Luokanope paikalla - kysy mitä vaan
Kuudetta vuotta opettajan työssä. Vähän alkaa olemaan perillä siitä, mitä tämä oikeastaan on. Yli puolet luokan oppilaista tehostetun tai erityisen tuen piirissä, yksi aivan ummikko-oppilas ja sietämän muuta suomi toisena kielenä -oppilaita. Lisäksi yksi paha häirikkö jolle en saa apua.
Kommentit (62)
Puhutteko koskaan vapaa-ajalla tai opettajanhuoneessa pahaa oppilaista tai muuten vaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot oppilaistasi netissä? Eikö teillä ole vaitiolovelvollisuus?
Totta kai on. Oppilaista ei saa puhua tunnistettavasti.
Oletko koskaan harmitellut, ettei sinulla ole riittäviä kurinpitovaltuuksia pakottaa häiriköitä lopettamaan esim. tunnilla häiriköinti, vaan pitää sen sijaan yrittää hoitaa asia sitä kautta, että ehkä saadaan rahaa terapeutin palkkaamiseen häirikölle, joka sitten "apua ja tukea" tarjoamalla mahdollisesti saa häiriköinnin loppumaan? Siis edellyttäen, että häirikkö ei koe niitä terapiatuokioita palkinnoksi ja siksi vain lisää sitä häiriköintiään.
Vierailija kirjoitti:
Puhutteko koskaan vapaa-ajalla tai opettajanhuoneessa pahaa oppilaista tai muuten vaan?
Puhutaan. Jollekin se paha olo ja kokemukset pitää purkaa. Parasta on puhua kollegalle, joka opettaa myös ko. oppilasta, jolloin hänestä voi puhua nimellä ja kaikista oppilaan edesottamuksista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot oppilaistasi netissä? Eikö teillä ole vaitiolovelvollisuus?
Ei tuo ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista jos kertoo yleisesti luokan tilanteesta. Plus aika normimeininkiä tuo on valitettavasti esim. Itä-Helsingin koulujen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslaiset tisulit sinulla on?
Uskoakseni hyvät.
Minkä takia kysytte (tai ainakin edelleen suurin osa) niiltä ujoilta ja hiljaisilta koko ajan vastaamaan luokan edessä? Ainakin omassa koulussa oli niin että välillä saatettiin kysyä juuri siltä ujoimmalta, joka yritti vältellä katsekontaktia vaikka luokassa oli oppilaita jotka viittasi. Miksi ette ymmärrä että ahdistus on olemassa oleva asia?
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
Itsekin ihmettelen, että miksei noita hankalia tapauksia voida laittaa omaan ryhmäänsä, kuten muinaisissa 80-luvun tarkkailuluokissa???
Entä mitä kotouttavaa on siinä, kun seitsemästä eri kielitaustasta tulevat ummikot pannaan tavalliseen koululuokkaan? Kun ei tajua mistään opetuksesta mitään?
Nyt ei kukaan normaali koulumyönteinen lapsi opi. Koko tunnin aika menee vaan sen mamu- ja erityissirkuksen seuraamiseen ja hälinään. Säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan harmitellut, ettei sinulla ole riittäviä kurinpitovaltuuksia pakottaa häiriköitä lopettamaan esim. tunnilla häiriköinti, vaan pitää sen sijaan yrittää hoitaa asia sitä kautta, että ehkä saadaan rahaa terapeutin palkkaamiseen häirikölle, joka sitten "apua ja tukea" tarjoamalla mahdollisesti saa häiriköinnin loppumaan? Siis edellyttäen, että häirikkö ei koe niitä terapiatuokioita palkinnoksi ja siksi vain lisää sitä häiriköintiään.
Todellakin olen. Koen, että oppilas ja hänen huoltajat saavat määrätä tahdin, minä vikisen perässä. Näin ei olisi, jollei tekemisiäni ohjaisi virkavelvoitteet, laki yms.
1. Miksi tunnilla ei saa käyttää puhelinta? Oma lapseni keskittyy paremmin jos hänellä on jotain oheistoimintaa siinä samalla. Ihan samalla tavalla kuin minä aikoinaan piirsin kukkasia vihkon reunaan ja sitä pidettiin jotenkin röyhkeänä
2. Mitä niin pahaa on fidget spinnerissä että se pitää jopa välitunneiksi takavarikoida?
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
Olen sitä mieltä, että opettajankoulutus voisi olla ennemmin käytännönläheinen AMK-tasoinen koulutus. Aika diipadaapa maistereita luokanopet.
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
...ja juuri siksi monissa maissa ei ole yhtä hyvät PISA-tulokset. Ja kansa on tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kysytte (tai ainakin edelleen suurin osa) niiltä ujoilta ja hiljaisilta koko ajan vastaamaan luokan edessä? Ainakin omassa koulussa oli niin että välillä saatettiin kysyä juuri siltä ujoimmalta, joka yritti vältellä katsekontaktia vaikka luokassa oli oppilaita jotka viittasi. Miksi ette ymmärrä että ahdistus on olemassa oleva asia?
En tee näin. Harjoittelemme esiintymistä ja sosiaalisten taitojen kehittämistä ihan toisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
...ja juuri siksi monissa maissa ei ole yhtä hyvät PISA-tulokset. Ja kansa on tyhmää.
Suomessa PISA-tulokset ovat laskussa, mutta koulutusvaatimukset samaan aikaan nousussa. Ts. nuo kaksi asiaa eivät ole sidoksissa toisiinsa kuin korkeintaan tiettyyn rajaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
...ja juuri siksi monissa maissa ei ole yhtä hyvät PISA-tulokset. Ja kansa on tyhmää.
Uuden opetussuunnitelman jälkeen Suomen pisa-tulokset ovat romahtaneet ja tulevat romahtamaan entisestään. Ihan samaa mieltä siitä, että Suomessa luokanopettajana pärjäisi paremmin reipasotteinen ja luontaista auktoriteettia omaava amk-pohjainen "hyvä tyyppi" kuin yliopistokoulutettu idealisti entinen kympin tyttö. Yläasteen aineopettajat sitten voisivat olla maisterikoulutettuja, mutta heillekin olisi hyvä saada koulutukseen lisää käytännön pedagogiikkaa ja ryhmän johtamiskoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maisterintutkinto mielestäsi välttämätön luokanopettajalle? Eikö halvempi ja lyhyempi amk-tutkinto riittäisi, varsinkin jos samaan aikaan laadittaisiin kattavammat ja tiukemmat ohjeet siitä miten asiat tulee opettaa?
Monissa maissahan luokanopettajan koulutus on lähinnä vain kurssi joka kestää puoli vuotta tms.
...ja juuri siksi monissa maissa ei ole yhtä hyvät PISA-tulokset. Ja kansa on tyhmää.
Uuden opetussuunnitelman jälkeen Suomen pisa-tulokset ovat romahtaneet ja tulevat romahtamaan entisestään. Ihan samaa mieltä siitä, että Suomessa luokanopettajana pärjäisi paremmin reipasotteinen ja luontaista auktoriteettia omaava amk-pohjainen "hyvä tyyppi" kuin yliopistokoulutettu idealisti entinen kympin tyttö. Yläasteen aineopettajat sitten voisivat olla maisterikoulutettuja, mutta heillekin olisi hyvä saada koulutukseen lisää käytännön pedagogiikkaa ja ryhmän johtamiskoulutusta.
Kuin suoraan minun suustani. Hienosti kiteytetty! T. Ap
Koulun ongelmat:
- oppilaat vinkuvat JOKAINEN omia erityisiä lupia/poikkeuksia sääntöihin. Se vaan ei toimi isoissa ihmisryhmissä.
- liian suuret luokkakoot.
- ei enää tarkkailuluokkia jonne häiriköt voi siirtää hiuthelvettiin viemästä muiden oppimisaikaa
- liikaa kielipuolimamuja, ainakin Helsingissä. Jotkut koulut oikeasti ovat kuin jostakin Mogadishusta. 95% muita kuin kantiksia. Ja jostain syystä näillä tyypeillä on usein käytösongelmia, ei minkäänlaista aikuisten kunnioitusta ja moni on ylivilkas vastaanlänkyttäjä. Onko syynä naisten ympärileikkaukset ja siksi pitkittyneet synnytykset?
- erityisoppilaiden integrointi. Tuo säästömielessä tehty ”parannus” ei ole hyvä juttu kenellekään. Ei normioppilaille eikä sille autistille, joka joutuu hälinän keskelle mukaoppimaan.
-saisi Sanni mennä sijaiseksi Helsingin kouluihin, niin tulisi perspektiiviä asioihin. Saisi myös mennä monen lapsen vanhemmatkin, niin tulisi lisäperspektiiviä siihen arkeen, jossa oma nuppu elelee.
Miksi kerrot oppilaistasi netissä? Eikö teillä ole vaitiolovelvollisuus?