Mille nykyäitiyden tai -kasvatuksen ehdottomuudelle luulet naurettavan vuosikymmenten päästä?
Kun jokainen sukupolvi vanhempia tuntuu kiihkomielisesti uskovan omaan viisasten kiveensä, niin mikä on nykyajan sellainen?
Kommentit (44)
Merkkilastenvaatteiden hypetys, sokerittomuus.
Liiallinen harrastaminen huomataan vaaralliseksi. Kaikille. Huomataan, että yksin rauhassa oleilu on hyvän onnen lähde. Harrasrumbaa rajoitetaan ohjeilla. Lapsen annetaan olla rauhassa lapsi ja siihen järjestetään kursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatushössötys. Tämä kunmallinen yhteiskunnallinen ilmiö että 1,5-vuotiaat pitää saada yliopistokoulutettujen ammattikasvattajien piiriin tai menevät iäksi pilalle.
Tuskin. Kyllähän tuo korreloi niin vahvasti sen kanssa miten elämässä muuten menestyy.
No jaa. Oma lapseni kotona kolmivuotiaaksi, ja osasi jo vuoden iässä pukea ja riisua itse. Nyt vajaa kolmevuotiaana tunnistaa väreistä liki kaikki, osaa nimetä muotoja, leikkii aktiivisesti, osaa kiittää, pyytää kohteliaasti, odottaa vuoroaan jne. Kiinnostunut nyt jo myös aakkosista, joita kyselee innoissaan mikä mikäkin on.
Ja samaan aikaan olen nähnyt monia näitä "laadukkaan varhaiskasvatuksen piirissä olevia", jotka nelivuotiaanakaan eivät osaa pukea itse, värejä ei tunnisteta kuin muutama, kohteliaisuussanoja ei osata, vuoron odottaminen ihan mahdottomuus.
Eli sanoisin tähän hätään onnistuneeni ihan mukavasti tässä hommassa.
Ja etkö oikeasti ole nähnyt vanhempia jotka ei todellakaan "onnistu mukavasti"? Sehän se on tärkeintä, että ne joilla ei noita kykyjä ole, ei sitten söhlää lapsiaan siinä missä muiden lapset porskuttaa hyvän itsetunnon ja taitojen ja itseilmaisun kanssa. Syitä saattaa olla alkoholismi, työnarkomania, personaallisuushäiriöt, väsymys, liian suuri perhe, ajan puute.... Miksi varhaiskasvatus on hyökkäys sinua kohtaan jos sinulla on asiat hyvin?
Nykyään tätä aihetta sivutessa tuntuu nykyään olevan se ennakkoajatus, että kotihoito on AINA lapsen oppimiselle ja kehittymiselle huonompi vaihtoehto kuin varhaiskasvatus päiväkodissa.
Kuitenkin kun on myös meitä vanhempia, jotka sitoudumme tosissaan hoitamaan varhaiskasvatustyötä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo varhaiskasvatuksen halveksunta johtuu siitä, että ei ymmärretä mikä ero on hoivalla ja kasvatuksella. Hoivaa on helppo tarjota, mutta pedagogiaa ei. Tulee mieleen oma äiti, jonka mielestä on ihan hömpötystä tuollainen. Hänen mielestään muun muassa lapsi kertoo itse jos hänellä on jokin hätänä. Lapsihan nimenomaan ei kerro, jos hänelle ei opetata tunteiden sanoittamista, rajoja ja niiden ylittämistä ja niiden ylittämisen jälkeen tarvetta kertoa aikuiselle, että rajat on ylitetty. Tai että pelottaa ja tuntuu pahalta. Tuntuu ehkä itsestään selvältä mutta ei todellakaan ole.
Varhaiskasvatus on tärkeää, koska vanhemuuskuplassaan vanhemmilta voi jäädä jotain huomaamatta. Oma lapsi voi olla eritynen ja ihmeellinen, mutta ulkopuolinen ammattilainen objektiivisuudessaan voi nähdä asiat toisella lailla. Eli tarvitaan koko kylä kasvattamaan lasta.
Normaalin kuuluukin olla venyvä käsite.
Sanoi myös tunne-elämältään epävakaa äitini. Potki kengillä kovaa maahan kaatamaansa lasta. Ihan normaalia, joo.
Sanoi professori kun opiskelin aineenopettajaksi.
