Ja tappajakoirat otsikoissa jälleen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005838297.html
Ja ne samat rodut jälleen asialla.
Laki nyt äkkiä näille roduille.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yhdellä ihmisellä taitaa olla vähän hiekkaa siellä jossain... :D
Kiitos, tuli jo selväksi että vihaat koiria! Voit lopettaa agendasi toistamisen.
Kun teidän piittaamatonta käytössänne arvostelee, heti solvataan. Kyllä. Olen vuosien lenkkeilykokemusten jälkeen alkanut inhota koiranomistajia. Minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus juosta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, tuli jo selväksi että vihaat koiria! Voit lopettaa agendasi toistamisen.
Aika monelle on tullut mitta täyteen. Kyllä tämä koiraterrorismi pitää saada loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri lenkillä paikassa, jossa koirat on kielletty kokonaan. Kieltokylttejä on tiheästi. Tulos: tunnin aikana 2 kiinniolevaa koiraa ja 2 irti olevaa. Kysyin kieltokyltin alla yhdeltä naiselta, onko huomannut, ettei täällä saa olla lainkaan koiria. Haukkui sitten lapsineen minut. Koiranomistajat näyttävät olevan täysin itsekkäitä säännöistä piittaamattomia ihmisiä.
Mikä tämmöinen paikka on missä lenkkeillään mutta ei saa olla koiria? Jossain puutarhassako lenkkeilit vai missä?
Itse olen kerran vahingossa ulkoiluttanut koiriani paikassa, jossa ei olisi saanut. Se oli metsään tehty ulkoilureitti ns. pururata, muutaman km pituinen lenkki eräällä pienellä paikkakunnalla. Huomasin vasta lähtiessäni, että siellä oli kyltti, jossa kiellettiin kaikki eläimet ulkoilureitillä. Ei todellakaan tullut mieleen, että jossain kuntopolulla keskellä metsää ei saisi liikkua koirien kanssa.
Lenkkipolut on ymmärtääkseni tehty lenkkeilyyn ei koirien kusettamiseen. Useilla lenkkipoluilla on täydellinen koirakielto. Se on Espoossa ja siellä on luontopolku.
En ole ikinä nähnyt lenkkipolkua, jolle ei saisi koiria viedä! Ehkä Espoossa on toisin, mutta ainakin täällä muualla päin Suomea on aivan sallittua.
Koiranomistajat nyt eivät ikinä ole kuulleet ja nähneet mitäänmuuta kuin oman napansa. Tiedätkö muuten, ettet saa pitää sitä koiraa irrallaan siellä lenkkipolulla.
Ei ne tiedä edes sitä että koiraa ei saa pitää irti lintujen pesintäaikana tai taajamassa.
Puhumattakaan uimarannasta.
https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaa…
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos noudattaisit lakia? Ai niin se ei koske sun koiria, koska ne on niin hyvinkoulutettuja että keräävät omat paskansa pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri lenkillä paikassa, jossa koirat on kielletty kokonaan. Kieltokylttejä on tiheästi. Tulos: tunnin aikana 2 kiinniolevaa koiraa ja 2 irti olevaa. Kysyin kieltokyltin alla yhdeltä naiselta, onko huomannut, ettei täällä saa olla lainkaan koiria. Haukkui sitten lapsineen minut. Koiranomistajat näyttävät olevan täysin itsekkäitä säännöistä piittaamattomia ihmisiä.
Mikä tämmöinen paikka on missä lenkkeillään mutta ei saa olla koiria? Jossain puutarhassako lenkkeilit vai missä?
Itse olen kerran vahingossa ulkoiluttanut koiriani paikassa, jossa ei olisi saanut. Se oli metsään tehty ulkoilureitti ns. pururata, muutaman km pituinen lenkki eräällä pienellä paikkakunnalla. Huomasin vasta lähtiessäni, että siellä oli kyltti, jossa kiellettiin kaikki eläimet ulkoilureitillä. Ei todellakaan tullut mieleen, että jossain kuntopolulla keskellä metsää ei saisi liikkua koirien kanssa.
Lenkkipolut on ymmärtääkseni tehty lenkkeilyyn ei koirien kusettamiseen. Useilla lenkkipoluilla on täydellinen koirakielto. Se on Espoossa ja siellä on luontopolku.
En ole ikinä nähnyt lenkkipolkua, jolle ei saisi koiria viedä! Ehkä Espoossa on toisin, mutta ainakin täällä muualla päin Suomea on aivan sallittua.
Näköjään täällä on monta koiran omistajaa jotka eivät tunne lakia.
Järjestyslaki (27.6.2003/612)
Vuoden 2003 puolivälissä voimaan astunut järjestyslaki korvasi kuntien omat järjestyssäännöt. Järjestyslaissa on oma pykälänsä koskien koirakuria (14 §).
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Koiranomistajilla on monesti se harhaluulo, että metsässä ja maaseudulla koiria voi pitää kytkemättöminä ilman valvontaa. Metsästyslain mukaan koiraa ei kuitenkaan saa pitää irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat nyt eivät ikinä ole kuulleet ja nähneet mitäänmuuta kuin oman napansa. Tiedätkö muuten, ettet saa pitää sitä koiraa irrallaan siellä lenkkipolulla.
Ei ne tiedä edes sitä että koiraa ei saa pitää irti lintujen pesintäaikana tai taajamassa.
Puhumattakaan uimarannasta.https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaa…
On tullut kerran luonnonsuojelualueella pesimäaikana irrallaan oleva lintukoira vastaan. Omistaja oli noin 300 metrin päässä. Jopa, joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä yksi koiranomistaja jonka ei olisi pitänyt ottaa koiraa ollenkaan. Pururadoille ei ole koskaan, missään saanut tuoda koiria paskomaan.
Koiraa saa ulkoiluttaa pururadalla kytkettynä, mutta esim. Vantaalla ei ns. ympyräradalla.
http://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/…
Olisin valmis jopa maksamaan ekstraa alueesta, jonne koiria ei saa tuoda missään muodossa. Ihan lenkkeilypoluista ja asumisesta lähtien. En varsinaisesti vihaa koiria, mutta pelkään todella paljon. Kovin moni koiranomistaja ei taida ymmärtää, miten paljon varsinkin irti oleva koira voi ahdistaa. Toki omistaja itse tuntee koiransa (tai ainakin vähintään luulee niin), mutta vastaantulija ei voi mistään tietää onko omistaja täyspäinen vai ei. Yleensä täyspäiset omistajat ymmärtävät noudattaa lakia, ja pitävät koiransa kiinni asianmukaisesti. Loppujen kanssa onkin sit arvailemista.
Koiramamman luisevaan kalloon ei iskostu millään, että kaikki eivät piskeistä pidä. Miksi se koira pitää tuoda pururadalle, vaikka kieltomerkkejä radan varressa on taajaan? Vaikka ei kieltä osaisi, niin tyhmempikin älyää kuvasta, että tänne ei karvakammotukset tassuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ilta oli televisiossa näiden tiimoilta keskustelua. Mukana oli nainen joka kasvatti näitä rotuja. Hältä kysyttiin että miksi juuri valinnut nämä rodut. Miksi mikään muu rotu ei kelpaisi. Ei oikein osannut vastata.
Kertoi myös ettei halua olla muiden kanssa koirapuistossa ja silleen.
Jotenkin ylimielinen oli.
Eli vissiin näitä koiria valitsee ihmiset joilla on joku ylemmyyden tai alemmuuden tunne.
Yrittävät sitten näyttää että "Tälläset koirat mulla" "Ja minä kyllä halitsen. Sinun vika jos et sinä hallitsisi"
Samassa ohjelmassa eläinlääkäri oli mm sitä mieltä että kyseisiä rotuja pitäi rajoittaa ja niiden omistamista myös.
Kyllä näillä koirilla jotakin puuttuvaa itsetuntoa haetaan. Mielestäni se nainen oli todella epävarman oloinen ihminen. Ihmetyttää myös se, että nämä koiraihmiset ovat aina niin ylipainoisia.
Tämä
En kyllä ymmärrä miksi tuollaisella välinpitämättömällä ja täysin asiaan kykenemättömällä puupäällä saa olla koiria. Jos ei osaa kasvattaa niitä ja koira käy jonkun päälle, niin koirat piikillä ja omistajalle elinikäinen kielto.
Edelleen kaikkien rotujen ei ehkä edes tarvitse olla sallittuja, kun näillä tietyillä on ominaista että hyökkäys tapahtuu varoittamatta lainkaa, niin on selvää että vahinkoja sattuu useammin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ilta oli televisiossa näiden tiimoilta keskustelua. Mukana oli nainen joka kasvatti näitä rotuja. Hältä kysyttiin että miksi juuri valinnut nämä rodut. Miksi mikään muu rotu ei kelpaisi. Ei oikein osannut vastata.
