Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emme pääse lapsettomuushoitoihin

Vierailija
20.09.2018 |

Olemme yrittäneet lasta nyt useamman vuoden, ja nyt päätimme hakeutua lapsettomuushoitoihin. Selkeää syytä lapsettomuuteen ei tutkimuksissa löytynyt, joten hoitoihin päätettiin edetä.

Hoidot kuitenkin tökäsivät sitten varastorautaan. Ferritiini on minulla 30, mutta hoitojen aloittamiseen vaaditaan 50. No sitten lääkäriin, että anemia hoidettaisiin, mutta tk-lääkäripä ei suostunut ohjaamaan hoitoihin. Sanoi, että 15 on viiteraja, joten 30 arvo ei aiheuta toimenpiteitä.

Ruokavaliolla olen saanut tuon ferritiinin nousemaan kahdenvuoden takaisesta 10 nykyiseen 30, mutta ylemmäs ei nouse. Melkoinen umpikuja, enkä tiedä miten tästä etenisi. Yksityisen hoitoihin ei vain ole rahaa.

Kommentit (173)

Vierailija
161/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että kehitysvammaisten ei saisi lisääntyä missään tapauksessa. Yhteiskunnalle hoidettavaa ja maksettavaa, kun eivät itse pysty jälkikasvustaan huolehtimaan ja jälkikasvu yleensä vielä vammaisempaa settiä.

T. Kehitysvammaisten hoitaja

Täällä toinen keh.vam.hoitsu. Olen niin samaa mieltä. Joka on eri mieltä tässä asiassa, niin tervetuloa vain hoitamaan heitä. Osa on ihan mukavia, osa taas... huh huh.

Nimim. Äärettömän väsynyt

No niin alapeukuttajat. Koska olette valmiita aloittamaan työnne?

Olen tehnyt kehitysvammatyötä. Ihmettelen kun minkä tahansa ammatin harjoittaja puhuu huonolla asenteella omasta työstään. Silloin ei ole työtehtäviensä tasalla

Vierailija
162/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä olisi rahaa siihen lapseen jos ei ole varaa edes yksityislääkärikäyntiin?

Infuusio yksityisellä maksaa pari tonnia, sitä ei vaan löydy taskusta. Tiedän, että lapsen kanssa tulisi tiukka, mutta selviäisimme.

Lapsen kasvattamienn aikuiseksi maksaa 200 000 euroa ja hänen hankkimisensa kaatuu teillä 2 000 euroon?

Hertsykkel! Miten ihmeessä mä oon saanut lapseni aikuisiksi, ei niihin mennyt yhteensäkään kahtasataatuhatta. Ja ei, ne ei kärsiny puutetta, vilua eikä nälkää.

Oletko laskenut? Lapsen kuluihin ei lasketa yksin hänen päivittäistä kulutusta vaan lapsen normaalit elinkustannukset ja osuuden asumiskuluista. Iso kuluerä tulee myös äitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan aiheuttamista tulonmenetyksistä.

Olen laskenut. Ei tule lähellekään 200 000 tuhatta.

Höpö höpö. Pahvilaatikossako olette asuneet ilman vakuutuksia, etkä pitänyt äitiys- ja vanhempainvapaata? Lapsenne eivät harrastaneet, eivätkä käyneet kouluja? :D

Etkö tiennyt että koulut ja sairaanhoito on ilmaista suomessa. Rahaa saa kelalta ja sähkö tulee töpselistä.

Sullahan jänniä laitteita on, jos niiden töpseleistä tulee sähköä.

Varo ettei käy vahinko.

Lastentekoon pitäisi vaatia tietty älykkyys ja tietotaso. Tuli vaan mieleen.

*huumorintajuton*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä olisi rahaa siihen lapseen jos ei ole varaa edes yksityislääkärikäyntiin?

Infuusio yksityisellä maksaa pari tonnia, sitä ei vaan löydy taskusta. Tiedän, että lapsen kanssa tulisi tiukka, mutta selviäisimme.

Lapsen kasvattamienn aikuiseksi maksaa 200 000 euroa ja hänen hankkimisensa kaatuu teillä 2 000 euroon?

Taitaa olla vähän eri asia maksaa tuo summa pienissä erissä 20 vuoden aikana.

Niinpä. Noin kymppitonni per vuosi niin päästään 200 tonniin.

Niinpä. Mä laskin, että pelkästään kolmen lapsen sänkyihin on mennyt vuosien aikana noin 5000€. Siihen päälle peitot, tyynyt, huonekalut, pakko asua isommassa asunnossa, lapset ei voi kulkea alasti, harrastukset, ruoka jne. Ne on vasta 8-14, mutta hyvin on rahaa uponnut jo nyt. Jos olis nuo sängytkin pitänyt maksaa kerralla ois tullut henkilökohtainen konkurssi, mutta ei nämä summat näin vähitellen kirpaise.

Vierailija
164/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että kehitysvammaisten ei saisi lisääntyä missään tapauksessa. Yhteiskunnalle hoidettavaa ja maksettavaa, kun eivät itse pysty jälkikasvustaan huolehtimaan ja jälkikasvu yleensä vielä vammaisempaa settiä.

Tuttu mies on lievästi kehitysvammainen. Muuten pärjää itsekseen, mutta esim. laskuja ei ymmärrä maksaa. Lapsia hänellä on viisi, ja lisääkin saisi kuulemma tulla. Harkitsee eroa, koska nykyinen vaimo (joka myöskin melko vähälahjainen) ei lisää halua. Kaikki lapset enemmän tai vähemmän kehitysvammaisia. Lisäksi on sydänvika ihan jokaisella ja muuta pientä ongelmaa. Mielessä käynyt, olisiko se pakkosterilisaatio sittenkään niin huono asia, kun tuon perheen tilannetta katsoo. 

Vierailija
165/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hertsykkel! Miten ihmeessä mä oon saanut lapseni aikuisiksi, ei niihin mennyt yhteensäkään kahtasataatuhatta. Ja ei, ne ei kärsiny puutetta, vilua eikä nälkää.

Mulla ei ole vieläkään säästöjä ja olen saanut 3 lasta aikuisiksi ilman, että ovat mitenkään pahasti kärsineet. Pahinta varmaan oli, ettei aina saanut jotain merkkifarkkua tms. Ja ovat nyt ihania, ajattelevia aikuisia.

Vierailija
166/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla vähän eri asia maksaa tuo summa pienissä erissä 20 vuoden aikana.

Niinpä. Noin kymppitonni per vuosi niin päästään 200 tonniin.

Niinpä. Mä laskin, että pelkästään kolmen lapsen sänkyihin on mennyt vuosien aikana noin 5000€. Siihen päälle peitot, tyynyt, huonekalut, pakko asua isommassa asunnossa, lapset ei voi kulkea alasti, harrastukset, ruoka jne. Ne on vasta 8-14, mutta hyvin on rahaa uponnut jo nyt. Jos olis nuo sängytkin pitänyt maksaa kerralla ois tullut henkilökohtainen konkurssi, mutta ei nämä summat näin vähitellen kirpaise.

Voi ei, mua naurattaa toi 5000 e kolmen lapsen sänkyihin : mulla ei ole mennyt lähestulkoonkaan tuollaista summaa kolmen lapsen sekä meidän aikuisten sänkyihinkään ja silti ollaan oltu onnellisia parikymmentä vuotta ! Toiset ei vaan laita samoja summia samoihin asioihin kui n sinä.

Vierailija
167/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti rahaa säästämään. Miten pärjäätte esim hoitovapaalla ilman säästöjä?

Pienentämällä kuluja.

Vierailija
168/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et syö lisärautaa? Eihän siihen lääkäriä tarvita.

Vierailija
169/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto hoitaa lisääntymisen.

Jos ei tärppää, niin ei tärppää.

Ette ole riittävän terveitä.

Mutta mielenvikaiset, perinnöllisiä sairauksia kantavat ja heikkolahjaiset ovat riittävän terveitä?

Keskimäärin näillä ei tärppää. Luonto hoitaa asian silleen ettei serkut pane serkkujansa.

Keskimäärin juuri näillä tärppää. Missään ei ole talot niin täynnä rahantuojia (=lapsia) kuin heikkolahjaisten ja mielensairauksista kärsivien luona, jos tietyt uskonlahkot jätetään pois laskuista.

Järkyttävää. Oletpa kade.

En ole kade, minulla on lapsia ja lapsilukuni on (ihan molempien vanhempien yhteisellä päätöksellä) täynnä jo, kiitos vaan arvailuista. En tee lapsia enempää kuin pystyn elättämään ja tarjoamaan suht. helposti esim. kausikamppeet, jonkun lomareissun silloin tällöin, kunnon syötävää pöytään, synttärit, joulut sekä harrastukset. Rahat tulevat työnteosta, ei erilaisten tukien kuppaamisesta.

Olen järkyttynyt siitä, miten tässä ketjussa esiintyvät jeesustelijat ja "ai teillä ei oo rahaa kalliisiin hoitoihin, no ei teitä oo tarkoitettu vanhemmiksi, luonto hoitaa parhaiten" tyypit eivät näe metsää puilta, eivätkä omaa sokeuttaan. Jotenkin aivan naurettavaa suorastaan. Montako jo valmiiksi vähävaraista lapsiperhettä on kohta taas mankumassa ties missä joulu- ja muissa kerjäyksissä, ongelmia on vaikka muille jakaa ja silti ollaan maha pystyssä sitä kuudetta kullanmurua odotellen? Vai että luonto kyllä tietää ja hoitaa, mmm-mm.

Vierailija
170/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hommaan löytyy joku ratkaisu, Ap. Ensin puhuisin sekä lapsettomuushoidon ihmisille että Tk lääkärille. Onhan toi nyt ihan selkeä virhe säännöissä, jos kerta julkinen puoli tarjoaa lapsettomuushoidot kaikille, niin kyllä silloin rautatasojen saaminen kohdalle kuuluu samaan hoitokokonaisuuteen. Ainakin pitäisi selvittää että mistä tuo alhainen raudan taso johtuu, ja sitten miettiä niitä keinoja. Jos ei mikään auta, niin apteekista hyvin imeytyvää rautatablettia. Ymmärrän hyvin, koska itse kärsin runsaista kuukautisista ja on siksi anemiaa, ei todellakaan raudanpuutteeseen huono ruokavalio tms. syynä itselläni, vaan nimenomaan noi kuukautiset, mikä on ihan normaalia, ja varmasti yleisin anemian syy naisilla. Ei voi olla sellainen epäoikeudenmukainen tilanne, että lapsettomuushoidot varattu ainostaan niukkakuukautisille perheille. Tsemppiä kovasti, pidän peukkuja että onnistuu joku keino. Itsekin vältän yksityistä jos vaan voin koska on useassa tilanteessa tullut selville, mikä rahastusmeininki tuolla yksityisellä on. Lähipiirissä lääkäri, joten pystyy vähän jälkikäteen kontrolloimaan, että mitä yksityisellä taas sekoiltu ja tarpeettomia ja kalliita toimenpiteitä tehty ilman perusteita... Itsellä ei rahasta kiinni, vaan luottamuksen puute yksityisen puolen sekoiluista tullut.

Ja ihmiset! Hävetkää nyt oikeesti. Todella brutaalia kommentointia ja täysin asiatonta. Hävettää oikeasti miten kamalia osa kanssaihmisistä Suomessa. Tähänkö ollaan tultu, todella julmaa ja sydämetöntä kommenttia. Näitä kommentteja lukiessa aika äkkiä katoaa elämänhalu itse kullakin. Olen järkyttynyt ja aika surullinen tästä ihmisyyden alennustilasta. Ei ihme, että lapsettomuudesta on niin vaikea puhua, kun ihmiset hyökkäävät kuin korppikotkat haaskaan. Yököttää.

Vierailija
171/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen keh.vam.hoitsu. Olen niin samaa mieltä. Joka on eri mieltä tässä asiassa, niin tervetuloa vain hoitamaan heitä. Osa on ihan mukavia, osa taas... huh huh.

Nimim. Äärettömän väsynyt

No niin alapeukuttajat. Koska olette valmiita aloittamaan työnne?

Olen tehnyt kehitysvammatyötä. Ihmettelen kun minkä tahansa ammatin harjoittaja puhuu huonolla asenteella omasta työstään. Silloin ei ole työtehtäviensä tasalla

Ei ole vikaa asenteessa, vaan jaksamisessa. Siinä, että ennaltaehkäistäisiin näiden hoidettavien lisääntyminen. Sitä kirjoittaja mielestäni tarkoitti.

