Meillä koululaiset tykkäävät syödä vauvojen helmäsoseita
Miksihän noita ei tehdä isommillekin lapsille, ettei olisi "lapsellista"?
Kommentit (56)
Ne muovipussukoissa olevat imettävät soseet ovat käteviä automatkoilla. Ei tule sotkua, kunhan löysää korkin ennen ajoa. Lisäksi ne soseet ovat käteviä täytekakun ja kääretortun täytteinä.
16vespoostatyttö kirjoitti:
En kyllä syöttäis niitä vauvoillenikaan. Ja ei ne mitään nälkää vie kuten ei mitkään jugurtitkaan.
Pilttejä ei ole tarkoituskaan syödä kokonaisena ateriana muuten kuin ihan pienenä vauvana. Ne ovat lisukkeita ja tuovat mukavan lisän esim. puuroon, jugurttiin (joukkoon myös mysliä tms. niin täyttää paremmin) tai vaikka riisikakun päälle. Niitä voi käyttää myös leivonnassa kääretorttujen ja kakkujen täytteenä,. Pienimmille vauvoille, jotka eivät vielä saa syödä vilja- ja maitotuotteita, pilttisose menee hyvin välipalana sellaisenaan. Oma vauvani ei usein edes jaksanut syödä koko purkillista kerralla. Hyvin siis riitti vauvan vatsantäytteeksi useammallekin kerralle.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin aikanaan Kiloklubissa ja siellä julistettiin, että nuo vauvojen hedelmäsoseet ovat suorastaan saatanasta eivätkä sovi aikuisen ravinnoksi. Hedelmät piti syödä hedelminä eikä soseina. Perusteluita tälle en oikein muista, ilmeisesti oli kyse siitä että soseutettu hedelmä nostaa verensokeria nopeammin kuin kokonainen eikä soseissa ole aikuisille riittävästi ravintoaineita. Ruokapäiväkirjassa vauvansoseista sai punaisia pallukoita, 100 g omenasosetta oli yhtä paha kuin 100 g irtokarkkeja. :(
Jaa? Olisipa kiva nähdä tästä tutkimukset.
Täytekakussa välissä hedelmäsosetta.
Mä syön pilttejä välipalaksi usein. Ei hedelmäsoseille oo ikärajaa.
Meillä koululaiset syö edelleen, välillä minä ja mieskin.
Ne tuubipussit ovat todella käteviä, kun eivät paina juuri mitään eikä tarvi lusikkaa. Ovat turhan kalliita kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ovat mutta minuakin hirvittää se turha jätemäärä. Vaikka lasin-ja metallinkeräykseen kai pakkaus kelpaa?
Meillä pestään, otetaan paperi pois ja lasinkeräykseen. Kannet metalliin. Ehkä kumminkin voisi kehitellä vaikka juomalaseiksi sopivia.
Päiväkodeissa ja kouluissa näitä voi maalata tuikkulyhdyiksi.
No hyvä, että eivät tykkää syödä vauvoja niin kuin minä ensin viestisi otsikosta luin.
Minäkin syön usein niitä vauvojen hedelmäsoseita esim. maitorahkaan ja leseisiin sekoitettuna, koska maitorahka ei oikein maistu minulle sellaisenaan. Niissä soseissahan on se joku ikäraja, että niitä ei saa antaa 4 kuukautta vanhemmille lapsille, mutta ei kai niissä sentään mitään yläikärajaa ole, että sen täytettyään niitä ei enää saa syödä?
Mies 37v kirjoitti:
No hyvä, että eivät tykkää syödä vauvoja niin kuin minä ensin viestisi otsikosta luin.
Minäkin syön usein niitä vauvojen hedelmäsoseita esim. maitorahkaan ja leseisiin sekoitettuna, koska maitorahka ei oikein maistu minulle sellaisenaan. Niissä soseissahan on se joku ikäraja, että niitä ei saa antaa 4 kuukautta vanhemmille lapsille, mutta ei kai niissä sentään mitään yläikärajaa ole, että sen täytettyään niitä ei enää saa syödä?
Eikä ole vaan 4 kk eteenpäin saa syödä.
Tosi kätevää välipalaa esim. töissä päivystyksessä. Olen sairaalan ensiavussa , ja työkaverina oli heinäkuussa röntgenhoitaja-opiskelija. Aina välillä syötiin kiireen keskellä mangososetta suoraan purkista. Kätevää ja siistiä. Aina ei heti voi mennä syömään , eikä opikelijaa saa jättää yksin osastolle ( siis röntgen ) Onhan se parempi kuin pelkkä kahvin litkiminen. Syömään mennään kun sitten töiltä joudetaan. Juomana oli laimennettua Jaffaa ja siinä suolaa, pullona lasten litteä kerhopullo. Ei mitään ilmastointia ja välillä yli 30 " asteen helle. Ei ikä ole este Bonalle.Terv. mahtavan osaavalle opiskelijalle, kohta voin rauhassa jäädä eläkkeelle ja nuoret jatkavat ja jaksavat päivystää.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin aikanaan Kiloklubissa ja siellä julistettiin, että nuo vauvojen hedelmäsoseet ovat suorastaan saatanasta eivätkä sovi aikuisen ravinnoksi. Hedelmät piti syödä hedelminä eikä soseina. Perusteluita tälle en oikein muista, ilmeisesti oli kyse siitä että soseutettu hedelmä nostaa verensokeria nopeammin kuin kokonainen eikä soseissa ole aikuisille riittävästi ravintoaineita. Ruokapäiväkirjassa vauvansoseista sai punaisia pallukoita, 100 g omenasosetta oli yhtä paha kuin 100 g irtokarkkeja. :(
Soseeksihan se vatsassa muuttuu kuitenkin, jo suussakin jos esim banaania syö... :D
Eikö banaani ole laihduttajalle huono hedelmä?Kovettaa ja lisää ruokahalua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö banaani ole laihduttajalle huono hedelmä?Kovettaa ja lisää ruokahalua.
No se oli esimerkki. En ole tuo aiempi vastaaja. Omalle vatsalle banaani sopii eikä lisää ruokahalua.
Minä laihdutin, pilttisosetta riisikakkujen päälle. Opin tämän pernilla böckermanilta. Lisäksi toki vitamiinit purkista ja kuntoilua ja salaattia ja silloin tällöin pieni lautanen oikeaa ruokaa. Ns diabeetikon annos siis. Hyvässä kunnossa olen pysynyt,ihan lääkärin tarkastuksen mukaankin. Ei se kellekkään kuulu kuka syö vaikkapa pilttiä.
Vierailija kirjoitti:
On niitä aikuisillekin, mutta ne on eri näköisissä paketeissa. Yhteen aikaan söin soseita jotka puristettiin ulos muovista. Ne oli pakattu kuin astronauttien ruoka.
Mikä noissa pakkauksissa on aikuismaisempaa? Onko aikuismaisempaa imeä sitä sosetta kuin lusikoida lasipurkista? :) Ei minusta. Jos ei halua lutkuttaa sitä pussia, niin sose pitää puristaa lautaselle/mukiin, eikä siten ole yhtään helpompaa käyttää kuin vauvoille tarkoitetut ruuat.
Sen tiedän, miksi astronautit niitä käyttävät.
No tietysti lasipurkki käy lasijätteeseen ja metallikansi metallijätteeseen! Enemmän nuo kaikki sataan muovikerrokseen pakatut tuotteet jätettä tuottavat kuin pilttipurkit.