Puhdistatko hampaiden välit joka ilta hammaslangalla?
Taannoin tässä oli tutkimus ettei vaikuta hampaiden kunnossapitoon mitenkään, eli on kuulema turhaa puhtauden kannalta. Lankaatko silti kaikki hampaiden välit joka ilta?
Kommentit (43)
Joka toinen ilta suunnilleen, laiskuuden takia. Ja totta hitossa vaikuttaa puhtauteen.
Missä tuo tutkimus on tehty ja missä sen voi lukea? Vien sen suuhygienistilleni joka aina jaksaa jankuttaa hammaslangan käytöstä! Oppiipahan siitä!
En ole ikinä käyttänyt lankaa, mutta hammastikkuja tai hammasväliharjoja päivittäin 1-2 krt.
Linkki tutkimukseen?
Lankaan. Hampaat ovat aina olleet terveet, joten terveyteen vaikuttavuutta en tiedä. Mielestäni suun hajuihin ainakin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En, vaan 1-2 kertaa viikossa. Inhoan sitä puuhaa.
Voit saman tien varmaan jättää nuokin kerrat tekemättä, yhtä tyhjän kanssa jos et säännöllisesti puhdista.
En pysty ikenet alkaa vuotaa verta niin että solisee.
Kyllä, lähes joka ilta. Tai vaihtoehtoisesti käytän hammasväliharjaa.
Joo. Minulle tulee helposti hammaskiveä ja oon todennu päivittäisen hammaslangan käytön auttavan.
Muistan tuon jutun, Googlesta löytyy monta juttua kun kirjoittaa hammaslangan käyttö tai vaikutus jne
Itse lankaan silloin tällöin pari krt viikossa, karseeta puuhaa.
Ei taida olla edes olemassa mitään tuollaista tutkimusta. Ihan loogista, että suu on puhtaampi, kun se puhdistetaan joka raon ja välin osalta langaten, väliharjoin tms.
Yleensä kyllä, jos jonain iltana en jaksa ja sitten seuraavana iltana putsaan niin huomaan heti eron hampaiden "tunnussa" eli hammasvälit tuntuu jotenkin väljemmiltä ja näin puhtaammilta.
Joka ilta . Ja hampaat hyvässä kunnossa. Suuhygienistikin kehuu vuosittaisessa hammaskiven poistossa hampaideni kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saman tien varmaan jättää nuokin kerrat tekemättä, yhtä tyhjän kanssa jos et säännöllisesti puhdista.
Minulle sanottiin, että ihan hyvä, jos edes silloin tällöin puhdistaa, jos ei päivittäin viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko käväistä puhdistuttamassa hampaat?
Joka aamu ja ilta. Mulla on niin ahtaat hammasvälit, että tuskin mahtuu edes semmoinen litteä hammaslanka kaikkiin väleihin, usein lanka myös katkeaa kun ei mahdu rakoon. Ennen ikenet vuoti verta aina hampaita harjatessa, nyt ei ole yli 5 vuoteen enää. Eli säännöllinen lankaus hyödyttää ainakin ikenien kunnon kannalta jos ei muuta.
Lankaan joka ilta ennen hampaiden pesua. Ja aivan taatusti vaikuttaa hampaiden puhtauteen, kun lankaa ne ryönät hampaiden väleistä, jotka eivät lähde hammasharjalla.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa, että sulla on ientulehdus. Lankaa säännöllisesti, niin verenvuoto loppuu.
Mun on hieman vaikea uskoa, etteikö lankaus vaikuttaisi, kun hampaiden välistä kuitenkin tarttuu siihen lankaan bakteerimassaa. Olisiko se parempi jättää sinne?
En jaksa joka ilta nysvätä, vaikka parhaani yritän. Hammaslanka on ainut mikä mulla mahtuu väleihin. Mielummin rassaisin vaikka tikulla mutta ei toivoakaan että mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vuoto loppuu, kun ientulehdus helpottaa sen hammasvälien puhdistamisen myötä. Lanka ei ole ainoa vaihtoehto, muovipäällysteiset harjamaiset hammastikut (mm. Rainbow:lla ja muistaakseni Oral B:llä on, ihan ruokakaupoista) on pehmeämpiä ja hellävaraisempia ja putsaavat kuitenkin hyvin.