Miten helposti tai vaikeasti migreeniin saa lääkkeitä? Esim. triptaaneja?
Mun 17-vuotiaalla lukiotytöllä on alkanut olla migreenejä. Nyt kuukauden sisällä on ollut jonkinlaista migreenivaivaa liki päivittäin. Muutama sellainen päivä on ollut, että on nähnyt sahalaitoja, on särkenyt pahasti silmien taakse ja muutenkin kova päänsärky ollut ja kolme kertaa on oksentanut migreenin takia.
Monina muina päivinä nyt kuukauden sisällä on ollut lievää näköhäiriötä, silmien outoa tunnetta, lievää päänsärkyä yms. Välillä ei ole esim. pystynyt katsomaan telkkaria, koska se on tuntunut kuvottavalta ja samalla tullut migreenioireita.
Tätä ennen ollut vain tavallista päänsärkyä aina välillä, migreeni on nyt uusi juttu hänellä. Isällään oli myös teini-iässä migreeniä ja isänäidillään.
Nyt on ollut ihan Buranaa tuohon, mutta se ei vielä näköoireita eikä pahoinvointia.
Kannattaako jo tässä vaiheessa yrittää hakea lääkäriltä reseptille täsmälääkkeitä juuri migreeniin vai sanotaanko sieltä vaan, että katsotaan asiaa jos vaiva jatkuu pidempään?
Inhottavia noi migreenioireet on, nytkin koeviikko meneillään ja pitäisi saada luettua.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä neurologilla, kohtauslääkitys kuntoon (tarvittaessa triptaanilla) ja estolääkitysharkinta jos todella migreeniä melkein päivittäin. Tsempit!
Kiitos, taidan jo varailla lääkäriaikaa. Suostuvat sitten kirjoittamaan kunnon lääkettä jo tässä vaiheessa tai ei, ainakin varmaan saa ohjeita jatkoon. Isänsä ja mummonsa kuulemma ovat sinnitelleet aina pelkillä normaaleilla särkylääkkeillä, mutta olisihan se hyvä saada kunnon lääkkeet, kun sellaisia kerran on olemassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu.
?? Miksi? Oliko tämä viesti mielestäsi jotenkin asiaton ja jos niin miksi ihmeessä?
ap
Kannattaa mennä samantien. Itse kärsin 10 vuotta ihan turhaan, kun en mennyt lääkäriin. Itseasiassa en edes tiennyt, että kyse oli migreenistä, kun ei ollut mitään näköhäiriöitä edes. Oli vaan armoton päänsärky ja oksennus, olin täysin toimintakyvytön muutaman kerran vuodessa.
Lääkärissä ottavat varmasti vakavasti ja saa lääkkeet. Tsemppiä teille!
Eka migreenikohtaus tuli teininä eli näkö sumeni sahalaidaksi. Taisi mennä monta vuotta seuraavaan, mutta kyllä niitä kohtauksia aina silloin tällöin tulee. Triptaaneja kannan aina mukana, jos otan heti, menee nopeasti ohi.
Minulla on kahdenlaista migreeniä: Joko tuo näköhäiriö tai sitten hillitön ohimosärky. Oksentanut en ole koskaan. Triptaanit auttavat molempiin, toki särky kestää kauemmin.
Mulla alkoi 18-vuotiaana ja siitä asti, eli 17 vuoden ajan olenkin syönyt triptaaneja, kun ei mikään muu auta. Kohtauksia on 1-4 kuukaudessa ja olen todella kipeä ilman lääkettä, oksettaa ja pyörryttää. Silmän takana takoo joku vasaralla jos millinkin liikahtaa.
Aina olen triptaaneja saanut eikä ole mitenkään ihmetelty tai kyseenalaistettu. Hankala vaiva mutta onneksi on lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä samantien. Itse kärsin 10 vuotta ihan turhaan, kun en mennyt lääkäriin. Itseasiassa en edes tiennyt, että kyse oli migreenistä, kun ei ollut mitään näköhäiriöitä edes. Oli vaan armoton päänsärky ja oksennus, olin täysin toimintakyvytön muutaman kerran vuodessa.
