Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden kapselointi? Mit vit? Taas uusi täysin turha hössötys.

Vierailija
22.09.2018 |

Minä olen aina lasten kanssa tehnyt niin että laatikoissa/hyllyssä on sen kokoiset vaatteet jotka nyt mahtuu päälle, ja kun ne jää pieneksi, ne otetaan kaapista pois, laitetaan laatikkoon ja pois, ja isommat vaatteet esille. Mulla on yleensä lasten vaatteet aina sopineet toisiinsa, usein on settejä, ja muutenkin värit on lähes kaikki aina toisiinsa sopivia koska kaupasta ei juuri edes poikien vaatteita saa kuin sininen ja musta + vähän vihreää, valkoista, ruskeaa ja ehkä kirkkaan punaista. Tyttärellä oli punaista, violettia ja vaaleanpunaista pääasissa sen lisäksi ripaus mustaa ja valkoista. Mikään ei sodi toisiaan vastaan. Ja helppo ottaa paitalaatikosta paita ja housulaatikosta sopivat housut, ei mitään ongelmaa.
Omat vaatteet sama juttu, lempivärit edustettuna vaatteissa niin lähes kaikki sopii kaikkien kanssa. Kesäkapseleita ei tarvi koska kesämekot on omassa laatikossaan aina, muut vaatteet menee kaikki käytössä talvellakin, kesällä ei käytetä yleensä muutamaa neuletta eikä välttämättä sukkia, mutta eipä niitäkään tarvi kaapista mihinkään kapseliin laittaa. Kesällä käytän lyhyempiä housuja kuin talvella, nekin mahtuu olemaan laatikossa vierekkäisissä pinoissa joista otan siitä pinosta mikä sopii keliin. Ei mulla mene koskaan aikaa siihen että pitäisi erikoisesti miettiä että mitä laittaisi päälle että värit sopii.
Kuka ihme tälläistä kapselointia tarvitsee?

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselointi kuulostaa neuroottisten ihmisten harrastukselta.

Itselläni on yhdet farkut ja yhdet collegehousut, 4 pitkähihaista paitaa, kaksi villatakkia, muutama hame, pari tunikaa sekä muutama lyhythihainen paita ja yksi siistimpi asukokonaisuus. Mitenhän nämä kapseloisi. :D

Vierailija
102/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa monimutkaiselta ja hankalalta. Onneksi vaatekaapissa on vain farkkuja, t-paitoja ja huppareita, ni aina sopii osat yhteen. Lippiksiä on kolme eri väristä, ni niistä pitää joskus vähä kattoa, et mikä sopii parhaiten.

Päinvastoin. Idea kapseloinnissa on yksinkertaistaa vaatekaappia. Jos on pelkkiä farkkuja, T-paitoja ja huppareita, niin on aina pulassa, kun pitää laittaa jotakin siistimpää päälle. Ollaan tilanteessa, jossa ei ole mitään päälle pantavaa. Kapselipukeutumisessa vaatekappaleet valitaan siten, että niistä pystyy muodostamaan monipuolisemmin asukokonaisuuksia. Sekä rentoja että vähän siistimpiä, joilla pärjää eri tilanteissa. 

Mutta jos ei omista kuin T-paitoja ja huppareita, niin pitääkö sen kapselin takia ostaa vaate, jota ei koskaan käytä? Mikä ero kapselointiin verrattuna on ostaa yksi paitapusero kaappii siistimmäksi asuksi rennompien rinnalle?

Ei pidä. Eli jos sinä et tarvitse muita vaatteita kuin huppareita ja farkkuja, niin silloin ei tarvitse. Mutta joku muu esim. menee työhaastatteluun tai asiakasta tapaamaan. Tai osallistuu mummunsa syntymäpäiväkutsuille, ystäviensä pikkujoulujuhliin jne. Tällöin he voivat haluta laittaa jotakin siistimpää päälle. Farkut ja huppari kun luetaan yleensä ns. vapaa-ajanasuksi, eli monet eivät niitä työssä tai illanvietoissa käytä. Eli tällaiselle henkilölle kapselista voi olla hyötyä, koska se sisältää monipuolisempia vaatekappaleita kuin sinun käyttämäsi pelkät farkut ja hupparit. Eli monien farkkujen sijasta valitaan joukkoon myös suorat housut ja vaikkapa puolihame. Pelkkien hupparien sijasta valitaan joukkoon myös vaikkapa neule ja neuletakki. Pelkkien T-paitojen lisäksi kaappi voisi sisältää myös vaikkapa paitapuseron. Sen sijaan, että on vain lenkkarit, on myös siistit matalat kengät jne. Eli yhdistellen näistä saa juhlavia asuja, mutta toisaalta ne ovat myös sellaisia, joita voi esim. farkkujen kanssa käyttää arkenakin.

