Miksi täällä joskus syytetään keski-ikäsiä naisia kateudesta nuoria naisia kohtaan, vaikka meidän ikäiset tuntevat
äidillisiä tunteita tyttöjä ja nuoria naisia kohtaan. Itselläni on kohta parikymppinen tytär, ja tunnen äidillisiä tunteita sen ikäisiä kohtaan luonnostaan.
Ei normaali keski-ikäinen nainen ajattele että "voi kunpa olisin nuori", se voi muistella omaa nuoruutta kyllä, ja katsella nuoria lempeästi ja ymmärtäen, mutta ei koskaan kateellisena.
Minun tekis mieli halata kaikkia nuoria naisia ja toivoa heille kaikkea hyvää. Muistuttaa asioista joita itse tein väärin ja varottaa miehistä jne.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni pitää uhkana ja vihaa nuorempaa naista, jos sama mies on kiinnostuksen kohteena. Tämä näkyy halveksuntana ja lapseksi nimittelynä.
Niinkö? Itse olen kohta neljäkymppinen ja olen kiinnostunut itseäni hieman vanhemmista miehistä. Jos sattuisi niin että mies josta olen kiinnostunut voisi ajatella olevansa parikymppisen naisen kanssa, mun kiinnostus kyseistä miestä kohtaan sammuisi välittömästi. Halveksunta (hieman vahva sana) kohdistuisi silloin kylläkin tuollaiseen mieheen eikä nuoreen naiseen.
Olen 22v nainen ja mieheni 35v. Mites tämä sitten? Halveksitko myös minun miestäni? Jos, niin miksi? Mies rakastaa minua aidosti ja olemme onnellisia yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja lukiessa olen päätynyt siihen lopputulokseen, että tulen arvostamaan sellaista ihmistä, joka pystyy myöntämään olevansa kateellinen. Se jos mikä on harvinaista. Siihen vaaditaan hyvää itsetuntemusta ja -varmuutta. Kaikkein vahvin ihminen on se, joka uskaltaa myöntää ja näyttää myös heikkoutensa ja hyväksyä, ettei ole täydellinen ja uskaltaa näyttää sen myös muille.
En ole täydellinen ja löytyy paljon heikkouksia, esimerkiksi laiskuus, vitkuttelu, äkkipikaisuus, herkkänahkaisuus.. jne. Toisaalta taas kateus tai ahneus eivät ole juuri minun heikkouksiani, eivätkä monen muunkaan ihmisen. Moni ei siis myönnä kateutta siksi koska ei tunne sitä.
Kateus ja ahneus eivät ole monen ihmisen heikkouksia? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ymmärrettävää että naiset haluavat puolustaa asemaansa. Kateuden myöntäminen on heikkouden osoitus, se ei pönkitä egoa vaan saa kateellisen tuntemaan itsensä vieläkin huonommaksi.
Todistelujen ja selittyjen tarve kertoo siitä, että asia on arka.
Lakatkaa selittelemästä. Jos ihminen ei oikeasti ole kateellinen, ei hän edes mieti tällaisia.
Se, että haluaa keskustella jostain ilmiöstä ja oikaista virheellisiä käsityksiä, ei ole "todistelua ja selittelyä" eikä merkki siitä, että "asia on arka". Ihmiset miettivät monia asioita ja voivat osallistua nettikeskusteluihin ilman, että asia olisi henkilökohtaisesti merkityksellinen.
Uskot siis todella siihen, ettei kukaan selittele peittääkseen kateutensa?
Enhän minä missään kohtaan niin sanonut. Vältän yleensäkin tällaisia "kaikki"- ja "kukaan"-yleistyksiä. Varmasti joku on kateellinen nuoremmilleen - näkeehän joistain jo päällepäin, että he yrittävät takertua epätoivoisesti nuoruuteen esimerkiksi vaatevalinnoillaan. Tämä ei kuitenkaan ole sukupuolikysymys. Ikuisen nuoruuden tavoittelijoita sekä eri asioista kateellisia on yhtä lailla sekä miehissä että naisissa.
