Miten vähentäisit turhia abortteja?
Minkälaisiin toimenpiteisiin juuri sinä ryhtyisit, jotta turhien aborttien määrä vähenisi?
Kommentit (119)
Miesten pitäs saaha ne ehkäisypillerit käyttöön.
Pikkulasten äidit tekee kaikista eniten abortteja. Annetaanko neuvolassa tarpeeksi tietoa siitä, ettei imetys ole mikään ehkäisy? Moni nainen ajattelee, että kun synnytyksen jälkeen ei välttämättä ole jopa vuosiin menkkoja, niin ei sitten muka voisi tulla raskaaksikaan. Sitten vahinko käykin. Eli heti synnytyksen jälkeen pitää ottaa ehkäisy käyttöön! Ja pitää opastaa äitejä, että mitä ehkäisykeinoja siinä tilanteessa voi käyttää jne.
Ilmainen ehkäisy kaikille ja helppo saatavuus. Tehostettu seksuaalikasvatus, joka aloitetaan jo alakoulussa.
En itse pystyisi tekemään aborttia missään muussa tilanteessa paitsi jos olisin raiskauksen uhri ja raskaus alkanut siitä. Missään muussa tilanteessa en tekisi aborttia.
En silti vastusta sitä ollenkaan. Joissain tilanteissa vaan raskauden ei olisi pitänyt alkaa ja abortti on parempi vaihtoehto. Liikaa ei saa ajatella tunteella. Raskaus voi alkaa, mutta lapsi ei välttämättä sovikaan ollenkaan elämäntilanteeseen.
E-pilleri myös miehille. Oli jo suunnitteilla, mutta miehet eivät "kestäneet" sivuoireita.
Sitten samaa myrkkyä tyrkytetään teinitytöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuisi maksamaan toimenpiteen kaikki todelliset kustannukset (jälkikomplikaatiot mukaan luettuna), niin voisi alkaa kunnollinen ehkäisy kiinnostaa.
Hmm.. pitäisikö tupakoitsijoiden kustantaa itse keuhkosyövän kustannukset ja keuhkoahtaumataudin kustannukset? Pitääkö lihavien kustantaa itse lihavuudesta aiheutuvat terveyskulut? Pitäisikö raskaanaolevien kustantaa itse oma synnytys tai sektio? Niinpä! Julkinen terveydenhuolto on julkinen terveydenhuolto verorahoilla PISTE.
Myös auto-onnettomuuksien uhrit maksaa itse sitten.
Autoon astuessa ottaa tietoisen riskin onnettomuudesta, aivan kuin seksissä raskaudesta, joten sen sattuessa saa hoitaakin itse kustannukset.
Vaikka ehkäisyvaihtoehtoja on paljon, ei niistä helpolla löydä hyvää. Monet niistä aiheuttaa niin hirveästi sivuvaikutuksia ettei porukka yksinkertaisesti halua käyttää niitä!!!
Itselleni markkinoilla on tasan yksi sopiva vaihtoehto: kuparikierukka. Sillä on nyt pötkitty vuosia eikä ainakaan vielä ole onneksi pettänyt.
Mitään hormoneja en todellakaan tunge elimistööni. Lisäksi itselleni e-pillerit aiheutti aivan jäätäviä sivuvaikutuksia. Oma mies käski lopettamaan ne ja vasta sitten tajusin lopettaa ne. Jotenkin niille tuli "sokeaksi". Kokeilin useita merkkejä ja kaikki yhtä huonoja. Onneksi löysin kuparikierukan. On sekin kyllä veemäistä kun ängetään kohtuun kierukka.. mutta toistaiseksi se on kaikista pienin paha. Ihanaa elää hormonivapaata elämää eikä kierukan olemassaoloa tunne yhtään mitenkään.
On järkyttävää kun jopa 15v tytöille tyrkytetään epillereitä??? Ehkä sitäkin nuoremmille? Oikeesti ihan kauheeta. Sillon ku ite lopetin e-pillerit niin sen jälkeen mun kuukautiskierto on ollut epäsäännöllinen eikä ole säännölliseksi enää muuttunut! Aloitin pillerit 17v ja siihen asti 7 vuotta oli kello tarkat menkat! Lopetin pillerit 20v ja sen jälkeen on nyt jo kolmen vuoden ajan siis 3 vuoden ajan ollut todella todella epäsäännölliset kuukautiset! Kierto on todella pitkä ja välillä menkat tulee vaan 3 kertaa vuodessa. Olen 100% varma että pillerit sekoitti lopullisesti kroppani. Mitään syytä ei tälle epäsäännöllisyydelle löytynyt, kun kolusin kaiken maailman tutkimukset läpi naistenklinikalla.
Älkää missään nimessä syöttäkö tota p*skaa teinitytöille! Voi olla, että noilla saa ihan loppuiän ehkäisyn itselleen.... Itsekin vähän jännään saanko edes lapsia koskaan. Nähtäväksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ehkäisyvaihtoehtoja on paljon, ei niistä helpolla löydä hyvää. Monet niistä aiheuttaa niin hirveästi sivuvaikutuksia ettei porukka yksinkertaisesti halua käyttää niitä!!!
Joten vetelet tuurilla ilman ehkäisyä, vai?
E-pillerit jokaiselle naiselle.Ja kotona keskustelua ainakin näissä maissa jossa on varaa pillereihin että haarat kiinni jos ei ole muuta ehkäisyä.Ei tarvitse olla se poikien harjoittelu versio.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi löysin kuparikierukan. On sekin kyllä veemäistä kun ängetään kohtuun kierukka.. mutta toistaiseksi se on kaikista pienin paha. Ihanaa elää hormonivapaata elämää eikä kierukan olemassaoloa tunne yhtään mitenkään.
Kannattaa googlettaa copper poisoning + iud.....
Itselleni se aiheutti kuparimyrkytyksen parissa vuodessa, eli ei ole sekään ongelmaton usein.
Miehet sais luvan ottaa jotain vastuuta ehkäisystä. On se nyt kumma kun naisille kehitetään kokoajan lisää ja lisää uusia ehkäisypillerimerkkejä, kierukoita sun muita mutta miehille ei saada mitään aikaiseksi????? Hittoako se naisten vastuulla yksinään pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit jokaiselle naiselle.Ja kotona keskustelua ainakin näissä maissa jossa on varaa pillereihin että haarat kiinni jos ei ole muuta ehkäisyä.Ei tarvitse olla se poikien harjoittelu versio.
Tuo on todella ongelmallinen asenne.
Ei tytöt ole leluja, panoalustoja jne. vaan usein nekin haluaa sitä seksiä, ja sen takia nekin harrastaa sitä, omasta halustaan ja sen takia ne tarvitsee oikean ehkäisyn, ei tuota sun asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mulla on kuparikierukka. Mutta esim. Naiset joilla on runsaat menkat eivät voi ottaa kuparikierukkaa välttämättä. Ja jos heille ei sovi hormonitkaan niin..... Siinäpä sitä sitten ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mulla on kuparikierukka. Mutta esim. Naiset joilla on runsaat menkat eivät voi ottaa kuparikierukkaa välttämättä. Ja jos heille ei sovi hormonitkaan niin..... Siinäpä sitä sitten ollaan.
Kondomista ikinä kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi löysin kuparikierukan. On sekin kyllä veemäistä kun ängetään kohtuun kierukka.. mutta toistaiseksi se on kaikista pienin paha. Ihanaa elää hormonivapaata elämää eikä kierukan olemassaoloa tunne yhtään mitenkään.
Kannattaa googlettaa copper poisoning + iud.....
Itselleni se aiheutti kuparimyrkytyksen parissa vuodessa, eli ei ole sekään ongelmaton usein.
No aiheuttakoot sitten sellasen. Sitä mä silti käytän koko hedelmällisen ikäni, koska yksinkertaisesti ei mitään parempaa ole tarjolla! Onneksi toistaiseksi on 4 vuotta kuparin kanssa sujunut erittäin, erittäin hyvin! Ei mitään negatiivista sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomista ikinä kuullut?
No se on miesten vastuulla se :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turhia abortteja.
Eikö yhteiskunta voisi auttaa ei toivottujen raskauksien yleisyydessä millään tavalla? Sinun mielestäsi ehkä yksikään jo tapahtunut abortti ei ole ollut turha, mutta esim. tarjoamalla teineille ilmaisen ehkäisyn tai vaikka kaikille suomalaisille, saataisiin vähennettyä ei toivottuja raskauksia. Ilman näitä toimia seuraavat ei toivotut aborttiin päättyvät raskaudet ovat kaikki turhia. Opettele ajattelemaan äläkä aina luule, että kaikki abortit ollaan nyt kieltämässä
Raskaus ei ole sairaus.