Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteiden kapselointi? Mit vit? Taas uusi täysin turha hössötys.

Vierailija
22.09.2018 |

Minä olen aina lasten kanssa tehnyt niin että laatikoissa/hyllyssä on sen kokoiset vaatteet jotka nyt mahtuu päälle, ja kun ne jää pieneksi, ne otetaan kaapista pois, laitetaan laatikkoon ja pois, ja isommat vaatteet esille. Mulla on yleensä lasten vaatteet aina sopineet toisiinsa, usein on settejä, ja muutenkin värit on lähes kaikki aina toisiinsa sopivia koska kaupasta ei juuri edes poikien vaatteita saa kuin sininen ja musta + vähän vihreää, valkoista, ruskeaa ja ehkä kirkkaan punaista. Tyttärellä oli punaista, violettia ja vaaleanpunaista pääasissa sen lisäksi ripaus mustaa ja valkoista. Mikään ei sodi toisiaan vastaan. Ja helppo ottaa paitalaatikosta paita ja housulaatikosta sopivat housut, ei mitään ongelmaa.
Omat vaatteet sama juttu, lempivärit edustettuna vaatteissa niin lähes kaikki sopii kaikkien kanssa. Kesäkapseleita ei tarvi koska kesämekot on omassa laatikossaan aina, muut vaatteet menee kaikki käytössä talvellakin, kesällä ei käytetä yleensä muutamaa neuletta eikä välttämättä sukkia, mutta eipä niitäkään tarvi kaapista mihinkään kapseliin laittaa. Kesällä käytän lyhyempiä housuja kuin talvella, nekin mahtuu olemaan laatikossa vierekkäisissä pinoissa joista otan siitä pinosta mikä sopii keliin. Ei mulla mene koskaan aikaa siihen että pitäisi erikoisesti miettiä että mitä laittaisi päälle että värit sopii.
Kuka ihme tälläistä kapselointia tarvitsee?

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsää, niin tylsää. Värimaailma todella ankea. Minä rakastan värejä ja silti on helppoa pukeutua yhteensopiviin vaatteisiin. Joskus valitsen alaosa edellä eli haluan vaikka pukeutua punaisiin housuihin. Muistan hyvin, mitkä paidat niihin sopii parhaiten. Joskus taas pääosassa ovat kengät jne. En voisi kuvitellakaan noin jäykkää ja organisoitua pukeutumista. Missä fiilis?!

Tässä on esimerkki värikkään kapsulin rakentamisesta. Ihan voit tehdä sellaisen kuin tykkäät siis:

https://mygreencloset.com/2017/colorful-capsule-wardrobe/

Vierailija
82/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa, miksi hankkii itsellen tai lapsilleen vaatteita, jotka eivät ole käyttökelpoisia? Ei ihme, että komerot tursuavat ja konmaritetaan, jos vasiten hankitaan vaatteita, joita ei voi käyttää. Sitten on erikseen kapseli, jossa ovat ne käyttövaatteet ja esim. keltainen paita päätyy samantien varastoon, koska se ei sovi käyttöön. Silti se ostetaan!

En ole koskaan ennen tajunnut, että ihmiset ostavat niin paljon vaatteita, että eivät edes muista, mitä on kaapissa saati osaisivat kaapin oven avattuaan päätellä, mitkä sopivat yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa monimutkaiselta ja hankalalta. Onneksi vaatekaapissa on vain farkkuja, t-paitoja ja huppareita, ni aina sopii osat yhteen. Lippiksiä on kolme eri väristä, ni niistä pitää joskus vähä kattoa, et mikä sopii parhaiten.

Päinvastoin. Idea kapseloinnissa on yksinkertaistaa vaatekaappia. Jos on pelkkiä farkkuja, T-paitoja ja huppareita, niin on aina pulassa, kun pitää laittaa jotakin siistimpää päälle. Ollaan tilanteessa, jossa ei ole mitään päälle pantavaa. Kapselipukeutumisessa vaatekappaleet valitaan siten, että niistä pystyy muodostamaan monipuolisemmin asukokonaisuuksia. Sekä rentoja että vähän siistimpiä, joilla pärjää eri tilanteissa. 

Mutta jos ei omista kuin T-paitoja ja huppareita, niin pitääkö sen kapselin takia ostaa vaate, jota ei koskaan käytä? Mikä ero kapselointiin verrattuna on ostaa yksi paitapusero kaappii siistimmäksi asuksi rennompien rinnalle?

Ei pidä. Eli jos sinä et tarvitse muita vaatteita kuin huppareita ja farkkuja, niin silloin ei tarvitse. Mutta joku muu esim. menee työhaastatteluun tai asiakasta tapaamaan. Tai osallistuu mummunsa syntymäpäiväkutsuille, ystäviensä pikkujoulujuhliin jne. Tällöin he voivat haluta laittaa jotakin siistimpää päälle. Farkut ja huppari kun luetaan yleensä ns. vapaa-ajanasuksi, eli monet eivät niitä työssä tai illanvietoissa käytä. Eli tällaiselle henkilölle kapselista voi olla hyötyä, koska se sisältää monipuolisempia vaatekappaleita kuin sinun käyttämäsi pelkät farkut ja hupparit. Eli monien farkkujen sijasta valitaan joukkoon myös suorat housut ja vaikkapa puolihame. Pelkkien hupparien sijasta valitaan joukkoon myös vaikkapa neule ja neuletakki. Pelkkien T-paitojen lisäksi kaappi voisi sisältää myös vaikkapa paitapuseron. Sen sijaan, että on vain lenkkarit, on myös siistit matalat kengät jne. Eli yhdistellen näistä saa juhlavia asuja, mutta toisaalta ne ovat myös sellaisia, joita voi esim. farkkujen kanssa käyttää arkenakin.

Mun työssä pitää olla aina siistit vaatteet. En omista yhtään hupparia, en lenkkareita enkä myöskään yhtään paitapuseroa. En silti koe tarvitsevani kapselia siihen että osaan hankkia sopivia yhdistelmiä tai itselleni tarpeellisia vaatteita. Ihmisiltä tuntuu joskus kadonneen terve järki.

Jos sulla on yhteensopiva työpuvusto, niin sulla on kapseli. Olen pahoillani, jos koet terveen järkesi häviävän tämän tiedon myötä.

Ei, minulla ei ole yhteen sopivaa työpuvustoa, minulla on yhteensopiva garderobi, en erottele työ ja vapaa-ajan vaatteita. Ne mitä ei voi enää käyttää julkisesti, käytetään kotona loppuun. Jos haluat kutsua systeemiä kapseliksi niin fine, minä en kutsu.

Sovitaan sitten näin. Minun mielestäni kylläkin tuo "yhteensopiva garderobi" on täysin hölmö uusavuttomien ihmisten nykyajan hömpötys ;)

Se ei ole nykyajan hömpötys. Vanha tapa. Ja kätevä.

Mutta ei sitä ennen sillä nimellä kutsuttu. En minä ainakaan kutsunut. Hölmöä sntaa luonnollisille asioille uusia nimiä ja sitten olla niin ollakseen.

Sitä on kutsuttu tuolla nimellä 70-luvulta lähtien. 

Ja nyt sitä kutsutaan kapseliksi. Sellaista elämä on.

Vierailija
84/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoo, että kapseloi.

Joku taas selittää, että hänellä on vain toisiinsa sointuvia vaatteita, joita voi käyttää ympäri vuoden. Talvivaatteita on vain takki, joka ei ole vaatekomerossa. Hän on myös karsinut epäsopivat, turhat ja rikkinäiset...

Termejä käytetään, koska halutaan tiivistää viestintää. Joillekin se sitten on ongelma, mutta toisaalta hekin saavat tyydytystä mielensäpahoittamisesta, joten kaikki voittavat!

Vierailija
85/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa monimutkaiselta ja hankalalta. Onneksi vaatekaapissa on vain farkkuja, t-paitoja ja huppareita, ni aina sopii osat yhteen. Lippiksiä on kolme eri väristä, ni niistä pitää joskus vähä kattoa, et mikä sopii parhaiten.

Päinvastoin. Idea kapseloinnissa on yksinkertaistaa vaatekaappia. Jos on pelkkiä farkkuja, T-paitoja ja huppareita, niin on aina pulassa, kun pitää laittaa jotakin siistimpää päälle. Ollaan tilanteessa, jossa ei ole mitään päälle pantavaa. Kapselipukeutumisessa vaatekappaleet valitaan siten, että niistä pystyy muodostamaan monipuolisemmin asukokonaisuuksia. Sekä rentoja että vähän siistimpiä, joilla pärjää eri tilanteissa. 

Mutta jos ei omista kuin T-paitoja ja huppareita, niin pitääkö sen kapselin takia ostaa vaate, jota ei koskaan käytä? Mikä ero kapselointiin verrattuna on ostaa yksi paitapusero kaappii siistimmäksi asuksi rennompien rinnalle?

Ei pidä. Eli jos sinä et tarvitse muita vaatteita kuin huppareita ja farkkuja, niin silloin ei tarvitse. Mutta joku muu esim. menee työhaastatteluun tai asiakasta tapaamaan. Tai osallistuu mummunsa syntymäpäiväkutsuille, ystäviensä pikkujoulujuhliin jne. Tällöin he voivat haluta laittaa jotakin siistimpää päälle. Farkut ja huppari kun luetaan yleensä ns. vapaa-ajanasuksi, eli monet eivät niitä työssä tai illanvietoissa käytä. Eli tällaiselle henkilölle kapselista voi olla hyötyä, koska se sisältää monipuolisempia vaatekappaleita kuin sinun käyttämäsi pelkät farkut ja hupparit. Eli monien farkkujen sijasta valitaan joukkoon myös suorat housut ja vaikkapa puolihame. Pelkkien hupparien sijasta valitaan joukkoon myös vaikkapa neule ja neuletakki. Pelkkien T-paitojen lisäksi kaappi voisi sisältää myös vaikkapa paitapuseron. Sen sijaan, että on vain lenkkarit, on myös siistit matalat kengät jne. Eli yhdistellen näistä saa juhlavia asuja, mutta toisaalta ne ovat myös sellaisia, joita voi esim. farkkujen kanssa käyttää arkenakin.

Mun työssä pitää olla aina siistit vaatteet. En omista yhtään hupparia, en lenkkareita enkä myöskään yhtään paitapuseroa. En silti koe tarvitsevani kapselia siihen että osaan hankkia sopivia yhdistelmiä tai itselleni tarpeellisia vaatteita. Ihmisiltä tuntuu joskus kadonneen terve järki.

Jos sulla on yhteensopiva työpuvusto, niin sulla on kapseli. Olen pahoillani, jos koet terveen järkesi häviävän tämän tiedon myötä.

Ei, minulla ei ole yhteen sopivaa työpuvustoa, minulla on yhteensopiva garderobi, en erottele työ ja vapaa-ajan vaatteita. Ne mitä ei voi enää käyttää julkisesti, käytetään kotona loppuun. Jos haluat kutsua systeemiä kapseliksi niin fine, minä en kutsu.

Sovitaan sitten näin. Minun mielestäni kylläkin tuo "yhteensopiva garderobi" on täysin hölmö uusavuttomien ihmisten nykyajan hömpötys ;)

Mutta ei sitä ennen sillä nimellä kutsuttu. En minä ainakaan kutsunut. Hölmöä sntaa luonnollisille asioille uusia nimiä ja sitten olla niin ollakseen.

Ei. Vaan kapselinimitystä (capsule wardrobe) on käytetty tuosta jo 50 vuotta. Ei ole siis todellakaan mikään uusi asia. Ehkä se joillekin suomalaisille sitten on outo nimitys, jos englanninkielinen sanasto on vierasta. 

Vierailija
86/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vaan kapselinimitystä (capsule wardrobe) on käytetty tuosta jo 50 vuotta. Ei ole siis todellakaan mikään uusi asia. Ehkä se joillekin suomalaisille sitten on outo nimitys, jos englanninkielinen sanasto on vierasta. 