Vierailija
172/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Jumalauta. Ei ole ihme jos tulevaisuudessa meidän vanhusten ja muuten raihnaisten paskavaipat vaihtaa robotit. Mitä lapsikielteisyyttä nykyään onkaan ilmassa. Olkaa te onnelliset, jotka olette lapsia helposti saaneet, hiljaa, kun ette tiedä mitä kärsimystä lapsettomuus on. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton. Hävettää sanoa, mutta en yksinkeraisesti viitsi lähteä siihen rumbaan. Kaikki kunnia heille jotka vielä viitsivät. Älkää ihmeessä tuomitko heitä.

Ihmeelliset kriteerit lapsen hankkimiseen kyllä tullut, jos pitäisi olla muka tonnien säästöt valmiina, jotta edes jotenkuten selviää.

Tiedättehän, että lapsesta saa kunnollisen, vaikkei hänelle ostaisikaan kaikkea mitä vaan keksii pyytää? Vauva- ja taaperoaikana taas selviää hyvinkin pienellä rahalla, kun tinkii niistä omista ei-välttämättömistä menoista.

Juuri julkaistu tuore tutkimus kyllä puhuu ihan muuta: jo vauvana koettu köyhyys heijastuu ihmiseen loppuiän. Ei hyvällä tavalla.

Vauva tuskin tietää, ajetaanko sitä kalliissa emmaljungan vaunuissa, vai halvemmissa emma-rattaissa.

Eli eiköhän siinä ole ne köyhyyden ja syrjäytymisen oheisilmiöt, jotka eniten vaikuttavat. Ei se, oletko säästänyt hoitovapaan ajaksi niin paljon, että voitte ostaa gugguun vaatteita takapuolipyyhkeiksi.

Äidinmaito on melko ravintoköyhää, mikäli äiti ei syö ja juo terveellisesti ja monipuolisesti ja se vaikuttaa vauvan terveyteen ja aivojen kehitykseen.

Ja äitikö siis ei saa ostettua ravinteikasta ruokaa, ellei ole vähintään kymppitonnia säästöissä?

Jotain rahaa pitää olla.

Niin, se ei vaadi kymppitonnien säästöjä, kuten tässä keskustelussa on maalailtu tarvittavan.

Ihmisiltä tuo suhteellisuus vaan karannut jo aikoja sitten. Ne gugguut, mini-rodinit ja emmaljungat eivät ole pakollisia ostoksia, eli vauva- ja taaperoajan lasku pienenee huomattavasti jo sillä, että jättää ne ostamatta.

Vaik sinä olet jankannut niistä. Ne eivät kuulu kesksuteluun mitenkään.

Lapsen kanssa pitää olla säästöjä jo ihan siksi että pitää kyetä hoitamaan hänet kotona. Samaten pitää varautua erilaisiin terveysongelmiin.

Meillä oli säästöissä tasan 0€ kun lapsi syntyi. Äitiys- ja vanhenpainrahani oli n. 1100€/kk nettona. Mies tienaa vaihtelevasti 1400 - 1800€/ kk netto.

Lapsella vakuutukset isompia terveysongelmia ennakoiden, itse teen välillä keikkatyötä. Lapsi saa olla kotona kolmevuotiaaksi asti (ja täyttää kolme aivan lähikuukausina).

Hyvin pärjätty, vaikka keikkatöidenkin kanssa omat nykyiset nettotuloni n. 600 -800€/kk. Sisältää siis kh-tuen, palkan ja lapsilisän.

Monipuolisesti syödään, käydään välillä museoissa, hoplopissa, kesällä eläintarhoissa jne. Lapselle ostetaan talvikauden vaatteet uusina, samoin kengät jokaisena kautena. Muuten yritän hyödyntää kirppiksiä.

Eli tällä pohjalla ihmettelen, mihin niitä useiden kymppitonnien säästöjä tarvitaan.

Palataan asiaan, kun lapsesi on kouluiässä. :D Ja aletaan puhumaan lukio opinnoista...

Vierailija
173/173 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi Jumalauta. Ei ole ihme jos tulevaisuudessa meidän vanhusten ja muuten raihnaisten paskavaipat vaihtaa robotit. Mitä lapsikielteisyyttä nykyään onkaan ilmassa. Olkaa te onnelliset, jotka olette lapsia helposti saaneet, hiljaa, kun ette tiedä mitä kärsimystä lapsettomuus on. Itse olen vapaaehtoisesti lapseton. Hävettää sanoa, mutta en yksinkeraisesti viitsi lähteä siihen rumbaan. Kaikki kunnia heille jotka vielä viitsivät. Älkää ihmeessä tuomitko heitä.

Ihmeelliset kriteerit lapsen hankkimiseen kyllä tullut, jos pitäisi olla muka tonnien säästöt valmiina, jotta edes jotenkuten selviää.

Tiedättehän, että lapsesta saa kunnollisen, vaikkei hänelle ostaisikaan kaikkea mitä vaan keksii pyytää? Vauva- ja taaperoaikana taas selviää hyvinkin pienellä rahalla, kun tinkii niistä omista ei-välttämättömistä menoista.

Juuri julkaistu tuore tutkimus kyllä puhuu ihan muuta: jo vauvana koettu köyhyys heijastuu ihmiseen loppuiän. Ei hyvällä tavalla.

Vauva tuskin tietää, ajetaanko sitä kalliissa emmaljungan vaunuissa, vai halvemmissa emma-rattaissa.

Eli eiköhän siinä ole ne köyhyyden ja syrjäytymisen oheisilmiöt, jotka eniten vaikuttavat. Ei se, oletko säästänyt hoitovapaan ajaksi niin paljon, että voitte ostaa gugguun vaatteita takapuolipyyhkeiksi.

Äidinmaito on melko ravintoköyhää, mikäli äiti ei syö ja juo terveellisesti ja monipuolisesti ja se vaikuttaa vauvan terveyteen ja aivojen kehitykseen.

Ja äitikö siis ei saa ostettua ravinteikasta ruokaa, ellei ole vähintään kymppitonnia säästöissä?

Jotain rahaa pitää olla.

Niin, se ei vaadi kymppitonnien säästöjä, kuten tässä keskustelussa on maalailtu tarvittavan.

Ihmisiltä tuo suhteellisuus vaan karannut jo aikoja sitten. Ne gugguut, mini-rodinit ja emmaljungat eivät ole pakollisia ostoksia, eli vauva- ja taaperoajan lasku pienenee huomattavasti jo sillä, että jättää ne ostamatta.

Vaik sinä olet jankannut niistä. Ne eivät kuulu kesksuteluun mitenkään.

Lapsen kanssa pitää olla säästöjä jo ihan siksi että pitää kyetä hoitamaan hänet kotona. Samaten pitää varautua erilaisiin terveysongelmiin.

Meillä oli säästöissä tasan 0€ kun lapsi syntyi. Äitiys- ja vanhenpainrahani oli n. 1100€/kk nettona. Mies tienaa vaihtelevasti 1400 - 1800€/ kk netto.

Lapsella vakuutukset isompia terveysongelmia ennakoiden, itse teen välillä keikkatyötä. Lapsi saa olla kotona kolmevuotiaaksi asti (ja täyttää kolme aivan lähikuukausina).

Hyvin pärjätty, vaikka keikkatöidenkin kanssa omat nykyiset nettotuloni n. 600 -800€/kk. Sisältää siis kh-tuen, palkan ja lapsilisän.

Monipuolisesti syödään, käydään välillä museoissa, hoplopissa, kesällä eläintarhoissa jne. Lapselle ostetaan talvikauden vaatteet uusina, samoin kengät jokaisena kautena. Muuten yritän hyödyntää kirppiksiä.

Eli tällä pohjalla ihmettelen, mihin niitä useiden kymppitonnien säästöjä tarvitaan.

Palataan asiaan, kun lapsesi on kouluiässä. :D Ja aletaan puhumaan lukio opinnoista...

Meinaat tosissaan, että lapsen synnyttyä ei enää voisi säästää? Lapsen synnyttyä avattoon säästötili, johon säännöllisesti talletetaan rahaa, esimerkiksi juurikin lukiota varten, mikäli tulot olisivat silloin liian pienet.

Ja lapsen ollessa kouluikäinen olen jo ajat sitten palannut töihin.

Meinasitko, että nyt olisi pitänyt säästää etukäteen koko se summa, mitä lapseen menee koko tämän lapsuusaikana? 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi