Miten yksinasuminen voi olla näin hankalaa?
Minulla menee kaksi viikkoa ennen kuin saan koneellisen pyykkiä ja ekologisista syistä en suostu pesemään vajaita koneita. Ja koska likaisisa vaatteissa ei ole mukavaa olla niin sitten täytyy olla ihan hirveä määrä vaatteita, on neljä gollaria, 10 t-paitaa, 5 farkut jne jne jne. En enää kestä, en millään kestä.
Kommentit (37)
Sama minulla, en vaan voi laittaa kaikkea sekaisin koneeseen.
Tiedän kyllä tyyppejä jotka pesevät villasukista lakanoihin kaikki samassa.
Toinen mikä yksin tai kissan kanssa asuessa ärsyttää on roskien vähyys, vien roskiksen, annan kissalle märkäruokaa, heitän pussin roskiin kolmen päivän päästä pussissa on kuusi haisevaa kissaruoka pussia.
Älä lue ap Kuluttajalehteä. Se on aivan järkyttävä marinaläpyskä ja mielensäpahoittajien aviisi.
Laita otsikkoon mieluummin "epäekologista" eikä hankalaa, niin olet lähempänä totuutta.
Jos tuo on _ainoa_ yksin asumiseen liittyvä haaste, niin sehän ratkeaa ostamalla pienempi pyykkikone, jossa on myös vajaatäyttöohjelmat. Kaikki muu onkin helppoa ja kivaa - mitä ne yksin asuvat aina valittaa?
Käytät jokaista vaatetta kerran ja heität samantien pesuun? Ja sitten valitat miten vajaat koneet on epäekologisia...
Sukkia ja pientä pyykkiä voi myös pestä käsin.
Itse pesen illalla joskus, kun en viitsi kerätä pyykkiä, sukkahousut, pikkuhousut ja rintaliivit, niin aamulla ovat kuivat ja voi ottaa taas puhtaana käyttöön.
Mutta farkut, sukat, tummat paidat ja vastaavat voi laittaa samaan koneeseen.
Varsinkin jos on jo monesti pestyt, ei lähde väriä.
Sitten taas vaaleat vaatteet ja muut vastaavat toiseen satsiin.
Aika paljon pystyy yhdistelmään samaan pesuun kun käyttää järkeään.
Kuten täällä on sanottu, miin hopi hopi äkkiä pesukoneostoksille vain ja ostat nyt tällä kertaa kunnon koneen eikä mitään halpaa käyttökelvotonta rimpulaa.
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy kohtalotoveri! Minunkaan koneestani ei löydy ohjelmaa puolikkaalle koneelliselle. Edellisessä koneessa oli. Olen sitten yhdistellyt kategorioita, joista ennen olin orjallisen tarkka. 30-asteiset menevät 40-asteisten kanssa. Punaiset ja mustat menevät värillisten kanssa.
Valkoiset ja valkoraidalliset menevät samaan. Onneksi on näitä värinkerääjäliinoja, muuten en uskaltaisi laittaa mustavalkoista ja valkoista samaan koneeseen. (Liinat toki saksin puolikkaiksi, ja käytän ne moneen kertaan, ensin valkoisten, sitten värillisten kanssa).
Farkut ja verkkarit pesen sukkien ja t-paitojen kanssa samassa koneessa. En nyt ehkä jotain ihan uutta t-paitaa laittaisi, mutta esim. sellaiset jotka olen alentanut urheilupaidoiksi.
Voi hyvä luoja miten vaikeaksi jotkut tehtyä yhden pyykinpesun. Luuletko oikeasti että monta kertaa pestyistä vaatteista lähtee väriä? Alkuun pesen uudet tummat vaatteet erillään, muutaman kerran jälkeen voi laittaa valkoistenkin kanssa samaan ja yllätys yllätys, mitään ei tapahdu, yhtään vaatetta ei ole koskaan mennyt pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on _ainoa_ yksin asumiseen liittyvä haaste, niin sehän ratkeaa ostamalla pienempi pyykkikone, jossa on myös vajaatäyttöohjelmat. Kaikki muu onkin helppoa ja kivaa - mitä ne yksin asuvat aina valittaa?
OT, kyllä minulla on ihan standardikokoinen kone. Pesen liinavaatteita, peittoja, tyynyjä jne. En pärjäisi millään kolmen kilon koneella. Kone kyllä punnitsee pyykit onneksi.
Olisko 4 kg:n kone hyvä, tai jopa pienempi, kuten tämä:
https://www.electronic-star.fi/Puutarha/Retkeily-ja-vaellus/Mini-pesuko…
Ja vanhan voi koettaa myydä vaikka netissä, niin sas vähän ostorahaa.
Juu, täytyy olla hankalaa, kun ei tartte pestä useampaa koneellista joka päivä, ihan helvetin hankalaa.
Minä asun myös yksin mutta ei ole ongelmaa pyykin kanssa. Vaatteita on paljon, vähän liikaakin. Pesen 1-2 koneellista vaatteita viikossa sekä lakanat ja pyyhkeet 1-2 viikon välein. En pese ihan täysiä koneita. Minulla on myös vanha kone mutta yllättävästi vielä toimii. Ei ole muutakaan ongelmaa asumisessa, apua saa jos tarvitsee tehdä jotain raskaampia "miesten hommia".
Ai noinkin päin voi olla ongelmaa kun itsellä taas juuri päin vastoin eli pyykkiä tulee paljon, joka päivä pitää pestä kuivata ja viikata. Kyllästyttää isolla koolla ja varsinkin kun ei meinaa olla aikaa kun nää uudet koneet pyörittää iäisyyden. Ensin pyykkäri ja sitten kuivari. No on siinä se puoli että omiakaan vaatteita ei tartte likaisena pyykki korissa pitää kun joutuu päivittäin pestä.😊
Minä pesen lähes kaiken likapyykin samassa koneellisessa. Nykyiset pesuaineet tehoavat +40 asteessa, vain vuodevaatteet ja pyyhkeet pesen +60. Edes kaikki lakanoita ei voi pestä kuin +40:ssa, jos puuvillasekoitetta. Täyspuuvillaiset sukat, aluspaidat, kalsarit myös isomman +60 pyykin sekaan, jos on likaisena.
Tummat ja vaaleat voi pestä yhdessä, ei haittaa, kun käyttää värin/nukankerääjää (color catcher).
Pienehkön koneen saa kyllä näillä opeilla helposti täyteen, sanoisinko viikon pesuvälein.
Harvinaisuutena on sitten joku hohtavanvalkoinen juhlapaita tai reikäneule, jotka voi pestä käsin.
Ei ole sinkkuelämä pyykinpesuun kaatunut.
Siis miksi ihmeessä farkkuja ei voisi pestä sukkien kanssa 😂??? Ja ihanko tosissaan joku pesee 30 ja 40 asteeseen merkatut vaatteet erikseen? Minkä ihmeen tähden? Ei hemmetti, siis oikeasti nyt ihmiset järjenkäyttö ON sallittua 😂!