Eli vissiin näitä koiria valitsee ihmiset joilla on joku ylemmyyden tai alemmuuden tunne.
Yrittävät sitten näyttää että "Tälläset koirat mulla" "Ja minä kyllä halitsen. Sinun vika jos et sinä hallitsisi"
Samassa ohjelmassa eläinlääkäri oli mm sitä mieltä että kyseisiä rotuja pitäi rajoittaa ja niiden omistamista myös.
Miten oli ylimielinen? Ymmärtääkseni nämä rodut koulutettuina ja lupnnetestattuina ovat varsin uskollisia ja sympaattisia. Eli juuri se, mitä koirilta haluammekin. Itse en ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näillä koirilla jotakin puuttuvaa itsetuntoa haetaan. Mielestäni se nainen oli todella epävarman oloinen ihminen. Ihmetyttää myös se, että nämä koiraihmiset ovat aina niin ylipainoisia.
Tämä
Minusta varsin tasapainoisen oloinen ihminen. Normaalipainoinen.
Kovasti huolestuttaa, kun nämä bitit, bullit ja staffit tuntuu olevan muodissa ja suosio vaan yltyy eikä suurin osa edes tajua minkälainen tappokone se koira voi olla.
Tälle asialle tarttis tehdä jotain ja äkkiä ennenkuin homma lähtee lapasesta kokonaan, siinä ei paljon sirutukset auta kunhan nämä nyt hankitut ihanat pikku pennut kasvaa ja juoksevat tuolla aiheuttamassa vaaraa muille.
Vähintäänkin pitää laittaa valjas/panta/hihna vaatimukset kohdilleen tämän tyyppisille koirille ja mielellään myös kuonokoppa.
Eihän muitakaan ladattuja A se ita saa kuljettaa vapaasti yleisillä paikoilla.
En ennen vihannut koiria kirjoitti:
Pitäisi laittaa kansalaisaloite tappajakoirien kieltämiseksi Suomessa. Useassa maassa ne ovat jo laittomia.
Olen alkanut kantaa teräasetta mukana vain sen takia, kun vastuuttomia koiranulkoiluttajia on niin paljon. Vähältä piti tilanteita on jo ollut, joten kannan lenkillä aina taitettavaa veistä itsepuolustukseksi. En tietenkään käyttäisi sitä muutoin, kuin koiran hyökätessä minun tai lapseni kimppuun. En jää siinä tilanteessa miettimään, vaan toimin. On täysin koiran omistajan vastuulla pitää koira kytkettynä.
Hyvä, en siis ole ainoa.
Hyvät aggressiivisten koirien omistajat! Täällä ilmoittautuu myös sen verran kilipää pikkukoiran omistaja, että jos koirasi hyökkää koirani kimppuun, saa se välittömästi puukosta. Kyllä, olen ihan normaali perheenäiti, mutta kannan aina taittoveistä mukanani koiralenkillä. Tervetuloa!
En tunne yhtään fiksua ihmistä, joka hommaisi tuollaisen häirikkörotuisen koiran. Suvusta löytyy yksi epäkypsä lapsiperhe, jotka elävät sotkun keskellä, piha tursuaa tumppeja ja kaljatölkit jää pöydille saunan jälkeen viikoiksi. Elämä on yhtä menemistä eestaas ja lapset mummulassa, kun vanhempien pitää jatkuvasti päästä baariin. Eikös nämä saanut päähänsä, että pitää saada koira ja tietysti kaikista roduista heitä sattui miellyttämään eniten tämmöinen tappajarotuinen koira. Miksi? Nyt se koira on siellä ja kasvatus täysin retuperällä. Tiedä kuinka kauan siellä uskaltaa käydä, kun koira täytti elokuussa vuoden ja alkaa olla täysikokoinen. Terrorisoi perhettä kaikin keinoin ja mitään kuria sillä ei ole. Ulkoilutetaan yksi-risti-kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten oli ylimielinen? Ymmärtääkseni nämä rodut koulutettuina ja lupnnetestattuina ovat varsin uskollisia ja sympaattisia. Eli juuri se, mitä koirilta haluammekin. Itse en ottaisi.
Ovat toki uskollisia, lojaaleja ja sympaattisia omalla väelle ja usein muillekin ihmisille, mutta arvaamattomia muille eläimille. Se, että nämä hyökkäävät varoittamatta tappamista tarkoituksessa tekee niistä erittäin vaarallisia ja erilaisia verrattuna muihin koiriin.