Tässä ketjussa keskustellaan siitä käsityksestä, että keski-ikäiset naiset olisivat hyvin usein kateellisia nuorille naisille, ja ketjuun vastanneet henkilöt ovat pyrkineet osoittamaan, ettei nuorten naisten kadehtiminen ole lainkaan niin yleistä kuin esimerkiksi televisiosarjoissa annetaan ymmärtää. Samoin ne miehet, jotka näkevät naiset ensisijaisesti seksiobjekteina, eivät pysty ymmärtämään, että suurinta osaa naisista, varsinkaan vanhemmalla iällä, ei ihan oikeasti kiinnosta olla kenenkään seksiobjekti.
Jos uskot tuohon ja se helpottaa oloasi, ei siinä mitään väärää ole.
Itse olen kuitenkin huomannut paremmaksi keinoksi käsitellä vaikeita asioita suhtautumalla niihin avoimesti. En halua kieltää itseltäni ikäviä tuntemuksia. Ei ole väärin tuntea kateutta. Se on inhimillistä. Minä olen mielelläni inhimillinen, en tunteeton robotti.Sä saat olla vapaasti kateellinen nuorille naisille tai miehille, ei siinä mitään, mutta älä kuvittele että se yleisesti ottaen menee noin. Tai saat toki uskoa vapaasti siihen, mutta älä levitä sitä totuutena muille. Jaan täysin tämän kateusasian kanssasisarieni kanssa, että nuoruus oli jees mutta aikansa kutakin, elämän kuuluu mennä eteenpäin. T. Eri
Edellisen kirjoittajan ajattelussa on kyseessä yksimielisyysharha. Hän tuntee itse aika ajoin kateutta, ja kuvittelee siksi että muutkin ihmiset tuntevat.
Mielestäni asia on juuri päinvastoin, eli että itsevarmat ja hyvän itsetunnon omaavat ihmiset eivät tunne kateutta. Varmasti toki on myös sellaisia huonoitsetuntoisia ihmisiä, jotka eivät kateuttaan tunnista. Mutta se on sitten jo toinen juttu.
Itse olin hyvinkin kateellinen ihminen joskus teininä. Olen onneksi kasvanut yli ja selvitellyt itsetunto-ongelmiani myös aikoinaan terapiassa. Osaan tunnistaa tunteeni, ja ei, en oikeasti muista milloin viimeksi olisin tuntenut kateutta. Osaan iloita myös muiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja lukiessa olen päätynyt siihen lopputulokseen, että tulen arvostamaan sellaista ihmistä, joka pystyy myöntämään olevansa kateellinen. Se jos mikä on harvinaista. Siihen vaaditaan hyvää itsetuntemusta ja -varmuutta. Kaikkein vahvin ihminen on se, joka uskaltaa myöntää ja näyttää myös heikkoutensa ja hyväksyä, ettei ole täydellinen ja uskaltaa näyttää sen myös muille.
En ole täydellinen ja löytyy paljon heikkouksia, esimerkiksi laiskuus, vitkuttelu, äkkipikaisuus, herkkänahkaisuus.. jne. Toisaalta taas kateus tai ahneus eivät ole juuri minun heikkouksiani, eivätkä monen muunkaan ihmisen. Moni ei siis myönnä kateutta siksi koska ei tunne sitä.
