Puhdistatko hampaiden välit joka ilta hammaslangalla?
Taannoin tässä oli tutkimus ettei vaikuta hampaiden kunnossapitoon mitenkään, eli on kuulema turhaa puhtauden kannalta. Lankaatko silti kaikki hampaiden välit joka ilta?
Kommentit (43)
Kävin 20 v tauon jälkeen vihdoin hammaslääkärissä, ei löytynyt mitään vikaa tai reikiä. Vähän poistettiin kiveä etuhampaiden välistä. Pesen melkein joka pv aamuin illoin hampaat ja lankaimella otan myös melkein joka pv.
Sanottiin ettei tarvi tulla kun jonkun 5 v päästä. Hygienistille parin vuoden päästä putsauttamaan.
Käytän sellaista pienintä kuusen näköistä hammasväliharjaa lähes joka ilta, se on huomattavasti miellyttävämpää kuin lankaus. Kyllä maku ainakin minulla on suussa ihan toinen kun on puhdistettu hammasvälit. Tietty hygienistinikin on niin tyytyväinen, että varasi seuraavaan käyntiin lyhyemmän ajan kun ovat niin kivettömät hampaat.
Lankaan tai hammasväliharjalla putsaan. Vähän vaikeaa nyt kun ylhäällä on oikomisraudat. Purskutan myös fluorivedellä ja imeskelen dentiplus-tabletteja.
Tälläisten tutkimusten ja aloitusten ansiosta riittää minullekin tulevaisuudessa töitä. Kiitos!
Terv. HLK
Olen aina kaupassa ihmetellyt niitä hammasväliharjoja, että kuinka harvat hampaat täytyy olla että tuollaisella pystyy harjaamaan. Mutta näköjään niitä ihmiset käyttää. Mulla on niin tiukat hammasvälit, että vaivalla saa kaikkein ohuimman langan sinne ujutettua.
Vierailija kirjoitti:
En pysty ikenet alkaa vuotaa verta niin että solisee.
Sehän tarkoittaa, että sinulla on ientulehdus. Sinun pitäisi ehdottomasti ostaa marketista tai apteekista paketti hammaslankaimia ja langata hampaat huolella joka ilta ennen kuin alat pesemään hampaita. Ientulehdus on muisto vain kun teet noin kaksi viikkoa.
Hammaslääkärini neuvoi minua ostamaan apteekin kalliimpia hammaslankaimia koska ne kestävät pitkään. Ne voi pestä tiskikoneessa ja ottaa taas käyttöön eli rahaa säästyy koska lankainpussillinen riittää pitkään.
Toinen neuvo oli langata hampaat vaikka iltauutisia katsellessa iltapalan jälkeen ennen hampaiden pesua.
Näillä opeilla olen käynyt joka vuosi hammastarkastuksessa. Vain kerran on pitänyt poistaa hammaskiveä mutta muuten hampaat ovat hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty ikenet alkaa vuotaa verta niin että solisee.
Kyllä se vuoto loppuu, kun ientulehdus helpottaa sen hammasvälien puhdistamisen myötä. Lanka ei ole ainoa vaihtoehto, muovipäällysteiset harjamaiset hammastikut (mm. Rainbow:lla ja muistaakseni Oral B:llä on, ihan ruokakaupoista) on pehmeämpiä ja hellävaraisempia ja putsaavat kuitenkin hyvin.
Vuoto ei johdu kohdallani ientulehduksesta vaan verenvuototaipumuksesta. Ne harjamaiset tikut ei mahdu ollenkaan ahtaisiin hammasväleihin, kokeiltu on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan 1-2 kertaa viikossa. Inhoan sitä puuhaa.
Voit saman tien varmaan jättää nuokin kerrat tekemättä, yhtä tyhjän kanssa jos et säännöllisesti puhdista.
Minulle on hammaslääkäri tai itse asiassa parikin sanonut että pari kertaa viikossa on ihan hyvä. Minulla on taipumista hammasvälien reikiintymiseen, eivät ehdottaneet tiheämpää lankailua vaan (jotain tietynlaista, olikohan fluoria sisältävää) suuvettä lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyllä, jos jonain iltana en jaksa ja sitten seuraavana iltana putsaan niin huomaan heti eron hampaiden "tunnussa" eli hammasvälit tuntuu jotenkin väljemmiltä ja näin puhtaammilta.
Kyllä hammaslankainta käyttäessä huomaa kuinka paljon kaikenlaista mönjää ja mössöä sieltä hampaiden välistä tulee. Minä pyyhkäisen aina lankaimesta liat wc-paperiin ja jatkan operaatiota. Tottakai suu on puhtaampi kun sieltä kaivetaan kaikki se, mitä ei tarvita, pois kokonaan.
Minulla on aina kotelossa puhdas hammaslankain muutenkin päivisin koska salaatinlehdillä on outo taipumus mennä hammasväleihin. Sama juttu on marjojen kivien kanssa.
Daa, mutta mulla onkin upeat ja terveet hampaat.
Kyllä meilläpäin on jo muutaman vuoden jankutettu hammasväliharjoja ja haukuttu langat. Harjoja on tosi kapeitakin.
Joo. Joskus jää väliin joku päivä mutta yleensä käytän lankaa ja usein myos hammasväliharjaa takahampaiden väleihin. Hammaslääkärini suositteli molempien käyttoä. Mulla on ikenet ja hampaat todella hyvässä kunnossa, ja voin olla melko varma ettei henki haise yhtään.
(Jos unohdan välien puhdistuksen muutamaksi päiväksi niin sen huomaa kun seuraavan kerran lankaa, tulee vieno tuoksahdus joka kertoo että siellä on jotain likaa.)
En voisi seurustella sellaisen ihmisen kanssa joka ei huolehdi suuhygieniastaan. Paitsi terveyden kannalta niin haiseva hengitys on ehkä kammottavinta mitä tiedän.
Kerran vuodessa, eikä ole ollut reikiäkään.
Todellakin käytän joka ilta. Niistä väleistä kuitenkin tulee jonkin verran aina jotain, olisi kauheaa suorittaa vain harjaus. Ja kieli täytyy pestä erittäin huolella.
Sama tutkimus sanoi että fluoripitoinen suuvesi ja sillä purskuttelu on yhtä tyhjän kanssa? 😭 joopajoo. Itse teen kuten hammashygienisti sanoo: hammaslankaa JOKA ILTA😣 ja fluorivettä päälle. Tulos: reikiä nolla vuodesta toiseen👍
Aloitin hampaiden tikuttamisen ku lääkäri käski.
Joka ilta käytän hammaslankaa tai muovisiatikkuja. On todella ahtaat hammasvälit, joihin jää syömisistä mönjää väliin. Parasta on litteä ja liukastetu hammaslanka, muullainen katkeaa hampaiden väliin liian helposti. Lankaimista en tykkää yhtään, ne juuri katkeilevat. Hammashoitaja sanoi, että joka toinen päivä vähintään pitää hammasvälit puhdistaa, muuten kovettuu hammas kiveksi.
Joka päivä lankaan kahdesti. Lounaan jälkeen ja illalla. Hampaat olleet vuosikaudet aivan loistavassa kunnossa.