Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka te työttömät saatte aikanne kulumaan?

Vierailija
19.09.2018 |

Miten te muut, jotka ette tällä hetkellä opiskele tai käy työssä, kulutatte aikaanne?

Itse valmistuin opinnoista kesäkuussa, jonka jälkeen miltei koko loppukesän matkustelin ulkomailla yhtäjaksoisesti. Aloitin muutama viikko sitten työnhaun palattuani ulkomailta, mutta vielä en ole päässyt edes haastatteluun saakka mihinkään hakemaani paikkaan.
Mieheni käy töissä ja samanaikaisesti opiskelee yliopistossa, hän on arkisin poissa aamu kahdeksasta ilta kuuteen, sekä toisinaan viikonloput töissä. Hyvin paljon siis vietän aikaa yksin. Kaupungissa jossa asumme minulla on 2 ystävää, muita ihmisiä en täältä tunne. Toinen heistäkin tekee paljon töitä ja tapaaminen onnistuu toisinaan viikonloppuisin. Toinen ystävä on kotiäitiniä ja häntä tapaankin pari kertaa viikossa.

Kotimme on niin top top siisti, ettei aikaa saa kulutettua edes kotihommilla. Joka päivä toki tiskaan tiskit, laitan ruoan ja pesen pyykkiä muttei niihin töihin mene kovin kauaa päivästä. Kaapeissa ei ole turhaa tavaraa, ikkunat pesen säännöllisesti samoin uunin, mikron ja kylppärin joten millään kotihommilla aikaa en saa kulutettua. Olen tosi huono kuluttamaan aikaa yksinäni. Ei jaksaisi kuitenkaan päivät pitkät vaan istua netissä tai tv:n edessä. Työttömyyden takia rahatilannekin on niin huono, ettei tekemiseen pysty juuri rahaa sijoittamaan.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Siivoilen kotia + kotitöiden teko (imurointi, lattianpesu, tiskaus, pölyjen pyyhkiminen, parvekkeen siivous, pyykkäys, ruoanlaitto, kaappien siivous, wc:n pesu jne)

- Käyn kuntosalilla tai kävelyllä

- Katselen toisinaan tv-ohjelmia, sarjoja tai leffoja

- Luen aikakauslehtiä, kirjoja tai uutisia netistä

- Surffailen internetissä, etsin töitä ja lähettelen työhakemuksia

- Toisinaan tapaan kavereita kahvittelun merkeissä

- Käyn kirpparilla tai kiertelemässä kaupungilla liikkeitä

Pakko myöntää, että täälläkin suunnilla pitkästyttää.

Vierailija
2/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää:

Itse olen sen tyyppinen ihminen että olen ahkera ja aikaansaava, mutta passivoidun ja laiskistun todella helposti. Tämän tuntemattoman ajan, kun olen työttömänä, haluaisin tehdä jotain hyödyllistä eli muuta kuin maata sohvalla. Mutta mitä? Kodin siivous on hyödyllistä mutta kodissani ei ole mitään siivottavaa. Hyödyllistä on myös etsiä töitä ja lähettää hakemuksia, niin jo teenkin mutta ei se tuo joka päivääni täytettä moniksi tunneiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei pitkästytä yhtään. Olisko sillä merkitystä, että mulla on omakotitalo, lapsi ja koira ja ikääkin jo yli 50 v. Hyvin menee päivät koti ja pihahommia tehdessä. Kaksi lenkkiä päivässä ja hömppäohjelmia netistä. Päiväunetkin tulee joka päivä nukuttua.

Vierailija
4/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot lihava ala laihduttaa. Työttömällä on ainakin aikaa käydä lenkillä ja muissa maksuttomissa tai halvoissa liikuntaharjoitteissa.

Vierailija
5/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene parille työväenopiston kurssille, vielä ehdit mukaan. Joku kädentaitokurssi ja toiseksi vaikka joku uusi kieli.

Vierailija
6/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun, luen internetiä, luen, katselen sarjoja, kuuntelen musiikkia, unelmoin ja mietin asioita. YouTubessa on niin paljon mielenkiintoisia videoita, että siellä saa kulumaan todella paljon aikaa.

Vierailija
7/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heleposti. Maailma on täynnä tekemistä.

Vierailija
8/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Siitä pitää huolen kaksi alle kouluikäistä lasta.

Vierailija
9/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien kanssa keskustellen netissä ja kasvotusten, pelaillessa ja elokuvia ja sarjoja katsellen menee oma aika. Kyllähän tämäkin pidemmän päälle alkaa maistumaan puulta, mutta minkäs teet kun töitä ei ole vaikka monta hakemusta viikossa pistän.

Vierailija
10/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla meinaa aika riittää mitenkään. Kaikenlaista opiskeltavaa olisi ilman mitään rajaa, lisää omaa alaa ym. Töitäkin pitää hakea, aikansa menee siihenkin, ja usein juuri työpaikkailmoituksista hiffaankin, että ai tuollaisellekin osaamiselle olisi kysyntää.

Vierailija
11/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee. Ulkoilutan koirat, teen ruokaa, siivoilen, luen paljon kirjoja, iltaisin katson sarjoja ja elokuvia, joskus hoidan lapsenlapsia, kahvittelen sukulaisten, ystävien ja naapureiden kanssa. Nyt olen osallistunut ilmaiseen filosofiakahvilaan pari kertaa viikossa, aina on fiksua ja hauska juttuseuraa! Käyn uimassa kerran viikossa. Ikä on 48, eronnut, yksi aikuinen lapsi, kaksi koiraa ja nautin elämästäni!

Vierailija
12/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen netissä ja kansalaisopistossa.

Netissä olen tykännyt mooc sivuston kursseista. Siellä on eri yliopistojen kaikille avoimia kursseja. Nyt näyttää olevan jotain Helsingin yliopistonkin kursseja.

Siellä on myös maailman huippuyliopistojen kursseja. Ja ovat tosiaan kaikille avoimia ja maksuttomia.

Vierailija
13/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan pleikkaa ja olen yli 50v mies. Veskukin pelailee(Loiri). Se on jännää

Vierailija
14/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmäkseen aika kuluu helv.... hyvin. Joskus sitä aikaa pitää auttaa päihteillä. Aina se aika kuitenkin kuluu vaikka joskus päivä tuntuu viikolta. Varsinkin jos odottaa seksiä niin sekunttiviisaria tekisi mieli töniä eteenpäin. Se kun vaikuttaa pysähtelevän jos sitä tuijottaa.

Työ ja työttömyys on vaakakupissa aika tasan. Töissä ollessa on rahaa muttei aikaa eikä töiden jälkeen jaksa kuin vaihtaa kanavaa. Työttömänä olisi aikaa ja jaksaisi muttei ole rahaa. Että aina se siinä mielessä on pepusta.

Siksi varmaan suomessa pelataan paljon lotto tyyppisiä pelejä? Taloudellisen riippumattomuuden onni=aina päihteissä.

Vierailija
15/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös mies päivät töissä ja itse pätkätyöläisenä ja välillä työttömänä. Työttömyys on ihan älyttömän tylsää. Omia vinkkejäni tylsyyden poistoon:

-käy ihan joka ikisessä rekrytointitapahtumassa mitä vaan keksit, niitä on näin syksyllä aika paljon (itsehän tänään kävin yhdessä, ja vaikka tarjonta ei ennakkotietojen perusteella vaikuttanut kovin mielenkiintoisella, niin nappasin sieltä muutamaksi viikoksi osa-aikaduunia!)

-hoida kaikki hoidettavana olevat asiat päiväsaikaan miehesi poissaollessa, mutta vältä turhaa kaupoissa vaeltelua ilman selkeää asiaa, silloin mukaan tarttuu helposti kaikkea turhaa

-aloita jonkin käsityön tekeminen

-käy kirjastossa

-tutustu sellaisiin harrastustoimintoihin, jotka tapahtuvat päiväsaikaan, mutta eivät vaadi sitoutumista esim. koko lukukauden maksua kerralla (ei kannata sitoutua sellaisiin, koska voit työllistyä nopeastikin ja raha menisi silloin hukkaan)

Vierailija
16/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ja työttömyys on vaakakupissa aika tasan. Töissä ollessa on rahaa muttei aikaa eikä töiden jälkeen jaksa kuin vaihtaa kanavaa. Työttömänä olisi aikaa ja jaksaisi muttei ole rahaa. Että aina se siinä mielessä on pepusta.

Mulla on mennyt parhaiten silloin, kun olen ollut osapäivätöissä + sovitellulla päivärahalla. Pariinkin otteseen ollut tuo tilanne. Se soviteltu ollut myös peruspäiväraha eli ei mikään yltäkylläinen edes.

Kannattaisinkin kuusituntista työpäivää, palkanalennusta ja pienimpiä palkkoja kompensoimaan jotain sovitellun päivärahan kaltaista systeemiä. Kun rahaa jäisi vähemmän käyttöön melkein kaikilla, kulutuskysyntä pienenisi, mikä puolestaan vähitellen alentaisi hintoja. Vähän vähemmän olisi ihmisillä sitä aineellista hyvää mitä rahalla saa, mutta aikaa jäisi enemmän.

Vierailija
17/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sää istut netissä? Mää istun tuolilla!

Siinähä valitat sitte tekemisen puutetta kun eiole sinun mielestä "coolia" räplätä tietokoneella, mää olen harrastanu pc pelaamista pienestä pitäen ja aion jatkaa kaikissa elämäntilanteissa, koditonkin voi hankkia läppärin ja mennä kirjastoon lataan akkua... sillä sää työllistyt varmemmin kuitenkin jos osaat käyttää tietokonetta.

Vierailija
18/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun, luen internetiä, luen, katselen sarjoja, kuuntelen musiikkia, unelmoin ja mietin asioita. YouTubessa on niin paljon mielenkiintoisia videoita, että siellä saa kulumaan todella paljon aikaa.

Avot, tähän vielä kaljanjuonti päälle, niin kunnon rentotyöttömän paketti on kasassa! Noin minäkin sain pari vuotta menemään helposti aikoinaan.

Vierailija
19/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene parille työväenopiston kurssille, vielä ehdit mukaan. Joku kädentaitokurssi ja toiseksi vaikka joku uusi kieli.

Onko näitä kursseja muuten amu- tai päiväsaikaan tarjolla? Jos ei, niin pitäisi kyllä saada ohjelmaan! Pitäisi hyvin päivärytmiä yllä, kun etenkin talvella olisi kunnon syy lähteä ulos vieläpä valoisana aikana.

Vierailija
20/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näistä, jotka pitkästyvät työttömänä, miten aikovat sitten aikanaan eläkkeellä ollessaan pärjätä.