Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hevosella ratsastaminen eläinrääkkäystä?

Vierailija
22.09.2018 |

Ensin vyötät kaakin satulaan ja suitsiin, sitten lösäytätät ison lihavan takamuksesi sen selkään niin että hevonen säpsähtää. Missään vaiheessa hevosen mielipidettä ja tahtoa ei kuitenkaan kysytä.

Onko hevosella ratsastaminen eläinrääkkäystä?

Vaihtoehdot

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No riippuu miten ratsastaa. Toiset ratsastaa vaikka ei osaa ja toiset osaa ratsastaa hyvin niin ettei hevoseen satu.

Takamusta ei esim. Jysäytetä satulaan.

Selkään pitäisi nousta Jalkaranta eikä jalustimesta roikkuen jne.

Ainahan siihen sattuu. On täysin sairasta mennä elävän olennon selkään ja olettaa vielä että se pitää siitä.

Kuinka monta kertaa luonnossa hevosilla joku ratsastaa niillä?

Vierailija
22/94 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta eläinrääkkäys on aivan liian vahva sana, jos hevosta hoidetaan asianmukaisesti, ei ratsasteta liikaa tai liian painavilla ratsastajilla jne. 

Mutta kieltämättä vähän tökkii se koko prosessi, jossa varsasta asti totutetaan kaikenlaisiin ihmisten vimpaimiin kuten satuloihin, suitsiin, kuolaimiin jne ja siihen, että selässä istuu ylimääräistä painoa. Ei villihevonen haluaisi tulla ihmisen ratsastamaksi varmastikaan vaan elää omaa lajinmukaitsa elämäänsä. Kuitenkin, jos  tuo totuttaminen tehdään pehmeillä keinoilla eikä julmuudella, niin ei se nyt sentään rääkkäystä ole, jonkun verran eettisesti epäilyttävää toimintaa vaan, samoin kuin vaikka koirien ja kissojen pito kaupunkilemmikkeinä.

Se todellakin on eläinrääkkäystä.

Koiria ei saa lain mukana kohdella niin kuin hevosta. Hevonen laitetaan erittäin pieneen tilaan jossa on hän on suurimman osan vuorokaudesta. Kun hän pääsee ulos niin hevonen pakotetaan olemaan ihmisen viihdyttäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on eläinrääkkäystä. Hevosen luustoa, eikä hevosen rakennetta ole suunniteltu kantamaan 100 kilon taakkaa selässään.

Vierailija
24/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
25/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eläinrääkkäystä

Vierailija
26/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa lännenratsastuksessa perinteisesti on ollut kovemmat koulutusmetodit ja amerikkalaisilla muutenkin aika kuvottava juttuja (esim. Tennessee walkerit). Estehevosten harjoittamisessa on myös käytetty kyseenalaisia menetelmiä, jotta on saatu hevosia hyppäämään korkeammalle ja varomaan enemmän jalkojaan. Kouluratsastuksessakin on rollkur, joka on noh, mätää, mutta kyllä näihin on puututtu enenevissä määrin tapausten tullessa ilmi. Kouluratsastus kyllä perustuu painoapujen ja mahdollisimman pienten eleiden käyttöön, joten sinällään en oikein ymmärrä, miten kouluratsastusta voisi pitää jotenkin ultimaattisesti suurimpana eläinrääkkäyksenä hevoslajien piirissä.

Kultaseni sä olet joko ihan pihalla tai yrität kaunistella sitä sun koulutustyyliä eli kouluratsastusta. Ei tarvitse kuin vain katsoa kilpailuja niin huomaa miten päin persettä kaikki tehdään. Ongelma ei ole vain ratsastuksessa vaan kaikessa kilpaurheilussa, mutkat suoriksi, dopingit käyttöön, eläimellä tai ihmisellä ei ole mitään arvoa ellei se voita. Jos ei voita niin seuraava kehiin.

Vierailija
27/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään eläin ei lähtökohtaisesti halua kantaa ihmistä selässään.

Vierailija
28/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn välillä ratsastamassa sukulaisen yksityisellä tallilla jossa oikein huomaa kuinka hevoset nauttii kun pääsee metsälenkille.

Niin varmasti. Mutta nauttivatko ne siitä, että pääsevät sinua kuljettamaan, vai siitä, että pääsevät vihdoin ulos karsinastaan?

Onko eläin onnellisempi vapaana laumassaan vai tallissa seisomassa ja odottamassa, että joku päästää ulos?

Onko hevosten pito nykymaailmassa millään tavalla järkevästi perusteltavissa? Mielestäni ei. Hevonen on harrastusväline tai rahakone. Ennen sentään voitiin perustella maanviljelyllä tai kuljetuksella tms yleishyödyllisenä pidetyllä asialla, mutta nykyään hevosia pidetään "koska mä haluun".

Ei hevosia Suomessa tallissa seisoteta päivät pitkät.

Vierailija
29/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se voi olla. Raippaa annetaan ja paukutetaan kengillä kylkeen. Pitäisi olla edes joku painoraja. Tuntuu pahalta, kun näkee lihavia ihmisiä hevosten selässä.

Vierailija
30/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on.

Vierailija
31/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä olen aina ihmetellyt, että niitä hevosia siirretään talleilta toisille, annetaan ylläpitoa vastaan/sijoitukseen jonnekin ja on useita eri hoitajia jne. Jotkut hevoset on kuin jotain heittopusseja, jotka jatkuvasti vaihtaa tallia, kun omistaja ei ehdi hoitamaan, mutta ei halua hevosesta luopuakaan. Kai se hevonen ei sitten kiinny ihmiseen, kun tuota niin paljon tehdään.

Vierailija
32/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kiellettävä!

Vierailija
33/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin jos selässä on ylipainoinen av-mamma.

152 cm AV-mamma voi huoleti ylipainoisena ratsastaa kun tuskin yltää 100 kiloon.

Vaikka painaisi 50 kiloa niin se on liikaa.

Jos hevonen painaa 500 kiloa ja joutuu samalla kantamaan jotain 50 kiloista vinkuvaa kanaa niin ei se siitä nauti.

Laitappa itse samassa suhteessa painoja selkään ja rupea juoksemaan ympäri kenttää ja hyppimään esteiden yli!

😃 Armeijassa täyspakkaus painaa 22 kiloa, ja sen kanssa pitää pystyä kävelemään 30 km päivässä.

Vierailija
34/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areenassa on hyvä sarja "Hevoset muuttivat elämäni". Siitä opin kuinka monella tapaa hevosia voi kouluttaa ja käsitellä. Monet varmasti rääkkäävät hevosia tai ovat tarpeettoman kovakouraisia, mutta parhaimmillaan ratsastus on kahden eri lajien olennon kommunikaatiota.

Vierailija
35/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin ja vastoin hevosen luontaista eloa. Ratsastaminen tulisi kokonaan kieltää lailla tai sallia korkeintaan virkatehtävissä. Eläinsuojelulaissa ratsastus ja ravit tulisi ehdottomasti kieltää, niissä ei ole mitään luonnonmukaista.

Vierailija
36/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eläinrääkkäystä ihan vaan jo senkin takia että viettävät elämänsä pienissä talleissa ja saavat liikkua vain silloin kun ihminen sen sallii, silloinkin yleensä sitä pientä ympyrää ratsastaja selässään ja ratsastaja pakottaa hevosen tekemään asioita mitä se ei välttämättä halua tehdä ja määrää myös milloin, mihin suuntaan ja millä vauhdilla hevonen saa kulkea. Lopun aikaa joutuukin olemaan tallissa omassa karsinassaan yksin. 

Vierailija
37/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin ja vastoin hevosen luontaista eloa. Ratsastaminen tulisi kokonaan kieltää lailla tai sallia korkeintaan virkatehtävissä. Eläinsuojelulaissa ratsastus ja ravit tulisi ehdottomasti kieltää, niissä ei ole mitään luonnonmukaista.

Se on luvatonta eläimen hyväksikäyttöä joka pitäisi kieltää.

Vierailija
38/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi ratsastamista rääkkäykseksi, mutta kyseenalaistan sen kyllä vahvasti. Hevonen ei ole olemassa siksi, että se voisi kantaa ihmistä. Paljon on toki merkitystä sillä, miten painava ratsastaja on, ja miten hevosta ratsastetaan.

