Lapsiystävällinen asuinalue Helsingissä tai Espoossa?
Olemme muuttamassa pääkaupunkiseudulle ja haluaisimme löytää vuokra-asunnon mahdollisimman mukavalta alueelta. Mitä aluetta suosittelisit yksilapsiselle opiskelijaperheelle ja miksi? Mitä kautta asuntoa kannattaisi lähteä etsimään? Hoasilla on jo hakemus, olisiko jollain kokemuksia kivoista Hoas-perheasunnoista?
Entä onko Helsingin ja Espoon kuntalisissä eroa?
Kaikista tiedoista kiitollisena,
Rouva Kesäheinä perheineen :)
Kommentit (5)
Radan varrella on kiva asua kun liikkuminen vaunujen kanssa ilmaista.
Espoonkruunu ja vvo välittää kanssa asuntoja. vvo:lla esim on kilossa kivoja vuokra rivareita, joita joskus kuolasin. eteläleppävaaran vieressä säterissä on paljon aso tai osaomistus asuntoja ja jonkin verran kerrostaloja.
itse en enää asu ks aluilla. mutta viihtynyt olen.
VVO:lla on ihan älyttömissä vuokrissa niiden vuokra-asunnot..
taitaa ainankin vielä olla parempi Espoon puolella. Kuntalisä on toki saman suuruinen (ellei Espoo päättänyt korottaa sitä tämän vuoden aikana, en muista), mutta Espoo maksaa lisän 3v asti, kun taas Helsinki vain 2v asti. Näin oli ainankin ennen.
Tervetuloa vaan tänne! Edellä taisikin jo tulla vinkkejä viihtyisistä alueista...
pääkaupunkiseudulla on menossa säästökuuri, joka tarkoittaa asuinalueiden lasten ja tulevien koululaisten määrän ennakointia. Tämä säästökuuri vaikuttaa myös erilaisten kuntien vapaaehtoisten tukien vähentämistä. Eli jokin asuialue voi olla lapsen turvallisuuden kannalta ihanteellinen, mutta tältä alueelta ei löydykään läheltä koulua tai päivähoitopaikka on kauempana. Asun itse Helsingin Kallion alueella. Tätä on usein haukuttu huonoksi asuinympäristöksi. Kuitenkin tällä alueella on useita pieniä päiväkoteja ja pari ala-astetta pienille koululaisille. Iltapäiväkerhotoiminnasta minulla ei ole vielä tietoa, mutta alueella on useita leikkipuistoja ja hyvät kulkuyhteydet ja harrastusmahdollisuudet. Vuokra-asuntoja on tarjolla, mutta ne eivät ole usein kovin suuria. Kaikkein negatiivisinta Kalliossa on Sörnäisten metroaseman ympäristö. Paikka on koettu melko turvattomaksi ja viime kesäinen ammuntavälikohtaus ei ole lisännyt alueen houkuttavuutta. Asuinalueilla on siis puolensa ja puolensa. Itse olen viihtynyt kuitenkin täällä. Kun tietää ne kivat paikat, niin kyllä täällä pärjää.
- Marjuska -
Tervetuloa pääkaupunkiseudulle!
onpas vaan niin laaja kysymys, että arvasinkin ettet taida olla täältä päin - meinaan kun Espoon ja Helsingin alueella asuu yli 700 000 ihmistä, niin siihen onneksi mahtuu aika monta lapsiystävällistä aluetta, ja varmaan teillä on jotain kiinnekohtia johonkin suuntaan? (opiskelupaikka, työpaikka, mummula tms.)
Espoossa semmoinen vinkki ainakin, että täällä on tosi kivoja asukaspuistoja, joissa on monenlaista toimintaa - toukkatuokioita vauvoille&äideille, muskareita, satuhetkiä, kesällä puistoruokailu ym. + tavalliset leikkipuistoasiat. Näistä löytyy tietoa Espoo.fi-sivuilta. Meillä on kävelymatkan päässä tämmöinen puisto, ja sieltä sain monta ystävää äitiysloman aikana.
Yllättävän vaikea kyllä muuten vastata, mitkä olisi lapsiystävällisiä alueita - kai se riippuu siitä mitä hakee. Itse kun en asu kerrostalossa, ajattelen että pientaloalueet on paljon mukavampia kun on vähempi epämääräistä porukkaa tai nuorisoa kuljeksimassa ja oma pikku piha, mutta toisaalta varmasti kerrostaloalueissakin on viihtyisiä (ainakin esim. Olarissa viihdyimme hyvin). Hinnathan täällä on ihan järkyttäviä asumisen suhteen, että siihen tottuminen kestää kyllä vähän aikaa.... ja se toisaalta myös määrittää missä " voi" asua, eli mihin on varaa... sääntönä et mitä kauempana Helsingin keskustasta, sen halvempaa... Oman alueen päiväkotiin voi myös olla hankala saada paikka heti monella alueella. Kannattaa soittaa (kts. espoo.fi) jos haluat tiedustella tilannetta jostain tietystä alueesta.
Tsemppiä muuttoon, siellä koti missä perhe!
/medaljonki ja pikkumies 1v4kk