Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolineutraalius ja perinteiset sukupuoliroolit kasvatuksessa

Vierailija
20.09.2018 |

Olen saamassa pian esikoiseni ja olen jo pitkään pohtinut lapsen kasvatukseen liittyviä kysymyksiä. Mitä mieltä olette esim. siitä, kuinka omaa lasta tulisi kasvattaa, kun puhutaan sukupuolesta? Tulisiko tämän suhteen olla melko neutraali ja antaa kasvavan lapsen haeskella itsenäisesti omaa identiteettiään "antaa kaikkien kukkien kukkia" -tyyliin vai tarvitseeko hän ylempää ohjausta ja jakoa selkeisiin sukupuolirooleihin?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraalius on paras. Ei mitään roolien eikä "oikeiden" lelujen tuputtamista, mutta ei myöskään sukupuolten kieltämistä.

Vierailija
2/4 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole oltu fanaattisia mihinkään suuntaan. En missään nimessä yrittäisi erityisesti ohjata tyttöä tytön rooliin ja poikaa pojan rooliin. Omassa lapsuudessani minulle tehtiin niin, yritettiin pakolla vääntää tyttömäisemmäksi ja aina oli olo etten kelpaa omille vanhemmilleni ja olen vääränlainen. En tekisi samaa omille lapsille ikinä.

Mutta toisaalta, en myöskään yritä pakkomielteisesti kieltää sitä että lapsilla on biologinen sukupuoli tai edes siihen liittyviä kulttuurisia juttuja. Esim. en erityisemmin pyri sukupuolineutraaliin pukeutumiseen. Jos lapsi itse haluaa sellaista sitten kun osaa mielipiteensä ilmaista, se on ok, mutta kyllä muuten puen tytön tyttömäisesti ja pojan poikamaisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapselle ei tarvitse opettaa muuta, kuin että he ovat joko tyttö tai poika ja että he persoonina voivat olla ja tulla miksi haluavatkaan. Heidän sukupuoli ei rajoita sitä ,miksi he voivat isona tulla. 

Vierailija
4/4 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia.

Asiassa ei ole mitään erityistä pohtimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi