Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa teen, 14v juo joka perjantai

Vierailija
22.09.2018 |

Alkamut kesän aikana. Puhumiset sun muut ei auta. Mitä tekisitte?

Kommentit (221)

Vierailija
161/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity Facebookissa ryhmään Teinien vanhempien tukiryhmä. 

Vierailija
162/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kuuluu nuoruuteen.

Ehkä roskaväen lapsille muttei muuten.

Siis tätä juuri tarkoitin aiemmin. Suurin osa ketjun kommentoijista ilmeisesti kuvittelee, että...

A. Oman lapsen tulevaisuus on turvattu, jos alkoholinkäyttö kielletään ja estetään keinolla millä hyvänsä.

B. Teini-ikäisen alkoholinkäyttö on ylipäänsä mahdollista estää. (Ja tähän vielä lisäyksenä: vanhemmat ovat teinienkin mielestä heidän ensisijainen auktoriteettinsa.)

C. Alkoholia käyttävät vain "roskaperheiden" teinit tai vapaan kasvatuksen hedelmät, joita vanhemmat eivät ole aidosti rakastaneet.

D. Alkoholinkäyttö 14-vuotiaana johtaa automaattisesti alkoholismiin.

Kaikki väärin. Ketju on kokoelma tyypillisiä "ei meidän tyttö/poika"-vanhempia.

Suurin osa 14 v. ei käytä alkoholia, tuliko yllätyksenä? Teinin alkoholinkäyttöön on puututtava.

Tietenkin on, mutta vaikka aikuinen tekisi mitä, teini juo silti, jos siltä tuntuu. Emme me aikuiset ole kaikkivoipia. Yrittää tietysti voi ja pitääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ihan merkillisiä kommentteja, nuoren elämästä ja maailmasta totaalisesti vieraantuneita.

Ei tollaisessa tilanteessa kannata ottaa mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä tai alkaa teiniä pakottamaan neljän seinän sisälle. Keinot menemiseen keksitään kyllä, ja luottamus omaan vanhempaan menetetään kokonaan, jos sossut tai muut sotketaan mukaan.

Juominen ja omien rajojen hakeminen on tuon ikäiselle aivan normaalia. Jos sitä luottamuksen ja avoimuuden sekä vapauden ja vastuun ilmapiiriä ei pysty oman lapsen kanssa muodostamaan, on kasvatuksessa menty pahasti metsään.

Sinun kommenttisi on kyllä omaa luokkaansa! Oletko sinä itse se juopotteleva teini, vai oletko välinpitämätön vanhempi?

En minäkään neljän seinän sisään sulkemista ensimmäiseksi ehdottaisi, mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin villi ja vapaa juopottelu. Tässä tapauksessa on jo vapauden ja vastuun ilmapiiri menetetty, joten on otettava käyttöön järeämmät toimenpiteet.

Ehdottaisin jotain järkevää tekemistä perjantai-iltaisin, mielellään pitkälle sunnuntaihin. Joku järkevä harrastus, kyläpaikka vaikka "mummolassa" tai sitten tukiperheessä lastensuojelun kautta. 

Lapselle ei vaan anneta tilaisuutta juopotteluun ja sillä selvä. Ei varmaan yksinkertaisimmallekaan av-mammalle tarvitse vääntä rautalangasta, mitä kaikkea ikävää voi tapahtua humalaiselle 14-vuotiaalle toisten humalaisten seurassa.

En ole teini enkä välinpitämätön vanhempi, mutta fiksuksi nuoreksi aikuiseksi ja oman nuoruuteni päivät hyvin muistavaksi tunnustaudun. Sinulla sen sijaan on aivan todellisuudesta irtaantunut käsitys siitä, "miten maailma makaa".

Millä estät lastasi lintsaamasta koulusta ja lähtemästä juomaan? Millä estät lastasi ottamasta kavereiden ostamia juomia vastaan? Millä pakotat lapsesi vastaamaan puhelimeen, kun olet hänen silmissään se "maailman idiootein kalkkis, joka ei tajuu mistään mitään"? Kyllä se lapsi pääsee karkuun pahimmillaan sieltä huostastakin.

Itse olen sitä mieltä, että vanhemmalla on oltava pelisilmää tuollaisen tilanteen hoitamisessa. Se ei tarkoita kaiken sallimista muttei myöskään kaiken kieltämistä. Suurin osa nuorista juo ja polttaa joka tapauksessa vanhempien kielloista ja määräyksistä huolimatta. On kasvattajan taidonpuutetta sallia tai kieltää kaikki.

Alaikäisen on laitonta juoda alkoholia tai polttaa tupakkaa. Huoltaja rikkoo lakia jos hän ei estä sitä.

Niin? Jos olet itse vanhempi, tiedät varmasti paremmin kuin hyvin, että kasvattaja tarvitsee ennen kaikkea sydämensivistystä. Murrosikäisen kanssa luovimisessa ei mikään lakipykälä paljoa lämmitä.

Sydämensivistyksesi on siis sitä, ettet puutu?

Kuka näin on väittänyt?

Vierailija
164/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko muuten fiksu ja luotettava. Meillä juominen sallittiin, kunhan koulu tuli hoidettua kunnialla ja kerroin rehellisesti, mihin menen ja kenen kanssa. Puhelimeen piti myös aina vastata. Joskus tuli jopa soitettua porukat hakemaan jostain juhlista. Kotiin oli aina lupa tulla, vaikka kunto olisi ollut kuinka huono. Homma toimi ja säännöt pitivät, koska halu mennä kavereiden mukana oli niin suuri.

Näin aikuisiällä en juo enää oikein ollenkaan, vaikka opiskelenkin yliopistossa, missä ympäristö tosiaankin siihen kannustaa. Että eipä tuo välttämättä ole tie turmioon. Avainsanat ovat luottamus ja avoimuus.

Minun nuoruudessani vanhemmat ottivat tämän linjan. Kamppailee edelleen niiden arvottomuuden tunteiden ja epävarmuuksien kanssa joita vanhempieni välinpitämätön kasvatus aiheutti. Kunhan hoidin koulun ja osani sekä perheen sisäisestä että ulospäin esitetystä kulissista niin vanhemmille oli yks hailee olenko turvassa tai mitä sillä viinalla turrutan. En tosin ajatellut sitä itsekään silloin niin olin vain iloinen ja ylpeä vapaudestani. Vasta omien lasten myötä olen tajunnut että olin monella tapaa heitteillä.

En juo nyt aikuisena ollenkaan ja olen muuten esimerkillinen aikuinen, kulissi kasassa, mutta turrutuskeinoksi on vaihtunut ylensyönti ja sisäiset solmut on edelleen olemassa.

Meissä on se ero, että sinun vanhempasi olivat välinpitämättömiä. Eihän rakkautta voi tietenkään korvata millään.

Taitava vanhempi antaa vapautta sekä asettaa rajoja. Se on Ap:sta kiinni, osaako hän kasvattajana hoitaa tuon tilanteen yhtä hyvin kuin omat vanhempani. Ikävä kuulla, että teillä ei osattu.

Vanhempi joka antaa 14-vuotiaan juoda jatkuvasti humalaan koska koulu sujuu, on välinpitämätön. Meillä oli ihan nuo samat säännöt mitkä sinäkin listasit, ja minäkin kuvittelin silloin että ne ovat välittämistä.

Kokonaisuuteen kuuluu varmaan paljon muutakin kuin se, mitä tänne palstalle kirjoitetuista teksteistä voi subjektiivisesti tulkita.

Älä heijasta omien vanhempiesi virheitä ja niistä sinulle syntyneitä ikäviä kokemuksia muiden lapsuuteen.

Kuten sanottua, rakkautta ei voi mikään korvata, mutta myöskään tiukka rajoittaminen tai ainakaan viranomaisten sotkeminen asiaan ei toimi. Ne mm. leimaavat lapsen (hänen omissa silmissään, kaveripiirissä, koulussa, ehkä perheessäkin), etäännyttävät lapsen ja saavat lapsen kapinoimaan kahta kauheammin. Maltti on valttia.

Teini-ikäisten lasten vanhempana en mitenkään miellä sellaisia vanhempia, jotka antavat alaikäisten lastensa juoda alkoholia, rakastaviksi.

Sinulla on siihen oikeus. Kannattaisi kuitenkin ehkä astua joskus sen oman kuplan ulkopuolelle. Eihän se alkoholinkäytön salliminen lapsen tulevaisuutta pilaa, kokonaisuus ratkaisee. Paljon on vaikkapa lääkäri- ja juristiperheitä, joissa menemisiä tekemisiä on valvottu haukan lailla, ja lapsista on silti tullut alkoholisteja ja huumeidenkäyttäjiä. Yksi surullinen tapaus päätyi taannoin ihan otsikoihinkin...

Lapsen alkoholin käytön salliminen. Koko ajatus on täysin absurdi. Alkoholin käyttö ei pitäisi kuulua lapsen elämään millään lailla, ei edes 14-vuotiaana. Ja väite, että lasten alkoholin käytön salliminen ei pilaisi lapsen tulevaisuutta, on edesvastuuton puhtaasti jo siitä syystä, että alkoholi myrkyllisenä aineena on hyvin haitallista lapsen ja nuoren aivojen kehitykselle ja muulle fysiikalle. Alkoholin käytön rajoittaminen on siis myös lapsen ja nuoren fyysisestä hyvinvoinnista välittämistä, ei kiusantekoa ja liiallista vahtimista ja rajoittamista. Jos terveellisen ravinnon saannin ja liikunnan tärkeyden merkitys lapsille on vanhemmille tärkeää ja itsestään selvyys, ja jopa jossain määrin trendiasiakin, miten jotkut vanhemmat sitten sallivat alkoholin käyttöä ja edesauttavat lastensa myrkyttämistä?

Mutta anna pliis muutama konkreettinen neuvo, jolla alkoholin käyttö on oikeasti saatu estettyä.

Meillä on toiminut seuraava:

- perheen aikuiset eivät juo käytännössä lainkaan

- lapsille on pienestä pitäen opetettu terveellisiä elämäntapoja joten tietävät päihteiden vaarat

- lapsille on alakouluikäisenä etsitty mieleisiä harrastuksia, joiden parissa viettävät vielä teininäkin paljon aikaa

- vanhemmat seuraavat lasten kaveripiiriä ja ohjaavat jo pienestä pitäen leikkimään sellaisten lasten kanssa, joiden perheissä on samat arvot

- perheessä arvostetaan koulutusta ja koulun käyntiä, jolloin lapset oppivat hoitamaan koulun kunnolla. Arki-illat kuluvat kokonaan läksyissä ja harrastuksissa.

- viikonloppuisin tehdään yhdessä teininkin mielestä kivoja juttuja.

Omilla teineilläni on lapsuudessa muodostuneet kaveripiirit, joissa kukaan ei juo. Bilettäjiä katsotaan vähän säälien, kännisekoilut ovat luuseritouhua.

Varaudu pahimpaan, kun lähtevät opiskelemaan. Myös syömishäiriöön tai loppuunpalamiseen vaikuttaisi olevan ainekset kasassa.

Vierailija
165/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14v aloitin itse ja 19-21 vuotiaana alkoholisoiduin.

Ehdottomasti pitää puuttua tilanteeseen.

Minäkin aloitin kun olin 14. Nyt olen 65, enkä vielä ole alkoholisoitunut. Ei tarvitse puuttua tilanteeseen. 🙄

Vierailija
166/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kuuluu nuoruuteen.

Ehkä roskaväen lapsille muttei muuten.

Siis tätä juuri tarkoitin aiemmin. Suurin osa ketjun kommentoijista ilmeisesti kuvittelee, että...

A. Oman lapsen tulevaisuus on turvattu, jos alkoholinkäyttö kielletään ja estetään keinolla millä hyvänsä.

B. Teini-ikäisen alkoholinkäyttö on ylipäänsä mahdollista estää. (Ja tähän vielä lisäyksenä: vanhemmat ovat teinienkin mielestä heidän ensisijainen auktoriteettinsa.)

C. Alkoholia käyttävät vain "roskaperheiden" teinit tai vapaan kasvatuksen hedelmät, joita vanhemmat eivät ole aidosti rakastaneet.

D. Alkoholinkäyttö 14-vuotiaana johtaa automaattisesti alkoholismiin.

Kaikki väärin. Ketju on kokoelma tyypillisiä "ei meidän tyttö/poika"-vanhempia.

Suurin osa 14 v. ei käytä alkoholia, tuliko yllätyksenä? Teinin alkoholinkäyttöön on puututtava.

Tietenkin on, mutta vaikka aikuinen tekisi mitä, teini juo silti, jos siltä tuntuu. Emme me aikuiset ole kaikkivoipia. Yrittää tietysti voi ja pitääkin.

Jumalakompleksisen alapeukuttajan mielestä ei voi yrittää, eikä pidäkään?

Vierailija
167/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vauvasta asti erittäin läheiset suhteet lapsiin. Lapseni tietävät että minä rakastan heitä eniten maailmassa ja haluan heille parasta. Lapsillani on kova kuri mutta rajattomasti rakkautta.

Olen tehnyt lapsilleni täysin selväksi kotiintuloajat ja säännöt. Meidän perheessä alaikäiset eivät juo eivätkä polta. Teini-ikäiseltäkin voi ottaa puhelimen pois rangaistukseksi se on meillä useinmiten riittänyt palauttamaan teinit ruotuun. Lompakon ottaminen jäähylle tai pakkoloma maakunnassa on välillä tehnyt teineille hyvää. Molemmat onneksi kilpaurheilevat niin teini-iän hölmöilylle on vähän aikaa.

Olen ilmoittanut molemmille että kun täyttävät 18v saavat halutessaan muuttaa tästä kamalasta kodista pois ja tehdä elämälleen juuri mitä tahtovat mutta alaikäisenä heidän asioistaan päätän viimekädessä minä ja meidän perheen sääntöjä noudatetaan tai itketään ja noudatetaan! Rajat on rakkautta!

Vierailija
168/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90/00 tälläistä teini kännäämistä katsottiin läpi sormien. Itsekkin viikonloppu ofeliat tuli vedettyä.

Vierailija
169/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy lisää olla hankkimatta lapsia. Teinit on ihan perseestä.

Vierailija
170/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14v aloitin itse ja 19-21 vuotiaana alkoholisoiduin.

Ehdottomasti pitää puuttua tilanteeseen.

Minäkin aloitin kun olin 14. Nyt olen 65, enkä vielä ole alkoholisoitunut. Ei tarvitse puuttua tilanteeseen. 🙄

Siitä 4 pojan ringistä, joiden kanssa 14v:nä aloitettiin jopa 3 alkoholisoitui. Yksi näistä kolmesta siirtyi huumeisiin ja kuoli alta 30v. Minä ja toinen ollaan käytännössä raittiita alkoholisteja , mutta joku retkahtaminen on tullut. Yksi normalikäyttäjä.

Vierailija
171/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se juominen on mahdollista? Rahahanat kiinni ja perjantaisin ei lähdetä kylille riekkumaan. Pahasti on kasvatus laiminlyöty jos 14 vuotiaalle ei saa kuria ja järjestystä.

Voi jäädä ulos kaveriporukasta, jos ei mene. 

ihan hyvä vaan jos jää pois sellaisesta kaveriporukasta, jonka tapoihin kuuluu alkoholin juominen. Siihen juomiseen ja juomien hankkimiseen voi liittyä myös muita juttuja, esim tänään oli juttu hesarista siitä miehestä, joka juuri tuon ikäisille hankkii ja tarjoaa alkoholia ja käyttää heitä sitten hyväkseen😢

Ap: n kannattaa hakea apua heti. Omasta lapsestaan voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, ja sehän on edessä joka tapauksessa jos poliisi saa lapsen kiinni viinakassi mukana ja/tai humalassa.