Mun työssä pitää olla aina siistit vaatteet. En omista yhtään hupparia, en lenkkareita enkä myöskään yhtään paitapuseroa. En silti koe tarvitsevani kapselia siihen että osaan hankkia sopivia yhdistelmiä tai itselleni tarpeellisia vaatteita. Ihmisiltä tuntuu joskus kadonneen terve järki.

No sulla on sitten myös kadonnut terve järki, koska sinä kapseloit myös:

https://en.wikipedia.org/wiki/Capsule_wardrobe

En kapseloi, minä en erittele kesä- ja talvivaatteita koska käytän samoja vaatteita kesällä ja talvella. Minun kaikki vaatteeni mahtuu yhteen vaatekaappiin ja näen ne kaikki kun avaan ovet, en tarvitse erillisiä kapseleita, laatikoita tai säilytystiloja. Kengät on samassa kaapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun olisit kertonut mitä ihmettä se kapselointi on, niin olisi helpompi vastata.

Karsitaan vaatekaapista turhat pois ja suunnitellaan vuodenaikaiset kapselit. Periaatteessa valitaan tehokäyttöön sellaiset vuodenaikaan ja omaan arkielämään sopivat vaatteeet, joita on myös helppo yhdistellä toistensa kanssa. Eli valitaan yhtenäinen värimaailma ja vaatekappaleet, joista saa monipuolisesti asuja, vaikka määrällisesti niitä vaatekappaleita olisikin karsittu minimiin. 

Ja miten tämä eroaa siitä että ihmisellä on tietty maku vaatteiden suhteen eli ylä- ja alaosat käy toisiinsa aika hyvin joka tapauksessa, ja vaatteita karsii niin ettei kaappi pursua? Ja ne vuodenaikakapselit? Kuinka paljon ihmisellä on kesävaatteita joita ei pidetä talvella ja päinvastoin, jos ne pitää erikseen kapseloida? Eikö ne voi olla omassa pinossaan vaan siinä samassa kaapissa?

Kyllä ihmisillä maissa, joissa on neljä vuodenaikaa on aika paljonkin sellaisia vaatteita, joita ei pidetä joka vuodenaikana. Esim. ihan hellemekot, shortsit, ohuet takit, hellehatut, talvitakit, talvikengät, villavaatteet, villasukat, kerrastot, välikausitakit, pipot, kaulahuivit jne. Suomessakin monet vievät talvivaatteet pois siksi aikaa varastoon, kun niitä eivät tarvitse. Tuntuu, että sellaisella joka haluaa kaikki vaatteensa säilyttää läpi vuoden kaapissa, ne kaapit myös enemmän tursuilee. Ei heillä, jotka vievät osan, kuten paksut talvivaatteet varastoon, kun niitä selvästi eivät tarvitse. 

Mulla on yksi talvitakki, ja yksi kesätakki, toki lisäksi on joitain "erikoisempia" takkeja jotka ei ole jokapäiväisessä käytössä, mutta ei niitä nyt niin montaa ole etteikö ne tuossa eteisen kaapissa mahtuisi olemaan. Ei ole mitään välikausitakkeja, kesätakkia pidetään niin kauan kun sillä tarkenee ja keväällä toppatakki on käytössä niin kauan kun tarkenee olla kesätakilla, keskikesällä ei pitäisi takkia edes tarvita.

Mulla on muutama hellemekko, ja kyllä mulla on tilaa niidenkin olla vaatekaapissa samaan aikaan kun ne muutama neule joita yleensä käytän vain talvella. Samoin villasukat on ympäri vuoden käytössä kotosalla, laitan kesälläkin illalla villasukat jos tuntuu että jalkoja paleltaa.

Talvikengät on myös eteisessä kenkätelineessä ympäri vuoden, ei niitäkään juuri ole kuin yhdet per henkilö, lapset käyttää lenkkareita kesäajan ja talviajan talvikenkiä, croksit voi olla lisäksi. Samoin pipoille ja hanskoille on oma laatikko joka on eteisen kaapissa aina. 

