Luokanope paikalla - kysy mitä vaan
Kuudetta vuotta opettajan työssä. Vähän alkaa olemaan perillä siitä, mitä tämä oikeastaan on. Yli puolet luokan oppilaista tehostetun tai erityisen tuen piirissä, yksi aivan ummikko-oppilas ja sietämän muuta suomi toisena kielenä -oppilaita. Lisäksi yksi paha häirikkö jolle en saa apua.
Kommentit (62)
Välitätkö oppilaistasi, vai kiinnostavatko heidän asiat sinua yhtään?
Onko sinulla suosikki/inhokkioppilaita ja jos on, näkyykö se työssäsi? Ole rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
.
Uuden opetussuunnitelman jälkeen Suomen pisa-tulokset ovat romahtaneet ja tulevat romahtamaan entisestään.
Höpönlöpön. Uusi opetussuunnitelma ei ehtinyt tuloksia heilauttaa mihinkään, kyllä notkahdus tapahtui sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Välitätkö oppilaistasi, vai kiinnostavatko heidän asiat sinua yhtään?
Välitän, ihan liikaakin. Olisin varmasti vaihtanut toiseen kouluun, jollen olisi niin kiintynyt oppilaisiin. Väitän heistä ja koen, että olen aika hyvä työssäni, joten pystyn tarjoamaan heille hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on opettajien palkka?
Saan palkkaa noin 2800e/kk. Koen se olevan aivan liian vähän työn kuvaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla suosikki/inhokkioppilaita ja jos on, näkyykö se työssäsi? Ole rehellinen.
On, selkeämmin inhokkeja kuin lemppareita. Uskon, että se näkyy kyllä siinä, miten kohtaan oppilaan. Ajattelen sen kyllä olevan inhimillistä, sillä nämä "inhokit" koettelevat jatkuvasti hermojani, jolloin huumori ei aina ihan riitä heidän kanssaan. Pinna heidän touhuihin menee herkemmin kuin toisten touhuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkaa noin 2800e/kk. Koen se olevan aivan liian vähän työn kuvaan nähden.
Kiitos vastauksesta. Kuinka kesällä? Saatteko palkkaa vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tuota palkkaa myös kesältä. Aikaisemmin opettajien palkka oli suurempi, mutta palkkaa maksettiin vain opetusajalta. Vuositasolla palkka on säilynyt muutoksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tuota palkkaa myös kesältä. Aikaisemmin opettajien palkka oli suurempi, mutta palkkaa maksettiin vain opetusajalta. Vuositasolla palkka on säilynyt muutoksesta huolimatta.
Kirjoitin huolimattomasti. Aikaisemmin opettajien kuukausipalkka oli suurempi, mutta palkkaa maksettiin vain opetusajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
...ja juuri siksi monissa maissa ei ole yhtä hyvät PISA-tulokset. Ja kansa on tyhmää.
Uuden opetussuunnitelman jälkeen Suomen pisa-tulokset ovat romahtaneet ja tulevat romahtamaan entisestään. Ihan samaa mieltä siitä, että Suomessa luokanopettajana pärjäisi paremmin reipasotteinen ja luontaista auktoriteettia omaava amk-pohjainen "hyvä tyyppi" kuin yliopistokoulutettu idealisti entinen kympin tyttö. Yläasteen aineopettajat sitten voisivat olla maisterikoulutettuja, mutta heillekin olisi hyvä saada koulutukseen lisää käytännön pedagogiikkaa ja ryhmän johtamiskoulutusta.
Sillä yliopistokoulutetulla kympin tytöllä voi olla auktoriteettia ja tervettä järkeä aivan yhtä lailla kuin amkin käyneellä hyvällä tyypilläkin. Ainoa ero heidän välillään on, että kympin tytöllä on äly ja motivaatio riittänyt pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin huolimattomasti. Aikaisemmin opettajien kuukausipalkka oli suurempi, mutta palkkaa maksettiin vain opetusajalta.
Kesäajan palkka koskee siis vain virassa olevia opettajia tai koko kalenterivuodeksi tehtyjä määräaikaisuuksia.
Saan samaa palkkaa, joka on siis kaksoiskelpoisen open palkka ilman lisiä. Itse olen kuitenkin 1.6.2019 lähtien työtön. Teen siis vuoden aikana ihan yhtä paljon töitä kuin virassa olevatkin, jopa enemmän, sillä yritän pyristellä itsellenikin viran ahkeruuteni osoittamalla. En kuitenkaan siis saa kesäkeskeytykseltä palkkaa, vaan palkan tulee nostamaan virassa oleva ope, jota sijaistan. Tämä on todella yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti aiemmin opettaja kuukausipalkka oli pienempi. Oma palkkani on yli tuplaantunut parissa vuosikymmenessä ostoarvoltaankin. Palamattomalla kesät kuuluvat väliaikaiselle opettajille ( on mielestäni väärin) ja vakinaiset opettajat saivat palkkaa vain opetuskuukausilta joskus 1950-luvun lopulla - 1960-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäajan palkka koskee siis vain virassa olevia opettajia tai koko kalenterivuodeksi tehtyjä määräaikaisuuksia.
Saan samaa palkkaa, joka on siis kaksoiskelpoisen open palkka ilman lisiä. Itse olen kuitenkin 1.6.2019 lähtien työtön. Teen siis vuoden aikana ihan yhtä paljon töitä kuin virassa olevatkin, jopa enemmän, sillä yritän pyristellä itsellenikin viran ahkeruuteni osoittamalla. En kuitenkaan siis saa kesäkeskeytykseltä palkkaa, vaan palkan tulee nostamaan virassa oleva ope, jota sijaistan. Tämä on todella yleistä.
Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta itse arvostan omaa ammattitaitoani sen verran, etten ole missään vaiheessa suostunut työsuhteeseen, josta en ole saanut palkkaa myös kesältä. Nopeasti myös virka tuli puheeksi, muuten en olisi ko. kouluun jäänyt työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta itse arvostan omaa ammattitaitoani sen verran, etten ole missään vaiheessa suostunut työsuhteeseen, josta en ole saanut palkkaa myös kesältä. Nopeasti myös virka tuli puheeksi, muuten en olisi ko. kouluun jäänyt työskentelemään.
Millä paikkakunnalla työskentelet? Työllisyystilanne nimittäin vaihtelee kovasti.
Lähetin viime keväänä n. 40 hakemusta, olin kaikkiin paikkoihin pätevä. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta niistä samoista paikoista taisteli n. 100-500 pätevää opettajaa / paikka. Pääsin kolmeen haastatteluun, yksi näistä oli virkahaastattelu samassa talossa, jossa jo työskentelin. Valinnassa jäin toiselle sijalle. Virkaan valittu jäi kuitenkin samantien virkavapaalle ja paikkaa tarjottiin minulle. Tiesin kyllä, etten saa kesältä palkkaa. Vaakakupissa painoi kuitenkin myös se, että viran sijaisena saisin jatkaa oman alkuopetuksen luokkani kanssa ainakin yhden lukuvuoden lisää. Muihin paikkoihin en tullut valituksi. Olisitko sijassani kieltäytynyt paikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä paikkakunnalla työskentelet? Työllisyystilanne nimittäin vaihtelee kovasti.
Lähetin viime keväänä n. 40 hakemusta, olin kaikkiin paikkoihin pätevä. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta niistä samoista paikoista taisteli n. 100-500 pätevää opettajaa / paikka. Pääsin kolmeen haastatteluun, yksi näistä oli virkahaastattelu samassa talossa, jossa jo työskentelin. Valinnassa jäin toiselle sijalle. Virkaan valittu jäi kuitenkin samantien virkavapaalle ja paikkaa tarjottiin minulle. Tiesin kyllä, etten saa kesältä palkkaa. Vaakakupissa painoi kuitenkin myös se, että viran sijaisena saisin jatkaa oman alkuopetuksen luokkani kanssa ainakin yhden lukuvuoden lisää. Muihin paikkoihin en tullut valituksi. Olisitko sijassani kieltäytynyt paikasta?
Teen töitä Helsingissä. Jokaiseen paikkaan on 100+ hakijaa, joten tiedän kyllä tilanteen.
Sinun esimerkki on vaikea. Itse oman liiaksikin asti ylpeä, enkä varmasti olisi lähtenyt sijaistamaan virkaa, jota itse en saanut. Olisiko fiksua? Ei varmaan.
Itse olen jo opiskeluaikoina luonut verkostoa. Minulla oli heti valmistuttua kuusi eri koulua, joista olisin saanut paikan. Yhteenkään hommaa minun ei ole tarvinnut hakea. Virka toki asia erikseen, se vaatii talon sisälläkin hakemuksen.
Onko teidän koulustanne lähtenyt joku oppilas toiseen kouluun kiusaamisen takia?
Minkä värisiä sukkahousuja käytät? Käytätkö minihameita?
Onhan se palkka ok huomioon ottaen, miten pitkät lomat ja lyhyet työpäivät ovat.
1. Käytämme puhelinta, kun se on tarkoituksenmukaista. Useampi oppilas hyötyy enemmän puhelittomasta opetuksesta. Luokan struktuurien kannalta on tärkeää, että säännöt ovat yhdenvertaiset kaikille. On paljon muitakin asioita, joista yksittäinen henkilö hyötyisi, mutta ison luokkakoon takia pitää mennä valaosan mukaisesti.
2. Fidget spinnerit ovat minulle ok, kunhan eivät häiritse opetusta ja oppimista (minun, ko. oppilaan tai muiden oppilaiden.