Paras koskaan lukemasi romaani? (Kirjasuositusketju!)
Ajattelin alkaa lukemaan romaaneja. Yleensä yritykseni on kaatunut siihen, että jotenkin olen onnistunut löytämään käsiini vain tylsiä kirjoja. Siksi kaipaankin nyt suosituksia.
Mikä on paras koskaan lukemasi romaani? Laitatko myös pienen kuvailun kirjasta, jotta tietää, vaikuttaako se juuri itseä kiinnostavalta.
Kommentit (252)
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla -trilogia. Kertoo Suomen vaiheista erään perheen kohtaloiden kautta. Esim. kansalaissota tulee eri tavalla lähelle, kun tutuksi tulleet hahmot joutuvat sen pyörteisiin.
Kate Atkinsonin tuotanto- hyviä, hyvin kirjoitettuja romaaneja. Plaraile kirjastossa, lue arvosteluja ja
aloita lukemaan.
Stanislaw Lem: Futurologinen kongressi
http://taikakirjaimet.blogspot.com/2014/04/stanislav-lem-futurologinen-…
Olen niin vanha ja lukenut ikäni suorastaan pakonomaisesti, joten parasta kirjaa en voi nimetä. Se, missä elämänvaiheessa olen jonkin kirjan lukenut, on aina vaikuttanut siihen, miten olen kirjan kokenut.
Eräs vaikuttavimmista lukukokemuksista on ollut Hanya Yanagiharan Pieni elämä. Luin sen aivan äskettäin. Kirjan tarina on erittäin traaginen (tämä varoitus kannattaa ottaa tosissaan). Tavallaan en edes oikein voi suositella kirjaa kenellekään, mutta samalla toivoisin, että mahdollisimman moni lukisi sen.
Kysy kirjaston henkilökunnalta suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuhat loistavaa aurinkoa. Khaled Hossein.
Kertoo kahden naisen elämästä Kabulista. Enempää en osaa kertoa, kun siitä oli jo aikaa kun luin kyseisen kirjan. Kannattaa lukea.
Tämä on tosi koskettava ja surullinenkin.
Kuvastaa sitä miten hullu tämä maailma voi olla, miten voikaan olla niin, että joku ihmisryhmä (terroristi järjestöt) voi vaikuttaa toisten elämään niin paljon ja tätä tapahtuu koko ajan tälläkin hetkellä. nostaa kyllä tunteita pintaan surua, raivoa, inhoa, pelkoa. Suosittelen.
Islantilaiset dekkarit ovat itselläni tällä hetkellä suosikkeja. Ihan ovat perinteisiä dekkareita ja kuitenkin vähän erilaisia
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen, ihmiselämän kuvaus tuhansien vuosien takaa ja yhä ajankohtainen.
Itse kanssa suosittelen sherlock holmesia ja Jane Austinin tuotantoa.
Itse kanssa suosittelen sherlock holmesia ja Jane Austinin tuotantoa.
Hobitti eli sinne ja takaisin. Tolkien ei koskaan petä :)
Olen lukenut mm. nämä moneen kertaan:
Leon Uris: Exodus (tai Mila 18 samalta kirjailijalta)
James Hilton: Sininen kuu
Väinö Linna: Tuntematon Sotilas
Ei noita voi laittaa paremmuusjärjestykseen.
Vanki nimeltä Papillon (Henri Charriere). Tositarina vangin elämästä ja pakoyrityksistä. Todella jännä ja uskomaton tarina. Tälle on jatko-osakin, jossa Papillon sitten kertoo elämästä vapaudessa. Muistaakseni Bingo! on tää jatko-osa.
Vierailija kirjoitti:
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla -trilogia. Kertoo Suomen vaiheista erään perheen kohtaloiden kautta. Esim. kansalaissota tulee eri tavalla lähelle, kun tutuksi tulleet hahmot joutuvat sen pyörteisiin.
Tää on hyvä! Tulee opittua historiaa siinä sivussa.
Herbjork Wassmo Dinan kirja.
Kirja vähän omituisen naisen elämästä.
Tempaa lukijan mukaansa!
Toi Taivaslaulu, joka mainittiinkin jo, on todella hieno kirja. Minäkin suosittelen sitä.
Marian Keyesin romaanit ovat minusta hauskoja ja mukaansatempaavia kaikki, mutta Lucy Sullivan is getting married on ehkä mun suosikki. Luen sen säännöllisesti uudestaan. Kertoo nuoresta sinkkunaisesta, joka kuulee ennustajalta menevänsä piakkoin naimisiin. Pian tapaakin lupaavan oloisen miehen, mutta miten kaikki päättyykään...
Kuulostaa suoraan sanoen ääliömäiseltä, tiedän, mutta romanttiseksi hömpäksi on minusta hyvin kirjoitettua ja hauskaa. Ajattelin tuoda tämmöistäkin genreä keskusteluun, kun on mainittu niin paljon sellaista vakavaa kirjallisuutta 😁
Erlen Loe, Supernaiivi.
Päähenkilö ja kertoja on 25-vuotias nuori mies, josta alkaa yhtäkkiä tuntua, ettei millään ole mitään merkitystä. Hän alkaa pohtia asioita ja elämää ja yrittää saada taas otteen maailmasta.
Jotenkin hirmu hauska, lämmin ja oivaltava kirja.
Nancy Thayer: Nell
Yksinhuoltajaäidin sinnittelyä perhe-elämän kaaoksessa etsiessään itselleen vähän turvaa ja rakkautta, toivon ja pettymyksen välimaastoissa. Elämänmakuinen romaani 80-luvun Bostonin esikaupungista. Sopii nykyaikaankin täysin.
Saatana saapuu Moskovaan.