Olen itse omistanut kolme hevosta, jotka kaikki on opetettu sekä ajoon, että ratsastukseen. Näistä kolmesta kaikki ovat pitäneet ajamisesta selkeästi ratsastusta enemmän, vaikka olen itse pienikokoinen ja olen aina ratsastanut sievästi. Ei hevosta ole tietysti kärryjenkään eteen luotu, mutta oman käsitykseni mukaan vetäminen sopii useimpien hevosten rakenteelle kantamista paremmin. Saatan toki olla väärässäkin.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että on väärin muuttaa hevosia talleilta toisille ja myydä niitä eteenpäin. Toki ymmärrän sen, että jos kasvaa ulos ponista, poni on myytävä ja hankittava isompi ratsu tilalle jne. Mutta vierastan ajatusta elävän eläimen pitämistä harrastusvälineenä, ammattilaisille myös rahantekovälineenä. En sano, että se olisi aina väärin, mutta itselleni se on aivan vieras ajatus. Omat hevoseni ovat tulleet minulle viimeiseen kotiinsa. Ensimmäinen oli minulla yhdeksän vuotta ennen kuolemaansa, toinen kaksitoista. Kolmas on ollut minulla jo kuusitoista vuotta, ja toivottavasti saan pitää sen vielä muutaman vuoden. Kun luopumisen aika koittaa, se saa kuolla tutussa paikassa ja haudataan edesmenneiden kavereittensa viereen laitumen reunalle.

Hevosen, kuten muidenkin eläinten tulisi aina ensisijaisesti saada elää omien tarpeidensa mukaista elämää. Emme tietenkään voi päästää niitä elämään vapaana laumoissa, mutta meillä on velvollisuus tarjota niille mahdollisuus mahdollisimman lajityypilliseen elämään. Hevosten tarpeet on mahdollisuuksien mukaan asetettava ihmisen tarpeiden edelle. Olemme sen velkaa eläimelle, jonka olemme hankkineet omia tarpeitamme varten.

Vierailija
39/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi ratsastamista rääkkäykseksi, mutta kyseenalaistan sen kyllä vahvasti. Hevonen ei ole olemassa siksi, että se voisi kantaa ihmistä. Paljon on toki merkitystä sillä, miten painava ratsastaja on, ja miten hevosta ratsastetaan.

Olen itse omistanut kolme hevosta, jotka kaikki on opetettu sekä ajoon, että ratsastukseen. Näistä kolmesta kaikki ovat pitäneet ajamisesta selkeästi ratsastusta enemmän, vaikka olen itse pienikokoinen ja olen aina ratsastanut sievästi. Ei hevosta ole tietysti kärryjenkään eteen luotu, mutta oman käsitykseni mukaan vetäminen sopii useimpien hevosten rakenteelle kantamista paremmin. Saatan toki olla väärässäkin.

Olen aivan samaa mieltä siitä, että on väärin muuttaa hevosia talleilta toisille ja myydä niitä eteenpäin. Toki ymmärrän sen, että jos kasvaa ulos ponista, poni on myytävä ja hankittava isompi ratsu tilalle jne. Mutta vierastan ajatusta elävän eläimen pitämistä harrastusvälineenä, ammattilaisille myös rahantekovälineenä. En sano, että se olisi aina väärin, mutta itselleni se on aivan vieras ajatus. Omat hevoseni ovat tulleet minulle viimeiseen kotiinsa. Ensimmäinen oli minulla yhdeksän vuotta ennen kuolemaansa, toinen kaksitoista. Kolmas on ollut minulla jo kuusitoista vuotta, ja toivottavasti saan pitää sen vielä muutaman vuoden. Kun luopumisen aika koittaa, se saa kuolla tutussa paikassa ja haudataan edesmenneiden kavereittensa viereen laitumen reunalle.

Hevosen, kuten muidenkin eläinten tulisi aina ensisijaisesti saada elää omien tarpeidensa mukaista elämää. Emme tietenkään voi päästää niitä elämään vapaana laumoissa, mutta meillä on velvollisuus tarjota niille mahdollisuus mahdollisimman lajityypilliseen elämään. Hevosten tarpeet on mahdollisuuksien mukaan asetettava ihmisen tarpeiden edelle. Olemme sen velkaa eläimelle, jonka olemme hankkineet omia tarpeitamme varten.

Hieno kirjoitus.

Vierailija
40/94 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hevonen saisi valita, se varmasti kirmailisi mieluiten vapaana ilman ihmistä selässä.

Joku ketjussa sanoi, että hevosella ei ole mahdollisuutta elää luonnonvaraisena eläimenä. Eikö? Onko ihminen kehittänyt hevosen? Totta, että villieläinten elinalueet ovat pienentyneet radikaalisti kun ihmiseläin on lisääntynyt holtittomasti, mutta hevonenkin on alun alkaen ollut villieläin. Vieläkin on villihevosia.

Länsimaissa nykyään hevosella ei ole käyttötarkoitusta. Ne ovat isoja eläimiä joiden hiilijalanjälki on suuri, ja niitä pidetään vain huvin vuoksi. Lihakarjan epäekologisuudesta puhutaan, (fakta on, että nykyään syödään liikaa lihaa) mutta rikkaiden ratsastushuviin ei uskalleta puuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi