Onko kateus harvinainen tunne?
Kommentit (35)
Googleta siis positiivinen kateus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että on harvinainen tunne. Se mitä monet nimittävät kateudeksi, on itse asiassa oikeutettua turhautumisen tunnetta. Destruktiivinen suora kateus on käsittääkseni suht harvinaista.
Heh. Ilman kateutta ihmislaji ei olisi edes säilynyt.
Mihinköhän perustat tuollaisen väittämän?
Siihen, että kukaan ei tavoittele esimerkiksi kauneutta tai rikkautta ilman että on joskus tuntenut kateutta kaunista tai rikasta ihmistä kohtaan.
Kateuden tunne kun on sitä, että haluaa olla kuin toinen, tuntee itsensä huonommaksi kuin toinen. Se millä tavoin ilmentää kateuttaan tekee kateudesta joko hyvää tai pahaa. Hyvä kateus on sitä, kuten pari kommentoijaa jo sanoikin, että haluaa tavoitella sitä asiaa (esim. ulkonäköä, tavaraa, ominaisuutta tai asemaa) joka jollain toisella on. Paha kateus taas sitä, että haluaa tuhota toiselta sen, minkä haluaisi itselleen. Mutta tämähän kerrottiinkin jo.Ap
Väärin. Kateus on aina negatiivinen tunne. Ihailu on positiivinen. Jos haluat kauniiki tai rikkaakse sen ei tarvitse edellyttää kateutta ketään kaunista ja rikasta kohtaan. Terve ihailu ja sen pohjalta kumpuava imitointi riittävät.
Ei ole. Kannattaa lukea aiheesta, jos et minua tai muutamaa muuta tähän vastannutta usko.
Ap
Psykologia on kohtalaisen tuttua. Kateuteen tunteena liittyy aina negatiivinen komponentti. Kateus voi johtaa positiivisiin toimiin jos se toimii esimerkiksi tunteenkokijan motivaattorina parantaa itseään. Tunteena se on negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi viimeisintä kommentoijaa ovat oikeassa. Juuri näin se on. En ymmärrä, miksi tälläkin palstalla niin monet luulevat, että kateus on itsessään paha asia, koska kateus on heidän mielestään synonyymi ilkeydelle. Ei kateellinen ihminen ole automaattisesti pahansuopa ja ilkeä, joka haluaa kateuden kohteeltaan pois sen, mitä hän kadehtii.
Ap
Se johtuu ikävä kyllä siitä että suurin osa ihmisistä on tyhmiä. Oikeasti. Koulutustaustasta huolimatta. Eivät ymmärrä tälläistäkään asiaa, eivätkä montaa muutakaan asiaa. En tiedä vaikuttaako se ettei lapset ja nuoret lue niin paljon kirjoja tai edes lehtiä kuin ennen, onko tämä netti jossa kaikki tieto on aina saatavilla kuitenkin loppupeleissä tyhmentänyt ihmisiä? Olen monissa facen keskusteluryhmissä, ja päivittäin tulee vastaan ihmisiä jotka on ihan oikeasti vaan tyhmiä. Kyse ei ole siitä että heidän aivonsa olisivat jotenkin viallisia, vaan ihmiset ei oikeasti ota asioista selvää eivätkä ajattele asioita ihan ns. ajatuksella.
Olet varmasti älykäs ihminen kun sinulla on oikeaoppiset mielipiteet jotka haet teksteistä valmiina.
Kateus ei varmasti ole harvinaista, mutta sen myöntäminen taitaa olla.
~Meri~ kirjoitti:
On erilaista kateutta, negatiivista kateutta ja positiivista kateutta. Positiivisessa kateudessa on kateellinen mutta ei halua että toinen menettäisi asian jota kadehtii ja negatiivisessa kateudessa haluaa että toinen menettää asian jota kadehtii ja kaiken muunkin
Oon itse positiivisesti kateellinen
Sitten on kai sellaistakin kateutta, että ei haluaisi toisen menettävän sitä asiaa, vaan jotain muuta, kuten maineensa tai tyytyväisyyden elämäänsä/itseensä.
Väärin. Kateuden myöntäminen on yleisempää kuin kateuden tunteminen.
Se asia, että kateellinen ei toivo pahaa kateuden kohteelle, ei tee katudesta positiivista. Tuo on yksinkertaisesti pseudopsykkaa.