Vieras kieli tuskin on ongelma tälle eräälle, jolla on "yhteensopiva garderobi", muttei missään nimessä kapselia.

Vierailija
87/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoo, että kapseloi.

Joku taas selittää, että hänellä on vain toisiinsa sointuvia vaatteita, joita voi käyttää ympäri vuoden. Talvivaatteita on vain takki, joka ei ole vaatekomerossa. Hän on myös karsinut epäsopivat, turhat ja rikkinäiset...

Termejä käytetään, koska halutaan tiivistää viestintää. Joillekin se sitten on ongelma, mutta toisaalta hekin saavat tyydytystä mielensäpahoittamisesta, joten kaikki voittavat!

Ehkä suomalaiseen suuhun sopisi sitten paremmin kun joku aina selittää, että rakentaa pitkäikäisen, yhteensopivan ja monikäyttöisen vaatekaapin rajoitetusta vaatekappalemäärästä saaden siitä kuitenkin aikaan mahdollisimman monta eri asua huomioiden myös vuodenaikojen vaihtelut.

"Kapsulointi" nyt vaan yksinkertaistaa ilmiöstä puhumista eli heti tajuaa, mihin viitataan kun kerran on ihan tarkka termi olemassa.  Mutta jos av-mammojen mielestä kyseistä termiä on tyhmä käyttää, niin...

Vierailija
88/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olen niin rajoittunut ihminen että en ymmärrä miksi jollakin on paljon vaatteita jotka ei sovi yhteen minkään muun kanssa.

ap

No minä vastasin jo aiemmin, että minulla on sellainen tilanne. Tykkään niin monenlaisesta. En edes halua olla ihminen, jolla on rajoittunut maku ja aina samaa väriä ja mallia. Toki siitä on tehty jonkinlainen aikuisen ihmisen malli, että pitää tietää tiettyyn ikään mennessä, mitkä vaatteet sopii ja sitten käyttää vain niitä. Minusta se on tylsää. 

Mutta en minä osta paljon mitään vuoden mittaan enkä edes erityisemmin pidä kaupoissa kiertelystä. Käytän samoja kuteita vuosikaudet. 

Vierailija
89/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai olen niin rajoittunut ihminen että en ymmärrä miksi jollakin on paljon vaatteita jotka ei sovi yhteen minkään muun kanssa.

ap

No minä vastasin jo aiemmin, että minulla on sellainen tilanne. Tykkään niin monenlaisesta. En edes halua olla ihminen, jolla on rajoittunut maku ja aina samaa väriä ja mallia. Toki siitä on tehty jonkinlainen aikuisen ihmisen malli, että pitää tietää tiettyyn ikään mennessä, mitkä vaatteet sopii ja sitten käyttää vain niitä. Minusta se on tylsää. 

Mutta en minä osta paljon mitään vuoden mittaan enkä edes erityisemmin pidä kaupoissa kiertelystä. Käytän samoja kuteita vuosikaudet. 

Niin eli tuostahan ei ollut kyse. Mutta käsitä toki väärin. 

Vierailija
90/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenvaatteille voi olla ideaa. Kaikki mallit ja materiaalit ja kuosit eivät tosiaan sovi yhteen. Mutta miksi tämä olisi tarpeellista nopeasti kasvavalle parivuotiaalle. Vaatteet jää pian pieniksi ja jos nyt on useamman väriset housut (tai vaikka sitten vaan mustia ja siniä), niin kummallista, jos paidat ei niihin käy.

Vierailija
91/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä suomalaiseen suuhun sopisi sitten paremmin kun joku aina selittää, että rakentaa pitkäikäisen, yhteensopivan ja monikäyttöisen vaatekaapin rajoitetusta vaatekappalemäärästä saaden siitä kuitenkin aikaan mahdollisimman monta eri asua huomioiden myös vuodenaikojen vaihtelut.

