Raudanpuute ja hiustenlähtö! (vinkkejä elvyttämiseksi)
Vuosikausia jatkuneen hiustenlähdön syyksi on löytynyt raudanpuute (ferritiini oli 10). Normaalitaso ferritiinille on 70-100 ainakin.
Pitkä rautakuuri edessä.
Mitä muita vinkkejä olisi?
Muita vitamiineja, joita voisi käyttää?
Entä shampoot, hoitoaineet?
Hiuspohjaan jätettävät hiusnesteet?
Priorin extra tai jotain vastaavaa?
Kokemuksia hiusten elvyttämiseen!! Kiitos.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastoraudan puute on uusi kilpirauhasen vajaatoiminta. Sairaus, joka selittää kaiken.
Juuri näin. Ja ennen kilpirauhasen vajaatoimintaa on ollut esim. ns. hiivasyndrooma ja sitä ennen omat muotijuttunsa. Näitä tulee ja menee, sori vaan ferritiiniuskovaiset.
Sanotko tämän myös sille jolla oli kohdussa kasvain?
Tai kenellekään jonka hemoglobiini on hyvä mutta ferritiiniarvo huono ja joka saa avun rautavalmisteista sekä oikeanlaisesta ruokavaliosta?
Totta kai on oikeasti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia tai raudanpuuteanemiasta kärsiviä, sehän on selvä. Mutta viimeiset 5 vuotta on ollut iso massa ihmisiä, joka on väittänyt kärsivänsä kilpirauhasen vajaatoiminnasta, vaikka arvot ovat olleet normaalit tai T3-hoidoista on tullut mullistava apu (=placebovaikutus).
Nyt puolestaan on noussut esiin ferritiini. Yhtäkkiä rummutetaan, että raudanpuute on kaikkien mahdollisten oireiden taustalla ja vaikka ferritiini olisi viitealueella, ei sekään kuulemma takaa mitään vaan arvon tulisi olla korkeampi. No, tieteellinen näyttö tähän on vähäistä tai olematonta. Ja varmaan joitakin raudasta hyötyviä on viitealueen alapäässä mutta ei tämän joukkohysterian mittakaavassa.
Sisätautiopin dosentti Esa Soppi sanoo, että varastoraudanpuute tunnistetaan suomalaisessa terveydenhuollossa yhä huonosti.
- Suomessa arvellaan, että varastoraudalla ei ole merkitystä, kun esimerkiksi Sveitsissä varastorauta eli ferritiini määritetään usein terveystarkastusten yhteydessä, Soppi kuvaa.
Syitä matalalle varastoraudan määrälle ovat kuukautiset, synnytykset, verenluovutukset ja suolistosairaudet. Myös keliakia, kasvis- ja vegaaniruokavalio sekä vuosia kestänyt happosalpaajien käyttö vaikuttavat varastorautaan.
Kilpirauhanen oireilee usein samalla tavalla kuin varastoraudanpuute, joten siksi oikean diagnoosin tekeminen voi olla hankalaa. Sopin arvion mukaan noin 100 000 ihmistä syö Suomessa turhaan lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Soppi sanoo törmänneensä viime aikoina myös keskusteluun, jossa varastoraudanpuutetta pidetään muotivillityksenä. Se on hänen mielestään potilaiden aliarvioimista.
- Olen työskennellyt sisätautilääkärinä lähes 35 vuotta. Olen nähnyt ja kuullut, mitä varastoraudan puute aiheuttaa ja miten sen korjaaminen parantaa elämänlaatua.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml
Yhden (1) lääkärin MIELIPIDE. Linkkaapa jotain kunnollisia tutkimuksia niin voidaan oikeasti keskustella.
"Kansainvälisesti vakavasta raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa. "
Kyse ei siis ole yhden lääkärin mielipiteestä todellakaan.
Lisäksi saat saman infon englanniksi googlettamalla "low ferritin".
"Kansainvälisesti vakavasta raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa. "
Kyse ei siis ole yhden lääkärin mielipiteestä todellakaan.
Lisäksi saat saman infon englanniksi googlettamalla "low ferritin".
Ap:n kysymykseen muuten, mulla ripset ja kynnet on vahvistuneet itsestään lisäraudan avulla. Pahimmillaan kynnet oli niin hauraat että sormenpäät oli välillä kipeät kun kynnet mureni niin lyhyiksi. Hiuksissa varmaan sama odotettavissa, pikkuhiljainen paraneminen. Tähän en edes tajunnut odottaa apua. Halusin vain nukkua vähemmällä lääkityksellä. T. Levottomat jalat, ferritiini 2 hg 140.
Vierailija kirjoitti:
Obsidanissa on natrimlauryylisulfaattia. Kyllä, samaa kuin hammastahnassa ja se aiheuttaa toisille aftoja suuhun. Ne taas voivat olla merkki samanlaisista haavaumista suolistossa. Keliakiassa molemmat myös hyvin yleisiä. Itse tajusin yhteyden vasta pitkän ajan jälkeen, mutta on saanut jäädä Obsidan kauppaan ja nestemäinen rauta (Floravital) tulla tilalle. Hurjaa, että tuota jaetaan raskaana olevillekin. Ja suolistosairaudet ei kun lisääntyy.
Kiitos tästä tiedosta. Onko kaikissa rautatableteissa tai rautatipoissa tuota natriumlauryylisulfaattia?
Nestemäisessä floravitalissa kun on aivan liian vähän rautaa yhdelle päivälle, ainaki mun tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymykseen muuten, mulla ripset ja kynnet on vahvistuneet itsestään lisäraudan avulla. Pahimmillaan kynnet oli niin hauraat että sormenpäät oli välillä kipeät kun kynnet mureni niin lyhyiksi. Hiuksissa varmaan sama odotettavissa, pikkuhiljainen paraneminen. Tähän en edes tajunnut odottaa apua. Halusin vain nukkua vähemmällä lääkityksellä. T. Levottomat jalat, ferritiini 2 hg 140.
Tottakai rauta vaikuttaa kaikkiin karvoihin, oli ne ripsiä, kulmakarvoja tai hiuksia, kynsiä. Kuinka nopeasti huomasit muuten muutoksen kynsissä, ripsissä ja nukkumisessa? Meneekö siihen kuukausia, puolisen vuotta vai enemmän?
Tämä on jotenkin surkuhupaisaa. Ensin niellään kaikki vegepropaganda, että kyllä kasviksista saa kaiken tarvittavan. On sitä tutkittu ja minäkin olen ollut jo kaksi kuukautta vege ja voin loistavasti. Veget ovat kuulemma paljon tietoisempia ravintosisällöistä ja osaavat kyllä koostaa terveellisen ruokavalion ilman lihaa. Menee muutama vuosi vegenä ja bum, iski raudanpuute ja ferritiini on alhaalla. Yhä edelleen tässäkin ketjussa kysellään, että mitenkä sitä rautaa saisi tarpeeksi ilman lihansyöntiä. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Pirkka rautatabletit hyviä?
Vaikea sanoa. Eivät ainakaan aiheuta vatsakipuja minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Obsidanissa on natrimlauryylisulfaattia. Kyllä, samaa kuin hammastahnassa ja se aiheuttaa toisille aftoja suuhun. Ne taas voivat olla merkki samanlaisista haavaumista suolistossa. Keliakiassa molemmat myös hyvin yleisiä. Itse tajusin yhteyden vasta pitkän ajan jälkeen, mutta on saanut jäädä Obsidan kauppaan ja nestemäinen rauta (Floravital) tulla tilalle. Hurjaa, että tuota jaetaan raskaana olevillekin. Ja suolistosairaudet ei kun lisääntyy.
Kiitos tästä tiedosta. Onko kaikissa rautatableteissa tai rautatipoissa tuota natriumlauryylisulfaattia?
Nestemäisessä floravitalissa kun on aivan liian vähän rautaa yhdelle päivälle, ainaki mun tapauksessa
En osaa valitettavasti sanoa, missä ei ole. Tuolta löytyy lista lääkkeistä, joissa on: http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?query=natriumlauryylisulfaatti+&…
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotenkin surkuhupaisaa. Ensin niellään kaikki vegepropaganda, että kyllä kasviksista saa kaiken tarvittavan. On sitä tutkittu ja minäkin olen ollut jo kaksi kuukautta vege ja voin loistavasti. Veget ovat kuulemma paljon tietoisempia ravintosisällöistä ja osaavat kyllä koostaa terveellisen ruokavalion ilman lihaa. Menee muutama vuosi vegenä ja bum, iski raudanpuute ja ferritiini on alhaalla. Yhä edelleen tässäkin ketjussa kysellään, että mitenkä sitä rautaa saisi tarpeeksi ilman lihansyöntiä. Niinpä.
Mä lopetin lihansyönnin 20 vuotta sitten, lisäksi riesana runsaat kuukautiset. Ja matala ferritiini tajuttiin vasta nyt, yli 10 vuoden oireilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin lihansyönnin 20 vuotta sitten, lisäksi riesana runsaat kuukautiset. Ja matala ferritiini tajuttiin vasta nyt, yli 10 vuoden oireilun jälkeen.
Matala ferritiini ei tietenkään ole lihattoman ruokavalion syynä eihän? Rautaa voi ottaa pilleripurkista, kuten kaiken muunkin, niin helppoa.
Söin alkuun 3 x 100mg obsidan päivässä, hitaasti lähti ferritiini nousuun mutta olo rupesi kohenemaan heti. Elimistö suorastaan huusi hosiannaa kun aloitin lisäraudan.
Olisko jollain jotain kokemusta näistä hiustenlähtöön tarkoitetuista shampoista, hoitoaineista ja hoitonesteistä? Nieltävistä pillereistä?
Toimisiko se tukena? Raudanpuutteen korjaaminen voi viedä yli vuoden ja se korjaa hiustenlähdön, mutta jotain valmistetta tueksi?
Priorin extra kokemuksia?
Itselläni oli paha anemia, eli alhainen hemoglobiini. Ferritiiniarvoja ei jostain syystä mitattu.
Kokeilin rautatabletit, Obsidanin, luontaistuotteet... Mikään ei imeytynyt.
Lopulta oli pakko alkaa syödä punaista lihaa, sillä se oli ainoa mitä elimistöni osasi käyttää, ja ainoa mikä lopulta tepsi. Hemoglobiini nykyään 150, mikä on älytön lukema naiselle ja melkein liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli paha anemia, eli alhainen hemoglobiini. Ferritiiniarvoja ei jostain syystä mitattu.
Lopulta oli pakko alkaa syödä punaista lihaa, sillä se oli ainoa mitä elimistöni osasi käyttää, ja ainoa mikä lopulta tepsi. Hemoglobiini nykyään 150, mikä on älytön lukema naiselle ja melkein liian korkea.
Eli elimistösi tarvitsee hemirautaa. Jota ei saa kuin punaisesta lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Silti se ferritiinikin olisi ollut syytä ottaa. Hemoglobiini voi olla hyvä ja ferritiini silti liian alhaalla.
Mitä jos ei kerta kaikkiaan kykene henkisesti syömään punaista lihaa?
Missä tuotteessa olisi hyvin imeytyvää rautaa? Onko kalassa?
Vierailija kirjoitti:
Auttaako priorin extra oikeasti?
Söin viime syksynä puolen vuoden kuurin. Ei mitään vaikutusta.
Apteekista saa 100mg rautalisää.
Apteekista saa ostettua rautapillereitä.
Ja entä, jos yrittää syödä punaista lihaa vain harvoin kuten nykyisin suositellaan, esim. 1-2 kertaa kuukaudessa?