Lääkärissä ottavat varmasti vakavasti ja saa lääkkeet. Tsemppiä teille!
Minulla alkoi tulla migreenikohtauksia viikoittain, eli oli jatkuva sykkivä kipu jomman kumman silmän takana, silmät olivat valonarat ja oli näköhäiriöitä, oksetti, voimakkaat hajut tai pienikin määrä alkoholia pahensivat päänsärkyä jne. Kipu oli niin kova, että saatoin olla toimintakyvytön pari päivää putkeen. Lisäksi äidilläni on todella paha migreeni, johon hän syö estolääkitystä, ja migreenihän on perinnöllinen sairaus.
Näistä oireista huolimatta työterveydestä ei saanut mitään apua, eli ensimmäisellä käynnillä lääkäri laittoi kaikki oireet jännityspäänsäryn piikkiin, ja määräsi lihasrelaksantteja. Näistä ei ollut mitään apua, joten seuraavalla käynnillä hän laittoi lähetteen fysioterapeutille. Tämäkään ei tietenkään auttanut, joten kolmannella käynnillä hän määräsi burana 800:sta. Buranasta nyt ei ole mitään apua migreeniin, joten lopulta menin yksityiselle lääkärille. Hän otti oireeni vakavasti, ja määräsi sumatriptaania. Nämä lääkkeet auttavat kohtauksiin ja elämä on helpottunut huomattavasti.
Oma kokemukseni on siis se, että lääkäristä en saanut alkuun mitään apua. Ei kannata luovuttaa, vaan hakea apua niin kauan että sitä lopulta saa.
Ai niin, silloin vuosikausia sitten triptaanit maksoivat 10 euroa kappale! Nykyään saa ison paketin pikkurahalla.
Triptaanit sain kun soitin ja sanoin että kerran kuussa on hormonaalinen migreeni, ei voimakas mutta ärsyttää pari päivää, hoitaja välitti terkut lääkärille ja resepti oli neljään mennessä apteekissa. Estolääkkeet sain työterveydestä kun kohtaukset olivat tihentyneet niin että niitä oli 1-3 viikossa, kipu tosi lievää mutta sitkeää. Nyt kaksi viikkoa ollut estolääkkeellä minimiannoksella enkä ole tarvinnut yhtään kohtauslääkettä.
Joka kerta apua hakiessa olen tuntenut itseni idiootiksi että miksen tehnyt tätä aiemmin, ihan suotta kärsin.
Kannattaako migreenilääkkeitä pyytää jos ibuprofeeni tehoaa hyvin? Itsellä 3 buranaa heti näköhäiriöiden alettua tekee sen että kipua ei tule tai se on hyvin livää. Onko triptaaneilla haittapuolia siihen verrattuna? Äitini sanoi joskus että niistä tulee "höntti olo". Mutta sitten taas jos aurallinen migreeni tuhoaa aivojen harmaata ainetta niinkuin joskus luin, niin olisiko kuitenkin parempi pysäyttää kohtaus kuin lääkitä kipu?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako migreenilääkkeitä pyytää jos ibuprofeeni tehoaa hyvin? Itsellä 3 buranaa heti näköhäiriöiden alettua tekee sen että kipua ei tule tai se on hyvin livää. Onko triptaaneilla haittapuolia siihen verrattuna? Äitini sanoi joskus että niistä tulee "höntti olo". Mutta sitten taas jos aurallinen migreeni tuhoaa aivojen harmaata ainetta niinkuin joskus luin, niin olisiko kuitenkin parempi pysäyttää kohtaus kuin lääkitä kipu?
Ibuprofeeni ei ole mikään haitaton aine.
Ruotsista ja Briteistä saa triptaanit apteekin hyllystä, eikä niissä ole edes kolmion kuvaa.
Monista maista saa astmalääkkeet ja lihasrelaksanttinapit ilman reseptiä. Jenkeistä kolmitehoisia migreenisärkylääkkeitäkin ruokakaupasta.
En käsitä miksi Suomen lääkepolitiikka on aina vaan muita maita noin 15 vuotta jäljessä. Ainoa vientivaltti on kortisonivoide jota ei joissakin Euroopan maissa myydä ilman reseptiä, mutta vastineita kylläkin.
KANNATTAA MUISTAA: Jos täsmälääke triptaani tai sumatriptaani ei auta päänsärkyyn, niin silloin se päänsärky ei todennäköisesti ole migreeniä vaan jännityspäänsärkyä.
Näin neurologini minulle joskus kertoi.
Homeopaattiset neurotipat ovat auttaneet ainakin minulla migreenikohtauksiin. Dr. Reckeweg Migraine Formula R16, luontaistuoteliikkeet myyvät.
Vierailija kirjoitti:
Triptaanit sain kun soitin ja sanoin että kerran kuussa on hormonaalinen migreeni, ei voimakas mutta ärsyttää pari päivää, hoitaja välitti terkut lääkärille ja resepti oli neljään mennessä apteekissa. Estolääkkeet sain työterveydestä kun kohtaukset olivat tihentyneet niin että niitä oli 1-3 viikossa, kipu tosi lievää mutta sitkeää. Nyt kaksi viikkoa ollut estolääkkeellä minimiannoksella enkä ole tarvinnut yhtään kohtauslääkettä.
Joka kerta apua hakiessa olen tuntenut itseni idiootiksi että miksen tehnyt tätä aiemmin, ihan suotta kärsin.
Mitä estolääkkeitä sait? Minä kokeilin lääkärin suosituksesta beetasalpaajia mutta ne tekivät raajat kihelmöiviksi ja välillä tunnottomiksi, ja hidastivat aineenvaihduntaa joten olo tuntui turvonneelta. Seuraavaksi kokeiltiin mieto verenpainelääke, mutta se aiheutti huimausta.
Niin migreeniinhän on monia eri lääkkeitä. Lääkäri varmaan osaa sanoa millä kannattaa aloittaa. Eikä välttämättä sopivaa lääkettä löydy heti. Suosittelen että varaat ajan lääkärille mahdollisimman piaan.
Itse koitin varmaan 4 vai 5:ttä eri lääkettä ennen kuin sopiva lääke löytyi. Minulla on auraton migreeni, en käytä estolääkkeitä. Välillä saatan oksentaa jos migreeni kerkeää yltyä pahaksi. Hyvin usein on pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jännityspäänsäryltä eikä migreeniltä, sillä normi migreeniin ei pahemmin edes ibuprofeeni toimi, eikä edes Panacod. Naprokseeni ainoa migreenisärkylääke joka saattaa hieman lievittää.
Ehdottomasti lääkäriin, mieluiten neurologille, jotta saa kunnon lääkkeet. Ilman kunnon lääkkeitä pahimmillaan riski migreenin kroonistumiseen.
Mulla ollut migreeniä 13-vuotiaasta alkaen, nyt olen 31-vuotias. Keskimäärin kerran kuussa migreeniä. Mulla on onneksi migreenilääkkeet, jotka auttaa migreeniin. Diagnoosin varmistamiseksi mulla on myös päästä otettu CT-kuvat.
Onko täällä muita jotka kärsii ilmanmuutosten aiheuttamasta migreenistä, eli kun matalapaine iskee? Minulla ukkonen pahin, silloin tulee satavarmasti kohtaus kun ilmassa sähkömagneettikenttää.
Siihen kipuun ei auta mikään muu kuin lepo, täsmälääkekään ei aina ehdi auttamaan. Särkylääkkeet ovat kuin karkkia söisi, ei mitään apua.
Kannattaa käydä neurologilla, kohtauslääkitys kuntoon (tarvittaessa triptaanilla) ja estolääkitysharkinta jos todella migreeniä melkein päivittäin. Tsempit!