Hääpuheista
Olin kesällä muutamissakin häissä ja yksi asia jaksaa ihmetyttää. Miksi ihmeessä niin monet puheiden pitäjät(erityisesti morsiamen tai sulhasen vanhemmat) osoittavat puheensa vain hääparin toiselle osapuolelle joka on heille läheisempk, ja eivät edes mainitse toista? Tyypillinen isän puhe tämän kesän häissä oli kronologinen muistelo lapsen lapsuudesta ja nuoruudesta. Jaksettiin kyllä kertoa mistä koulusta oli valmistuttu ja missä käyty armeija, mutta toista puoliskoa ei noteerattu mitenkään, vaikka kyse oli hääpuheesta. Eikä näissä häissä edes ollut kyse siitä ettei puolisoista olisi pidetty, päinvastoin. Jotenkin siinä puheessa ei vain älytty huomioida molempia.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta olen ollut hautajaisissa joissa puhuttiin melkein pelkästään Jeesuksesta. Jeesus ei kuitenkaan ollut se vainaja, jota olimme hautaamassa. Miten juhlapuhuja voi melkein kokonaan sivuuttaa itse juhlakalun? Oli vielä ammattipuhuja, pappi. Tuntui tyhmälle.
Asian vierestä tääkin, mutta olin läheisen hautajaisissa joissa pappi paasasi koko puheen anteeksiannosta.
Hän ei tiennyt vainajasta yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian vierestä, mutta olen ollut hautajaisissa joissa puhuttiin melkein pelkästään Jeesuksesta. Jeesus ei kuitenkaan ollut se vainaja, jota olimme hautaamassa. Miten juhlapuhuja voi melkein kokonaan sivuuttaa itse juhlakalun? Oli vielä ammattipuhuja, pappi. Tuntui tyhmälle.
Asian vierestä tääkin, mutta olin läheisen hautajaisissa joissa pappi paasasi koko puheen anteeksiannosta.
Hän ei tiennyt vainajasta yhtikäs mitään.
Pappien rooli on näissä tilaisuuksissa kyllä vaikea, kun pitää puhua ventovieraasta josta ei tiedä mitään. Voi olla helpompi puhua jeesuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei tiennyt vainajasta yhtikäs mitään.Pappien rooli on näissä tilaisuuksissa kyllä vaikea, kun pitää puhua ventovieraasta josta ei tiedä mitään. Voi olla helpompi puhua jeesuksesta.
No, puhuisi vaikka rakkaudesta.
Kun vainaja ja omaiset asuu eri paikkakunnilla, ei edes voi tavata pappia etukäteen.
Puheissa huomaa miten vaikea vanhemmalle sukupolvelle on ilmaista itseään. Osalle vanhemmista on oman lapsen häissäkin vaikea sanoa ääneen esimerkiksi että olet meille rakas ja olemme todelle onnellisia puolestasi, on ollut ihana tutustua puolisoosi yms.