Miksi pitää tehdä asioista vaikeampia kuin ne on? Toki jos eteisen kaappi on älyttömän pieni verrattuna perheenjäsenten määrään, voi ne talvitakit viedä varastoon kesäksi, mutta ei siihenkään mitään kapseleita tarvi.

Juuri tuo että jos karsii vaatteet minimiin, niin mihin sitä kapselointia enää tarvitsee?

ap

No miksi teet niin?

Kaikki eivät halua säilyttää kaikkia vaatteitaan kaapissa. Monet tykkäävät esimerkiksi väljyydestä. Toisilla ei vain yksinkertaisesti ole kaappitilaa paljon, jos asuvat esim. vanhoissa kerrostaloasunnoissa.

Miksi teet muiden valinnnoista itsellesi ongelmia ja vaikeasti ymmärrettäviä asioita?

Miksi muiden tapa järjestää vaatteensa merkitsee sinulle näin paljon tuskaa ja ahdistusta? 

Ei aiheuta tuskaa ja ahdistusta, kunhan ihmettelen taas tätä nykymaailman menoa. Tuon jutun luin ihan uteliaisuudesta kun olin sanaan useamman kerran törmännyt, ja kyllähän tuo touhu aika turhalta vaikutti, karsiminen on aina järkevää mutta kapselointi meni mulla kyllä yli ymmärryksen. Kai olen niin rajoittunut ihminen että en ymmärrä miksi jollakin on paljon vaatteita jotka ei sovi yhteen minkään muun kanssa.

ap

Ihan mielenkiinnosta: jos sinulla ei ole ongelmia vaatteiden yhteensopivuuden kanssa, kuinka vanhoja ovat vanhimmat vaatteesi? Minä olen 40-vuotias, ja minulla on edelleen 1990-luvulla ostamiani vaatteita. Muun muassa yksi villatakki vuodelta 1997 pääsee tänä syksynä taas tehokäyttöön.

Sitten kun mukaan lasketaan vielä vintage-vaatteet 1950-70-luvuilta, niin on varsin luonnollista, ettei joka takkia voi yhdistää joka mekkoon. Kaikelle kuitenkin löytyy jotakin yhteensopivaa, ja mikä mukavinta: muodin vaihteluihin löytyy vastaukset, kun vähän kaivelee omaa kaappia.

No kyllä mulla 15 vuotta vanhoja vaatteita on, niin kauan olen ollut suurinpiirtein saman painoinen, sitten on toki niitäkin joita en nyt käytä jotka odottaa sitä kaunista päivää kun laihdun. Niitä pieniä olen kyllä laittanut jo poiskin ei sentään kaikki ole tallessa. Olishan se kiva jos olin niin hoikka että ihan mitkä vaan vaatteet mitä mallia tahansa menisi päälle ja olisi mukavat päällä, mutta kyllä tällä kropalla ne vaatteet on aika samantapaista materiaalia ja mallia, ja muutenkin kun maku ei heilahtele muodin mukaan, niin lempivaatteet käytetään loppuun.

Tunnen myös useamman ihmisen joiden vaatteet on lähes kaikki mustia, hekään eivät tarvitse varmaankaan kapselointia kun eivät käytä yleensä myöskään mekkoja tai ainakaan hameita.

ap

Jestas. Eihän kenenkään ole pakko noudattaa orjallisesti mitään sääntöjä, että osta kaksi mekkoa, osta kaksi hametta, osta kahdet housut jne. Kukin loppupeleissä muodostaa sen vaatekaapin OMAN arkensa ja tyylinsä mukaisesti. Jos joku ei tarvitse eikä halua käyttää hameita, niin tietenkään hänen vaatekapsulinsa ei silloin sisällä hameita. Vastaavasti, jos joku ei halua, että vaatekaappi perustuu vain neutraaleihin väreihin muutamalla korostusvärillä, niin sitten hän suunnittelee vaatekapsulinsa värikkäämmäksi. Pointti on se, että suunnittelee vaatekaappinsa siten, että vaatekappaleet ovat tehokkaassa käytössä, niistä voi yhdistellä asuja monipuolisesti ja ne kestävät aikaa. Neuvot ovat suuntaa antavia, eivät ehdottomia. Aikuinen ihminen osannee soveltaa niitä siten, että ne sopivat omaan elämään. Älkää nyt jaksako olla noin pikkumaisia nillittäjiä.  