Mitä itse olen lukenut, kapseloinnissa ei ole kyse tuosta. Ei ole sääntöä, että kapselivaatekaapin pitää olla pitkäikäinen. Kyllä sen saa koota ihan uusistakin vaatteista. Tarkoitus on, että käytetään vain niitä vaatteita, jotka on valittu siihen nimenomaiseen kauteen. Ei niiden tarvitse sopia kaikkiin muihinkin kausiin, vaan vaihtelua saa olla. Kuitenkin kun jokaiseen kauteen valitaan vain tietty määrä vaatteita, niin kokonaislukumäärä ei silti nouse järjettömiin. 

Vierailija
92/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten olen käsittänyt väärin? Edellä ihmeteltiin, miksi joillain on yhteensopimattomia vaatteita ja minä vastasin siihen. Sanoin, että tykkään lähestulkoon kaikesta. Siksi ne eivät sovi yhteen. 

Jotkut muut (ilmeisesti mm. sinä) ostavat vaatteita sillä periaatteella, että niiden on sovittava yhteen. Minä en. 

Vierailija
93/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsää, niin tylsää. Värimaailma todella ankea. Minä rakastan värejä ja silti on helppoa pukeutua yhteensopiviin vaatteisiin. Joskus valitsen alaosa edellä eli haluan vaikka pukeutua punaisiin housuihin. Muistan hyvin, mitkä paidat niihin sopii parhaiten. Joskus taas pääosassa ovat kengät jne. En voisi kuvitellakaan noin jäykkää ja organisoitua pukeutumista. Missä fiilis?!

Siis sinähän voit valita oman värimaailmasi kapseliin ihan sen mukaan mistä itse tykkäät. Mikä tässäkin nyt on ongelma?

Ongelmaa ei ole, koska löydän yhteensopivia vaatteita helposti. Minulla on täysi vaatehuone, mutta muistan mitä siellä on. Tuosta kapseloista olisi vain ylimääräistä vaivaa. Minun värimaailmani on suunnilleen kaikki värit. Kuoseja löytyy ylä- ja alaosista. Uusien vaatteiden kohdalla pitäisi aina miettiä mihin kapseliin sen laittaisi.

Vierailija
94/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen lukenut, kapseloinnissa ei ole kyse tuosta. Ei ole sääntöä, että kapselivaatekaapin pitää olla pitkäikäinen. Kyllä sen saa koota ihan uusistakin vaatteista. Tarkoitus on, että käytetään vain niitä vaatteita, jotka on valittu siihen nimenomaiseen kauteen. Ei niiden tarvitse sopia kaikkiin muihinkin kausiin, vaan vaihtelua saa olla. Kuitenkin kun jokaiseen kauteen valitaan vain tietty määrä vaatteita, niin kokonaislukumäärä ei silti nouse järjettömiin. 

Ei. Vaan ihan määritelmällisesti on kyse siitä, että rakennetaan vaatekaappi, joka kestää myös aikaa ja erilaisia tilanteita, jotta koko ajan ei tarvitse olla ostamassa uusia vaatteita. Se on sitten eri asia, jos jotkut käyttää tuota nykyään kulutuksensa boostaamiseen, mutta alkuperäisesti idea oli juurikin se, että panostetaan laadukkaisiin ja ajattomiin vaatteisiin, joita voi käyttää pitkään. Sitten vaatekaappia voi kyllä piristää silloin tällöin trendikäillä lisäyksillä, mutta se perusvaatekaappi olisi ajaton ja laadukas ja aikaa kestävä. 

A collection of essential items of clothing that would not go out of fashion, and therefore could be worn for multiple seasons. The aim was to update this collection with seasonal pieces to provide something to wear for any occasion without buying many new items of clothing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Capsule_wardrobe

Vierailija
95/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusien vaatteiden kohdalla pitäisi aina miettiä mihin kapseliin sen laittaisi.

Väärin. Ne, jotka käyttävät kapselivaatekaappia eivät osta sattumanvaraisesti vaatetta ja sen jälkeen mieti, mihin se kuuluu. He koostavat esim. kesävaatevaraston jo omistamistaan vaatteista ja jos siitä tuntuu puuttuvan esim. valkoinen t-paita, he ostavat sen. 

Vierailija
96/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Miten olen käsittänyt väärin? Edellä ihmeteltiin, miksi joillain on yhteensopimattomia vaatteita ja minä vastasin siihen. Sanoin, että tykkään lähestulkoon kaikesta. Siksi ne eivät sovi yhteen. 

Jotkut muut (ilmeisesti mm. sinä) ostavat vaatteita sillä periaatteella, että niiden on sovittava yhteen. Minä en. 

Kommenttini alapeukuttaja ei ilmeisesti osaa perustella mielipidettään :). No, se kertookin kaiken hänestä. 

Vierailija
97/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeellä on liikaa vapaa-aikaa ja liian vähän ongelmia.

Vierailija
98/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kommenttini alapeukuttaja ei ilmeisesti osaa perustella mielipidettään :). No, se kertookin kaiken hänestä. 

Sulle ei vain jaksa vastata, koska ketju on täynnä selityksiä, mistä tuossa on kyse ja silti tahallasi vänkäät omia selityksiäsi. Lue vaikka tuo linkki, joka tänne on jo laitettu monta kertaa. Jos joku esittää tyhmää, niin miksi kukaan sellaisen ihmisen kanssa jaksaisi kommunikoida. 

Vierailija
99/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun olisit kertonut mitä ihmettä se kapselointi on, niin olisi helpompi vastata.

Karsitaan vaatekaapista turhat pois ja suunnitellaan vuodenaikaiset kapselit. Periaatteessa valitaan tehokäyttöön sellaiset vuodenaikaan ja omaan arkielämään sopivat vaatteeet, joita on myös helppo yhdistellä toistensa kanssa. Eli valitaan yhtenäinen värimaailma ja vaatekappaleet, joista saa monipuolisesti asuja, vaikka määrällisesti niitä vaatekappaleita olisikin karsittu minimiin. 

Ja miten tämä eroaa siitä että ihmisellä on tietty maku vaatteiden suhteen eli ylä- ja alaosat käy toisiinsa aika hyvin joka tapauksessa, ja vaatteita karsii niin ettei kaappi pursua? Ja ne vuodenaikakapselit? Kuinka paljon ihmisellä on kesävaatteita joita ei pidetä talvella ja päinvastoin, jos ne pitää erikseen kapseloida? Eikö ne voi olla omassa pinossaan vaan siinä samassa kaapissa?

Kyllä ihmisillä maissa, joissa on neljä vuodenaikaa on aika paljonkin sellaisia vaatteita, joita ei pidetä joka vuodenaikana. Esim. ihan hellemekot, shortsit, ohuet takit, hellehatut, talvitakit, talvikengät, villavaatteet, villasukat, kerrastot, välikausitakit, pipot, kaulahuivit jne. Suomessakin monet vievät talvivaatteet pois siksi aikaa varastoon, kun niitä eivät tarvitse. Tuntuu, että sellaisella joka haluaa kaikki vaatteensa säilyttää läpi vuoden kaapissa, ne kaapit myös enemmän tursuilee. Ei heillä, jotka vievät osan, kuten paksut talvivaatteet varastoon, kun niitä selvästi eivät tarvitse. 

Mulla on yksi talvitakki, ja yksi kesätakki, toki lisäksi on joitain "erikoisempia" takkeja jotka ei ole jokapäiväisessä käytössä, mutta ei niitä nyt niin montaa ole etteikö ne tuossa eteisen kaapissa mahtuisi olemaan. Ei ole mitään välikausitakkeja, kesätakkia pidetään niin kauan kun sillä tarkenee ja keväällä toppatakki on käytössä niin kauan kun tarkenee olla kesätakilla, keskikesällä ei pitäisi takkia edes tarvita.

Mulla on muutama hellemekko, ja kyllä mulla on tilaa niidenkin olla vaatekaapissa samaan aikaan kun ne muutama neule joita yleensä käytän vain talvella. Samoin villasukat on ympäri vuoden käytössä kotosalla, laitan kesälläkin illalla villasukat jos tuntuu että jalkoja paleltaa.

Talvikengät on myös eteisessä kenkätelineessä ympäri vuoden, ei niitäkään juuri ole kuin yhdet per henkilö, lapset käyttää lenkkareita kesäajan ja talviajan talvikenkiä, croksit voi olla lisäksi. Samoin pipoille ja hanskoille on oma laatikko joka on eteisen kaapissa aina. 

Miksi pitää tehdä asioista vaikeampia kuin ne on? Toki jos eteisen kaappi on älyttömän pieni verrattuna perheenjäsenten määrään, voi ne talvitakit viedä varastoon kesäksi, mutta ei siihenkään mitään kapseleita tarvi.

Juuri tuo että jos karsii vaatteet minimiin, niin mihin sitä kapselointia enää tarvitsee?

ap

No miksi teet niin?

Kaikki eivät halua säilyttää kaikkia vaatteitaan kaapissa. Monet tykkäävät esimerkiksi väljyydestä. Toisilla ei vain yksinkertaisesti ole kaappitilaa paljon, jos asuvat esim. vanhoissa kerrostaloasunnoissa.

Miksi teet muiden valinnnoista itsellesi ongelmia ja vaikeasti ymmärrettäviä asioita?

Miksi muiden tapa järjestää vaatteensa merkitsee sinulle näin paljon tuskaa ja ahdistusta? 

Ei aiheuta tuskaa ja ahdistusta, kunhan ihmettelen taas tätä nykymaailman menoa. Tuon jutun luin ihan uteliaisuudesta kun olin sanaan useamman kerran törmännyt, ja kyllähän tuo touhu aika turhalta vaikutti, karsiminen on aina järkevää mutta kapselointi meni mulla kyllä yli ymmärryksen. Kai olen niin rajoittunut ihminen että en ymmärrä miksi jollakin on paljon vaatteita jotka ei sovi yhteen minkään muun kanssa.

ap

Ihan mielenkiinnosta: jos sinulla ei ole ongelmia vaatteiden yhteensopivuuden kanssa, kuinka vanhoja ovat vanhimmat vaatteesi? Minä olen 40-vuotias, ja minulla on edelleen 1990-luvulla ostamiani vaatteita. Muun muassa yksi villatakki vuodelta 1997 pääsee tänä syksynä taas tehokäyttöön.

Sitten kun mukaan lasketaan vielä vintage-vaatteet 1950-70-luvuilta, niin on varsin luonnollista, ettei joka takkia voi yhdistää joka mekkoon. Kaikelle kuitenkin löytyy jotakin yhteensopivaa, ja mikä mukavinta: muodin vaihteluihin löytyy vastaukset, kun vähän kaivelee omaa kaappia.

No kyllä mulla 15 vuotta vanhoja vaatteita on, niin kauan olen ollut suurinpiirtein saman painoinen, sitten on toki niitäkin joita en nyt käytä jotka odottaa sitä kaunista päivää kun laihdun. Niitä pieniä olen kyllä laittanut jo poiskin ei sentään kaikki ole tallessa. Olishan se kiva jos olin niin hoikka että ihan mitkä vaan vaatteet mitä mallia tahansa menisi päälle ja olisi mukavat päällä, mutta kyllä tällä kropalla ne vaatteet on aika samantapaista materiaalia ja mallia, ja muutenkin kun maku ei heilahtele muodin mukaan, niin lempivaatteet käytetään loppuun.

Tunnen myös useamman ihmisen joiden vaatteet on lähes kaikki mustia, hekään eivät tarvitse varmaankaan kapselointia kun eivät käytä yleensä myöskään mekkoja tai ainakaan hameita.

ap

Vierailija
100/137 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmennyin täysin tuosta jutusta. Eikö se äiti osaa ilman kapselointia ottaa kaapista sinisiä housuja ja raitapaitaa, pitääkö vaatteet oikeasti lajitella niin, ettei vahingossa nappaa sieltä laatikosta oranssia neuletta, joka nyt vaan ei sovi!

Miten sitä aikanaan aina osasi pukea kaksoset siististi ja sopivasti ilman, että oli erikseen etukäteen pohtinut, että näihin housuihin ei sitten soinnu kuin yksi paita.

Puetaanko nykylapset pimeässä vai mistä tämä "arkea helpottava" systeemi oikein tulee?

Juuri tätä samaa mietin :D

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi