Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä vanhoillislestadiolaiselta?

Vierailija
18.09.2018 |

Asiattomiin en vastaa, enkä myöskään jaksa alkaa tässä ketjussa väitellä. Keskityn vastaamaan minulle esitettyihin kysymyksiin, jos niitä tulee. Eli pidetään ketju siistinä.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joku lapsistanne on homoseksuaali?

Vierailija
62/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulutte evankelisluterilaiseen kirkkoon niin miksi teillä on Rauhanyhdistykset?

Kyllä yleensä näin on, kirkon sisällä toimiva herätysliikehän vanhoillislestadiolaisuus on. Rauhanyhdistykset on perustettu "omaa" toimintaa varten ja ensimmäiset on perustettu 1800-luvun loppupuolella (en nyt muista tarkkaa vuosikymmentä, vaikka sekin varmaan napin painalluksella selviäisi).

"Rauhanyhdistys" on nimi paikallisille organisaatioille. Kaikkialla ei välttämättä ole omaa ry:tä rakennuksena, jolloin voidaan käyttää paikallisen seurakunnan tiloja seuroihin ym. toimintaan.

Kirkossa käydään jonkin verran. Aiemminhan kirkossa on käyty vähänlaisesti, koska sen on katsottu olevan huono asia ja syntiä. Tämän vuoden suviseuroissa oli kehotus lähteä käymään useammin kirkossa ja osallistua kirkon toimintaan ja vaikuttamiseen. Tosin vähälle jää ainakin meillä, koska seurat on sunnuntaisin, ei siinä tule aamusta lähdettyä ensin kirkkoon ja myöhemmin seuroihin.

-aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n uskonnossa tän ketjun perusteella näyttää olevan hienoa ainakin se että hän on pohtinut syvällisesti asioita jotka yleisesti otetaan itsestäänselvyytenä kuten tv.

Me ollaan kun miehen kanssa molemmat vähän sellaisia pohdiskelijoita ja mietitään asioita monelta kantilta. Ihan siksikin, koska halutaan pystyä perustelemaan asiat lapsille muutenkin kuin vain että "siksi koska sanon näin", "uskovaisina emme toimi näin" tai vaikka "emme halua tehdä näin".

Mutta siis kiitos sinullekin mukavasta kommentista!

- aloittaja

Vierailija
64/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotko siihen, että eri uskonnot (kristinusko, islam ja juutalaisuus) kertovat kaikki samasta jumalasta?

En usko.

- aloittaja

Vierailija
65/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uskosi oma valintasi vai onko se sinulle jo lapsuudenperheestä asti tuttua? Annatko omille lapsillesi aidon mahdollisuuden valita vai kuljetatko seuroihin jo pienestä?

Ymmärränkö viestistäsi oikein, että valinnan mahdollisuus tarkoittaa sinulle nimenomaan sitä, että ei viedä seuroihin? Tarkenna, jos ymmärsin tämän väärin.

Minusta tuo ajatus kuitenkin tuntuu vähän hassulta. Siis että eikö se mihinkään viemättömyyskin ole tavallaan valinnan rajoittamista? Tai vaikka sekin, että ei käy useissa eri paikoissa kuuntelemassa ja katsomassa? Eli minusta; teet miten teet, niin jollakin tavalla siihen lapsen valintaan joka tapauksessa puutut.

Mutta niin, olen itse uskovaisesta kodista lähtöisin ja kotona meillä oli kristillinen kasvatus. Osa sisaruksistani ei ole enää uskovaisia, ja koen, ettei minuakaan ole kukaan pakottanut näin uskomaan ja sitä kautta elämääni rakentamaan.

Lapset kulkee kyllä meillä mukana seuroissa ym. jutuissa, mutta ei ketään voi pakottaa uskomaan. Tietysti toivon, että lapset säilyisivät uskomassa, mutta lopulta minä en siihen voi juurikaan vaikuttaa.

Ollaan kyllä paljon tekemisissä kaikenlaisten ihmisten kanssa, joten isommat jo hahmottavat, että kaikki eivät usko näin.

-aloittaja

Vierailija
66/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä62 kirjoitti:

Mietin sellaisia vl tyyppejä, jotka sattuu olemaan introverttejä. Miten nämä ihmiset kestävät nämä kymmenet ystävät ja tuttavat ja sadat sukulaiset?! Onko jotkut sulkeutuneempia ja selkeästi joko paljon yksin itsekseen tai oman (pienen) perheen ympäröimänä suurimman osan ajastaan?

Eikö meteli rasita ollenkaan korvianne?

Olisin tullut aikoja sitten hulluksi tilanteessasi, mutta Usko, toivo ja raskaus kirjassakin sanottu, että ilmeisimmin vanhempien uupumus ei ole erityisen harvinaista. Nostan hattua kumminkin. Pelkästään jo teidän pyykkivuorenkin vuoksi. :D

Ja muutama vielä: Saatteko parisuhdeaikaa joskus? Toimiiko tukiverkot vai onko kaikilla omat kiireensä? Oletko koskaan ihan yksin esim päivällä 5h?

Minä olen ehkä vähän introvertti. Tykkään kyllä olla ihmisten kanssa, käydä kesällä suviseuroissa ym. mutta väsähdän hälinään. Vastapainoksi tarvin hiljaisuutta, rauhoittumista kotona oman perheen kesken. Vastaavaa väsähtämistä en koe kotona oman perheen kanssa.

Nykyaika taitaa ylipäätään olla sellainen, että ihmiset uupuvat herkemmin pienenkin perheen keskellä (esim. työelämässä paineet on kasvaneet). Varmasti jokaista väsyttää joskus, itse olen toistaiseksi jaksanut aika mukavasti.

Me päästään keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa muutamaksi tunniksi ihan kahdestaan, pari kertaa vuodessa viikonloppulomalle kaksin. Jos on vauva, niin hän on mukana tietenkin.

Tarvittaessa hoitoapua eri tilanteisiin on tähän mennessä saanut hyvin.

Eilen vietin pari tuntia kahdestaan vauvan kanssa, kun osa oli mummolassa käymässä, yksi hoidossa ja pari koulussa.

- aloittaja

Vierailija
67/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ekologiset arvot näkyvät lestadiolaisessa arjessa? Minkälainen on lestadiolaisten eläinsuhde?

Vierailija
68/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kaikella ystävyydellä. Kerrotko Raamatusta sen kohdan, jossa ehkäisy kielletään?

Vierailija
69/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pyykkikoneessanne ikkunaa?

On.

- aloittaja

Vierailija
70/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu kun uskovainen rakastuu eri uskontokunnan edustajaan tai ateistiin?

Vierailija
71/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä sinusta tuntuu se, että Helsingin vl-perheet käyttävät ehkäisyä? Tiedän tämän faktana kun niissä piireissä liikun. 2-5 lasta alkaa olla normi. Ja kyse ei ole mistään terveyssyistä vaan ihan, että ei haluta tinkiä elintasosta eikä omasta ajasta.

Vierailija
72/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos joku lapsistanne on homoseksuaali?

Totta kai lapsi olisi edelleen minulle yhtä rakas ja tärkeä. Edelleen hän voisi tulla luoksemme.

Mutta ei se minun kantaani homoseksuaalisuudesta muuttaisi. Totta kai hyväksyisin lapseni ihmisenä, vaikka hän olisikin homoseksuaali. Mutta en sen "toteuttamista". Aika kökkö ilmaisu, mutta saatte varmaan kiinni ajatuksesta..

Eihän sitä kaikkea muutakaan hyväksytä, mitä lapsi tekee. Esimerkiksi jollekin vanhemmille punainen vaate voisi olla se, että omasta lapsesta on tullut vanhoillislestadiolainen.

- aloittaja

Vierailija
73/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos miehesi pettäisi sinua? Tiedän että näin voi käydä myös lestadiolaispiireissä. Jäisitkö lasten takia suhteeseen?

Vierailija
74/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulukiusaaminen hyväksyttävää liikkeen keskuudessa? Vai miksi niin yleistä...?

Vierailija
75/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ekologiset arvot näkyvät lestadiolaisessa arjessa? Minkälainen on lestadiolaisten eläinsuhde?

Tämä vaihtelee, mutta vastaan oman perheeni näkökulmasta.

Meillä ei osteta kaikkea uutena, vaan haetaan osin kirppareilta ja tehdään itse. Asioita kierrätetään, "toisen roska on toisen aarre".

Tai kun ostetaan esim. uusi haalari, saa pienempi sisarus sen sitten seuraavana vuonna, mikäli se vain edelleen on hyväkuntoinen.

Me kasvatetaan osa ruuasta itse. Haetaan myös lähitiloilta ruoka-aineksia.

Kaipa meidän kohdalla ekologista on sekin, että emme lennä lentokoneella ja kahta autoa käytämme harvemmin :D

Monella perheellä on lemmikki tai useampia, jos siihen on mahdollisuus. Osa työskentelee eläinten kanssa (esim. karjatilalliset). Meiltä löytyy koira ja hevosia.

- aloittaja

Vierailija
76/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu kun uskovainen rakastuu eri uskontokunnan edustajaan tai ateistiin?

Yleensähän ajatus on, että uskovaisen pitäisi ottaa uskovainen puoliso. Kannatan tätä itsekin, koska vaikka ihmisillä voi aina joka tapauksessa olla mielipide-eroja, pohja on kuitenkin yhteinen ja ristiriitoja voi sitä kautta olla vähemmän.

En tunnen yhtään uskovaista, joka olisi mennyt vaikkapa avioon jonkun toisen seurakunnan jäsenen kanssa ja silti pysynyt uskomassa.

Toisaalta tunnen ihmisiä, jotka eivät ole alkujaan meikäläisiä. Toinen puolisoista on ns.saanut parannuksen eli tullut uskovaiseksi ja toinen on edelleen lähtötilanteessa. Osalla ilmeisesti ristiriitoja, osalla sujuu mukavasti kun asiat päätetään toista kunnioittaen.

Mutta meni varmaan vähän ohi. Kysyit että mitä tapahtuu. Ei kai siinä mitään tapahdu sen kummemmin, jokainenhan lopulta tekee omat ratkaisunsa.

- aloittaja

Vierailija
77/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä sinusta tuntuu se, että Helsingin vl-perheet käyttävät ehkäisyä? Tiedän tämän faktana kun niissä piireissä liikun. 2-5 lasta alkaa olla normi. Ja kyse ei ole mistään terveyssyistä vaan ihan, että ei haluta tinkiä elintasosta eikä omasta ajasta.

Vierastan ajatusta "mukavuussyistä" ehkäisemisestä, mutta enhän minä tiedä toisten syitä eikä ne minulle kuulukaan. En voi siis tuomita ketään, eikä se ole minun tehtäväni.

Ehkäiseminen on nykyään luultavasti oletettua yleisempää. Näin luulen.

- aloittaja

Vierailija
78/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos miehesi pettäisi sinua? Tiedän että näin voi käydä myös lestadiolaispiireissä. Jäisitkö lasten takia suhteeseen?

Totta kai noin voi käydä. Kyllä luultavasti koettaisin pelastaa sen, mitä pelastettavissa on. Luottamuksen rakentuminen uudelleen veisi oman aikansa, ja olisi varmaan työlästä.

Eihän sitä varmaksi voi tietää, mitä tapahtuisi.

- aloittaja

Vierailija
79/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla tällä palstalla? Luulin, että elektroniikka on teikäläisiltä kiellettyä?

Vierailija
80/132 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koulukiusaaminen hyväksyttävää liikkeen keskuudessa? Vai miksi niin yleistä...?

Ei todellakaan. Täällä päin vastakkainasettelu uskovaisten ja ei-uskovaisten lasten välillä on vielä aika voimakasta. Omia lapsia olen opettanut ohjata huomioonottavaan kanssakäymiseen kaikkien kanssa. Yksi lapsistani oli hetken ajan koulukiusattu.

- aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme