Miten helposti tai vaikeasti migreeniin saa lääkkeitä? Esim. triptaaneja?
Mun 17-vuotiaalla lukiotytöllä on alkanut olla migreenejä. Nyt kuukauden sisällä on ollut jonkinlaista migreenivaivaa liki päivittäin. Muutama sellainen päivä on ollut, että on nähnyt sahalaitoja, on särkenyt pahasti silmien taakse ja muutenkin kova päänsärky ollut ja kolme kertaa on oksentanut migreenin takia.
Monina muina päivinä nyt kuukauden sisällä on ollut lievää näköhäiriötä, silmien outoa tunnetta, lievää päänsärkyä yms. Välillä ei ole esim. pystynyt katsomaan telkkaria, koska se on tuntunut kuvottavalta ja samalla tullut migreenioireita.
Tätä ennen ollut vain tavallista päänsärkyä aina välillä, migreeni on nyt uusi juttu hänellä. Isällään oli myös teini-iässä migreeniä ja isänäidillään.
Nyt on ollut ihan Buranaa tuohon, mutta se ei vielä näköoireita eikä pahoinvointia.
Kannattaako jo tässä vaiheessa yrittää hakea lääkäriltä reseptille täsmälääkkeitä juuri migreeniin vai sanotaanko sieltä vaan, että katsotaan asiaa jos vaiva jatkuu pidempään?
Inhottavia noi migreenioireet on, nytkin koeviikko meneillään ja pitäisi saada luettua.
Kommentit (34)
Jos tyttösi syö e-pillereitä niin ne pitää lopettaa välittömästi!
Voiko olla että tyttärellä ilmenee päänsärkyä ja näköhäiriöitä koska tarvitsisi lukulasit??? Tiedän nimittäin muutamia tuon ikäisiä joilla lasien tarve ilmennyt tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triptaanit sain kun soitin ja sanoin että kerran kuussa on hormonaalinen migreeni, ei voimakas mutta ärsyttää pari päivää, hoitaja välitti terkut lääkärille ja resepti oli neljään mennessä apteekissa. Estolääkkeet sain työterveydestä kun kohtaukset olivat tihentyneet niin että niitä oli 1-3 viikossa, kipu tosi lievää mutta sitkeää. Nyt kaksi viikkoa ollut estolääkkeellä minimiannoksella enkä ole tarvinnut yhtään kohtauslääkettä.
Joka kerta apua hakiessa olen tuntenut itseni idiootiksi että miksen tehnyt tätä aiemmin, ihan suotta kärsin.
Mitä estolääkkeitä sait? Minä kokeilin lääkärin suosituksesta beetasalpaajia mutta ne tekivät raajat kihelmöiviksi ja välillä tunnottomiksi, ja hidastivat aineenvaihduntaa joten olo tuntui turvonneelta. Seuraavaksi kokeiltiin mieto verenpainelääke, mutta se aiheutti huimausta.
Se verenpainelääke, mulle ei ole tullut haittoja. Johtuneeko siitä että verenpaineella oli varaa vähän laskeakin 😳
Aurallinen migreeni ja yhdistelmä-e-pilleri on tosiaan huono yhdistelmä, samoin migreeni ja tupakointi. Kohtauslääkkeenä voidaan käyttää triptaaneja myös vähän vanhemmilla lapsilla (17-v ilman muuta ok) tai tulehduskipulääkkeitä +/- parasetamoli, ehkä vielä pahoinvointilääkettä, mikä vaan toimii parhaiten. Triptaanejakin on useita eli kannattaa käydä läpi kunnes löytyy toimiva, niinkuin joku jo kirjoittikin. Estolääkkeitä on monia aina masennuslääkkeistä verenpaine- ja epilepsialääkkeisiin eli vaihtoehtoja on. Jos kohtauksia on paljon tai huonolla hoidolla, on riskinä tosiaan migreenin kroonistuminen ja kivunsäätelyjärjestelmän herkistyminen, jolloin estolääkettä tarvitaan. Ugh :)
Mulle työterveydessä niitä tarjottiin heti ilman että edes pyysin. En ottanut, kun työni on luonteeltaan sellaista, että puolen tunnin sahalaidan voin pitää taukoa, eikä särky sen jälkeen ole mikään helvetillinen.
Kannattaa vedota tuohon koeviikkoon, voi saada helpostikin. Eihän kirjoittamisesta tule mitään, jos ei sahalaidalta näe.
Minulla migreenikohtaukset alkoivat 18-vuotiaana - muutama kuukausi e-pillereiden aloittamisen jälkeen.
En silti malttanut lopettaa pillereitä, joten kärsin aika monta vuotta, ennen kuin annoin periksi ja migreenitkin sitten vähenivät huomattavasti (mutta eivät loppuneet enää kokonaan).
Jos voisin palata taaksepäin ajassa, en ikinä aloittaisi pillereitä, ihan turhaan olivat muutenkin, kondomilla olisi pärjännyt hyvin sen vähän, mitä seksiä noina vuosina harrasti.
Vierailija kirjoitti:
Aurallinen migreeni ja yhdistelmä-e-pilleri on tosiaan huono yhdistelmä, samoin migreeni ja tupakointi. Kohtauslääkkeenä voidaan käyttää triptaaneja myös vähän vanhemmilla lapsilla (17-v ilman muuta ok) tai tulehduskipulääkkeitä +/- parasetamoli, ehkä vielä pahoinvointilääkettä, mikä vaan toimii parhaiten. Triptaanejakin on useita eli kannattaa käydä läpi kunnes löytyy toimiva, niinkuin joku jo kirjoittikin. Estolääkkeitä on monia aina masennuslääkkeistä verenpaine- ja epilepsialääkkeisiin eli vaihtoehtoja on. Jos kohtauksia on paljon tai huonolla hoidolla, on riskinä tosiaan migreenin kroonistuminen ja kivunsäätelyjärjestelmän herkistyminen, jolloin estolääkettä tarvitaan. Ugh :)
Minulle kyseinen mielialalääkekokeilu aiheutti pysyvän hermostovaurion raajoissa :((
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla että tyttärellä ilmenee päänsärkyä ja näköhäiriöitä koska tarvitsisi lukulasit??? Tiedän nimittäin muutamia tuon ikäisiä joilla lasien tarve ilmennyt tuolla tavalla.
Ehdottomasti kannattaa käydä myös optikolla!
Mulla myös oli migreenit sidoksissa e-pillereiden käyttöön.
Ja mitä lääkkeiden saamiseen tulee, osuin työterveydessä juuri sille lääkärille, jolla ei ole oikeutta määrätä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä... Suositteli Buranaa ja Panadolia yhdistelmänä. (Ei tietenkään kertonut, ettei muuta voisi määrätäkään.)
Vierailija wrote:
Alle 18-vuotiaille ei suositusten mukaan triptaaneja. Mutta jotkut neurologit saattavat määrätä.
Meidän 11-vuotiaalla on ollut triptaanit nenäsumutteena käytössä jo 3 vuotta. Tablettimuodossa niitä ei lapsille määrätä.
Varmasti saa ainakin kokeiltavaksi nenäsumutteen ihan perusterveydenhuollostakin. Itse sain 16 vuotiaana. Mutta se mikä oikeasti vasta auttoi, oli kun sain minipillerit parikymppisenä. Oksentelut loppuivat siihen, oli ollut niin paha hormonaalinen migreeni. Migreniä on edelleen, mutta ei samassa mittakaavassa kuin tuolloin teininä.
Likan pitää ensin pitää särkypäiväkirjaa 3 viikkoa. Sitten saa estolääkityksen. Näin sanottiin omalle tyttärelleni joka tosin on jo 26 vuotias.
Alle 18-vuotiaille ei suositusten mukaan triptaaneja. Mutta jotkut neurologit saattavat määrätä.