Mitä hittoa teen, 14v juo joka perjantai
Alkamut kesän aikana. Puhumiset sun muut ei auta. Mitä tekisitte?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko muuten fiksu ja luotettava. Meillä juominen sallittiin, kunhan koulu tuli hoidettua kunnialla ja kerroin rehellisesti, mihin menen ja kenen kanssa. Puhelimeen piti myös aina vastata. Joskus tuli jopa soitettua porukat hakemaan jostain juhlista. Kotiin oli aina lupa tulla, vaikka kunto olisi ollut kuinka huono. Homma toimi ja säännöt pitivät, koska halu mennä kavereiden mukana oli niin suuri.
Näin aikuisiällä en juo enää oikein ollenkaan, vaikka opiskelenkin yliopistossa, missä ympäristö tosiaankin siihen kannustaa. Että eipä tuo välttämättä ole tie turmioon. Avainsanat ovat luottamus ja avoimuus.
Minun nuoruudessani vanhemmat ottivat tämän linjan. Kamppailee edelleen niiden arvottomuuden tunteiden ja epävarmuuksien kanssa joita vanhempieni välinpitämätön kasvatus aiheutti. Kunhan hoidin koulun ja osani sekä perheen sisäisestä että ulospäin esitetystä kulissista niin vanhemmille oli yks hailee olenko turvassa tai mitä sillä viinalla turrutan. En tosin ajatellut sitä itsekään silloin niin olin vain iloinen ja ylpeä vapaudestani. Vasta omien lasten myötä olen tajunnut että olin monella tapaa heitteillä.
En juo nyt aikuisena ollenkaan ja olen muuten esimerkillinen aikuinen, kulissi kasassa, mutta turrutuskeinoksi on vaihtunut ylensyönti ja sisäiset solmut on edelleen olemassa.
Minulla samanlainen kokemus. Vanhemmat näennäisesti puuttuivat juomiseen mutta eivät tehneet mitään. Join 15-18v joka vloppu, sitten olinkin täysi-ikäinen ja sitten oli turha yrittää vaikuttaa asiaan. Burnout 23v ja 10vuotta terapiassa. Että ihan kiva olisi ollut, jos joku olisi jaksanut sen verran välittää, että ei ole normaalia että lukiolainen menee kännissä kouluun. Ja koulu tuli hoidettua, sehän se vanhemmille tärkeintä oli, että paperilla näytti asiat hyvältä
Vierailija kirjoitti:
Yritä mahdollisimman rehellisesti kertoa ne syyt, miksi juominen ei ole ok 14-vuotiaalle. Esim itse en edes sen ikäisenä tajunnut, että juominen tuhoaa aivosoluja ja että nuorena juominen lisää alkoholisoitumisen riskiä aikuisena. Lisäksi todennäköisesti voi nolata itsensä, joutua noloihin kännivideoihin, joutua rikoksen/raiskauksen uhriksi. Saattaa juoda aineita, joista voi saada myrkytyksen. Voi talvella sammua hankeen ja kuolla.
Sen ikäinen voi juomisen myötä tehdä asioita kuten seksi, johon ei ole henkisesti valmis.
Keskustelkaa avoimesti ilman syyttelyä, niin että nuori myös itse pohtisi näitä riskejä ja miten niitä voi välttää.
Join itsekin jo sen ikäisenä ja ehkä vain tällaiset järkisyyt olisi tehonneet. Ei mikään valittaminen tai rangaistukset.
Tässä on hyviä pointteja.
Mulle teini-iän alkoholinkäytöstä jäi seksuaalisia traumoja, olin ns halpa makkara kännissä, masennusta ja riippuvuus alkoholiin. Opin käsittelee tunteita vaan alkoholin kautta. Kun join ensimmäiset kännit....tiesin heti että TÄTÄ MÄ HALUAN TUNTEA. Ja sitä tunnettiinkin sitten joka viikonloppu.
Tuossa iässä ne alottaa, se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko muuten fiksu ja luotettava. Meillä juominen sallittiin, kunhan koulu tuli hoidettua kunnialla ja kerroin rehellisesti, mihin menen ja kenen kanssa. Puhelimeen piti myös aina vastata. Joskus tuli jopa soitettua porukat hakemaan jostain juhlista. Kotiin oli aina lupa tulla, vaikka kunto olisi ollut kuinka huono. Homma toimi ja säännöt pitivät, koska halu mennä kavereiden mukana oli niin suuri.
Näin aikuisiällä en juo enää oikein ollenkaan, vaikka opiskelenkin yliopistossa, missä ympäristö tosiaankin siihen kannustaa. Että eipä tuo välttämättä ole tie turmioon. Avainsanat ovat luottamus ja avoimuus.
Minun nuoruudessani vanhemmat ottivat tämän linjan. Kamppailee edelleen niiden arvottomuuden tunteiden ja epävarmuuksien kanssa joita vanhempieni välinpitämätön kasvatus aiheutti. Kunhan hoidin koulun ja osani sekä perheen sisäisestä että ulospäin esitetystä kulissista niin vanhemmille oli yks hailee olenko turvassa tai mitä sillä viinalla turrutan. En tosin ajatellut sitä itsekään silloin niin olin vain iloinen ja ylpeä vapaudestani. Vasta omien lasten myötä olen tajunnut että olin monella tapaa heitteillä.
En juo nyt aikuisena ollenkaan ja olen muuten esimerkillinen aikuinen, kulissi kasassa, mutta turrutuskeinoksi on vaihtunut ylensyönti ja sisäiset solmut on edelleen olemassa.
Minulla samanlainen kokemus. Vanhemmat näennäisesti puuttuivat juomiseen mutta eivät tehneet mitään. Join 15-18v joka vloppu, sitten olinkin täysi-ikäinen ja sitten oli turha yrittää vaikuttaa asiaan. Burnout 23v ja 10vuotta terapiassa. Että ihan kiva olisi ollut, jos joku olisi jaksanut sen verran välittää, että ei ole normaalia että lukiolainen menee kännissä kouluun. Ja koulu tuli hoidettua, sehän se vanhemmille tärkeintä oli, että paperilla näytti asiat hyvältä
Joo, noita paperivanhempia on paljon, siis: kun on paperit (koulutodistus) kunnossa niin kaikki on kunnossa ja lapsi voi hyvin ja hänellä on onnellinen elämä ja sen enempää lapsesta ei tarvitsekaan huolehtia. Mun vanhemmat oli samanlaiset. Kun sanoin heille "olen yksinäinen ja mulla ei ole kavereita" niin niiden vastaus oli "älä nyt höpise, mene tekemään läksysi". Opin turruttamaan yksinäisyyttäni alkoholilla, en tiedä huomasivatko vanhempani, eivät ainakaan koskaan sanoneet mitään. Siis muut teinit ryyppää porukassa, mä ryyppäsin yksin. No, nyt en enää alkoholia käytä, mutta yksinäinen ja syrjäytynyt olen yhä, vaikka ikää jo yli 30v. Mutta hyvät koulutodistukset mulla kyllä on. Vanhempien kanssa en ole väleissä, ei ne koskaan oikeasti mun vanhempia ollut - paitsi paperilla.
mistä se rahaa juomiseen saa?
kotiarestiin vaan
Vierailija kirjoitti:
Yli50VuotiasÄiti kirjoitti:
Ostamme välillä 3-4 olutta 15-vuotta täyttävälle, et voi juoda ne kaveriporukassa. Sanottu aina et täältä saa, ettei koske toisten juomiin. Muut saa juomat kyllä hakijoilta helposti. Ovat kyselleet et saisko meiltä mut sehän ei taas käy. Vain omaa voi ohjata ja opettaa käyttämään kohtuu määriä. Moni on alkoholisoitunut vaikka ei ole kotona saanut ikinä juoda. Itse sain juomat aina kotoa aikanaan ja en juo juuri koskaan mitään. Eivätkä 70-80 vuotiaat vanhempanikaan.
a
Onhan tämä provo, onhan?
Huomaa ettet tiedä mitään elämästä.
T. Se yli 50 vuotias äiti
Hyvä asia että juo edes perjantaina. Syökö joka päivä kuitenkin? Eihän tupakoi tai käytä alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamme välillä 3-4 olutta 15-vuotta täyttävälle, et voi juoda ne kaveriporukassa. Sanottu aina et täältä saa, ettei koske toisten juomiin. Muut saa juomat kyllä hakijoilta helposti. Ovat kyselleet et saisko meiltä mut sehän ei taas käy. Vain omaa voi ohjata ja opettaa käyttämään kohtuu määriä. Moni on alkoholisoitunut vaikka ei ole kotona saanut ikinä juoda. Itse sain juomat aina kotoa aikanaan ja en juo juuri koskaan mitään. Eivätkä 70-80 vuotiaat vanhempanikaan.
a
Onhan tämä provo, onhan?
