Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä vanhoillislestadiolaiselta?

Vierailija
18.09.2018 |

Asiattomiin en vastaa, enkä myöskään jaksa alkaa tässä ketjussa väitellä. Keskityn vastaamaan minulle esitettyihin kysymyksiin, jos niitä tulee. Eli pidetään ketju siistinä.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet siitä jos saat 20 lasta tai enemmän?

Isoin tuntemani perhe on kuusitoista henkinen, joten hankala ajatella, että oikeasti itselleni tulisi noin iso perhe. Eihän sitä tiedä, miten kroppa kestää. En oikein osaa ajatella, itse olen perheestä jossa 12 lasta eli ei meitäkään mikään valtava porukka.

-aloittaja

Vierailija
22/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo lastentekopakko on syy, miksi vl-kaverini on päättänyt olla vilkaisemattakaan miehiin ennen 30v ikää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos miehesi jättää sinut tai kuolee, miten pärjäät sitten yh.na?

Vierailija
24/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisilla on paljon firmoja joiden avulla viedä vanhuksilta ja hyväuskoisilta rahaa. Myytte kalliilla remppoja ja kaikenlaista kakkosluokan rompetta ilman omatunnon tuskia. Onko oikein huijata rahaa, jos kyseessä on vääräuskoinen/maailman ihminen? Miten Jumala suhtautuu huijareihin sitten Taivaan Portilla?

Maailmassa on lukemattomia uskontoja. Miksi juuri teidän uskontonne olisi se oikea ja olisitte jotenkin erityisiä muihin verrattuna?

Teillä on järjettömiä kieltoja ja sääntöjä. Etkö koskaan kyseenalaista niiden järkevyyttä? Mietitkö koskaan miksi ja kuka nuo säännöt on tehnyt?

Vierailija
25/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta haluaisitte? Olette vielä nuoria ja lapsia on jo noin monta. Mitä, jos viidentoista vuoden päästä muksuja on yli kaksikymmentä, ja lisää tulossa? Olisiko ok, vai aiotteko kusettaa ja käyttää ehkäisyä tietyn lapsiluvun jälkeen? Saatat kuitenkin ihan hyvin olla hedelmällinen vielä lähemmäs 20 vuotta ja vaikutat tulevan helposti raskaaksi

Ei olla ikinä oikein päästy selvyyteen, olisiko joku tietty numero jonka jälkeen lapsia ei saisi olla. Mutta siitä on puhuttu kyllä, että terveyden ja voimavarojen on oltava kunnossa, koska jo olemassa olevistakin lapsista täytyy pystyä huolehtimaan.

Tunnen itse nuoremman polven uskovaisia, jotka ehkäisevät esim. terveydellisistä syistä, tai koska raskaus olisi vaarallinen tai on joku periytyvä sairaus. Ehkäisy on melko tulenarka ja vaiettu asia, mutta en minä ainakaan voi sanoa että ehkäisyä käyttävä olisi jotenkin huonompi uskovainen tai ei olisi uskovainen. Eikä minun tarvikaan, määrittelyn hoitaa joku aivan muu. Mutta minä kyllä hyväksyn ehkäisyn jonkun perustellun syyn vuoksi. Itselläni se voisi olla esim. terveys, jonka jo mainitsin. Toki helppo päätös se ei olisi.

Aika helposti on lapset kyllä saaneet alkunsa, joten on ihan totta, että samalla kaavalla meille voi tulla iso perhe.

Mutta lapsi kerrallaan.

-aloittaja

Vierailija
26/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tv on sinulle paha, mutta av ei? Täällähän vasta hurjia juttuja liikkuukin.

Vierailija
27/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on kahdeksan lasta? Lisääntykää ja täyttäkää maa...Etkö ole kuullut, että maapallo kärsii liikakansoituksesta?

Koska me on ainakin toistaiseksi haluttu ottaa vastaan ne lapset, jotka meille annetaan.

-aloittaja

Eikö uskontonne elä ajassa? Maailma kärsii ja te vaan lisäännytte kun joku on joskus käskenyt. Saatko päättää mistään itse?

Kyllähän vanhoillislestadiolaisuus ja siihen liittyvät käsitykset ovat muuttuneet, mutta itsessään Jumalan sana on muuttumaton.

Luulen kyllä ylikansoituksen olleen maailmassa jo ennen minun lapsiani, ja huolehtisin siitä ennemmin muiden maiden kohdalla.

Koen kyllä eläväni ihan vapaassa tahdossa. Eihän kukaan minua pakota uskomaan näin. En tosin ole kokeillut toisenlaista elämää, mutta olen kyllä hyvin onnellinen tässä ja näin.

-aloittaja

Vierailija
28/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitkö koskaan mistä jäät paitsi, kun olet ollut sängyssä vain yhden miehen kanssa?

Vierailija
29/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea asut?

Vierailija
30/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos miehesi jättää sinut tai kuolee, miten pärjäät sitten yh.na?

Uskon, että siitäkin selvittäisiin tavalla tai toisella.

-aloittaja

Vierailija
31/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitkö koskaan mistä jäät paitsi, kun olet ollut sängyssä vain yhden miehen kanssa?

Sukupuolitauteja?

Vierailija
32/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisilla on paljon firmoja joiden avulla viedä vanhuksilta ja hyväuskoisilta rahaa. Myytte kalliilla remppoja ja kaikenlaista kakkosluokan rompetta ilman omatunnon tuskia. Onko oikein huijata rahaa, jos kyseessä on vääräuskoinen/maailman ihminen? Miten Jumala suhtautuu huijareihin sitten Taivaan Portilla?

Maailmassa on lukemattomia uskontoja. Miksi juuri teidän uskontonne olisi se oikea ja olisitte jotenkin erityisiä muihin verrattuna?

Teillä on järjettömiä kieltoja ja sääntöjä. Etkö koskaan kyseenalaista niiden järkevyyttä? Mietitkö koskaan miksi ja kuka nuo säännöt on tehnyt?

Ap perusteli esim. Tv säännön hyvin. Ei mulle tullut ollenkaan kuvaa että hän noudattaisi järjettömiä sääntöjä. Toki erilaisia kuin keskiverto 27-vuotias, mutta aika perustelluilta kuulostivat. Arvomaailma vain eri.

-ohis

Vierailija
33/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pyörit av.lla, synnin pesässä? Pahempi kuin telkkari.

Vierailija
34/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Koska aloit seurustella miehesi kanssa, oliko hän ensimmäinen poikaystäväsi? Miten seurustelunne alkoi? Onko "teillä" yleistä että ensimmäinen poikaystävä on myös viimeinen, vai tuleeko teineillä eroja kuten ei lestadiolaisilla vielä nuorina useinkin?

Olen 27-vuotias.

Aloimme seurustella mieheni kanssa, kun olin 14. Mies oli ensimmäinen poikaystäväni, hän itse oli minua aiemmin seurustellut vuoden erään toisen tytön kanssa.

Asuimme samalla paikkakunnalla, näimme toisiamme seuroissa ja perheemme kyläilivät jonkin verran keskenään. Liikuimme samoissa porukoissa ja kaveruuden kautta kuljettiin ensin ihastumiseen ja sitten rakastumiseen.

Kyllähän seurustelevat paritkin jonkin verran eroaa, mutta sanotaanko vaikka että usein seurustelukumppaneita on vähemmän kuin jollain ei-uskovaisena saattaa olla. Esim. ystäväni oli ysiluokkaan mennessä seurustellut viiden pojan kanssa (ystäväni ei siis ollut "meikäläinen"). Toki eihän kaikilla ole noin vaihtuvaista lainkaan.

-aloittaja

Koetko eroavasi jonkin tuolla ikä- ja lapsimäärällä eräästä muusta väestönryhmästä, joita useasti haukutaan yhteiskunnan eläteiksi?

Vierailija
35/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei ole pakko mennä mukaan eikä kaikkea klikkailla. Kieltämättä aika hulluja juttuja pyörii välillä täällä.

-aloittaja

Vierailija
36/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Tuskin mistään, päin vastoin.

-aloittaja

Vierailija
37/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulutte evankelisluterilaiseen kirkkoon niin miksi teillä on Rauhanyhdistykset?

Vierailija
38/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap perusteli esim. Tv säännön hyvin. Ei mulle tullut ollenkaan kuvaa että hän noudattaisi järjettömiä sääntöjä. Toki erilaisia kuin keskiverto 27-vuotias, mutta aika perustelluilta kuulostivat. Arvomaailma vain eri.

-ohis

Kiitos mukavasta viestistä!

- aloittaja

Vierailija
39/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen ei ole pakko mennä mukaan eikä kaikkea klikkailla. Kieltämättä aika hulluja juttuja pyörii välillä täällä.

-aloittaja

Voihan telkkaristakin valita mitä katsoo, ei ole pakko katsoa huonoja elokuvia tai sarjoja, televisiossa on paljon kaikkea todella laadukasta ja mukavaa. Televisiokieltonne perustuu siihen, ettei lapsilauman vanhemmilla ole aikaa katsoa telkkaria. Lapset jäisi hoitamatta. Totuus jonka kaikki muut tietävät paitsi te.

Vierailija
40/132 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea asut?

Pohjois-Pohjanmaan alueella.

-aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän