Mitä hittoa teen, 14v juo joka perjantai
Alkamut kesän aikana. Puhumiset sun muut ei auta. Mitä tekisitte?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko muuten fiksu ja luotettava. Meillä juominen sallittiin, kunhan koulu tuli hoidettua kunnialla ja kerroin rehellisesti, mihin menen ja kenen kanssa. Puhelimeen piti myös aina vastata. Joskus tuli jopa soitettua porukat hakemaan jostain juhlista. Kotiin oli aina lupa tulla, vaikka kunto olisi ollut kuinka huono. Homma toimi ja säännöt pitivät, koska halu mennä kavereiden mukana oli niin suuri.
Näin aikuisiällä en juo enää oikein ollenkaan, vaikka opiskelenkin yliopistossa, missä ympäristö tosiaankin siihen kannustaa. Että eipä tuo välttämättä ole tie turmioon. Avainsanat ovat luottamus ja avoimuus.
Minun nuoruudessani vanhemmat ottivat tämän linjan. Kamppailee edelleen niiden arvottomuuden tunteiden ja epävarmuuksien kanssa joita vanhempieni välinpitämätön kasvatus aiheutti. Kunhan hoidin koulun ja osani sekä perheen sisäisestä että ulospäin esitetystä kulissista niin vanhemmille oli yks hailee olenko turvassa tai mitä sillä viinalla turrutan. En tosin ajatellut sitä itsekään silloin niin olin vain iloinen ja ylpeä vapaudestani. Vasta omien lasten myötä olen tajunnut että olin monella tapaa heitteillä.
En juo nyt aikuisena ollenkaan ja olen muuten esimerkillinen aikuinen, kulissi kasassa, mutta turrutuskeinoksi on vaihtunut ylensyönti ja sisäiset solmut on edelleen olemassa.
Meissä on se ero, että sinun vanhempasi olivat välinpitämättömiä. Eihän rakkautta voi tietenkään korvata millään.
Taitava vanhempi antaa vapautta sekä asettaa rajoja. Se on Ap:sta kiinni, osaako hän kasvattajana hoitaa tuon tilanteen yhtä hyvin kuin omat vanhempani. Ikävä kuulla, että teillä ei osattu.
Vanhempi joka antaa 14-vuotiaan juoda jatkuvasti humalaan koska koulu sujuu, on välinpitämätön. Meillä oli ihan nuo samat säännöt mitkä sinäkin listasit, ja minäkin kuvittelin silloin että ne ovat välittämistä.
Kokonaisuuteen kuuluu varmaan paljon muutakin kuin se, mitä tänne palstalle kirjoitetuista teksteistä voi subjektiivisesti tulkita.
Älä heijasta omien vanhempiesi virheitä ja niistä sinulle syntyneitä ikäviä kokemuksia muiden lapsuuteen.
Kuten sanottua, rakkautta ei voi mikään korvata, mutta myöskään tiukka rajoittaminen tai ainakaan viranomaisten sotkeminen asiaan ei toimi. Ne mm. leimaavat lapsen (hänen omissa silmissään, kaveripiirissä, koulussa, ehkä perheessäkin), etäännyttävät lapsen ja saavat lapsen kapinoimaan kahta kauheammin. Maltti on valttia.
Teini-ikäisten lasten vanhempana en mitenkään miellä sellaisia vanhempia, jotka antavat alaikäisten lastensa juoda alkoholia, rakastaviksi.
Sinulla on siihen oikeus. Kannattaisi kuitenkin ehkä astua joskus sen oman kuplan ulkopuolelle. Eihän se alkoholinkäytön salliminen lapsen tulevaisuutta pilaa, kokonaisuus ratkaisee. Paljon on vaikkapa lääkäri- ja juristiperheitä, joissa menemisiä tekemisiä on valvottu haukan lailla, ja lapsista on silti tullut alkoholisteja ja huumeidenkäyttäjiä. Yksi surullinen tapaus päätyi taannoin ihan otsikoihinkin...
En elä kuplassa. Tiedän, että lapseni luultavasti tulevat kokeilemaan erilaisia asioita. En silti vahdi heitä haukan lailla. Yritän pitää välit avoimina ja keskustelevina.