Ihminen voi inspiroitua ja motivoitua muista tuntematta kateutta. Jos inspiroituminen tulee kateuden kautta, on henkilö kokenut epämiellyttäviä tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että on harvinainen tunne. Se mitä monet nimittävät kateudeksi, on itse asiassa oikeutettua turhautumisen tunnetta. Destruktiivinen suora kateus on käsittääkseni suht harvinaista.
Siihen, että kukaan ei tavoittele esimerkiksi kauneutta tai rikkautta ilman että on joskus tuntenut kateutta kaunista tai rikasta ihmistä kohtaan.
Kateuden tunne kun on sitä, että haluaa olla kuin toinen, tuntee itsensä huonommaksi kuin toinen. Se millä tavoin ilmentää kateuttaan tekee kateudesta joko hyvää tai pahaa. Hyvä kateus on sitä, kuten pari kommentoijaa jo sanoikin, että haluaa tavoitella sitä asiaa (esim. ulkonäköä, tavaraa, ominaisuutta tai asemaa) joka jollain toisella on. Paha kateus taas sitä, että haluaa tuhota toiselta sen, minkä haluaisi itselleen. Mutta tämähän kerrottiinkin jo.Ap
Väärin. Kateus on aina negatiivinen tunne. Ihailu on positiivinen. Jos haluat kauniiki tai rikkaakse sen ei tarvitse edellyttää kateutta ketään kaunista ja rikasta kohtaan. Terve ihailu ja sen pohjalta kumpuava imitointi riittävät.
Ei ole. Kannattaa lukea aiheesta, jos et minua tai muutamaa muuta tähän vastannutta usko.
Ap
Psykologia on kohtalaisen tuttua. Kateuteen tunteena liittyy aina negatiivinen komponentti. Kateus voi johtaa positiivisiin toimiin jos se toimii esimerkiksi tunteenkokijan motivaattorina parantaa itseään. Tunteena se on negatiivinen.
Tottakai se on tunteena negatiivinen. Mutta pahuutta se ei ole siltikään, pelkkä tuntemus. Positiivisella kateudella tarkoitetaan sitä, että ikävä tunne halutaankin kääntää päinvastaiseksi, eli energiaksi tehdä omasta itsestään tai elämästään parempaa kuin se on. Koska kateuden taustallahan on tyytymättömyys tähän hetkeen.
Ap
Kentältä kysytään, itselläni ainakin on, olen oppinut olemaan täysin tyytyväinen elämääni, vaikka se ei olisi mitään unelmaa, mutta tärkeintä on viihtyä itsensä kanssa, eroon kun on vaikeaa päästä...
Koska kateuden taustallahan on tyytymättömyys tähän hetkeen.
-toi on totta. Jos on oma elämä sellasta et saa siitä iloa niin sillon ei edes ehi miettii mtn kateutta, ja sillon ei sitä tunnekkaan ainakaan itse en tunne. :D Eli siis esim jos on normaalit asiat kunnossa.
Ja tietty jos siihen vielä lisäks jtn niin etenkään sit....
Mut tiiän myös sellasia ihmisiä jotka on sillee huonol , pahansuopasel tavalla ollu kateellisia ja se on todella kamalaa. Ite oon taas ihan eri tyyppinen, lapsesta lähtien oon aina vaan ihaillu jtn tyyliin ääneen... monestikki... Ja joskus miettiny miten ite vaikka saisin jonkin asian saman tyyliseks... Siis vaikka treenatun kropan jos oon sitä halunnu. Nyt oon siinä pisteessä etten ees nää ihmisiä, niin ei voi motivoitua/inspiroituakkaan mistään... mulla se on tota.. Ehkä joskus 1 vuotiaana mulla se oli pahansuopasta mut ainakaa ala-asteesta ylöspäin ei oo ollu. :D
mut ihmisii on monenlaisii, ja kannattaa tosiaan keskittyy siihen omaan elämäänsä, ei muiden.
Kaikki ihmiset tuntevat kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuka ne plus ja miinusmerkit tunteiden eteen laittaa? Asioilla tuppaa olemaan vähintään kaksi puolta. Myös tunteilla, jotka tulevat ja menevät kuin ajatukset.
Ap