Haluatko kysyä vanhoillislestadiolaiselta?
Asiattomiin en vastaa, enkä myöskään jaksa alkaa tässä ketjussa väitellä. Keskityn vastaamaan minulle esitettyihin kysymyksiin, jos niitä tulee. Eli pidetään ketju siistinä.
Kommentit (132)
Pitääkö paikkansa ettette saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? (anteeksi jos on epäasiallinen kysymys mutta lapsuudessani kiersi tällainen juttu)
Onko purukumin syöminen kielletty, jos, niin miksi? (tämäkin kuultu juttu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan uskonnottomia, mutta täysin raittiita kolmen lapsen vanhempia. Lapsiamme ei ole kastettu ja he käyvät ET tunneilla koulussa. Meillä on tavalliset hyvät duunariammatit ja elämämme ei ulkoisesti eroa millään tavalla naapurien elämästä. Meilläkään ei esimerkiksi ole televiota.
Naapurit on vanhoillislestadiolaisia ja yhtä tietoisia maailmankatsomuksestamme kuin mekin heidän. Olemme hyvissä väleissä ja yhdet lapsistamme ovat toistensa parhaat kaverit.
Ollaanko me kuitenkin heidän silmissään jollakin tavalla jotenkin pelottavia, epäilyttäviä ja maailmallisia? Ja juu, ymmärrän ettet voi heidän puolestaan lausua mitään, mutta lähinnä että onko “hyväkin ateisti” aina huonompi kuin kuin “huonokin oikein uskova”.
Ette te ole sen huonompia kuin muutkaan, vaikka elämänkatsomus onkin tuon uskomisen osalta erilainen.
Ehkä se "uskonnoton" on sanana sellainen vähän pelottava? Nopeasti ajateltuna siinä voi olla sellainen kaiku, että suhtautuisitte muiden uskomiseen jotenkin negatiivisesti tai vihamielisesti vaikka järjellä ajatellen, miksi näin tarvisi olla.
Mietin, että varmaan sanoilla "lestadiolainen" tai "vanhoillislestadiolainen" voi olla jollekin samanlainen kaiku. Tulee mieleen asioita, joita olettaa joko aiemman huonon kokemuksen tai jonkun muun vuoksi.
- aloittaja
Samoin koiraton, kissaton ja lapseton sanat aiheuttavat voimakasta ahdistusta
Huomasitko että eilinen omakohtaisia kokemuksia lestadiolaisista-ketju katosi?
Toinen kysymys: Miten suhtaudutte vl-liikkeestä eronneisiin? Oletko kuullut syitä, miksi ovat lähteneet?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa ettette saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? (anteeksi jos on epäasiallinen kysymys mutta lapsuudessani kiersi tällainen juttu)
Onko purukumin syöminen kielletty, jos, niin miksi? (tämäkin kuultu juttu)
Ainoastaan naapurin alusvaatteiden katselu on kiellettyä.
Purukumi tarttuu paikkoihin ja irrottaa niitä .
Saatko käyttää ehkäisyä jos se määrätään sinulle lääkkeenä, esim endometrioosi, epäsäännölliset kuukautiset?...itselle määrättiin lääkkeet hoidollisesta syystä, en halua käyttää ehkäisyä,mutta sattuu olemaan samat lääkkeet mitkä ehkäisyynkin määrätään, jätin hakematta. Sillä en ole parisuhteessa ja muutoinkin olen vähän ylimääräisiä hormoneja vastaan.
Vierailija kirjoitti:
it is a sin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä työssäkäyvä, vapaaehtoistyötä tekevä, lapsensa hyvin kasvattanut, ekologisesti elävä, rikoksia tekemätön ateisti mielestäsi syntisempi ihminen kuin sinä? Katson televisiota, olen harrastanut seksiä useiden miesten kanssa, juon joskus alkoholia ja meikkaan.
Jos ihminen ei usko , hän ei tajua tekevänsä syntiä.
Uskovainen yrittää elää raamatun mukaan ja ymmärtää synnin käsitteen
Haluatko tarkentaa?
Esim aatami ja eeva olivat paratiisissa alasti.
käärme vietteli evan syömään tiedon puusta.
eeva vietteli aatamin myös maistamaan
kas he huomasivat olevansa alasti.
Jumala huhuili aatamia ja eevaa ,jot5ka olivat puskassa piilossa.
Aatami huusi : en voi tulla näet häpyni
Jumala kysyi: mistä tiedät olevasi alasti..oletko syönyt kiellettyä hedelmää?
Tämä on siis perisynti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
it is a sin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä työssäkäyvä, vapaaehtoistyötä tekevä, lapsensa hyvin kasvattanut, ekologisesti elävä, rikoksia tekemätön ateisti mielestäsi syntisempi ihminen kuin sinä? Katson televisiota, olen harrastanut seksiä useiden miesten kanssa, juon joskus alkoholia ja meikkaan.
Haluatko tarkentaa?
Jumala kysyi: mistä tiedät olevasi alasti..oletko syönyt kiellettyä hedelmää?Tämä on siis perisynti
Ei auennut vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu kun uskovainen rakastuu eri uskontokunnan edustajaan tai ateistiin?
Mitä tapahtuu kun ateisti rakastuu uskovaiseen?
