Kristillisessä kasteessahan kummin täytyy kuulua kirkkoon. Ellei sitten ole ns. haltijakummi eli "epävirallinen" kummi.
Monet myös ajattelevat, että sukulainen on parempi kummi kuin ystävä, koska sukulaisuus pysyy, mutta ystävyys välttämättä ei. Toki oikeastihan ystävän kanssa voi olla paljon läheisemmät välit kuin sukulaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut vaikka kuinka monissa muuttotalkoissa, mutta koskaan ei ole kutsuttu tupareihin.
Tuo on kyllä jo aika tylyä muuttajilta.
Paitsi jos mitään tupareita ei ole järkätty.
Se onkin ihan eri asia. Oletettavasti näin ei ollut tuossa muuttoaputapauksessa.
Meidan suvussa on aina ollut tapana etta ristiaiset on ihan vaan perhe-juttu. Lahimmat sukulaiset ja sitten ne kummit tietenkin. Mitaan baby showereita ei ole koskaan kukaan jarjestanyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä ikäpolvea, että tämä amerikkalainen "Baby Shower" -juttu on ihan tuntemanton, joten en ota siihen kantaa. Mutta jospa on niin, että ystäväsi ovat ajatelleet ristiäisten olevan perhejuttu ja jotenkin "vakavampi" ja ehkä hartaampi tilaisuus ja baby shower sitten ystävien kesken vietetty iloisempi tapahtuma, johon kutsutaan ne jotka halutaan kutsua kun taas ristiäisiin kutsutaan ne jotka "pitää" kutsua.
Mutta onhan tuo vähän epäreilua, että kaverisi järkkäävät sinulle juhlat ja ostavat sinulle hemmottelulahjoja ja vaivan palkaksi sinä et viitsi edes kakkukahveja ristiäisissä heille tarjota. Eri asia jos se tuleva äiti itse järjestäisi ja maksaisi baby showerit, mutta kun ei maksa eikä järjestä. Odottaa vain valmista. Voisi verrata vaikka siihen, että kaaso ja muu polttariporukka eivät saisi kutsua häihin.
No me emme ainakaan kutsu ristiäisiin kuin vain sukulaiset ja kummit, onkohan muilla samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä ikäpolvea, että tämä amerikkalainen "Baby Shower" -juttu on ihan tuntemanton, joten en ota siihen kantaa. Mutta jospa on niin, että ystäväsi ovat ajatelleet ristiäisten olevan perhejuttu ja jotenkin "vakavampi" ja ehkä hartaampi tilaisuus ja baby shower sitten ystävien kesken vietetty iloisempi tapahtuma, johon kutsutaan ne jotka halutaan kutsua kun taas ristiäisiin kutsutaan ne jotka "pitää" kutsua.
Mutta onhan tuo vähän epäreilua, että kaverisi järkkäävät sinulle juhlat ja ostavat sinulle hemmottelulahjoja ja vaivan palkaksi sinä et viitsi edes kakkukahveja ristiäisissä heille tarjota. Eri asia jos se tuleva äiti itse järjestäisi ja maksaisi baby showerit, mutta kun ei maksa eikä järjestä. Odottaa vain valmista. Voisi verrata vaikka siihen, että kaaso ja muu polttariporukka eivät saisi kutsua häihin.
Minusta tuo ei ole ollenkaan sama asia. Jos välttämättä haluaa juhlat järjestää (usein äidin vastahakoisuudesta huolimatta), ei voi olettaa siitä mitään palkkaa. Vain jos erikseen on pyydetty avuksi, kiitoslahja on paikallaan. Silloinkaan kutsu ristiäisiin ei ole tarpeen, koska sadannen kerran sanottuna ristiäiset ovat yleensä vain lähisuvulle (toisin kun häät). Sen sijaan voi ostaa kiitokseksi vaikka hierontalahjakortin tms. Tai pitää ihan erilliset kahvittelut ystäville.
Vierailija kirjoitti:
No me emme ainakaan kutsu ristiäisiin kuin vain sukulaiset ja kummit, onkohan muilla samoin?
Lue ketju. Vastaus löytyy arviolta 20 kertaisena.
Miksi tämä baby shower hömpötyskin on pitänyt tuoda Suomeen? En vaan ymmärrä, vaikka olen vielä sitä sukupolvea, joka tuon on aloittanut (olen 28). Kun tuokin alkaa olla jo samanlaista kilpavarustelua ja rahanmenoa kuin polttarit. Ajattelen kauhulla, jos sattuisi sellainen vuosi, että olisi useammat häät ja baby showerit, kyllä siinä olisi oikeasti talous koetuksella. Ja varsinkaan en ymmärrä, että ihmiselle, jolla on useampi lapsi, järjestetään nuo joka kerta? Siis eikö se sitten riittäisi edes sen ensimmäisen kohdalla. Välitän kyllä ystävistäni, mutta minusta on muitakin keinoja se osoittaa kuin nämä rahareiät.
Samaa mieltä että ekalle riittää showerit..
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä baby shower hömpötyskin on pitänyt tuoda Suomeen? En vaan ymmärrä, vaikka olen vielä sitä sukupolvea, joka tuon on aloittanut (olen 28). Kun tuokin alkaa olla jo samanlaista kilpavarustelua ja rahanmenoa kuin polttarit. Ajattelen kauhulla, jos sattuisi sellainen vuosi, että olisi useammat häät ja baby showerit, kyllä siinä olisi oikeasti talous koetuksella. Ja varsinkaan en ymmärrä, että ihmiselle, jolla on useampi lapsi, järjestetään nuo joka kerta? Siis eikö se sitten riittäisi edes sen ensimmäisen kohdalla. Välitän kyllä ystävistäni, mutta minusta on muitakin keinoja se osoittaa kuin nämä rahareiät.
Itseasiassa minä olen alkanut ajatella vähän samoin. Kun ekat ystävät saivat lapsensa, oli jännää jäjestää baby showerit kun pähkäiltiin netin ohjeiden kanssa, miten se vaippakakku oikein tehdään jne. Mutta nyt todella tämä työn alla oleva baby shower kieltämättä tuntuu jo vähän pakkopullalta ja kilpavarustukselta. Suurimalla osalla "järjestelytoimikunnasta" olevilla on itsellä lapsia ja vielä myöhemminkin varmaan tulossa lisää. Ehkä se luo pikkulasten äideille iloa harmaaseen arkeen, kun tietää että järjestämällä ystävälle yllätysjuhlat, saa ne itsekin sitten seuraavalla kerralla?
ap
Olen äärimmäisen kiitollinen, että kenellekään ei tullut mieleen mitkään showerit, kun odotin lastani. Raskaana olo oli tuskaista ilman mitään teennäisiä juhliakin. Ketä oikeasti kiinnostaa jotkut vaippakakut ym? Äitiyspakkauksesta saa kaiken olennaisen vauvalle. Ystävät voivat säästää lahjomisen siihen kunnes näkevät vauvan.
Minä myös luulin aikanaan, että järjestetään vain ensimmäisen lapsen yhteydessä. Mutta ystäväpiirissä on näemmä päässyt valloilleen kulttuuri, että joka kerralla järjestetään. Vaikka ei tähän mitään oikeaa vastausta ole.
ap