Pointti on se, että he tietävät etten halua heidän juovan, koska rakastan, välitän ja toivon heille vaan parasta.Ovat toki saaneet maistaa pieniä määriä erilaisia juomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan normaalia ettät tuossa iässä ne alottaa ketkä aikuisenakin polttaa ja ryyppää. Tulevia duunareita.
Musta tuli itseasiassa opettaja, en polta enkä juo.
Kaverista tuli alkoholisoitunut opettaja, todennäköisesti jo menettänyt työnsä.
Voisiko olla, että me olemmekin yksilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan normaalia ettät tuossa iässä ne alottaa ketkä aikuisenakin polttaa ja ryyppää. Tulevia duunareita.
Juu,yliopistossahan ei ole lainkaan alkoholipitoisia juhlia tai illanistujaisia. Siellä ne akateemiset konttaa perse ruvella baarin lattialla neljä päivää viikosta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan merkillisiä kommentteja, nuoren elämästä ja maailmasta totaalisesti vieraantuneita.
Ei tollaisessa tilanteessa kannata ottaa mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä tai alkaa teiniä pakottamaan neljän seinän sisälle. Keinot menemiseen keksitään kyllä, ja luottamus omaan vanhempaan menetetään kokonaan, jos sossut tai muut sotketaan mukaan.
Juominen ja omien rajojen hakeminen on tuon ikäiselle aivan normaalia. Jos sitä luottamuksen ja avoimuuden sekä vapauden ja vastuun ilmapiiriä ei pysty oman lapsen kanssa muodostamaan, on kasvatuksessa menty pahasti metsään.
Sinun kommenttisi on kyllä omaa luokkaansa! Oletko sinä itse se juopotteleva teini, vai oletko välinpitämätön vanhempi?
En minäkään neljän seinän sisään sulkemista ensimmäiseksi ehdottaisi, mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin villi ja vapaa juopottelu. Tässä tapauksessa on jo vapauden ja vastuun ilmapiiri menetetty, joten on otettava käyttöön järeämmät toimenpiteet.
Ehdottaisin jotain järkevää tekemistä perjantai-iltaisin, mielellään pitkälle sunnuntaihin. Joku järkevä harrastus, kyläpaikka vaikka "mummolassa" tai sitten tukiperheessä lastensuojelun kautta.
Lapselle ei vaan anneta tilaisuutta juopotteluun ja sillä selvä. Ei varmaan yksinkertaisimmallekaan av-mammalle tarvitse vääntä rautalangasta, mitä kaikkea ikävää voi tapahtua humalaiselle 14-vuotiaalle toisten humalaisten seurassa.
En ole teini enkä välinpitämätön vanhempi, mutta fiksuksi nuoreksi aikuiseksi ja oman nuoruuteni päivät hyvin muistavaksi tunnustaudun. Sinulla sen sijaan on aivan todellisuudesta irtaantunut käsitys siitä, "miten maailma makaa".
Millä estät lastasi lintsaamasta koulusta ja lähtemästä juomaan? Millä estät lastasi ottamasta kavereiden ostamia juomia vastaan? Millä pakotat lapsesi vastaamaan puhelimeen, kun olet hänen silmissään se "maailman idiootein kalkkis, joka ei tajuu mistään mitään"? Kyllä se lapsi pääsee karkuun pahimmillaan sieltä huostastakin.
Itse olen sitä mieltä, että vanhemmalla on oltava pelisilmää tuollaisen tilanteen hoitamisessa. Se ei tarkoita kaiken sallimista muttei myöskään kaiken kieltämistä. Suurin osa nuorista juo ja polttaa joka tapauksessa vanhempien kielloista ja määräyksistä huolimatta. On kasvattajan taidonpuutetta sallia tai kieltää kaikki.
Juominen, polttaminen, karkaaminen, puhelimeen vastaamattomuus ovat kyllä 14 vuotiaalle yksiselitteisesti kiellettyjä rakastavassa perheessä jossa vanhemmat ovat kasvatuksessa ajan tasalla.
Niin ja mitäs sitten kun se teini tekee niitä kielloista huolimatta? Miten estät karkaamasta yöllä,juomasta arkipäivisin kun olet itse töissä? Pidät kahleissa kellarissa vai?
Miten vietät nuoresi kanssa yhdessä aikaa? Jutteletteko hänen kuulumisistaan ja murheistaan? Vai onko teini mielestäsi jo niin iso, että pärjää ilman sinua?
Tiedätkö mitä teinillesi oikeasti kuuluu?
Kun yläasteikäisiä haastateltiin, monet toivoivat lisää yhteistä aikaa vanhemmiltaan.En ole nuoren vanhempi,olen ollut ongelmanuori itse. Ja olet oikeilla jäljillä,eivät vanhempani koskaan kyselleet kuulumisiani tai olleet kiinnostuneita ajatuksistani. Vietettiin kyllä väkinäistä "yhteistä aikaa", niin että ilmoitettiin meidän lähtevän nyt viettämään laatuaikaa vaikka keilaamaan. Pakotettiin,ei kyselty mitä minä haluaisin tehdä. En puhunut vanhemmille mitään,vihasin joka hetkeä.
Omasta nuorestani olen huomannut, että silloin kannattaa olla kuulolla, kun teini itse aloittaa kertomaan päivästään... se ei toimi niin, että minä haluan minulle sopivalla hetkellä kuulla teinin päivästä.
Yhteistä aikaa meillä voi olla vaikka vaateostoksilla käynti tai teinin valitsemissa elokuvissa käynti. Lisäksi välillä kerrotaan mitä omassa nuoruudesa tehtiin, mitä musiikkia kuunneltiin jne... vastaavasti teini kuunteluttaa meillä omia suosikkejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu,yliopistossahan ei ole lainkaan alkoholipitoisia juhlia tai illanistujaisia. Siellä ne akateemiset konttaa perse ruvella baarin lattialla neljä päivää viikosta. :D
Ja osa syrjäytyy ja alkoholisoituu pahasti. Yliopistokaan ei suojaa alkoholilta, jos sitä vetää ämpäreittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittävästi juomalla kaikki alkoholisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan merkillisiä kommentteja, nuoren elämästä ja maailmasta totaalisesti vieraantuneita.
Ei tollaisessa tilanteessa kannata ottaa mihinkään viralliseen tahoon yhteyttä tai alkaa teiniä pakottamaan neljän seinän sisälle. Keinot menemiseen keksitään kyllä, ja luottamus omaan vanhempaan menetetään kokonaan, jos sossut tai muut sotketaan mukaan.
Juominen ja omien rajojen hakeminen on tuon ikäiselle aivan normaalia. Jos sitä luottamuksen ja avoimuuden sekä vapauden ja vastuun ilmapiiriä ei pysty oman lapsen kanssa muodostamaan, on kasvatuksessa menty pahasti metsään.
Sinun kommenttisi on kyllä omaa luokkaansa! Oletko sinä itse se juopotteleva teini, vai oletko välinpitämätön vanhempi?
En minäkään neljän seinän sisään sulkemista ensimmäiseksi ehdottaisi, mutta sekin on parempi vaihtoehto kuin villi ja vapaa juopottelu. Tässä tapauksessa on jo vapauden ja vastuun ilmapiiri menetetty, joten on otettava käyttöön järeämmät toimenpiteet.
Ehdottaisin jotain järkevää tekemistä perjantai-iltaisin, mielellään pitkälle sunnuntaihin. Joku järkevä harrastus, kyläpaikka vaikka "mummolassa" tai sitten tukiperheessä lastensuojelun kautta.
Lapselle ei vaan anneta tilaisuutta juopotteluun ja sillä selvä. Ei varmaan yksinkertaisimmallekaan av-mammalle tarvitse vääntä rautalangasta, mitä kaikkea ikävää voi tapahtua humalaiselle 14-vuotiaalle toisten humalaisten seurassa.
En ole teini enkä välinpitämätön vanhempi, mutta fiksuksi nuoreksi aikuiseksi ja oman nuoruuteni päivät hyvin muistavaksi tunnustaudun. Sinulla sen sijaan on aivan todellisuudesta irtaantunut käsitys siitä, "miten maailma makaa".