Op332 kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt oikein, että vl-pastorit ajattelevat naispastorien ja muiden kuin vl-pastorien tekevän syntiä, kun julistavat evankeliumia, koska eivät kuulu vanhoillislestadiolaisiin?
Tekevätkö he siis pääasiassa maallista työtä, kun toimittavat liturgiaa ja julistavat siinä synnit anteeksi?
Eli vasta kun he julistavat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, tämä on oikea synninpäästö?
Vai onko niin, että sanat jos on samat, normipastori tai vl, vain vl-pastorin sanat antavat syntini anteeksi?
Naisten ajatellaan yleensä soveltuvan hyvin opettamistyöhön - mutta ei papin virkaan. Esikuvana ovat Martta ja Maria, joiden tavoin naisten ajatellaan soveltuvan parhaiten kuuntelijan rooliin. Miksi tarkalleen, en tiedä. Tästähän on ollut keskustelua, että onko kanta tähän lievenemässä ja onko tähän perusteena enemmänkin 1800-luvun ajatus naisen paikasta kuin hengelliset perusteet.
Naispappeutta ei hyväksytä. Eräässä seurapuheessa kehotettiin menemään kirkkoon, vaikka siellä ns. epäuskoinen pappikin olisi. Usein kyllä esim. häihin ja ristiäisiin toivotaan "meikäläinen pappi.
On ajateltu että ilmaisu "Jeesuksen nimessä ja veressä" on voimallinen vain, kun sen sanoo toinen vanhoillislestadiolainen.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
it is a sin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tarkentaa?
Jumala kysyi: mistä tiedät olevasi alasti..oletko syönyt kiellettyä hedelmää?Tämä on siis perisynti
Ei auennut vieläkään.
Tee testi...mene stockkan eteen pitkä takki päällä.
Ota takki pois ja lähde kirmailemaan syntymäpuvussasi kaupungille
Sitten aukeaa:)
true love never dies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu kun uskovainen rakastuu eri uskontokunnan edustajaan tai ateistiin?
Mitä tapahtuu kun ateisti rakastuu uskovaiseen?
Ei mitään
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mikään määrittelemään toisten syntisyyttä. Jokainen ihminen on kuitenkin syntinen, ja tekee syntiä. Myös uskovainen.
- aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
it is a sin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko tarkentaa?
Ei auennut vieläkään.
Tee testi...mene stockkan eteen pitkä takki päällä.
Ota takki pois ja lähde kirmailemaan syntymäpuvussasi kaupungilleSitten aukeaa:)
Ei aukea. Alasti ihmisjoukun keskellä juokseminen ei ole synti. Se on yleisesti sovittujen tapojen rikkomista ja huonoa käytöstä. Se voi olla myös järjestyslain rikkomista ja rikos. Synti se ei ole. Kyse ei ole siitä uskonnoton ihminen ei tajuaisi syntiä, vaan siitä, että hän ei voi tehdä syntiä.
Synti on rikkkomus jumalan tai jumalien säääntöjä vastaan. Ihminen, jolla ei ole uskoa näihin, ei voi siis myöskään tehdä syntiä. Uskonnoton on synnistä vapaa. Tämä on toki sieltä uskonnon viitekehyksestä hyvin vaikea asia hahmottaa.
Vierailija kirjoitti:
Saatko käyttää ehkäisyä jos se määrätään sinulle lääkkeenä, esim endometrioosi, epäsäännölliset kuukautiset?...itselle määrättiin lääkkeet hoidollisesta syystä, en halua käyttää ehkäisyä,mutta sattuu olemaan samat lääkkeet mitkä ehkäisyynkin määrätään, jätin hakematta. Sillä en ole parisuhteessa ja muutoinkin olen vähän ylimääräisiä hormoneja vastaan.
En myöskään innostu ylimääräisistä hormoneista, kun en tiedä, miten kroppani niihin reagoisi.
Kyllä minä hyväksyn ehkäisyn terveydellisistä syistä ja voisin sitä siksi myös käyttää vaikka helppo päätös se ei edes tuosta syystä olisi. Sairauden hoidon vuoksi ehkäisy on myös yleisen käsitysten mukaan ok.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole mikään määrittelemään toisten syntisyyttä. Jokainen ihminen on kuitenkin syntinen, ja tekee syntiä. Myös uskovainen.
- aloittaja
En koe tekeväni syntiä. Voitko kertoa missä tilanteissa minun tulisi ymmärtää tekeväni syntiä? Vai voiko tämän asian ymmärtää vain vanhoillislestadiolainen?
Miksi materia ja sillä leveily on teille tärkeää? Turha väittää, että ei ole totta koska tätä esiintyy täällä Helsingissä runsaasti. Miehet leveilee autoilla ja naiset käsiveskoilla.
Milloin lestadiolaiset aikovat kantaa vastuunsa maapallon ylikansoittumisen osalta ja lopettaa sen järjettömän sikiämisen?
Uskotko aivan tosissasi, että vain lestadiolaiset pääsevät taivaaseen? Siellä ei siis näy esim Lutheria, Martin Luther Kingiä, äiti Teresaa jne.
Miksi kuulutte kirkkoon jos vain oma lahkonne on oikea? Eikö se ole hieman kaksinaismoraalista?
Haluatko tarkentaa?