Kateus ja ahneus eivät ole monen ihmisen heikkouksia? 🤣
Kuule pupu, se että sinä olet ahne ja kateellinen ei tarkoita sitä että kaikki olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jeesustelua. Kaikilla on heikkouksia, mutta kateus ei ole sellainen heikkous, joka löytyisi kaikilta. Kaikki eivät arvosta samoja asioita eivätkä näin ollen myöskään kadehdi samoja asioita. Minua esimerkiksi ei raha kiinnosta sen enempää, kuin että pystyn elämään kutakuinkin keskiluokkaista elämää, joten en myöskään kadehdi rikkaita. Samoin minulle riittää miellyttävä ulkonäkö, en kadehdi poikkeuksellisen kauniita ihmisiä. Jos olisin todella köyhä tai todella ruma, ehkä sitten kadehtisin rikkaampia tai kauniimpia. Tähän ketjuun ovat varmasti vastanneet juuri ne, jotka syystä tai toisesta haluavat oikaista harhakäsityksen nuorten naisten kadehtimisen yleisyydestä.
Ei hän väitä, että kaikki tuntevat kateutta. Mua ärsyttää kun vauva-palstalla ei lueta viestejä huolella.
-eri
No kyllä "hän" implisiittisesti niin väittää.
-toinen eri
Jaa luulet että olen sama kirjoittaja, olet oikea av-etsivä :D
Hän ei väitä, että kaikki tuntevat kateutta, edes implisiittisesti, vaan sanoo, että arvostaa niitä henkilöitä, jotka tuntevat kateutta ja pystyvät sen ikävän tunteen myöntämään. Hän pitää sitä harvinaisena ja seurauksena itsetuntemuksesta. Yleisesti jatkaa: "Kaikkein vahvin ihminen on se, joka uskaltaa myöntää ja näyttää myös heikkoutensa ja hyväksyä, ettei ole täydellinen ja uskaltaa näyttää sen myös muille." Tässä lauseessa "heikkous" viittaa mihin tahansa heikkouteen.
Lue uudelleen! Kerro vielä, jos olet eri mieltä.
Tämä on sinun tulkintasi. Muita tulkintoja voi olla ja kirjoittaja saattoi tarkoittaa jotakin muuta. 500 000 suomalaista ei osaa kunnolla lukea. Ehkä juuri sinä olet yksi heistä. Ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että eri tutkimusten valossa naisten prime time on 18-24v . Miehillä vasta jopa 50v. Ja siitä, että huomattavasti useammin pariskunnissa on niin päin , että mies on vanhempi kuin nainen
Miksi nuori fertiili nainen haluaisi isänsä ikäisen, erektio-ongelmaisen miehen riesakseen? Ei kelvannut nuorena, eikä kelpaa vieläkään. N40
Mitä merkitystä sillä on, että mies on isänsä ikäinen? Tai että miehellä on erektio-ongelma? Miksi tuon ikäisiä miehiä saa arvostella noin rumin sanoin?
N32
Ei isän ikäinen ja erektio-ongelmainen ole lainkaan niin rumia verrattuna siihen että tässäkin ketjussa on nuoria naisia haukuttu kanoiksi, bimboiksi ja yhdelle nuorelle odottavalle on toivottu vauvan kuolemaa. Oikeesti nyt, tsemppaa vähän pliis.
No minusta ne ovat tarpeettomia kommentteja myös. Miesten asiatonta arvostelemista naiset jostain syystä innokkaasti yläpeukuttavat, siksi se kiinnitti huomioni. Vauvan kuoleman toivomista en huomannut ja se nyt on aivan sairasta.
N32
Onko se arvostelemista, että toteaa monella vanhemmalla miehellä olevan erektio-ongelmia.
En sanoisi, että hän "totesi" asian kuten kirjoitat, vaan kuvaili että erektio-ongelmainen mies olisi riesa, joka ei kelvannut hänelle ennen eikä nytkään. Vs. "Lörpähtänyt nainen on riesa, joka ei kelvannut ennen eikä nytkään." Onko se arvostelemista? Mielestäni molemmat kuvaukset ovat asiattomia ja toisen ihmisen tarpeetonta ja typerää arvostelemista. Jatkokommentissa hän kirjoittaa: "Keski-ikäisiä naisiahan nämä hopeaketut eivät koskaan arvostele rumin sanoin...", eli myöntää arvostelleensa "hopeakettuja".
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni pitää uhkana ja vihaa nuorempaa naista, jos sama mies on kiinnostuksen kohteena. Tämä näkyy halveksuntana ja lapseksi nimittelynä.
Tarkoitetaanko samasta miehestä kilpailemisella sitä, että mies on lähtenyt nuoremman matkaan? Eron aiheuttaman järkytyksen vuoksi sanottuja asioita ei voi yleistää miksikään naisten tyypilliseksi näkemykseksi vaan kyse on yksilön kokemuksesta vaikeassa elämäntilanteessa. Kolmiodraamakuvioissa huomio kohdistuu kilpailijan mihin tahansa itsestä poikkeavaan ominaisuuteen, joka voi olla iän lisäksi ulkonäkö, älykkyys tai vaikka varallisuus. Nuoren naisen kadehtiminen henkilökohtaisena tragediana ja (oletettuna) kulttuurisena ilmiönä ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ymmärrettävää että naiset haluavat puolustaa asemaansa. Kateuden myöntäminen on heikkouden osoitus, se ei pönkitä egoa vaan saa kateellisen tuntemaan itsensä vieläkin huonommaksi.
Todistelujen ja selittyjen tarve kertoo siitä, että asia on arka.
Lakatkaa selittelemästä. Jos ihminen ei oikeasti ole kateellinen, ei hän edes mieti tällaisia.
Se, että haluaa keskustella jostain ilmiöstä ja oikaista virheellisiä käsityksiä, ei ole "todistelua ja selittelyä" eikä merkki siitä, että "asia on arka". Ihmiset miettivät monia asioita ja voivat osallistua nettikeskusteluihin ilman, että asia olisi henkilökohtaisesti merkityksellinen.
Uskot siis todella siihen, ettei kukaan selittele peittääkseen kateutensa?
Enhän minä missään kohtaan niin sanonut. Vältän yleensäkin tällaisia "kaikki"- ja "kukaan"-yleistyksiä. Varmasti joku on kateellinen nuoremmilleen - näkeehän joistain jo päällepäin, että he yrittävät takertua epätoivoisesti nuoruuteen esimerkiksi vaatevalinnoillaan. Tämä ei kuitenkaan ole sukupuolikysymys. Ikuisen nuoruuden tavoittelijoita sekä eri asioista kateellisia on yhtä lailla sekä miehissä että naisissa.
Tässä ketjussa keskustellaan siitä käsityksestä, että keski-ikäiset naiset olisivat hyvin usein kateellisia nuorille naisille, ja ketjuun vastanneet henkilöt ovat pyrkineet osoittamaan, ettei nuorten naisten kadehtiminen ole lainkaan niin yleistä kuin esimerkiksi televisiosarjoissa annetaan ymmärtää. Samoin ne miehet, jotka näkevät naiset ensisijaisesti seksiobjekteina, eivät pysty ymmärtämään, että suurinta osaa naisista, varsinkaan vanhemmalla iällä, ei ihan oikeasti kiinnosta olla kenenkään seksiobjekti.
Jos uskot tuohon ja se helpottaa oloasi, ei siinä mitään väärää ole.
Itse olen kuitenkin huomannut paremmaksi keinoksi käsitellä vaikeita asioita suhtautumalla niihin avoimesti. En halua kieltää itseltäni ikäviä tuntemuksia. Ei ole väärin tuntea kateutta. Se on inhimillistä. Minä olen mielelläni inhimillinen, en tunteeton robotti.
Onko sinun mahdotonta käsittää, että kaikki eivät ole kateellisia, vaikka sinä oletkin?
Näköjään on. No ei sekään väärin oo, ettei kykene ymmärtämään erilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta kiitos en tarvitse keski-ikäisten naisten suojelua ja varoitteluja. Olen aikuinen ja minulla on oikeus tehdä omat valintani.
Tällä hetkellä asun yhdessä 13 vuotta vanhemman mieheni kanssa ja odotamme ensimmäistä lastamme. En voisi olla onnellisempi. Jostain kumman syystä ikäeromme ja raskauteni on tuomittu, mikä surettaa.
Kaikkea hyvää.
N22
Niin, olet aikuinen enkä minäkään tajua mitä tuomitsemista teissä olisi. Kaikka hyvää ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme jeesustelua. Kaikilla on heikkouksia, mutta kateus ei ole sellainen heikkous, joka löytyisi kaikilta. Kaikki eivät arvosta samoja asioita eivätkä näin ollen myöskään kadehdi samoja asioita. Minua esimerkiksi ei raha kiinnosta sen enempää, kuin että pystyn elämään kutakuinkin keskiluokkaista elämää, joten en myöskään kadehdi rikkaita. Samoin minulle riittää miellyttävä ulkonäkö, en kadehdi poikkeuksellisen kauniita ihmisiä. Jos olisin todella köyhä tai todella ruma, ehkä sitten kadehtisin rikkaampia tai kauniimpia. Tähän ketjuun ovat varmasti vastanneet juuri ne, jotka syystä tai toisesta haluavat oikaista harhakäsityksen nuorten naisten kadehtimisen yleisyydestä.
Ei hän väitä, että kaikki tuntevat kateutta. Mua ärsyttää kun vauva-palstalla ei lueta viestejä huolella.
-eri
-toinen eri
Hän ei väitä, että kaikki tuntevat kateutta, edes implisiittisesti, vaan sanoo, että arvostaa niitä henkilöitä, jotka tuntevat kateutta ja pystyvät sen ikävän tunteen myöntämään. Hän pitää sitä harvinaisena ja seurauksena itsetuntemuksesta. Yleisesti jatkaa: "Kaikkein vahvin ihminen on se, joka uskaltaa myöntää ja näyttää myös heikkoutensa ja hyväksyä, ettei ole täydellinen ja uskaltaa näyttää sen myös muille." Tässä lauseessa "heikkous" viittaa mihin tahansa heikkouteen.
Tämä on sinun tulkintasi. Muita tulkintoja voi olla ja kirjoittaja saattoi tarkoittaa jotakin muuta. 500 000 suomalaista ei osaa kunnolla lukea. Ehkä juuri sinä olet yksi heistä. Ei voi tietää.
Tottakai voi olla, mutta mielestäni oli perusteita kyseenalaistaa väitteet siitä, että hän nimenomaan olisi tarkoittanut kaikkien ihmisten tuntevan kateutta, kuten 1-2 kirjoittajaa ainakin esittivät. Millä perustelisit sen tulkinnan? Ehkä sinäkin olet ja ollaan yhdessä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Itse olen kohta neljäkymppinen ja olen kiinnostunut itseäni hieman vanhemmista miehistä. Jos sattuisi niin että mies josta olen kiinnostunut voisi ajatella olevansa parikymppisen naisen kanssa, mun kiinnostus kyseistä miestä kohtaan sammuisi välittömästi. Halveksunta (hieman vahva sana) kohdistuisi silloin kylläkin tuollaiseen mieheen eikä nuoreen naiseen.
Olen 22v nainen ja mieheni 35v. Mites tämä sitten? Halveksitko myös minun miestäni? Jos, niin miksi? Mies rakastaa minua aidosti ja olemme onnellisia yhdessä.
Hyvä jos te olette henkisesti samalla tasolla ja suhde toimii vaikka toisella on elämänkokemusta reilusti enemmän. Sanotaan nyt vaan näin että en voisi olla kiinnostunut tuollaisesta miehestä, meillä olisi varmasti erilaiset vaatimukset parisuhteelta.
Enpä muista montaakaan lämpimästi suhtautunutta keski-ikäistä naista omasta nuoruudestani. Ehkä 5 prosenttia. Vähintään joka kolmas oli aivan säälimätön. No ehkä naiset on muuttuneet kun ajatkin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
-toinen eri
Olen eri kirjoittaja, mutta vastaan, koska minäkin olen eri mieltä kanssasi. Miksi tämä kateuden myöntämisen ja heikkouksien näyttämisen tärkeydestä kertova ajatelma piti tulla nimenomaan tähän ketjuun kertomaan, ellei sitä ollut tarkoitettu viestiksi ketjuun vastanneille? Kirjoittaja myös itse toteaa, että ketjun lukeminen toi tämän ajatuksen hänen mieleensä.
Samaa mieltä. En kadehdi nuoria naisia, jotka on vielä tilanteessa, jossa heidän pitää todistaa kykyjään naisvastaisissa ympäristöissä. Olen helpottunut, että minun ei tarvitse enää koskaan miellyttää ketään miestä, jollen juuri itse halua. Olen helpottunut, että elämä ei pyöri ulkonäön ja seksin ympärillä. Olen onnellinen, että olen hienon teinin äiti, enkä haluaisi olla missään muussa elämänvaiheessa.
Toivon nuorille naisille kaikkea hyvää, ja jos vaikka töissä pystyn tukemaan tai neuvomaan heitä, yritän aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta kiitos en tarvitse keski-ikäisten naisten suojelua ja varoitteluja. Olen aikuinen ja minulla on oikeus tehdä omat valintani.
Tällä hetkellä asun yhdessä 13 vuotta vanhemman mieheni kanssa ja odotamme ensimmäistä lastamme. En voisi olla onnellisempi. Jostain kumman syystä ikäeromme ja raskauteni on tuomittu, mikä surettaa.
Kaikkea hyvää.
N22
Niin, olet aikuinen enkä minäkään tajua mitä tuomitsemista teissä olisi. Kaikka hyvää ☺
Niin, tuollainen ikäero ei nyt ole vielä edes kovin iso. Mulla näissä "vanha mies ja nuori nainen"-mielikuvissa se mies on sen naisen isän ikäinen, eli joku viisikymppinen ja nainen parikymppinen.
En itse olisi lisääntynyt noin nuorena, mutta en tuomitse muiden valintoja 😊 elämä on valintoja täynnä, jotkut eivät edes halua lisääntyä ja sekin heille suotakoon.
N28
Vierailija kirjoitti:
Enpä muista montaakaan lämpimästi suhtautunutta keski-ikäistä naista omasta nuoruudestani. Ehkä 5 prosenttia. Vähintään joka kolmas oli aivan säälimätön. No ehkä naiset on muuttuneet kun ajatkin muuttuu.
Minä taas en muista minkäänikäisten naisten suhtautuneen minuun sen kummemmin kuin muutkaan ihmiset. Käyttäydin nuorenaKIN normaalin ihmisen tavoin ja sain osakseni normaalia kohtelua. (Paitsi niiltä joiltakin vanhemmilta miehiltä, joita ei ollut käytöstavoilla siunattu... Mutta se on oma lukunsa se.)
Vierailija kirjoitti:
Naisia kohdeltiin ennen aika huonosti. Nyt naisten elämä on parempaa, minkä vuoksi se näkyy muiden parenpana kohteluna.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppiset tytöt on pinnallisia, tyhmiä, ällöttäviä ja vastenmielisiä. Vanhemmat aikuiset naiset, olette upeita!
Pois täältä provoamasta. Eikö ole parmpaa tekemistä lauantai=iltana?
Vierailija kirjoitti:
Ahhaaa. Tähän asti jaksoinlukea. Jos joku mies olisi kiinnostunut minusta ja nuoresta naisesta, saisin makeat naurut ja soisin mielelläni sen miehen sille nuorelle naiselle. Vai uhkana 😀. Kornia se lähinnä olisi jos mies ei tietäisi haluaako viiskymppisen vai parikymppisen. Lähinnä saisin makeat naurut miehestä. Miksi minun pitäisi kokea uhkana nuori nainen. Mieshän se olisi pelle, jos yrittäisi samaan aikaan parikymppistä ja viiskymppistä