Millä estät lastasi lintsaamasta koulusta ja lähtemästä juomaan? Millä estät lastasi ottamasta kavereiden ostamia juomia vastaan? Millä pakotat lapsesi vastaamaan puhelimeen, kun olet hänen silmissään se "maailman idiootein kalkkis, joka ei tajuu mistään mitään"? Kyllä se lapsi pääsee karkuun pahimmillaan sieltä huostastakin.
Itse olen sitä mieltä, että vanhemmalla on oltava pelisilmää tuollaisen tilanteen hoitamisessa. Se ei tarkoita kaiken sallimista muttei myöskään kaiken kieltämistä. Suurin osa nuorista juo ja polttaa joka tapauksessa vanhempien kielloista ja määräyksistä huolimatta. On kasvattajan taidonpuutetta sallia tai kieltää kaikki.
Suurin osa nuorista ei polta ja juo nykyään, molemmat tavat ovat onneksi vähentyneet.
Lapselle on syytä hakea apua perheneuvolan kautta. Alkoholi ei tee hyvää kehittyville aivoille, eikä se porukka missä nuoret pyörivät ja saavat alkoholia aikuisilta.Totta. Nykynuoret on tänäpäivänä kiinnostuneempia huumeista ja nuuskasta.
Aplla on asiat vielä hyvin.
Mitä aineita kuvittelet pyörivän alkoholia käyttävien nuorten porukoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittävästi juomalla kaikki alkoholisoituu.
Mutta syy siihen, miksi joku päätyy ongelmakäyttäjäksi ja toinen taas ei, on yksilöllinen. Alkoholinkäytön aloittaminen 14-vuotiaana ei automaattisesti tarkoita ongelmakäyttöä aikuisena.
Olen jo isoäiti. Minulla on kaksi aikuista lasta. Myös he karkasivat joskus alaikäisenä kavereiden kanssa juopottelemaan. Hain pois kerran nuorison diskoravintolasta, kavereiden luota j.n.e. Itse lopetin kaiken alkoholin käytön. Lapseni pitivät hävettävänä, kun äiti tuli hakemaan. Kerroin heille aina, että alaikäisen juominen on laitonta, alkoholi on myrkky, joka tuhoaa elämää ja terveyttä. Aloitin kunnon aivopesun. Se kannatti. He ovat nyt yli 40 v. Kumpikaan ei käytä yhtään alkoholia. En osta myöskään lahjaksi alkoholia kenellekään. Voi kuulostaa vanhanaikaista, mutta nuoret ovat mustavalkoisia. Siksi heille on hyväksi joko tai. Nuori ei osaa ajatella, että alkoholiin tulee riippuvuus. Siksi kannattaa puhua heidän kanssaan aivan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14v on jo tarpeeksi iso päättään ite.
Ja sinun ikäsi on?
45v. Ja 5 lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on vastuu alaikäisestä lapsestaan. Alkoholin hallussapito on kielletty alle 18 v. ja väkevien osalta alle 20 v.
Miten meinasit teiniä estää?
Vierailija kirjoitti:
Miten se juominen on mahdollista? Rahahanat kiinni ja perjantaisin ei lähdetä kylille riekkumaan. Pahasti on kasvatus laiminlyöty jos 14 vuotiaalle ei saa kuria ja järjestystä.
Aina vedetään tämä iänikuinen kasvatuskortti esiin.. Itse 90-luvun alun teininä meillä oli ihan mahdoton meno ja ryyppy päällä jo 14-vuotiaina, vaikka olimme kaikki ns. hyvistä perheistä. Onneksi ajat ovat muuttuneet, eikä nykynuoriso enää ryyppää entiseen malliin. Ap:lle toivotan paljon jaksamista vaikeaan tilanteeseen.
Minä olin teininä hirveän kapinoiva. Jos käskettiin pysyä kotona niin riehuin ja tavarat lensi ja koko ilta kauheaa riitaa ja huutoa vanhempien kanssa. Sitten vain karkasin tai lähdin väkisin juosten ja ovet paukkuen. Ei minua ainakaan pystynyt pitämään kotona. En itse edes tiedä miten muka saisin oman lapsen pidettyä väkisin kotona jos samallalailla käyttäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on vastuu alaikäisestä lapsestaan. Alkoholin hallussapito on kielletty alle 18 v. ja väkevien osalta alle 20 v.
Menen hakemaan pois. Jos en löydä soitan kaverit ja kavereiden vanhemmat läpi... ajatus tästä vähentää innokkuutta jo ennakkoon. Toimii myös kavereiden perheissä, kuten myös toimi vanhempien työkavereiden perheissä, kun muistelivat lastensa teini-ikää.
Teinit olivat myös itse soittaneet poliisit paikalle, kun näkivät aivan holtittomsssa kunnossa olevan 12 v:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuorista ei polta ja juo nykyään, molemmat tavat ovat onneksi vähentyneet.
Lapselle on syytä hakea apua perheneuvolan kautta. Alkoholi ei tee hyvää kehittyville aivoille, eikä se porukka missä nuoret pyörivät ja saavat alkoholia aikuisilta.Totta. Nykynuoret on tänäpäivänä kiinnostuneempia huumeista ja nuuskasta.
Aplla on asiat vielä hyvin.Mitä aineita kuvittelet pyörivän alkoholia käyttävien nuorten porukoissa...
No omassa nuoruudessa 2000-luvun alkupuolella alkoholia käyttävien nuorten porukoissa pyöri alkoholia. Teen nykyään nuorisotyötä ja kyllä huumeidenkäyttö on yleistynyt omista nuoruusajoista paljon ja tullut osin alkoholin tilalle. Kannabista pidetään vaarattomana ja sen käyttöä ihan normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun poliisi tapaa alaikäisen päihtyneen, lähtee heiltä ilmoitus myös sosiaalipuolelle. Voit sitten heidän kanssaan miettiä asiaa, jos et itse siihen kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen hakemaan pois. Jos en löydä soitan kaverit ja kavereiden vanhemmat läpi... ajatus tästä vähentää innokkuutta jo ennakkoon. Toimii myös kavereiden perheissä, kuten myös toimi vanhempien työkavereiden perheissä, kun muistelivat lastensa teini-ikää.
Teinit olivat myös itse soittaneet poliisit paikalle, kun näkivät aivan holtittomsssa kunnossa olevan 12 v:n.
Mua ja mun kavereitakin tultiin kerran hakemaan vanhemmista koostetun partion voimin. Eipä vaan selvinnyt olinpaikka, eikä menokaan siitä rauhoittunut. Välit vanhempiin sen sijaan kärsi kovan kolauksen, osa porukasta ei puhunut kotona asioistaan enää senkään vertaa. Ja oltiin nimenomaan niitä "hyvien perheiden" lapsia, joissa ei kotona läträtty viinalla tai nostettu sossutukia. Suunnitelmasi on naurettava.
Join itsekin viikonloppuisin 13-vuotiaasta alkaen. Nyt olen 27-vuotias KTM, hyväpalkkaisessa työssä, enkä käytä enää alkoa, kun tuli silloin nuorena juhlittua ihan tarpeeksi. Ei se alkoholi lasta pilaa, jos on kuitenkin muuten kunnianhimoinen, tunnollinen ja menestyy koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit olivat myös itse soittaneet poliisit paikalle, kun näkivät aivan holtittomsssa kunnossa olevan 12 v:n.Mua ja mun kavereitakin tultiin kerran hakemaan vanhemmista koostetun partion voimin. Eipä vaan selvinnyt olinpaikka, eikä menokaan siitä rauhoittunut. Välit vanhempiin sen sijaan kärsi kovan kolauksen, osa porukasta ei puhunut kotona asioistaan enää senkään vertaa. Ja oltiin nimenomaan niitä "hyvien perheiden" lapsia, joissa ei kotona läträtty viinalla tai nostettu sossutukia. Suunnitelmasi on naurettava.
Sinustako hyvä perhe on sellainen, että ei läträtä viinan kanssa eikä nosteta tukia? Teinin annetaan tehdä ihan mitä vaan?
Jos tiedät, missä juovat, poliisit paikalle. Rikkovat lakia. Niin rikkoo vanhempikin, joka ei hae pois lastaan.