Raudanpuute ja hiustenlähtö! (vinkkejä elvyttämiseksi)
Vuosikausia jatkuneen hiustenlähdön syyksi on löytynyt raudanpuute (ferritiini oli 10). Normaalitaso ferritiinille on 70-100 ainakin.
Pitkä rautakuuri edessä.
Mitä muita vinkkejä olisi?
Muita vitamiineja, joita voisi käyttää?
Entä shampoot, hoitoaineet?
Hiuspohjaan jätettävät hiusnesteet?
Priorin extra tai jotain vastaavaa?
Kokemuksia hiusten elvyttämiseen!! Kiitos.
Kommentit (149)
Kun julkinen puoli ei tuota koetta ota ilman lähetettä eikä lääkärit niitä mielellään kirjoita niin voi itse otattaa sen yksityisellä, maksaa n. 50€.
Ei tarvitse paastota ja voi ottaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kato, ferriinihullu! Onko tää jotain munchausenin tyyppistä, haetaan huomiota kuvitellulla/ liioitelulla sairaudella?
Mikä teitä vaivaa?
Vakava raudanpuute on tila jota ei voi kuvitella sellainen joka ei siitä kärsi. Tottakai ihminen on "innoissaan" kun löytyy syy vuosikausien kärsimykselle ja mahdollisuus päästä siitä eroon.
Ja nyt puhutaan ferritiinistä, ei jostain ferriinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato, ferriinihullu! Onko tää jotain munchausenin tyyppistä, haetaan huomiota kuvitellulla/ liioitelulla sairaudella?
Mikä teitä vaivaa?
Vakava raudanpuute on tila jota ei voi kuvitella sellainen joka ei siitä kärsi. Tottakai ihminen on "innoissaan" kun löytyy syy vuosikausien kärsimykselle ja mahdollisuus päästä siitä eroon.
Minulla on ollut ongelmia raudan imeytymisen kanssa teini-ikäisestä asti, en kuitenkaan tee aiheesta ketjuja tänne päivittäin.
Äärettömän rasittavia tämmöiset keskustelut joihin joku osallistuu copypeistaamalla blogikirjoituksia. Vaikea ottaa vakavasti koko juttua, sori vaan.
Syökää maksaa ja C-vitamiinia. Paljon lihaa, sitrushedelmiä ja mansikoita.
Lopettakaa kaikki nikotiini. Se supistaa liikaa pieniä hiuksia ravitsevia verisuonia.
Lopulta hius ei saa kaikkea tarvitsemaansa, surkastuu ja kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Syökää maksaa ja C-vitamiinia. Paljon lihaa, sitrushedelmiä ja mansikoita.
Lopettakaa kaikki nikotiini. Se supistaa liikaa pieniä hiuksia ravitsevia verisuonia.
Lopulta hius ei saa kaikkea tarvitsemaansa, surkastuu ja kuolee.
Ai hius kuolee?😂
Onko jotain hyviä hiuksiin jätettäviä hiusnesteitä hiustenlähtöön?
Nimenomaan sellaisia, joita markkinoidaan hiustenlähtöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa?
Minulla on ollut ongelmia raudan imeytymisen kanssa teini-ikäisestä asti, en kuitenkaan tee aiheesta ketjuja tänne päivittäin.
Ja joku muu ei saa sen takia tehdä? Mistä tiedät että kyseessä on sama ihminen? Omassa lähipiirissäni on muutama joka on viime aikoina saanut vahvistuksen sille mitä on itse epäillyt eli todella alhaiselle ferritiiniarvolleen (he eivät kyllä palstalle kirjoittele) eli on aivan mahdollista että tästä nyt avautuu useampi kuin yksi.
Joku kärsii enemmän raudanpuutteesta tai sen imeytymishäiriöstä tai tarvitsee vertaistukea enemmän kuin joku muu, et sinä ole mikään mitta. Ja jos ärsyttää, älä edes avaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Äärettömän rasittavia tämmöiset keskustelut joihin joku osallistuu copypeistaamalla blogikirjoituksia. Vaikea ottaa vakavasti koko juttua, sori vaan.
Kiitos tiedosta ja siirry seuraavaan ketjuun, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa vakavasti kun joku ei esitä omia väitteitään vaan lääkärin?
Mun ferritiini-arvo oli tippunut hyvin matalalle. Lopulta syyksi osoittautui kasvain kohdussa joka aiheutti runsaat kuukautiset. Hemoglobiini ollut koko ajan ok. Matala ferritiini aiheutti tolkutonta väsymystä, aivan järkyttävää uupumista, en jaksanut kävellä edes alamäkeen, näköhäiriöitä, sydämen tykytystä (varsinkin iltaisin), hiusten lähtöä, huimausta (kävelin päin seiniä), kömpelyyttä (esineet ei pysynyt käsissä), masennusta jne. Lopulta burn-outin.
Kasvain on nyt poissa ja ferritiini-arvo melkein hyvä jo :)
Minulla ollut iso osa näitä oireira: unettomuus, hiustenlähtö, huono aineenvaihdunta ja verenkierto, harmaita ja kuivia hiuksia, muistiongelmia ja saamattomuutta/apeutta.
Työterveyshuollon diiliin ferritiinin mittaus ei kuulunut. Lääkäri sanoi, että voin kokeilla raudan syöntiä, kun runsaat kuukautisetkin.
Olo on nyt 1 kk jälkeen paljon virkeämpi. Hiukset näyttävät jo juuresta paremmilta. Olen syönyt myös E EPA-kapseleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa?
Miksi sitten tulet tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa?
Ja joku muu ei saa sen takia tehdä? Mistä tiedät että kyseessä on sama ihminen? Omassa lähipiirissäni on muutama joka on viime aikoina saanut vahvistuksen sille mitä on itse epäillyt eli todella alhaiselle ferritiiniarvolleen (he eivät kyllä palstalle kirjoittele) eli on aivan mahdollista että tästä nyt avautuu useampi kuin yksi.
Joku kärsii enemmän raudanpuutteesta tai sen imeytymishäiriöstä tai tarvitsee vertaistukea enemmän kuin joku muu, et sinä ole mikään mitta. Ja jos ärsyttää, älä edes avaa keskustelua.
Miten kaikki tunnistavat Ikiksen? Tai Hennan? Heillä on vain kehittyneempi lukutaito, he tunnistavat kirjoittajien maneereita. Oireet eivät muuten lievity useammilla ketjuilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun ferritiini-arvo oli tippunut hyvin matalalle. Lopulta syyksi osoittautui kasvain kohdussa joka aiheutti runsaat kuukautiset. Hemoglobiini ollut koko ajan ok. Matala ferritiini aiheutti tolkutonta väsymystä, aivan järkyttävää uupumista, en jaksanut kävellä edes alamäkeen, näköhäiriöitä, sydämen tykytystä (varsinkin iltaisin), hiusten lähtöä, huimausta (kävelin päin seiniä), kömpelyyttä (esineet ei pysynyt käsissä), masennusta jne. Lopulta burn-outin.
Kasvain on nyt poissa ja ferritiini-arvo melkein hyvä jo :)
Oliko hyvälaatuinen?
Ihme lahkolaisuutta.... ferritiini-helluntailaisten ketju.
Vuosi pari sitten oli ihan samanlaisia ketjuja kilpparin vajaatoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme lahkolaisuutta.... ferritiini-helluntailaisten ketju.
Aivan! Ja lahkohan tarvitsee johtajan, johtajaksi palstalaiset yrittävät nostaa tätä lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa?
Miten kaikki tunnistavat Ikiksen? Tai Hennan? Heillä on vain kehittyneempi lukutaito, he tunnistavat kirjoittajien maneereita. Oireet eivät muuten lievity useammilla ketjuilla.
Erehdyt. Joku voi saada lievitystä useammalla ketjulla. Ihminen on monimutkainen olento.