Tytöt on tyttöjä ja pojat poikia -idiotia. Ei kukaan lapsi synny ruuvimeisseli tai ripsiväri suussa, aikuiset opettavat nämä roolit lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on tyttöjä ja pojat poikia -idiotia. Ei kukaan lapsi synny ruuvimeisseli tai ripsiväri suussa, aikuiset opettavat nämä roolit lapsille.
Kyllä pojilla se meisseli on ja tytöilläkin ripsipiirakka.
Vierailija kirjoitti:
Tuo varhaiskasvatuksen halveksunta johtuu siitä, että ei ymmärretä mikä ero on hoivalla ja kasvatuksella. Hoivaa on helppo tarjota, mutta pedagogiaa ei. Tulee mieleen oma äiti, jonka mielestä on ihan hömpötystä tuollainen. Hänen mielestään muun muassa lapsi kertoo itse jos hänellä on jokin hätänä. Lapsihan nimenomaan ei kerro, jos hänelle ei opetata tunteiden sanoittamista, rajoja ja niiden ylittämistä ja niiden ylittämisen jälkeen tarvetta kertoa aikuiselle, että rajat on ylitetty. Tai että pelottaa ja tuntuu pahalta. Tuntuu ehkä itsestään selvältä mutta ei todellakaan ole.
Meinaatko, että kotona hoidettaessa ei kyetä kasvatukseen? Vain hoivaan? Kyllä mun juuri 2 vuotta täyttänyt lapsi osaa aivan hyvin kertoa, jos pelottaa tai tuntuu muuten pahalta, esim. vaippa on huonosti, johonkin kutittaa, käteen sattui yms., vaikka on ollut tähän asti vain kotihoidettu. Siis eikö äidit kykene kasvatukseen? Kaikki lapset vain laitokseen saamaan sitä kasvatusta ja äidit sitten illalla kotona vain halivat ja pusivat, sekä pesevät kuravaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatushössötys. Tämä kunmallinen yhteiskunnallinen ilmiö että 1,5-vuotiaat pitää saada yliopistokoulutettujen ammattikasvattajien piiriin tai menevät iäksi pilalle.
Tuskin. Kyllähän tuo korreloi niin vahvasti sen kanssa miten elämässä muuten menestyy.
No jaa. Oma lapseni kotona kolmivuotiaaksi, ja osasi jo vuoden iässä pukea ja riisua itse. Nyt vajaa kolmevuotiaana tunnistaa väreistä liki kaikki, osaa nimetä muotoja, leikkii aktiivisesti, osaa kiittää, pyytää kohteliaasti, odottaa vuoroaan jne. Kiinnostunut nyt jo myös aakkosista, joita kyselee innoissaan mikä mikäkin on.
Ja samaan aikaan olen nähnyt monia näitä "laadukkaan varhaiskasvatuksen piirissä olevia", jotka nelivuotiaanakaan eivät osaa pukea itse, värejä ei tunnisteta kuin muutama, kohteliaisuussanoja ei osata, vuoron odottaminen ihan mahdottomuus.
Eli sanoisin tähän hätään onnistuneeni ihan mukavasti tässä hommassa.
Ja etkö oikeasti ole nähnyt vanhempia jotka ei todellakaan "onnistu mukavasti"? Sehän se on tärkeintä, että ne joilla ei noita kykyjä ole, ei sitten söhlää lapsiaan siinä missä muiden lapset porskuttaa hyvän itsetunnon ja taitojen ja itseilmaisun kanssa. Syitä saattaa olla alkoholismi, työnarkomania, personaallisuushäiriöt, väsymys, liian suuri perhe, ajan puute.... Miksi varhaiskasvatus on hyökkäys sinua kohtaan jos sinulla on asiat hyvin?
Itse ainakin olen huomannut sellaista ilmiötä,että varhaiskasvatusta pidetään niin tärkeänä ja ylivertaisena että jo niitä yksivuotiaita olisi monen mielestä hyvä laittaa hoitoon vaikka kotona olisi kaikki ok. Neuvolassakin puhuttiin siihen tyyliin,miten päivähoito voisi olla ratkaisu kaikkeen kuten esim.uniongelmiin(lapsi ollut aina huono nukkumaan.) Mielestäni noin pienen paikka on kotona,jos tosiaan kaikki on ok. Ei tuon ikäinen tarvitse mitään sirkustemppuja. Päivärytmi on kunnossa ja 1-3krt päivässä ulkoillaan,leikitään,lauletaan,luetaan,lorutellaan ja lapsi on mukana perusarjessa. Tämä ei sitten ilmeisesti riitä,vaan tarvittaisiin koulutettua väkeä "varhaiskasvattamaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö- ja poika-sanojen kieltämiselle. Sukupuolettomuuden puolesta huutelulle. Olisi edes jostain unisex-jutusta kyse, mutta kun takana on tavoite nostaa luonnonoikut mallilapsiksi.
Tyyliin:
"Poikani käyttää hametta eikä halua olla tyttö....". No anna käyttää, mutta älä vaadi kaikkia muitakin poikia käyttämään hametta!
Minä jaksan ihmetellä, miten joillekin ei mene kaaliin sitten millään, että kukaan ei ole kieltämässä tyttö- ja poika-sanojen käyttöä.
Muuten vaan tulee tietyissä piireissä p*skaa niskaan, jos ei ymmärrä puhua tyttöoletetuista vaan ihan tytöistä.
Missä piireissä? Tunnetko sä ihan oikeasti tuollaisia ihmisiä vai oletko vain lukenut heistä av:lta? Me nimittäin asutaan Helsingin Sörnäisissä, ja lapsi on tarhassa Kalliossa. Ollaan siis käytännössä hipsterien ja erilaisten hörhöjen ympäröimiä, mutta en silti ole edes täällä kuullut KERTAAKAAN kenenkään sanovan, että lapsen sukupuoli tulisi jotenkin piilottaa tai että pitäisi tytön sijaan puhua tyttöoletetusta lapsesta.
Entäs koulussa, onko siellä vielä esim. tyttöjen rivi ja poikien rivi?
Sormiruokailu. Ihan hyvä varmaan joillekin, mutta ei kaikki äidit jaksa tai lapset halua. Neuvolassa tuntui, että meistä tehdään lasu, kun lapsi ei suostunut sormiruokailemaan 6kk iästä lähtien. Söi kuitenkin 1v lusikalla, mut se ei riittänyt neuvolalle, koska SORMET! Uhkailtiin, ettei lapsi opi puhumaan. No, 1,5v puhui niin sujuvasti ja koko ajan, että sama ihminen sitten ihmetteli laajaa sanavarastoa ja puhetulvaa.
Varmasti sormiruokailu on monille ihan kiva ja hyvä asia. Mut tää ehdottomuus sen tärkeydestä on hullua. Opittiinhan sitä ennenkin syömään ilman tätä.
En suosittele päiväkotia ihan pienille lapsille. Ei siellä oikeasti ole aikaa yksilölliselle hoivalle. Jollekin yksivuotiaalle tärkeintä on vanhempien läsnäolo, hoiva ja turva. Ei noin pieni tarvitse mitään päiväkodin varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatus on tärkeämpää, mitä lähemmäs esikouluikää tullaan ja jos lapsella on mahdollisesti erityisen tuen tarpeita. Silloin on jo hyvä harjoitella isossa ryhmässä toimimista. Kyllä varhaiskasvatusta kehutaan ja sen piiriin yritetään saada yhä nuoremmat lapset, mutta todellisuus siellä päiväkodissa on jotain muuta, mikä johtuu vähistä resursseista. T. Entinen lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Imetysfundamentalismi. Se on niin helppo suorittaa, täysimetys, ja tehdä siitä oman onnistumisen mittari. Monikaan ei tajua että WHO:n suosituksen takana on maat, jossa normaaliravinto on köyhää, ihmiset kouluttamattomia ja korvikefirmat lobbaa äidinmaitoa vastaan.
Täällä lapsi kasvaa ihan iloisesti vaikka imetyksen rinnalle tulee pulloruokintaa jossain vaiheessa ja isäkin luo vahvan siteen lapseen kun ei roiku koko ajan tissillä.
Jos täysimetys olisi niin helppoa suorittaa, niin varmaan aika iso osa äideistä täysimettäisi lastaan pitkään. 4kk ikäistä vauvaa v.2012 tilaston mukaan täysimetti 34% äideistä, eli selvä vähemistö. 6kk ikään mennessä enää 1% vauvoista oli täysimetettyjä. Eli kyllä sanoisin, että täysimetys ei ole ihan mikään läpihuutojuttu, vaikka sellaisena sen haluat tuoda esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö- ja poika-sanojen kieltämiselle. Sukupuolettomuuden puolesta huutelulle. Olisi edes jostain unisex-jutusta kyse, mutta kun takana on tavoite nostaa luonnonoikut mallilapsiksi.
Tyyliin:
"Poikani käyttää hametta eikä halua olla tyttö....". No anna käyttää, mutta älä vaadi kaikkia muitakin poikia käyttämään hametta!
Minä jaksan ihmetellä, miten joillekin ei mene kaaliin sitten millään, että kukaan ei ole kieltämässä tyttö- ja poika-sanojen käyttöä.
Eikö? Juuri perjantaina siinä Ukkolan keskusteluohjelmassa oli kiihkoilemassa nainen, jonka mielestä pitää lopettaa noiden sanojen käyttö. Sama ihminen "tietää monia lapsia" joiden on kesken koulupäivän pyöräiltävä useita kilometrejä kotiin vessaan, kun koulussa ei ole unisex-vessoja.
Että jos tuommoiset ihmiset pääsevät vaikuttamaan asioihin, niin kohta ei todellakaan ole tyttöjä ja poikia.
Olen itse siis sukupuolineutraaliuden kannattaja, mutta en mitenkään pysty samaistumaan tuonlaisiin ihmisiin. Eikö muuten ole kiellettyä poistua koulun alueelta kesken päivän?
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu. Ihan hyvä varmaan joillekin, mutta ei kaikki äidit jaksa tai lapset halua. Neuvolassa tuntui, että meistä tehdään lasu, kun lapsi ei suostunut sormiruokailemaan 6kk iästä lähtien. Söi kuitenkin 1v lusikalla, mut se ei riittänyt neuvolalle, koska SORMET! Uhkailtiin, ettei lapsi opi puhumaan. No, 1,5v puhui niin sujuvasti ja koko ajan, että sama ihminen sitten ihmetteli laajaa sanavarastoa ja puhetulvaa.
Varmasti sormiruokailu on monille ihan kiva ja hyvä asia. Mut tää ehdottomuus sen tärkeydestä on hullua. Opittiinhan sitä ennenkin syömään ilman tätä.
Samaa mieltä. Oma lapsi söi itse 10kk ikäisestä lusikalla. Ei ole koskaan halunnut tunkea sormiaan ruokaan eikä tehdä mitään "epäsiiistiä". Hän ei ole myöskään istunut kuralätäköissä tai upottaa käsiään hiekkaan tai tehdä muutakaan sotkuista. Olen itse samanlainen, kaikki käsien sotkeminen on ahdistavaa.
Nykyään tuntuu olevan ihanne, että lapsi sotkee ruoalla mahdollisimman paljon. Ymmärrän sen, että kannustetaan kokeilemaan eikä kielletä sormin syömistä sotkun takia, mutta entäs nämä lapset joita se ei kiinnosta? Ja eikö kuitenkin ole tärkeämpää oppia syömään aterimilla? Voihan lapsi siinäkin säädellä itse syömänsä ruoan määrää.
SORMIRUOKAILU! Juu, pakko huutaa, sillä älyttömämpää lasten "omatoimisuuteen opetteluun kannustavaa" ei ole. Varsinkaan julkisissa tiloissa kuten kahviloissa ja ravintoloissa. ÄLKÄÄ TULKO OPETTELEMAAN SORMIRUOKAILUA RAVINTOLOIHIN! Lusikat on keksitty, tana.
T. Tarjoilija
Vierailija kirjoitti:
SORMIRUOKAILU! Juu, pakko huutaa, sillä älyttömämpää lasten "omatoimisuuteen opetteluun kannustavaa" ei ole. Varsinkaan julkisissa tiloissa kuten kahviloissa ja ravintoloissa. ÄLKÄÄ TULKO OPETTELEMAAN SORMIRUOKAILUA RAVINTOLOIHIN! Lusikat on keksitty, tana.
T. Tarjoilija
Lapseni kieltäytyy yleensä syömästä, jos ruokaa yrittää lusikalla tarjota. Mieluummin annan sormiruokailla kuin käännytään lasta nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tarjoilija
Lapseni kieltäytyy yleensä syömästä, jos ruokaa yrittää lusikalla tarjota. Mieluummin annan sormiruokailla kuin käännytään lasta nälkään.
*Näännytän
Lasten harrastuttaminen vanhempien taholta.
Sanoi myös tunne-elämältään epävakaa äitini. Potki kengillä kovaa maahan kaatamaansa lasta. Ihan normaalia, joo.