Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö vaihtaa myyjän työ lähihoitajan työhön?

Vierailija
22.09.2018 |

Olen nyt jo pidempään pähkäillyt, pitäisikö kouluttautua lähihoitajaksi. Olen ollut jo pitkään ruokakaupassa töissä. Itse töissä ei sinällään vikaa, vaikka onkin fyysisesti aika raskasta, mutta tuntuu, ettei ole enää mitään annettavaa kyseiseen työhön, eli olen suoraan sanottuna kyllästynyt siihen työhön. Toisaalta en haluaisi opiskella montaa vuotta uutta ammattia, joten lähihoitajan koulutus houkuttelee. Olen luonteeltani ihmisläheinen ja empaattinen ja pidän muiden auttamisesta. Tiedän kyllä, että työ on todella rankkaa myös, mutta se olisi kuitenkin jotakin aivan muuta. Suurin asia mikä minua pidättelee, etten jo ole hakenut kouluun on palkka. Tällä hetkellä tienaan noin 3300/kk, joten pudotusta tulisi n.1000/kk. Tosin veroprosentti pienenisi... Kertokaa kiltit suoria mielipiteitä asiaan, jotta saisin viimein päätöksiä tehtyä. Järki vai tunteet...? Kiitos.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajalla on suuri riski saada turpiin tai puukosta.

Vierailija
42/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumus ja lähimmäisen rakkaus ovat kyllä viimeiset syyt miksi lähihoitajaksi sopii.

Kohtelias toista kunnioittava käytös, jämäkkä ote ja ihmisen lukutaito ovat paljon tärkeämpiä.

Lähihoitaja ei ole mikään iloinen palvelija vaan auttaa siinä mitä toinen ei pysty itse tekemään kunnioittavasti ja kannustavasti.

Enpä ole kutsumuksesta millekään muulle alalle kuullut kuin hoitajaksi, kutsumus kirjanpitäjäksi oli niin kova, että ihan tekisin tätä ilmaiseksi, vaikka asiakkaat huorittelevat ja lyövät päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan ammatti sopisi paremmin miehille. Nyt tulee vähän sukupuoliyleistystä.

Miehet ovat voimakkaampia ja pärjäävät siten siirroissa paremmin. Asiakkaat/asukkaat/potilaat kunnioittavat yleensä miehiä enemmän, ja hommat sujuvat mutkattomammin. Suihkuun toki ei kaikki rouvat suostu miehen auttamana. Miehet yleensä ottaa työt myös rennommin, eikä jää liikaa jälkikäteen murehtimaan ja pohtimaan.

Vierailija
44/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pohjakoulutus sinulla on? ilman yo- tai vähintään toisen asteen tutkintoa sosiaali-ja terveysalan perustutkinto taitaa olla kolme vuotta.Jos sinulla taas on joku em. tutkinnoista, niin miksi et hakisi sairaanhoitajaksi? Sairaanhoitajaksi kouluttautuu kolme ja puolivuotta.

Ihmisillä on aika streotyyppinen kuva lähihoitajan työstä, mutta lähihoitajia työskentelee päiväkodeista hammashoitajiin ,erikoissairaanhoidossa myös osastosihteereinä ja terveyskeskusavustajina.

Valitettavasti työ on pahimmillaan hyvin raskasta sekä fyysisesti, että psyykkisesti, väkivallan uhka on todellinen esim. kotihoidossa, vahustenhoidossa osastoilla, sekä päivystyksessä.

Vierailija
45/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opistotason pohjakoulutus. Ja kyllä olen myös miettinyt sairaanhoitajan, fysioterapeutin ja toimintaterapeutin opintoja. Pelkään vaan, etten suoriudu Amkista , koska edellisen kerran olen ollut koulunpenkillä 90 luvulla😣. Sisään pääsy myös paljon vaikeampaa koulutuksiin. Jos valmistuisin lähihoitajaksi, minua kiinnostaisi kovasti kehitysvamma puoli ja mielenterveyspuoli. Ei varmasti olisi fyysisesti niin raskasta kuin esim. vanhustenHoito. Henkisesti varmasti kyllä raskaampaa... Ap.

Vierailija
46/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksiani lähihoitajan työstä;

Jatkuva kiire. Vaikka itsekin olen empaattinen jne, koen että siitä on tässä työssä enemmän haittaa kuin hyötyä. En pysty tekemään työtäni niin hyvin kuin haluaisin ja työasiat jäävät pyörimään päähän vapaa-ajallakin.

Huono työilmapiiri lähes paikassa kuin paikassa. Olen keikkaileva hoitaja ja noin 8/10 paikasta työilmapiiri on naisvaltaisuuden takia huono. Kyräillään ja puhutaan paskaa seläntakana niin paljon kuin suinkin keretään.

Huonot esimiehet. Mitään ei oteta vakavissaan, hyssytellään ja jossitellaan.

Entistä vaativammat ja sairaammat asiakkaat ”säilötään” koteihinsa eikä tämä näy resursseissa. Pätee siis vain kotihoitoon.

Jatkuvat sairauspoissaolot. Joka vuorosta puuttuu vähintään pari tekijää ja sijaisia ei oteta = hommat kaadetaan paikalla olevien niskaan. Itsekin olen joutunut olemaan uupumuksen takia pariinkin otteeseen sairaslomalla.

Työn aiheuttamat vammat. Olen itse vasta nuori, mutta kärsin nyt jo selkävaivoista yms sillä työ on aivan älyttömän raskasta. Painaviakin asiakkaita (lähinnä kotioloissa) joudutaan hoitamaan ja nostelemaan ilman asianmukaisia apuvälineitä.

Tässä vain muutama esimerkki lyhyen urani aikana tekemistä huomioista. Ja oi kyllä, haen parhaillaan koulupaikkaa ja etsin jatkuvasti muita töitä. En tule ikinä suosittelemaan hoitoalaa, ainakaan lähihoitajan töitä kenellekkään.

Vierailija
47/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varmasti vaihtaisi noin hyvin palkattua työtä lähihoitajan työhön. Olin hoitokodissa työssäoppimisajan ja olin todella ahdistunut koko sen ajan (6viikkoa). Minulla ei ole kokemusta mielenterveyspuolelta tai vammaispuolelta mutta kaverini oli vammaispuolella kesätöissä eikä ollut tod herkkua hoitaa aikuisia kehitysvammaisia. Tiedän kyllä yhden lähihoitajan joka on nuorten kehitysvammaisten parissa töissä ja pitää kovasti työstään.

Vierailija
48/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähärillä on kolmivuorotyö, eritteitä, hajuja, painavia potilassiirtoja... mieti vielä.

Tai sitten päivätyö päiväkodissa lähes virka-aikaan ja vapaat viikonloput.

Päivätyö ehkä kyllä, mutta kommenteissa mainittukin mitä on nykyään lähihoitajan työ päiväkodeissa. Ja siihenhän pyritään, että lähihoitajat päiväkodista ajan mittaan vaihtuisivat sosionomeihin ja lastentarhanopettajiin. Jatkuva melussa työskentely myös aiheuttaa monelle varhaiskasvattajalle vuosien mittaan kuulon aleneman.

Vierailija
49/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulen myös kaupan alalta ja mietin pitkään hoitoalalle siirtymistä. Kaikki tutut toppuuttelivat ja sanoivat, että "ei ole sun ala", "se on niin raskastakin", "miksi sä haluat pyllynpyyhkijäksi, ei kukaan tervejärkinen sitä tee", "tulet katumaan". Onneksi uskalsin olla kuuntelematta, sillä koskaan aiemmin en ole ollut työssäni näin onnellinen. Tietysti minulle on myös osunut hyvä ja luonteelleni sopiva työpaikka, jossa on mielestäni hyvä ilmapiiri. Opiskeluaikoina näin myös niitä paikkoja, joista mediassa puhutaan ja ennemmin kituuttaisin työttömänä kuin menisin niihin edes keikkalaiseksi.

Minä suosittelen kokeilemaan, jos kiinnostusta on. Eikös opintovapaa ole yleensä pari vuotta ja lähihoitajan aikuisopinnot mahtuvat juuri siihen, jos taustalla on edes toisen asteen koulutus? Voin olla väärässä, mutta kannattaa selvittää. Ja tietysti jos jo harjoittelussa ala näyttäytyy täysin itselle sopimattomana, ehtii vielä perääntyä.

Vierailija
50/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin työssäoppimisjakson vanhusten päivätoiminnassa ja tykkäsin tosi paljon! Se oli fyysisesti kevyempää kuin palvelutalossa noin muuten ja lisäksi päivätyö. Hyvin ehti juttelemaan asiakkaiden kanssa ja viettämään muutenkin aikaa heidän kanssaan. Yhdessä keitettiin mm. kahvit ja luettiin lehtiä. Ikävä kyllä noita paikkoja on todella vähän ja hakijoita paljon kun kyseessä päivätyö ja luonteeltaan leppoisampi kuin useassa muussa paikassa.

Vierailija
51/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista, sain paljon hyviä näkökulmia puolesta ja vastaan. Kysyisin vielä, onko lähihoitajan helppo saada päivätöitä, vai onko niistä kova kilpailu? Ap.

Vierailija
52/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päivähoidossa lähihoitajana ja työni on ma-pe päivävuoroa 6.30-17.30 välillä vaihtelee vuorot. Ja olen vakinaisessa toimessa, tosin ekat 7 vuotta pätkää. Ja ap, joka tuon palkan takia en suosittele vaihtoa alalle. Kiire, ei sijaisia ja vastuu verraten palkkaan ei todellakaan ole kohdallaan! Vaatimukset kasvaa, asiakkaat vaativat myös välillä ihan utopistisia juttuja. Pitäisi olla psykologi, sossu, kokki selvännäkijä samassa paketissa kärjistetysti sanoen.

Vierailija
53/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele lähihoitajaksi ryhtymistä kenellekkään. Tällä hetkellä en keksi yhtäkään positiivista asiaa työstäni.

Vierailija
54/54 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin kaupan alalta, enkä ole hetkeäkään katunut. Tämä on työ jolla on tarkoitus, siitä tulee itsellekkin hyvä mieli kun auttaa toista, eikä työn päätarkoitus ole vaan myynnin lisääminen. Palkkakin on lisien kanssa ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme