Mietin aina niitä ihmisiä, jotka sanovat, että se ja se malli/missi/laulaja/näyttelijä on niin "tavallisen näköinen"...
... että miten he näkevät omat ihan tavalliset ystävänsä ja tuttavansa? Ovatko kaikki paitsi muutamat ultimaattisen superkauniit ihmiset heidän silmiinsä tavallisia tai jopa rumia?
Vai arvioidaanko esim. missikandidaatteja ja malleja ihan omilla standardeillaan, eli mallin pitää olla oikeasti erottuvan kaunis ansaitakseen "asemansa", mutta tavis voi olla vähemmänkin säväyttävä ja silti kaunis?
Olen esimerkiksi ajautunut keskusteluihin siitä, että Angelina Jolie, Mila Kunis, Sara Forsberg, Lotta Näkyvä, Alina Tomnikov, Emma Stone on taviksia tai jopa rumia. Makuasia, toki, mutta mun mielestä jokainen noista naisista on vähintäänkin todella paljon keskivertoa paremman näköisiä.
Mulla on monta ystävää, joita ei todellakaan voi sanoa vaikka Mila Kunisin näköisiksi, mutta he on silti tosi kauniita mun silmääni.
Väkisinkin tulee mieleen, että jos pitää esim. noita listaamiani julkkiksia rumina, niin miten he sitten pystyy edes katselemaan meitä taviksia?
Kommentit (42)
En tiedä yhtään todella kaunista naista, vaan nuo sinunkin luettelemasi tyypit ovat vain ihan ok kauniita. Heidän ulkonäkönsä unohtuu kuitenkin lähes heti, eli se ei ole ihmeellinen ja persoonallisuus puuttuu.
En ajattele ihmisten ulkonäöstä kuitenkaan oikeastaan mitään enempiä ja ketään sen mukaan lajittele. Ystävissäni on kaiken näköisiä, kokoisia ja ikäisiä ihmisiä, joiden muut asiat tulevat ennen ulkonäköä mieleen.
Ap: älä ajattele liikaa tällaisia asioita, se ei sovi sinulle.
En mä kauheasti keskity kenenkään ulkonäköön. Kysyttäessä voin sanoa mielipiteeni jostain julkkiksesta ja suurin osa ns. kaunottarista tosiaan on ihan tavallisen näköisiä. Ootko kattonut Mila Kunisista meikittömiä kuvia?
Rumia ihmisiä näkee todella harvoin, samoin kuin kauniita, suurin osa on tavallisen näköisiä.
Mulle "tavallisen näköinen" ei tarkoita rumaa. Enemmänkin sitä että ulkonäössä ei ole mitään erityispiirrettä mikä tekisi mun silmään siitä kiinnostavan. Ihminen voi olla mun käsitekartalla sekä kaunis että tavallisen näköinen, sellainen tavanomaisella tavalla kaunis.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ajatustapaasi. Ehkäpä luot heihin jotain gloriaa, mitä kaikki eivät koe.
En seuraa julkkisten elämää tai lue naistenlehtiä, eikä mulla ole mitään tunnesidettä tai syytä glorifioida näitä julkkiksia. Katson ainoastaan heidän ulkonäköään, pääasiassa kasvoja, mahdollisimman objektiivisesti, ja mun silmääni esim. näillä listaamillani julkkiksilla on hyvinkin viehättävät piirteet, osalla suuret silmät, kauniit huulet, ovaalit kasvot, hyvin toisiinsa sulautuvat piirteet ja myös jotain erityistä, kuten vaikka Mila Kunisilla ja Emma Stonella huomiota herättävät, suuret mantelinmuotoiset silmät.
Kiinnostaa vaan, että kuka sitten on esimerkki todella huomiota herättävän kauniista ihmisestä, jos nämäkin henkilöt ovat ns. taviksia.
Ja toki on sanottava, että toimiihan se toiseenkin suuntaan, itse en esim. ymmärrä Jennifer Lawrencen hehkutusta, minun silmääni hän on hyvinkin tavallisen näköinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään todella kaunista naista, vaan nuo sinunkin luettelemasi tyypit ovat vain ihan ok kauniita. Heidän ulkonäkönsä unohtuu kuitenkin lähes heti, eli se ei ole ihmeellinen ja persoonallisuus puuttuu.
En ajattele ihmisten ulkonäöstä kuitenkaan oikeastaan mitään enempiä ja ketään sen mukaan lajittele. Ystävissäni on kaiken näköisiä, kokoisia ja ikäisiä ihmisiä, joiden muut asiat tulevat ennen ulkonäköä mieleen.
Mutta jostakin ne kauneuden kriteerit on opittu: vertaamalla ns. rumaan ja kauniiseen.
Miten siis on mahdollista, että et tiedä yhtäkään todella kaunista naista?
Kiinnostuksesta vain kyselen! On meinaan sen verran kovan kuuloiset kriteerit.
Ap
Audrey Hepburn. Siinä kaunis nainen.
Mä kysyisin, että miksi jonkun julkkiksen kuten laulajan tai näyttelijän tulisi olla kaunis? Nämä jonkun julkkisten ulkonöän tavallisuutta toteavat, ovat pettyneet odotuksiinsa. Eivät tiedä näyttelijän tai laulutaidon osuudesta mitään.
Joo kyllä se erityinen kauneus tulee siitä persoonallisesta ulkonäöstä, joka jää myös mieleen. Noista luettelemistasi kaikki on toki keskimääräistä kauniimpia, mutta varsinaisiksi kaunottariksi heistä itse nimeäisin vain Emma Stonen ja Alina Tomnikovin. Mieleen jäävät kaunispiirteiset kasvot.
Muita kaunottaria esim. Emma Watson, Tarja Turunen, Malla Malmivaara, Jessica Chastain, Cariba Heine, Amanda Seyfried, Fanni Suomi, Johanna Kurkela ja Krisse Salminen. :)
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska että sanot ettet luokittele ihmisiä ulkonäön perusteella etkä ajattele ihmisten ulkonäöstä sen enempää, mutta samassa yhteydessä toteat, että et tunne yhtäkään todella kaunista naista.
Eli kyllä keskityt ulkonäköön ja teet alitajuisesti rankingia, halusit tai et.
Mainitsemistasi henkilöistä olen nähnyt Lotta Näkyvän "livenä" ilman meikkiä. En tarkoita tätä todellakaan pahalla, mutta ei hän minusta mitenkään erikoisen kaunis ole. Nätit siniset silmät, mutta niin on aikas monella muullakin. Ystävistäni monikin on kauniimpi kuin hän. Pelkkä julkisuus ja maalattu naama kun ei minun mielestäni tee kenestäkään kaunista. Tavallisissa ihmisissä on yhtä paljon kauniita kuin julkkiksissa. Ja rumakin tavis saadaan näyttämään kauniilta sopivilla meikeillä ja photoshopilla ;)
Vierailija kirjoitti:
... että miten he näkevät omat ihan tavalliset ystävänsä ja tuttavansa? Ovatko kaikki paitsi muutamat ultimaattisen superkauniit ihmiset heidän silmiinsä tavallisia tai jopa rumia?
--
Olen esimerkiksi ajautunut keskusteluihin siitä, että Angelina Jolie, Mila Kunis, Sara Forsberg, Lotta Näkyvä, Alina Tomnikov, Emma Stone on taviksia tai jopa rumia. Makuasia, toki, mutta mun mielestä jokainen noista naisista on vähintäänkin todella paljon keskivertoa paremman näköisiä.
No sehän on vain realistinen tapa katsoa ihmisiä. Ihmiset siis näkevät sen meikin ja stailauksen läpi. Useat tähdet ovat aika tavallisen näköisiä. Mutta eihän tavallisuudessa ole mitään rumaa. Ja monista taviksista saa vastaavasti upeita meikin avulla.
Esim:
Mila Kunis
https://akns-images.eonline.com/eol_images/Entire_Site/2012117/1024.Mil…
Emma Stone
https://photos.laineygossip.com/articles/emma-stone-aloha-london-19may1…
Sara Forsberg
https://www.ts.fi/static/content/pic_5_695771_k695859_651.jpg
Eivät he todellakaan ole rumia, mutta kyllähän he ihan tavallisilta ihmisiltä ilman meikkiä näyttävät. Hyvin voisi kuvitella törmäävänsä näihin naamoihin ihan vain ruokakaupassa eikä ajattelisi, että onpas siinä jotenkin harvinaisen kaunis ihminen vaan ihan tavallinen maijameikäläinen.
En ihan ymmärtänyt pointtiasi, mutta yritetään vastata. Voin sanoa jotakin julkisuuden henkilöä tavallisen näköiseksi, jos olen sitä mieltä. Se ei tietenkään tarkoita, että vain "ultimaattiset kaunottaret" miellyttäisivät silmääni. Minulla vain on erilainen maku kuin niillä, jotka pitävät vaikkapa Angelina Jolieta kauniina.
Toinen seikka, joka itselläni vaikuttaa, on se, että pidän luonnollisista ihmisistä. Siksi usein vahvasti meikatut missit ja mallit eivät ole meikkeineen minusta kauniita. En ole nähnyt heitä ilman meikkiä, joten voin perustaa mielipiteeni vain meikilliseen versioon. Se harvoin miellyttää minua. Tavismamma tuulipuvussa on minusta useinkin kauniimpi kuin missi tekoripsissään. Luonnollisuus on tässä se avain sana.
Kolmas vaikuttava seikka on luonne. En tunne julkkiksia, joten heitä voi arvioida vain julkisuudesta saadun kuvan perusteella. Kaikkien kohdalla se ei ole kovin viehättävä kuva. Sen sijaan ystäväni tunnen ja "rumempikin" ihminen muuttuu kauniimmaksi, kun hän on itselle tärkeä.
Ongelmasi vaikuttaisi olevan se, että et tunnu ymmärtävän, mitä tarkoittaa makuasia. Se, että sinä pidät Mila Kunista kauniina, ei tee hänestä automaattisesti kaunista kaikkien mielestä. Minä taas saatan pitää kauniina ihmistä, joka on sinusta sysiruma. On siis turhaa kiistellä kenenkään kauneudesta tai rumuudesta. Ne kun ovat aina subjektiivisia näkemyksiä eli mielipiteitä. Niihin ei ole oikeaa tai väärää näkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä se erityinen kauneus tulee siitä persoonallisesta ulkonäöstä, joka jää myös mieleen. Noista luettelemistasi kaikki on toki keskimääräistä kauniimpia, mutta varsinaisiksi kaunottariksi heistä itse nimeäisin vain Emma Stonen ja Alina Tomnikovin. Mieleen jäävät kaunispiirteiset kasvot.
Muita kaunottaria esim. Emma Watson, Tarja Turunen, Malla Malmivaara, Jessica Chastain, Cariba Heine, Amanda Seyfried, Fanni Suomi, Johanna Kurkela ja Krisse Salminen. :)
Hassua kyllä, ovat kai niin pitkälti makuasioista nämäkin. Alina Tomnikov, Tarja Turunen, Amanda Seyfried ja varsinkaan Krisse Salminen eivät minun silmissäni ole erityisen kauniita, vaan jokaisessa on jotain "häiritsevää" jota en oikein osaa määritellä.
Kauniiksi sanoisin Catherine Zeta-Jonesia ja Anne Hathawayta; tosin meikittöminä nämäkin aivan taviksia.
Montaa ystävätärtäni pidän myös kaunottarena, tähän tosin kai vaikuttaa heidän luonteensa ja se, kuinka rakkaita he minulle ovat. Ai niin, ja mainitaan vielä tämäkin: tutustuin joskus kauan sitten ihan todella kauniiseen mieheen. Siis sellaiseen, etten osannut kääntää katsettani hänestä pois... Kunnes hän avasi suunsa ja sain huomata tämän enkelimäisen olennon olevan tyhmä kuin vasemman jalan saapas. Ei hän sitten enää niin kaunis ollutkaan.
Kaunein koskaan näkemäni nainen työskentelee päiväkodissa, jossa lapseni käy esikoulua. Harmi, että en voi laittaa tähän kuvaa tai paljastaa mistä päiväkodista on kyse. Tällainen hetero perheenäitikin katselee sitä naista ilokseen :)
Minä olen siitä erikoinen ihminen, että en oikein osaa arvioida ihmisen kauneutta ellen tunne häntä. Luonteella on vaan niin iso merkitys. Osittain siksi saatan sanoa jotain kauniina pidettyä julkkista tavalliseksi. Julkisuudesta saa niin pinnallisen kuvan ihmisestä, että se saattaa himmentää hänen ulkoista viehätystäänkin. En pitänyt omaa miestänikään mitenkään erikoisen komeana ennen kuin tutustuin häneen. Sen jälkeen hän on ollut minusta hyvinkin komea :)
Kun on tietyt kriteerit ja tietyt julkkiskaunottaret, he painivat omassa sarjassa kauneudessa keskenään. Ei meitä taviksia vastaan. Vaan julkkis vastaan julkkis tyyppisesti, ja kaikilla meillä on oma makunsa tuosta väestöstä.
Esim Sara Forsberg saattaa olla kovinkin ''tavallisen'' näköinen verrattuna Sara Sieppiin. Sieppi taas voi olla kovin ''tavallisen näköinen verrattuna Sofia vergaraan jne jne.. :
Tavallisille taas ''kaunis'' voi hyvinkin olla oma kaveri joka painii tavisten sarjassa. Tosin, monesti näkee todella kauniita meissä tavallisissakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi vaikuttaisi olevan se, että et tunnu ymmärtävän, mitä tarkoittaa makuasia. Se, että sinä pidät Mila Kunista kauniina, ei tee hänestä automaattisesti kaunista kaikkien mielestä. Minä taas saatan pitää kauniina ihmistä, joka on sinusta sysiruma. On siis turhaa kiistellä kenenkään kauneudesta tai rumuudesta. Ne kun ovat aina subjektiivisia näkemyksiä eli mielipiteitä. Niihin ei ole oikeaa tai väärää näkemystä.
Sanotaan nyt vaikka näin:
Otan itseni esimerkiksi.
Olen hyvin, hyvin tavallisen näköinen. Tiedän sen esimerkiksi siitä, että minuun ei julkisilla paikoilla kiinnitetä mitään huomiota, ei myöskään silloin kun olen kauniiden ystävieni seurassa.
Silti on monta ihmistä, jotka ovat sanoneet minua kauniiksi. Nopeasti lasken että aikuisiälläni 40 ihmistä. Ehkä kolmannes tuttuja ja loput randomeita. Osa näistä on ihmisiä, jotka ovat juuri niitä samoja, jotka ovat sitä mieltä että monikin silmääni hyvin kaunis julkkis on jopa rumia.
Esimerkiksi yhden tällaisen ihmisen mielestä Anne Hathaway ei ole kaunis. Ja sitten hän on kehunut minua kauniiksi. Omine pienine silmineni ja perunanenineni en mitenkään ole edes puoliksi niin kaunis kuin Anne - siis ihan objektiivisesti katsottuna. Hänellä on siis oltava joko todella omalaatuinen maku tai hän valehtelee.
Vai nähdäänkö me tuttumme vain kauniimpina kuin muut?
Ap
En ymmärrä ajatustapaasi. Ehkäpä luot heihin jotain gloriaa, mitä kaikki eivät koe.