Siis miten ”kapselipukeutuminen” muka vähentää pyykkiä?
En ymmärtänyt tämän jutun pointtia, miten tuo kapselipukeutuminen auttaa vähentämään pyykkiä?
https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/koti-ja-diy/eino-2-kapselipuk…
Jutussa sanotaan, että kapselipukeutumisen ideana on, että kaikki saman sesongin käytössä olevat vaatteet olisivat mahdollisimman yhteensopivia. Jutussa haastateltu perheenäiti, joka on tuotteistanut kapselipukeutumisen, kertoo miten paljon se on vähentänyt lapsiperheen pyykkiä.
Mä olen aina ajatellut, että vaatteet laitetaan pesuun silloin kun ne ovat likaisia, en ymmärrä ollenkaan mitä tekemistä vaatekaapin koostumuksella on asian kanssa. Voiko joku selittää? Tarkoittaako tämä, että pyykkiä tulee vähemmän, vai että tarve pestä vajaita koneellisia vähenee?
Kommentit (44)
Luulin ensin että ne vaatteet on laitettu johonkin kapseliin, jonka lapsi aukaisee aamulla ja sieltää löytyy toisiinsa sopivat vaatteet.
En ymmärtänyt oikein juttua. Olen tiedostamatta toiminut suunnilleen noin aina. Ja kyllä meillä pyykkiä pestään päivittäin, sillä kyllähän vaatteet todella likastuu käytti kapselia tai ei.
Juu en tajunnut minäkään et kaatuuko se maito vain paidalle, jos värit mätsää vai miten?
Ja muutenkin kuulostaa kyl niin väkisin keksityiltä touhulta tuo. Tuliko tästä nyt tälle äidille se vartti kuuluisuudesta vai mitä?
Ja se et mitä väliä on vaatteiden yhteensopivuudella siellä metsässä?
No en Mä kaikkea muutakaan ymmärrä!
Tarkoittaa (kai) sitä, että on paljon samantyyppistä vaatetta, mitä voi pestä yhdessä, niin ei tule vajaita koneellisia.
Jos pienen lapsen antaa itse valita (sään- ja olosuhteiden mukaiset) vaatteet, niin eipä hän juuri mieti, miten tummansininen paita nyt sopii tummansinisten leggareiden kanssa. Hän ottaa punaisen kissakuvioisen paidan, koska kussat on kivoja ja sen kanssa sydänkuvioiset vihreät housut, koska vihreä on lempiväri.
En ymmärrä tätä, että lapset pitää pukea niin, että kaikki vaatteet mätsää toistensa kanssa. Ostan iloisia, nättejä, laadukkaita lastenvaatteita. Niitä voi pukea sitten miten haluaa, kunhan on säähän sopiva vaatetus.
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi olla jokin mallinukke, joka puetaan hillittyihin väreihin, jotta aikuisen mielestä lapsi sointuisi esteettisesti minimalistiseen sisustukseen. Sitähän tässä haetaan. Lasten maailman kuuluu olla värikäs, iloinen ja siihen kuuluu myös kuralätäkössä hyppiminen ja puissa kiipeily.
Mä luulen, että kapselipukeutuminen vähentää enemmän pyykin määrää aikuisen, kuin lapsen kohdalla. Tai ainakin oma poika sotkee kyllä vaatteensa siihen malliin, että vaatekertaa voi pitää max yhden päivän. Ja sekin on hyvä päivä ;)
Aikuisen kohdalla ymmärtäisin, että kapselipukeutuminen vähentää pyykkiä koska
- ei pestä samaa vaatekappaletta yksin, jotta sen just-mätsäävän paidan saa taas käyttöön
- samoja värejä voi pestä samassa koneessa, vähemmän vajaita koneellisia
- vähemmän puolipitoisia vaatteita, koska kapseli rajaa vaatevalikoimaa, kaikkea ei käytetä saman jakson aikana vaan osa on reservissä
Siis peseekö joku oikeasti vain täsmälleen saman värisiä vaatteita yhdessä?! Minkä ihmeen takia... Itselläni on vaatteita melkein kaikissa sateenkaaren väreissä, ja valkeita lukuun ottamatta ihan nätisti peseytyvät samassa koneellisessa.
Ei kai kukaan pese vain yhtä vaatetta kerrallaan koneessa? Onko pyykinpesu ylempää matematiikkaa?
Ilmeisesti minäkin osaan jotain, kun pesen vain täysiä koneellisia. Vaatteen pitää kestää 60 asteen pesu (lapussa voi lukea 30, mutta on kestänyt silti 60).
Likavaatteet lajitellaan meillä valkoiset, tummat, sini+vihreä, keltainen+punainen. Liinavaatteet ja pyyhkeet erikseen.
Tuota juttua on vaikea ymmärtää. Tavallinen asia tuotteistettu.
Meillä varmaan on sitten 2 kapselia, vaatteet ja liinavaatteet/pyyhkeet. Saa käyttää!
Eniten ihmettelen sitä, että pesukone pyörii vain yhtenä päivänä viikossa... meillä siihen hommaan menisi koko päivä. Vai kulkeeko jutun perhe likaisissa vaatteissa..
Mun koko vaatekaappi on ollut kapseli jo vuosikymmeniä ja pesen pyykkiä pari koneellista viikossa. Lapselle vaan ostettiin sitä vaatetta niin paljon, että ei lopu puhtaat viikossa. Ei mitään uutta.
Seuraavaksi juttu astioiden kapseloinnista? Eli mitkä sopii parhaiten yhtäaikaa tiskikoneeseen 🤔
Mulla on vielä parempi jutun aihe! Meillä koko perhe käyttää vain mustia vaatteita ja valkoisia liiniksiä ja pyyhkeitä. Ei ole pesu vaikeaa.
Olen kuullut joskus mammojen marinaa, että tyhmä päiväkodin henkilökunta ei tajua, että jos lapsen paita menee likaiseksi, niin pitäisi vaihtaa sekä paita että housut, niin että asu on yhtenäinen. Eli nähtävästi joka tahrasta vaihtuu koko asu. Ehkä kapseli tällaisten kohdalla vähentää pyykkiä, kun tarvitsee vaihtaa vain yksi vaatekappale jos se sotkeentuu?
Tohon, että ei kai kukaan pese yhtä vaatekappaletta pesukoneessa...
Mä pesen. Moschinon silkkimekko menee silkkipesuun yksin, korkeintaan jonkun silkkihuivin kanssa. Silkkipesuohjelma ei ole tehty isoille pyykkimäärille.
Mutta ylipäätään LIIAN täyteen tungettu pesukone kuluttaa tekstiilejä nopeammin, ihan kitkan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pienen lapsen antaa itse valita (sään- ja olosuhteiden mukaiset) vaatteet, niin eipä hän juuri mieti, miten tummansininen paita nyt sopii tummansinisten leggareiden kanssa. Hän ottaa punaisen kissakuvioisen paidan, koska kussat on kivoja ja sen kanssa sydänkuvioiset vihreät housut, koska vihreä on lempiväri.
En ymmärrä tätä, että lapset pitää pukea niin, että kaikki vaatteet mätsää toistensa kanssa. Ostan iloisia, nättejä, laadukkaita lastenvaatteita. Niitä voi pukea sitten miten haluaa, kunhan on säähän sopiva vaatetus.
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi olla jokin mallinukke, joka puetaan hillittyihin väreihin, jotta aikuisen mielestä lapsi sointuisi esteettisesti minimalistiseen sisustukseen. Sitähän tässä haetaan. Lasten maailman kuuluu olla värikäs, iloinen ja siihen kuuluu myös kuralätäkössä hyppiminen ja puissa kiipeily.
Liian moni tahallinen väärinymmärtäjä sotkee vaatteiden yhteensopivuuden aina jotenkin minimalistiseen ja harmaseen estetiikkaan. Yhteensopivuus lastenvaatteiden kanssa on ennen kaikkea sitä, että ne toimivat yhdessä. On esimerkiksi hölmöä pitää talvisin kaapissa paraatipaikalla sisähousuja tai mekkoja jotka eivät mahdu kunnolla käytössä olevien toppahousujen alle.
Ja eikö yhtä hyvin voisi kysyä että onko lapsi sitten sinulle joku mallinukke joka toteuttaa jotain ihmeellistä värikylläistä melukylän lapset -fantasiaa? "Lasten maailman kuuluu olla värikäs". Sanoo aikuinen, lapsen puolesta. Ei lapsen kuulu olla yhtään mitään, oma näkemyksesi on aivan yhtä tunkkainen kuin toisenkin ääripään.
Eiks se oo aika hankalaa pukeutua kapseliin ja liikkua julkisilla paikoilla?