Vierailija
172/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladun tekisin. 14-vuotias on aivan liian nuori.

Vierailija
173/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44-v ja tuli kyllä käytettyä alkoholia usein jo kasi-ysiluokallakin. Kaverit olivat myös tavallisista ja ihan varakkaistakin perheistä Helsingin seudulta. Suurimman osan kanssa olemme yhä läheisiä, ja kaikista meistä kasvoi työssäkäyviä perheellisiä, useimmilla on korkeakoulututkintokin, myös itsellä.

En ainakaan itse juonut ahdistukseen, vaan se oli vaan niin hauskaa. Vieläkin välillä muistelemme niitä reissuja. Maailma oli 80-90-lukujen taitteessa paljon lepsumpi kuin nyt. Vanhemmat kyllä varmasti tiesivät, että juon ja juhlin, mutta tulin aina ajoissa kotiin ja koulu sujui eli en muista meidän asiaan sen enempää kajonneen.

Kaikille ei tietenkään käy hyvin, ja kyllä sitä jo nuorena huomasi kaupungilla pyöriessä, että jotkut olivat jo melko rappiolla.

Eli ei se nuoruuden sekoilu aina tarkoita, että elämä menee pieleen aikuisiällä. Vaikea se on tosin tietää, että kuka alkoholisoituu ja kuka ei.

Vierailija
174/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo tuon ikäisenä noin usein ja niin paljon että vanhemmat huomaa, niin kyllä se on liikaa. Ei nykynuoret edes tyypillisesti harrasta juomista kuten me vanhempansa silloin.

Vierailija
175/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin muualle. Nuo nuorten kännäämiset ja huumeiden käytöt ovat aika alueellisia juttuja. 

Vierailija
176/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuori ryyppää on ISO riski että sammuu johonkin ja joutuu hyväksikäytön uhriksi. Tästä on lähipiirissäni esimerkki: nuori raiskattiin ja kärsii post-traumaattisesya reaktiosta vaikka sai heti teon jälkeen apua. Nyt on masennusta, paniikkihäiriötä ja mt-ongelmaa, viiltelyä ja lisää päihteitäkin. Ennen niin aurinkoinen tyttö 😔.

Toivon että tämä tyttö pystyy parantumaan kokemuksestaan, mutta teko ei varmasti koskaan unohdu.

Minulla "liinat tiukalla" oman tyttöni kanssa, ainakin aion yrittää parhaani ettei sekoilisi viinan kanssa alaikäisenä.

Vierailija
177/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu, jos muu ei auta. Laitonta tuon ikäisen juoda. Terveys menee ja syrjäytymisvaara. Rakkautta on asettaa rajat.

Vierailija
178/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin aikakoneella takaisin menneisyyteen ja olisin 14 vuoden ajan parempi vanhempi lapselleni. Jos et aikakonetta omista niin peli on menetetty. Älä pilaa seuraavaa lastasi.

Vierailija
179/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamme välillä 3-4 olutta 15-vuotta täyttävälle, et voi juoda ne kaveriporukassa. Sanottu aina et täältä saa, ettei koske toisten juomiin. Muut saa juomat kyllä hakijoilta helposti. Ovat kyselleet et saisko meiltä mut sehän ei taas käy. Vain omaa voi ohjata ja opettaa käyttämään kohtuu määriä. Moni on alkoholisoitunut vaikka ei ole kotona saanut ikinä juoda. Itse sain juomat aina kotoa aikanaan ja en juo juuri koskaan mitään. Eivätkä 70-80 vuotiaat vanhempanikaan.

Vierailija
180/221 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se juominen on mahdollista? Rahahanat kiinni ja perjantaisin ei lähdetä kylille riekkumaan. Pahasti on kasvatus laiminlyöty jos 14 vuotiaalle ei saa kuria ja järjestystä.

Voi jäädä ulos kaveriporukasta, jos ei mene. 

Tuosta porukasta saa ja pitääkin jäädä pois. Mitä luusereita, juovat tuon ikäisinä säännöllisesti. Vanhempana kääntäsin katseeni itseeni.