T. Se yli 50 vuotias äiti
Nettielämästä minä tiedän jotain: tiedän että sinä olet oikeasti 15v poika.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a
Onhan tämä provo, onhan?
T. Se yli 50 vuotias äitiNettielämästä minä tiedän jotain: tiedän että sinä olet oikeasti 15v poika.
t. Eri
Väitän ettet ollut syntynytkään kun olin teini.
Älkää jeesustelko. Ette vaan tiedä että mitä kaikkee se nuori tuolla tekee. Huumeita saa keskellä päivää joka koulun kulmilta.
Alkoholi on sentään laillinen päihde aikuisille. Jos ei kotona saa koskaan harjoitella, niin sitten ollaan ottallaan heti kun täytetään 18 v. Ei ketään voi pussissa kasvattaa.
Vanhemmilla on oikeus puuttua lastensa kaverisuhteisiin. Ja täytyykin tarvittaessa puuttua. Äitini teki näin. Silloin en voinut käsittää miksi minua kohdellaan näin epäreilusti. Teini kun olin ja siinä iässä on hienoa, kun on jännää tekemistä ja jännää seuraa. Mutta oikein se mamma asiassa toimi. :)
Ikävää, mutta kyllä minä ja kaveritkin juotiin alaikäisinä. Taisin juuri 14-vuotiaana ensimmäistä kertaa maistaa siideriä. Äitini aina sanoi, ettei hän koe vaaraksi, jos ikäiseni juo vaikka sen kaksi siideriä, ihan vain niin että vähän naurattaa enemmän. Tärkeintä oli, että kavereista pidetään huolta ja ketään ei jätetä yksin. Kuulemma on hyvä aina olla edes siinä kunnossa, että voi ambulanssin onnistuneesti soittaa hätätilanteessa.
Ihan nätisti osattiin tuon ikäisinä olla, aina oli mukavaa eikä mitään pahaa sattunut. Yhdessä siivottiin juhlamien jäljet (tiskit ja roskat), jos oltiin joidenkin kotona. Näin aikuisena en oikeastaan juo kuin pari siideriä muutaman kerran vuodessa.
Riippuu toki nuoresta.
^ niin ja hyvät vanhemmat oli, eivät itsekään juo ihmeemmin. Lämpimät ja avoimet välit näin aikuisiällä edelleen, ei traumoja.
Itse sait juomat aina kotoa mutta silti et juuri ikinä juo mitään. Aha. Olipa selkee.
Ihan väen vängällä kuitenkin haluat tuhota nyt oman lapsesi juottamalla hänelle alkoholia. Häpeäisit!
Vierailija kirjoitti:
Itse sait juomat aina kotoa mutta silti et juuri ikinä juo mitään. Aha. Olipa selkee.
Ihan väen vängällä kuitenkin haluat tuhota nyt oman lapsesi juottamalla hänelle alkoholia. Häpeäisit!
Opettele itse lukemaan. Itse asiassa kävin tänään vanhemmillani ja sain heiltä lasillisen punaviiniä ruokailun yhteydessä. Nyt makailen soffalla ja ryyppään ihan vissyä. Teinikin tuli jo kotiin kun ulkona oli kylmä. Kävi saunassa ja kertoili kuulumiset. Hyvät on välit ja tiedän missä liikkuu ja kenen kanssa. Mieskin meni juuri levolle. Tässä ei ole mitään hävettävää. Keskity vain omiin ongelmiisi 🤣
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa serkkuni perheessä oli sama metodi. Lisääntyi jo nuorena. 5 lasta ja kukaan ei ole juoppo. Kaikki jo yli 20 vuotiaita, perheellisiä ja käyvät työssä. Eivät menneet vieraille pulloille salaa, niissä olisi sitten voinutkin olla vaikka mitä.
Se joka on viinalle perso voi alkoholisoitua vaikka eläkkeellä tai yliopistoaikana. Ei katso ikää ja paikkaa.
Suurin osa nuorista käyttää huumeita mutta kotona eivät sitä usko, huomaa. Ei vaikka käytös muuttuisi ja muuta.. koska eihän nyt meidän mussukka.
"Luotan kyllä sinuun mutta en muihin".
Tämä oli äitini vastaus kun teininä raivosin miksen pääse johonkin bileisiin.
Tähän oli hankala väittää vastaan.
a
Onhan tämä provo, onhan?