G: Mitä tykkäisitte, jos saisitte vauvalahjaksi kestovaippoja
Olen miettinyt tätä aika paljon, koska yleensä valmistan valtaosan antamistani lahjoista itse. Harrastan käsitöitä ja myös kestovaippailua omalla lapsella. Tuo kestovaippailu tuntuu jakavan mielipiteitä aika voimakkaasti, enkä sen takia ole uskaltautunut tuoreisiin vauvaperheisiin vaippalahjoja viemään - ettei koettaisi tuputuksena tai ettei olisi epämieluisa lahja.
Lähimpien ihmisten mielipiteet ko. asiasta tietenkin tiedän, mutta entä jos jollekin hyvän päivän tutulle tekisi esim. hahtuvapöksyt tai parit ja pesisi ja laittaisi ne käyttövalmiiksi (+ liittäisi lahjaan sopivan pesu- ja hoitoaineen)?
Uskaltaisinko?
Titi
Kommentit (26)
kaksi ystäväämme ilahdutti meitä ihanilla tsi-vaipoilla. Ja käyttöön ne tulivat... olivat oikein söpöyly vaippoja joten aika vannoutunut kestoilijakin olisi ne saattanut vauvalleen pukea. Saimme myös vauvalahjaksi useampia kertakayttövaippa paketteja ja samalla tavalla nekin on pikku hiljaa käytetty. Kuten Johann@: kirjoittikin, niin se, että annetaan pampersseja tai muita lahjaksi ei mietitytä jostain kumman syystä samalla tavalla.
Sain jotakuinkin sellaisia vastauksia kuin odotinkin - toiset puolsivat ja toiset vastustivat. Ajattelin, että kun uuteen äitiyspakkaukseen on liitetty se kestovaippa, voisi olla jo enemmän kiinnostusta kestovaippailua kohtaan. Ehkä aika ei ole vielä kypsä, jos on sitä koskaan?
Toisaalta en voi ymmärtää, miksi ei edes kokeile, vaikka olisi mahdollisuus, vielä ilmainen sellainen. Eihän siinä häviä mitään. Tiedän, että näitä ihmisiäkin on ja varmaan minullakin on asioita, joita en koettaisi, vaikka tarjottaisiinkin.
Olen tehnyt paljon vauvalahjoja. Jossakin vaiheessa ne iänikuiset tumput, töppäset, pipot, paidat jne. alkavat kyllästyttää tekijää, vaikka malleja aina vaihtaisikin. Eivätkä ne edes ole kovin omaperäisiä lahjoja.
Perusperiaatteena olen aina pitänyt, että lahjansaajalle antamani jutun tulisi olla mieleinen. Minulle riittää se, että näkemääni vaivaa (ei ne käsityöt itsestään tupsahda, vaan niiden tekemiseen kuluu oikeasti aikaa) osataan arvostaa. Toisaalta lahjan antamiseen kuuluu minusta sekin, että etukäteen ei tarvitse kysyä, mitä halutaan. Lahja on lahja.
Summa summarum, kestovaippaa ei kannata antaa etukäteen kysymäti.
TITI
Minä en ymmärrä sitä, että pitää mistään lahjasta suuttua. Meillä on tällä hetkellä osakestoilua, mutta tarkoitus on hankkia niin paljon kestoja että täyskestoilu onnistuu. En silti suuttuisi jos joku ostaisi meille lahjaksi kertiksiä. Mielelläni kyllä lahjoittaisin ne eteenpäin, ja jos jollekin lahjoittaisin vaippoja, tiedustelisin etukäteen perheeltä, onko heillä suunnitelmissa kestoilu vai kertistely.
Sitten ajattelin tilannetta, jossa esimerkiksi joku äiti on kokenut Liberot todella erinomaisiksi ja haluaisi suositella niitä muillekin. Ja sanoisi minulle, että kokeile yhtä. Niin sanoisin, että tottakai voin kokeilla. Samalla tavalla, jos joku antaisi sellaiselle perheelle keston joka käyttää kertiksiä niin miksei sitä yhtä voi kokeilla. Tuntuu, että niin kestoilijatkin kuin kertistelijätkin on toiset liian tiukkapipoja.
Yhden kertiksen valmistukseen vaaditaan 2 dl öljyä. Tämän lisäksi on kertisten tuottama jäteongelma. Yksi lapsi käyttää vaippakautenaan (30 kk) noin 5000 kertakäyttövaippaa. Vaippohin menee rahaa tuona aikana noin 1000-2000 euroa. Tietysti liikenne ja tehtaatkin saastuttavat. Vaikka Oodi77 sanoikin, että ei se mitään auta vaikka kaikki suomalaiset vaipatettavat kestoilisivat kun Venäjä kuitenkin päästää jätevesiään Itämereen, niin kestoilu ei sekään täysin merkityksetöntä siis ole. Hieman ärsyynnyin kirjoituksesta. Mukavampi olisi lukea tyyliin " Kestot ei ole meidän juttu" kuin tällaisia täysin perättömiä kirjoituksia. Turha fanaattisuus tyyliin " Syyllistykää kertistelijät" aiheuttaa ehkä enemmän päin vastaisia reaktioita eikä ainakaan kestoilua lisää, mikä kirjoittajalla ilmeisesti oli tarkoitus. Eikö voitaisi olla suvaitsevaisempi puolin ja toisin.
tinttaaja:
Summa summarum, kestovaippaa ei kannata antaa etukäteen kysymäti.
TITI
Minua harmittaa älyttömästi käyttämättä jäävät lahjat, varsinkin jos lahja on vaivalla itse tehty. Niitä ei voi poiskaan heittää eikä lahjojen myyminenkään tunnu oikein soveliaalta, vaan ne jäävät viemään kaappitilaa. Siksikin kysyisin ennen vaippalahjan antamista. Tekisin vaikka sen peiton tai villatakin ja tarjoaisin niitä vaippoja erikseen, vaikka käytettyinä. Lahja on lahja, mutta mieluisa lahja on paras lahja.
No pistänpä minäkin vielä lusikkani tähän soppaan ;-) koska aihe on ajankohtainen meilläkin tässä piakkoin. Eli meillä käytetään kestoja (esikoinen siis), nykyään täyskestoillaan.
Enempi minäkin jäin miettimään sitä, miksi keston antaminen koettaisiin tuputtamisena.. meillenkinhän tuotiin kertiksiä lahjaksi. Toki silloin olimmekin vielä ns. sekakäyttäjiä, joten en todellakaan osannut suuttua niistä, vaikka ihan paikallislehdessä olinkin jo pojan ja kestojen kanssa.:)) Eli linjamme oli kyllä tullut osittain jo selväksi. Ei tullut kyllä mieleenkään suuttua. Ne vaipat, joita ei sitten käytetä (tälläkin hetkellä on lahjakertiksiä kestolaatikon alla sulassa sovussa) kun todennäköisesti jäävät pieniksi pian, lahjoitetaan sitten etiäpäin, esimerkiksi juuri neuvolaan. Kestot vois lahjoittaa sitten vaikka yhdistykselle tai jollekin niistä kiinnostuneelle, tai pistää kirpparille myyntiin (olen myynyt muitakin lahjaksi saamiamme lapsen vaatteita, ei niitä kaikkea vaan voi säästää).Niistä saa kuitenkin ihan mukavasti rahaa, kertiksistä ei samaa rahaa sais.;-)
Tuota tuputtamista tosiaan nyt mietin kun kaverini odottaa lasta: on itse kätevä käsistään, mutta hänen miehensä oli aika selkeästi ilmoittanut ettei halua kestoja heidän talouteensa. Nainen kuitenkin on ainakin hieman kiinnostunut aiheesta eli mahdollisesti haluaisi ainakin kokeilla.. eli että uskallanko antaa lahjaksi (itse siis kokisin sen erittäin mukavana lahjana), vai saanko miehen pahat katseet osakseni jos uskaltaudun tuohon...
Mutta mielipiteitä on monia, eniten mua näissä keskusteluissa ihmetyttää nuo ehdottomat linjat suuntaan tai toiseen. Ei tän kestoilun tarvitse mitään fanaattista olla vaan ihan luonnollinen osa elämään, niin kuin kertistenkin käyttö. Eikö?
No... ajatellaanpa niin päin, jos joku kehtais tuoda meille paketin pampersseja, niin kyllä mulla menis herne nenään ja syvälle. Ollaan esikoisen kanssa kestoiltu alusta asti ja tämän toisen kanssa otan harsot jo laitokselle. En veis kestoja perheelle, joka ei olis niistä kiinnostunut, koska en pidä tuputtamisesta. Eikä meillä oo ylimääräsiä, joista haluisin luopua. Enhän itsekään ottais niitä kertiksiä vastaan. Kertikset kun ei oo meidän juttu (sori, oli ihan pakko vähän piruilla)...