Vierailija
104/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mä oon aina tehny, ja varmaan muutkin. Eli pitänyt jotain samoja tiettyjä (lemppari)vaatteita, sit välillä pidetään enemmän jotain toisia vaatteita (varsinkin kaappia siivotessa/järjestellessä "löytyy" kaikkea kivaa mitkä on jääneet vähemmälle käytölle ja taas on "uusia" lempparivaatteita). Kesä- ja talvivaatteet on jossain eri kaapissa tai yläkaapissa kun niitä ei tarvita, toki jotain voi pitää niin kesällä kun talvellakin.

Ei tässä "kapseloinnissa" ole mitään muuta uutta kun nimi.

Vierailija
105/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenvaatteille voi olla ideaa. Kaikki mallit ja materiaalit ja kuosit eivät tosiaan sovi yhteen. Mutta miksi tämä olisi tarpeellista nopeasti kasvavalle parivuotiaalle. Vaatteet jää pian pieniksi ja jos nyt on useamman väriset housut (tai vaikka sitten vaan mustia ja siniä), niin kummallista, jos paidat ei niihin käy.

Tätäminäkin jäin miettimään. Parivuotiaalle 3 kk kapseli, ja kuulemma siinä ajassa kasvaa noin yhden vaatekoon. Itse olen ymmärtänyt että kapselissa laitetaan osa vaatteista säilöön ja otetaan taas myöhemmin käyttöön, mutta jos vaatteet jäävät pieneksi niin sittenhän ne ovat pysyvästi pois käytöstä... Ehkä olen vaan ymmärtänyt asiat jotenkin väärin.

Vierailija
106/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun olisit kertonut mitä ihmettä se kapselointi on, niin olisi helpompi vastata.

Karsitaan vaatekaapista turhat pois ja suunnitellaan vuodenaikaiset kapselit. Periaatteessa valitaan tehokäyttöön sellaiset vuodenaikaan ja omaan arkielämään sopivat vaatteeet, joita on myös helppo yhdistellä toistensa kanssa. Eli valitaan yhtenäinen värimaailma ja vaatekappaleet, joista saa monipuolisesti asuja, vaikka määrällisesti niitä vaatekappaleita olisikin karsittu minimiin. 

Ja miten tämä eroaa siitä että ihmisellä on tietty maku vaatteiden suhteen eli ylä- ja alaosat käy toisiinsa aika hyvin joka tapauksessa, ja vaatteita karsii niin ettei kaappi pursua? Ja ne vuodenaikakapselit? Kuinka paljon ihmisellä on kesävaatteita joita ei pidetä talvella ja päinvastoin, jos ne pitää erikseen kapseloida? Eikö ne voi olla omassa pinossaan vaan siinä samassa kaapissa?

Kyllä ihmisillä maissa, joissa on neljä vuodenaikaa on aika paljonkin sellaisia vaatteita, joita ei pidetä joka vuodenaikana. Esim. ihan hellemekot, shortsit, ohuet takit, hellehatut, talvitakit, talvikengät, villavaatteet, villasukat, kerrastot, välikausitakit, pipot, kaulahuivit jne. Suomessakin monet vievät talvivaatteet pois siksi aikaa varastoon, kun niitä eivät tarvitse. Tuntuu, että sellaisella joka haluaa kaikki vaatteensa säilyttää läpi vuoden kaapissa, ne kaapit myös enemmän tursuilee. Ei heillä, jotka vievät osan, kuten paksut talvivaatteet varastoon, kun niitä selvästi eivät tarvitse. 

Mulla on yksi talvitakki, ja yksi kesätakki, toki lisäksi on joitain "erikoisempia" takkeja jotka ei ole jokapäiväisessä käytössä, mutta ei niitä nyt niin montaa ole etteikö ne tuossa eteisen kaapissa mahtuisi olemaan. Ei ole mitään välikausitakkeja, kesätakkia pidetään niin kauan kun sillä tarkenee ja keväällä toppatakki on käytössä niin kauan kun tarkenee olla kesätakilla, keskikesällä ei pitäisi takkia edes tarvita.

Mulla on muutama hellemekko, ja kyllä mulla on tilaa niidenkin olla vaatekaapissa samaan aikaan kun ne muutama neule joita yleensä käytän vain talvella. Samoin villasukat on ympäri vuoden käytössä kotosalla, laitan kesälläkin illalla villasukat jos tuntuu että jalkoja paleltaa.

Talvikengät on myös eteisessä kenkätelineessä ympäri vuoden, ei niitäkään juuri ole kuin yhdet per henkilö, lapset käyttää lenkkareita kesäajan ja talviajan talvikenkiä, croksit voi olla lisäksi. Samoin pipoille ja hanskoille on oma laatikko joka on eteisen kaapissa aina. 

Miksi pitää tehdä asioista vaikeampia kuin ne on? Toki jos eteisen kaappi on älyttömän pieni verrattuna perheenjäsenten määrään, voi ne talvitakit viedä varastoon kesäksi, mutta ei siihenkään mitään kapseleita tarvi.

Juuri tuo että jos karsii vaatteet minimiin, niin mihin sitä kapselointia enää tarvitsee?

ap

No miksi teet niin?

Kaikki eivät halua säilyttää kaikkia vaatteitaan kaapissa. Monet tykkäävät esimerkiksi väljyydestä. Toisilla ei vain yksinkertaisesti ole kaappitilaa paljon, jos asuvat esim. vanhoissa kerrostaloasunnoissa.

Miksi teet muiden valinnnoista itsellesi ongelmia ja vaikeasti ymmärrettäviä asioita?

Miksi muiden tapa järjestää vaatteensa merkitsee sinulle näin paljon tuskaa ja ahdistusta? 

Ei aiheuta tuskaa ja ahdistusta, kunhan ihmettelen taas tätä nykymaailman menoa. Tuon jutun luin ihan uteliaisuudesta kun olin sanaan useamman kerran törmännyt, ja kyllähän tuo touhu aika turhalta vaikutti, karsiminen on aina järkevää mutta kapselointi meni mulla kyllä yli ymmärryksen. Kai olen niin rajoittunut ihminen että en ymmärrä miksi jollakin on paljon vaatteita jotka ei sovi yhteen minkään muun kanssa.

ap

Ihan mielenkiinnosta: jos sinulla ei ole ongelmia vaatteiden yhteensopivuuden kanssa, kuinka vanhoja ovat vanhimmat vaatteesi? Minä olen 40-vuotias, ja minulla on edelleen 1990-luvulla ostamiani vaatteita. Muun muassa yksi villatakki vuodelta 1997 pääsee tänä syksynä taas tehokäyttöön.

Sitten kun mukaan lasketaan vielä vintage-vaatteet 1950-70-luvuilta, niin on varsin luonnollista, ettei joka takkia voi yhdistää joka mekkoon. Kaikelle kuitenkin löytyy jotakin yhteensopivaa, ja mikä mukavinta: muodin vaihteluihin löytyy vastaukset, kun vähän kaivelee omaa kaappia.

No kyllä mulla 15 vuotta vanhoja vaatteita on, niin kauan olen ollut suurinpiirtein saman painoinen, sitten on toki niitäkin joita en nyt käytä jotka odottaa sitä kaunista päivää kun laihdun. Niitä pieniä olen kyllä laittanut jo poiskin ei sentään kaikki ole tallessa. Olishan se kiva jos olin niin hoikka että ihan mitkä vaan vaatteet mitä mallia tahansa menisi päälle ja olisi mukavat päällä, mutta kyllä tällä kropalla ne vaatteet on aika samantapaista materiaalia ja mallia, ja muutenkin kun maku ei heilahtele muodin mukaan, niin lempivaatteet käytetään loppuun.

Tunnen myös useamman ihmisen joiden vaatteet on lähes kaikki mustia, hekään eivät tarvitse varmaankaan kapselointia kun eivät käytä yleensä myöskään mekkoja tai ainakaan hameita.

ap

Jestas. Eihän kenenkään ole pakko noudattaa orjallisesti mitään sääntöjä, että osta kaksi mekkoa, osta kaksi hametta, osta kahdet housut jne. Kukin loppupeleissä muodostaa sen vaatekaapin OMAN arkensa ja tyylinsä mukaisesti. Jos joku ei tarvitse eikä halua käyttää hameita, niin tietenkään hänen vaatekapsulinsa ei silloin sisällä hameita. Vastaavasti, jos joku ei halua, että vaatekaappi perustuu vain neutraaleihin väreihin muutamalla korostusvärillä, niin sitten hän suunnittelee vaatekapsulinsa värikkäämmäksi. Pointti on se, että suunnittelee vaatekaappinsa siten, että vaatekappaleet ovat tehokkaassa käytössä, niistä voi yhdistellä asuja monipuolisesti ja ne kestävät aikaa. Neuvot ovat suuntaa antavia, eivät ehdottomia. Aikuinen ihminen osannee soveltaa niitä siten, että ne sopivat omaan elämään. Älkää nyt jaksako olla noin pikkumaisia nillittäjiä.  

En minä niin sanonutkaan, totesin vaan että kaikki ihmiset eivät kapselointia tarvitse mm. tästä syystä.

ap

Vierailija
107/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se yksi muodonmuutos-ohjelma oli nimeltään, missä oli jotain random osallistujia ja ne meni sinne jossain pieruverkkareissa, niitten vaatekaapista heitettiin kaikki sopimattomat vaatteet pois, ja sen jälkeen niille luotiin uusi tyyli, ja korostettiin sitä että kun on muutamia yhteensopivia vaatekappaleita, kenkiä ja laukkuja + koruja, niin on helppo pukea sen kummemmin miettimättä ja silti näyttää aina hyvältä. Ja jos ostaa uusia vaatteita/kenkiä/tms, niin miettii jo ostaessa että ne sopii entisten kanssa yhteen.

Tietty kaiken ei tarvinnut sopia kaikkien kans, mut että uusi vaate, esim yläosa, sopii ainakin useamman alaosan kanssa yhteen.

Tästä ohjelmasta tuli eka jenkkiversio(?) ja lopulta tais tulla jopa Suomi-versio.

Samasta asiastahan siinäkin oli kyse, vaikkei kapseloinnista puhuttukaan.

Vierailija
108/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusien vaatteiden kohdalla pitäisi aina miettiä mihin kapseliin sen laittaisi.

Väärin. Ne, jotka käyttävät kapselivaatekaappia eivät osta sattumanvaraisesti vaatetta ja sen jälkeen mieti, mihin se kuuluu. He koostavat esim. kesävaatevaraston jo omistamistaan vaatteista ja jos siitä tuntuu puuttuvan esim. valkoinen t-paita, he ostavat sen. 

Niin no, minä en ole tuollainen kuluttaja. Vaateeni ovat yleensä pitkäikäisiä, mutta rakastan saada uusia vaatteita. Varsinkin herkulliset, kirkkaat kesävaatteet ovat sellaisia mihin sorrun. Eikä minulla ole mitään erityisiä vuodenaikavaatteita, lukuunottamatta hellevaatteet ja villavaatteet. Turhaa vouhotusta nämä. Naiset haluaa päteä tällaisissa pilipalijutuissa. En vaan tajua.

Jaa, jos stereotyyppisesti ajatellaan niin minusta kapsulointi on miesmäistä insinöörityylistä tehokkuutta. Kaikkiin kesärytkyihin harakkamainen "sortuminen" taas höpsöjen naisten hommaa. Siis stereotypioiden mukaan.

Vierailija
109/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä turhia. Se on kuitenkin jokin tyhmien akkojen uusi muotihömpötys, kuten konmaritus, jonka joku "japanialaisheitukka" on keksinyt kun aasialaiset ovat niin kummallisia, ja kaikki vinkit ja koko asian, täydellisesti, on palstamamma jo vuonna 52 tiennyt, osannut ja hallinnut ja olisi voinut tehdä paljon rahaa sillä, mutta häntä ei sellaiset rahankeruuhömpötyksetkään kiinnosta, kun on järkevääkin tekemistä!

Kas siinä pähkinäkuoressa "mitä naurettava uusi hömpötys taas keksitty, tiesin tämän jo viime viikolla" -avaus. Toistuu vähintään kerran kvartaalissa.

Vierailija
110/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapselointi kuulostaa neuroottisten ihmisten harrastukselta.

Itselläni on yhdet farkut ja yhdet collegehousut, 4 pitkähihaista paitaa, kaksi villatakkia, muutama hame, pari tunikaa sekä muutama lyhythihainen paita ja yksi siistimpi asukokonaisuus. Mitenhän nämä kapseloisi. :D

Vähän on kyllä vaatteita, varsinkaan jos eivät sovi yhtään yhteen... Tai sitten sinulla on kammoksumasi capsule wardrobe!

Vierailija
111/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis idea on hommata hurjasti vaatteita ja sitten kapseloida ne paketeiksi joita käytetään ja sitten haetaan uusi kapseli tai ostetaan ihan uudet kapselikuteet. Jei.

Vierailija
112/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se yksi muodonmuutos-ohjelma oli nimeltään, missä oli jotain random osallistujia ja ne meni sinne jossain pieruverkkareissa, niitten vaatekaapista heitettiin kaikki sopimattomat vaatteet pois, ja sen jälkeen niille luotiin uusi tyyli, ja korostettiin sitä että kun on muutamia yhteensopivia vaatekappaleita, kenkiä ja laukkuja + koruja, niin on helppo pukea sen kummemmin miettimättä ja silti näyttää aina hyvältä. Ja jos ostaa uusia vaatteita/kenkiä/tms, niin miettii jo ostaessa että ne sopii entisten kanssa yhteen.

Tietty kaiken ei tarvinnut sopia kaikkien kans, mut että uusi vaate, esim yläosa, sopii ainakin useamman alaosan kanssa yhteen.

Tästä ohjelmasta tuli eka jenkkiversio(?) ja lopulta tais tulla jopa Suomi-versio.

What Not To Wear. Alkuperäinen ohjelma on itseasiassa brittiläinen ja sitten jenkit tekivät omansa.

Joo, siinä tosiaan tehtiin kapsulivaatekaappi. 

Vierailija
113/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What Not To Wear. Alkuperäinen ohjelma on itseasiassa brittiläinen ja sitten jenkit tekivät omansa.

Joo, siinä tosiaan tehtiin kapsulivaatekaappi. 

No niinhän se olikin.

Kuten aiemmin jossain kommentissa joku oli sitä mieltä että aina kun tulee joku uusi juttu, niin "mammat on tehneet niin jo 50-luvulla" mutta kyllähän tämä kapseli-vaate-juttu on siis ollut olemassa jo aiemmin, joku on vain nyt keksinyt sille tuon nimen.

(Tämä nyt ei liity asiaan, mutta jäi mieleen kun siinä stailaajat ei kiroilleet, niin jokaisessa jaksossa käytettiin jatkuvasti lausetta "Shut... the... front... door!!!")

Vierailija
114/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan kapseli oli ihan normaali systeemi kun kukaan ei ostanut niin paljon vaatteita kuin nykyään. Mun lapsuudessa 70-luvulla naisilla ei ollut kuin 1/5 niistä vaatemääristä kuin nykyään ja sitä edeltävillä sukupolvilla vielä vähemmän. Eli ihan fiksu systeemi. Mun vaatekaappi on nykyajan kapselivaatekaappi sisällöltään mutten kutsu sitä sellaiseksi. En viitsi hankkia vaatteita liikaa ja ostan vaan laatuvaatetta niin ei tule hankituksi turhia rytkyjä. Siinä vaiheessa kun alkaa kaipaamaan lisää tilaa vaatteille niin joku on pielessä. Mun lapset ovat myös eläneet kapselielämää, ei oo paha. Ei ainakaan pyykit loju missään päiväkausia:)

Vierailija
115/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikuisena on vedettävä aika paljon niitä rajoja lapselle muutenkin niin minusta on ihanaa että meidän pienten tyttöjen vaatekaapeissa saa vallita värien ja kuosien kirjo ja sisävaatteensa saavat valita itse kulloinkin muuttuvan lempivärin ja mielialan mukaan! Jotenkin ahdistavaa ja ankeaa että aikuinen alkaa kapseloida sen ”viimeisenkin” luovuuden ja itseilmaisun alueen lapselta.

Vierailija
116/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, mä kyllä tykkään ostaa vaatteita, en siis mitenkään järjettömiä määriä, mutta kuitenkin. Ja aina kun ostan jotain, niin aina on tullut pohdittua että sopiiko tämä mun tyyliin ja minkä kanssa mä tätä pitäisin, mihin tarkoitukseen tämä vaate on jne

Ehkä silloin kun on löytänyt sen oman tyylinsä, niin ne vaatteet, värit ja kuosit helpommin sopiikin toisiinsa, ilman mitään erillistä kapselointia.

Tietty nyt ihan kaikki mun vaatteet ei sovi ihan minkä vaan kanssa, mutta kuitenkin niin, että niitä vaatteita, kenkiä ja koruja on helppo yhdistellä.

Vierailija
117/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, mä kyllä tykkään ostaa vaatteita, en siis mitenkään järjettömiä määriä, mutta kuitenkin. Ja aina kun ostan jotain, niin aina on tullut pohdittua että sopiiko tämä mun tyyliin ja minkä kanssa mä tätä pitäisin, mihin tarkoitukseen tämä vaate on jne
Ehkä silloin kun on löytänyt sen oman tyylinsä, niin ne vaatteet, värit ja kuosit helpommin sopiikin toisiinsa, ilman mitään erillistä kapselointia.

Tietty nyt ihan kaikki mun vaatteet ei sovi ihan minkä vaan kanssa, mutta kuitenkin niin, että niitä vaatteita, kenkiä ja koruja on helppo yhdistellä.

No kun se juttu onkin siinä, että varmaan useimmat ihmiset tekevät tätä ihan luonnostaan. Mutta ap ja kumppanit nyt nostivat tästä metakan, kun on niin tyhmä nimitys (capsule) hommalle, että pakkohan sen on olla hullujen hommaa ja taas joku typerä hömpötys.

Mutta tällä tavalla harkitenhan useimmat sitä vaatekaappia yrittävät muodostaa. Eli, että siellä tosiaan olisi vaatteita, joita voi yhdistellä monien eri vaatekappaleiden kanssa. Ja vuodenajat otetaan huomioon, että on sopivia käyttövaatteita kylmään ja lämpimään säähän. Tietty ihmisillä voi olla vähän erikokoisia "kapseleita", mutta jos nyt ihmiset miettivät, niin varmaan aika monella alitajunnassa tämä idea on. Eli EI haluta ostaa sitä sun tätä, vaan sellaisia vaatteita, joita oikeasti tulee käytettyä monipuolisesti ja toivottavasti ny mys tuntuvat kivoilta ja kestävät pitempään kuin sen yhden sesongin. 

Vierailija
118/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kuulostaa siltä, että ihmiset tekee lapsia vaan sen takia, että saavat pukea heitä hienoihin ja sävysävyyn oleviin vaatteisiin. Kuin nukkeja konsanaan. Mitä ihmeen väliä sillä on, jos tytöllä on sinistä ja pojalla punaista? Ja kaikki muut "asusteet" pitäisi myös mätsätä väreihin. S.a.i.r.a.s.t.a! He ovat lapsia eivätkä mitään mallinukkeja! Mutta toisaalta on hienoa, jos tuo on monilla suurin ongelma lasten kanssa, että minkä väriset vaatteet milloinkin laitetaan. Itsellä kun on 2,5v kunnon uhmis, ja on hyvä jos sille saa edes vaatteita päälle! Ostakaa mielummin nukkeja ja nuken vaatteita, jos se on tärkeintä siinä lapsessa.

Vierailija
119/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikuisena on vedettävä aika paljon niitä rajoja lapselle muutenkin niin minusta on ihanaa että meidän pienten tyttöjen vaatekaapeissa saa vallita värien ja kuosien kirjo ja sisävaatteensa saavat valita itse kulloinkin muuttuvan lempivärin ja mielialan mukaan! Jotenkin ahdistavaa ja ankeaa että aikuinen alkaa kapseloida sen ”viimeisenkin” luovuuden ja itseilmaisun alueen lapselta.

Samaa mieltä.

Lisäksi, eikö varsinkin pienten / kasvuikäisten lasten vaatteet jää nopeasti pieneksi, vaikka niitä pitäisikin koko ajan? Ne jos on useamman kuukauden käyttämättä, kun toinen/toiset vaatekapseli/t on käytössä, niin mahtuuko ne käyttämättä olleet enää?

Onko järkeä ostaa lapselle niin paljon vaatteita että niitä ei ehdi käyttää kun ne käy jo liian pieneksi? Vai onko kuhunkin kapseliin tarkoitus laittaa vain pari vaatetta, niin että ne samat on koko ajan käytössä ja sit kuukauden päästä vaihdetaan ja taas pari samaa vaatetta koko ajan?

Vierailija
120/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tää ole nyt samaa idiotismia, kuin että suomalaisille keksittiin uusi, maailmallakin innostusta herättänyt laji; polkujuoksu! Tähän saakka sitä sanottiin ihan vaan maastojuoksuksi. Tai roskien kerääminen maasta kuulostaa paremmalta kun sanoo ”plocking”. Miten toi äiti-ihminen oikeesti kehtas antaa itsensä tuohon juttuun? Hetkeni julkisuudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi