G: Mitä tykkäisitte, jos saisitte vauvalahjaksi kestovaippoja
Olen miettinyt tätä aika paljon, koska yleensä valmistan valtaosan antamistani lahjoista itse. Harrastan käsitöitä ja myös kestovaippailua omalla lapsella. Tuo kestovaippailu tuntuu jakavan mielipiteitä aika voimakkaasti, enkä sen takia ole uskaltautunut tuoreisiin vauvaperheisiin vaippalahjoja viemään - ettei koettaisi tuputuksena tai ettei olisi epämieluisa lahja.
Lähimpien ihmisten mielipiteet ko. asiasta tietenkin tiedän, mutta entä jos jollekin hyvän päivän tutulle tekisi esim. hahtuvapöksyt tai parit ja pesisi ja laittaisi ne käyttövalmiiksi (+ liittäisi lahjaan sopivan pesu- ja hoitoaineen)?
Uskaltaisinko?
Titi
Kommentit (26)
Vaikka kerran olisinkin kokeillut kestovaippaa, niin silti se käyttämättä olisi minulta pääosin jäänyt. Me ei muuten saatu edes niitä kertiksiä lahjaksi, vain vaatteita... Ja sit se ihana itse neulottu kietaisu-villatakki. Onneksi kavereissa on neulomishulluja, kun kummatkaan mummotkaan ei neulo mitään...
Jos hän aikoo kestoilla, niin nätti itsetehty vaippa on varmasti tosi mieluinen lahja. Tai jos on harkinnut kestoilua, mutta ei ole saanut aikaiseksi hankkia vaippoja, niin se lahja voisi olla sysäys kestoilun aloittamiselle.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni on, että ilahtuisin (ja ilahduinkin :) kestovaipasta lahjana.
mutta ei pidä myöskään loukkaantua, jos lahja jää käyttämäti.
I
kuin Iglu. Kannattaa ehkä vähän kysellä ensin, ettei anna lahjaa, joka jää nurkkiin makaamaan.
Itse en ko. lahjasta olisi loukkaantunut mutta kyllä lahja olisi jäänyt täysin käyttämättä, koska kestovaippailu ei ole ollut vaihtoehtona meillä näissä vaippa-asioissa. Ei, vaikka olisin kestovaippoja lahjaksi saanut.
Minä en loukkaantuisi mutta ihmettelisin jos sellaisen lahjan saisin kysymättä etukäteen tuleeko käytettyä. Meillä jäisi käyttämättä eli mielestäni ei kannata turhaan kellekään tehdä vaan kysyä etukäteen onko käyttöä.. ehkä mä pitäisin vähän tuputtamisena jos saisin kestovaippoja lahjaksi, tämä vaan mum mielipide ;)
mutta sellainen itse ommeltu lahja joka miellyttäisi9 varmaan vähän jokaists, olisi köllimisalusta/viltti tms. Itse sain sellaisen, tosin ostetun siskoltani ja aion viedä perinnettä eteenpäin.
Koska vaikka kestoilu on hieno asia ja meilläkin kestoillaan, niin esimerkiksi itse en käytä hahtuvia ollenkaan, enkä välitäkään käyttää. Lisäksi kun tosiaan kaikki eivät halua kestoilla ja itse ainakin haluaisin antaa jotakin mistä saajat ilahtuisivat aidosti...Toinen asia tietysti on, että tiedustelee asiaa jotenkin hienovaraisesti etukäteen =)
Mä olen kysynyt että mitäs tykkäät kun siinä pakkauksessa on kesto, ja että meinaako käyttää. Sit jatkanu, että nimittäin jos ei, niin mä voisin ostaa sen jos edullisesti irtoaa.
Mutta se mitä mä ihmettelen, on että miten ihmeellä sen voi kokea tuputtamisena. Eihän ne vaipat nyt mikään uskonto sentään ole :)
Jos olet käsistä kätevä, niin neulo vaikka villatakki mieluummin sellaiselle, joka ei kestovaippailusta ole kiinnostunut! Mutta jos taas kyseinen ihminen on kiinnostunut asiasta, niin sellaiselle kestovaippapöksyt on varmaan hyväkin juttu! Itselle tosiaan kestovaippa olisi ollut ihan turha juttu, kun en ole edes ajatellut kokeilevani kestovaippailua, joten käyttämättä jäisi...
Ihan vaan kysymys teille, jotka " ette ole edes ajatelleet käyttää" kestovaippoja:
olisitteko kenties edes _ajatelleet_ asiaa, jos joku olisi ihan kädestä pitäen näyttänyt, mien ne toimivat? Että olisitte edes koittaneet?
Ihmettelen, jos kysymys on asenteesta. Siis niin kielteisestä asenteesta, että ei voi edes kokeilla, vaikka joku on ihan alkuun auttanut?
Vai onko vain niin, että täysin kestämätön epäekologinen ajattelu on vielä niin normi, että sen rikkominen aiheuttaa lähipiirissä liikaa äimistelyä ja itsessä hävetystä? Ja tosiaan niin pajon, että ei voi edes ajatella kestoja?
Provokatiivisena Suolapala
Täytyy myöntää, että mieheni kanssa emme luultavasti olisi edes ajatelleet kestovaippailua vaihtoehtona vaikka joku meille olisi sen konkreettisesti näyttänytkin ja opastanut. Kyse ei ole siitä, että häpeäisin kestovaippoja tai että joku lähipiirissä olisi sitä ihmetellyt. Kestovaippailu on ihan ok mutta se ei vaan yksinkertaisesti ole meidän juttu. Vaikea selittää miksi mutta miehen kanssa olimme yhtä mieltä tästä asiasta jo odotusaikana kun asiasta ohimennen keskustelimme. Emme siis ole pitäneet kestoilua missään vaiheessa vaihtoehtona mutta asiaa on kuitenkin sivuttu. Ehkä emme vain ole niin ekologisesti ajatteleva perhe tms.
Elämässä on monien asioiden kanssa niin, että ei halua edes kokeilla vaikka kuinka joku sitä suosittelisi, kehuisi ja lupaisi opastaa alkuun. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mielestäni on jokaisen perheen oma asia haluaako kestovaippoja edes kokeilla eikä siitä pitäisi syyllistää, jos mielenkiintoa ei löydy. En itsekään päivittele kestovaippojen käyttäjiä vain siksi, että emme niitä itse käytä.
En syyllistänyt, minä KYSYIN.
Tulee mieleen vanha viisaus. Se koira älähtää, johon kalikka...
Minusta kaikkien pitäisi syyllisTYÄ, jos ei ajattele ekologisesti, mutta minä en ole se, joka syyllisTÄÄ. Kyllä se syyllisyys syntyy ihan vastaanottajan omassa päässä.
Siitähän me olemme täällä maailmassa varmasti kuitenkin yhtä mieltä, että tämä maapallo ei yksinkertaisesti VOI kestää tällaista kulutusta, tämä lienee fakta, ei uskon asia. Näin ollen on meidän ihan jokaisen velvollisuus tehdä sen verran asian eteen, kuin kullekin sopii ja omatunto määrää. On kuitenkin ennustettu, että jo nyt syntyvä polvi kärsii merkittäviä haittoja tämän älyttömän meiningin seurauksena. Minä itse teen perheineni juuri niin paljon ekologisia valintoja, kuin minun (ja mieheni!) oma omatuntoni määrää ja näin toivoisin kaikkien ajattelevan.
Mutta kun ei ajattele!
Ja sillehän minä en voi mitään.
Minä ajattelen näin: kannan tästä yhteisestä vastuustamme oman osuuteni. Eikä tämäkään syyllistä ketään. Jos joku kokee sen niin, se johtuu tasan omasta ajattelusta.
Ymmärrän täysin huolesi maapallon tilasta! Asia nyt kuitenkin on niin, että olet ajattelematon! Sinunkin tulisi ottaa laajempaa näkökulmaa asioihin, ennenkuin tulet SyyllityttäMÄÄN ihmisiä noin vain huvin vuoksi.
ja alkuperäiseen kysymykseen...
Meille olisi suunnittelemasi lahja jäänyt käyttämättä, lapsia on neljä, joista vauvat kaksoset. Toki tiedän kaksosperheitäkin, jotka osittain kestoilevat, ainakin vauvojen ollessa isompia, ja hatunnosto heille.
Kannan syvää huolta maapallon tilasta (joskin pinon aloittaja ei ehkä olettanut kysymyksensä johtavan maapallon tilan pohdintaan), mutta meidän perheellä ei ole mahdollisuuksia tässä vaippa-asiassa kuin toivoa, että muut jaksavat paremmin. Olen siis itsekäs sika, kun osaa syyllistyä ;)
Mutta lahjaksi kannattaisi ehkä tehdä ja antaa jotain kaikkien " vaippa-uskontojen" edustajien suosimaa, kuten em. torkkupeitto!
Suolapala oli ehkä kärkevä, mutta kyllä hän on oikeassakin.
Minä ainakin koen itseni kovin syylliseksi mun epäekologisista teoistani ja valinnoistani, mutta se ei johdu siitä, että joku Suolapalan tyylinen henkilö niistä vaahtoaa, vaan siksi, että olen kyllä sitä mieltä että mun pitäis " kantaa vastuusta oma osani" . Mutta kun en jaksa aina olla kovin fiksu.
YA (pitkästä aikaa, moi tutuille!)
... jos mä olisin saanut kestovaippalahjan niin olis kyllä nurkkaan lentänyt ja olisin varmaan vähän ihmetellytkin, että miten joku voi antaa kestovaippoja kysymättä edes, aiotaanko käyttää.
Suolapalalle ja muutenkin:
Kertisvaippoihin ei liity mitään muuta perustetta kuin helppous. Mä en kertakaikkiaan jaksais nähdä sitä vaivaa, mitä kestovaippoihin liittyy. Ei sillä ole mitään tekemistä maapallon ekologian kanssa -vaipat ei tätä maapalloa tuhoa, kyllä se tulee tapahtumaan ihan muiden juttujen takia... Kestovaipat sinne tai tänne kun esim. naapurimaamme Venäjä kuitenkin laskee jätevesiä suoraan Itämereen! Siinä on mun mielestä isompi juttu, jolta ei pelasta vaikka kaikki suomalaiset alkais käyttää kestovaippoja.
Sinänsä en kestovaippailua tuomitse. Totta hemmetissä se säästää ympäristöä, siitä ei voi kukaan olla eri mieltä!
Klassinen esimerkki tästä aktivismin rajallisuudesta: Helsingin makasiinit tuikattiin tuleen ja ekologia-aatteelliset hurrasivat vieressä kun myrkkykaasut vapautuivat ilmaan. Ja sitten oltiin paasaamassa jollekin, joka joi kertakäyttömukista ja heitti mukin asfaltille... että oliko siitä ekologiasta huoli vai ei?
No jaa, ei sais provota mutta joskus vaan tuntuu, että kovaäänisimmät ympräistöaktivistit vastustaa vaan vastustamisen ilosta ajattelematta sen enemmän " isoa kuvaa" . Hymyä kuitenkin kaikkiin vauvaperheisiin! Kestovaipoilla tai tavallisilla -pääasia on vauvan hyvä olo :-)
toisin päin? Mä nimittäin tein hyvin selväksi jo odotusaikana, että aiotaan käyttää kestoja. Silti tuli kertakäyttövaippapaketteja lahjaksi. Nakkaisitteko ne pois, koska " uskontonne" :D kieltää niiden käytön?
Mä en ymmärrä silti tuota negatiivisuutta kestovaippoja kohtaan, jos saa muutaman lahjaksi niin eikö niitä voi sitten kotona muutamana hätävaravaippana käyttää, osittaiskestoilla siis tai satunnaisesti kestoilla? Vähentää se pari vaippaakin pvässä sitä jätekasaa ja samalla kertiksiä ei tarvitse kuskata niin paljon kaupasta.
Ja kyllä meillä käytettiin lahjakertikset ihan vastasyntyneellä pois vaikka sen jälkeen ollaan kokonaan täyskestoiltu. Ja ne kertikset mitä vaippafirmat lähettää postiluukusta, olen vienyt neuvolaan jollekin muulle tarvitsevalle hätävaravaipoiksi kun ovat meillä jääneet seisomaan hyllyyn ja menneet pieniksi. (eivätkä ole sopineet sittemmin enää edes lapsen ihollekaan kun on kestoihin tottunut)
Mulle olisivat tervetulleet. Jos ei mitään kestoilusta tiedä, kynnys kokeilla voi olla korkea. Mutta jos joku vähän tönäisee...
En kuitenkaan usko, että olisin esikoisemme vauva-aikana käyttänyt kestoja. Tyttö syntyi keskosena ja tarvitsi aluksi minivaipat. Mahavaivat ja rautalisä saivat aikaan ns. ruiskukakan; en tiedä, olisiko kesto kestänyt? Ainakin olisivat värjääntyneet. Hajukin oli kuvottava, ei sellainen ihanan toffeemainen maitokakan haju ;)
... jos olisin saanut joltakin semmoisen lahjan. Kestovaipat ei ole ainakaan meidän juttu...