Haluatko kysyä vanhoillislestadiolaiselta?
Asiattomiin en vastaa, enkä myöskään jaksa alkaa tässä ketjussa väitellä. Keskityn vastaamaan minulle esitettyihin kysymyksiin, jos niitä tulee. Eli pidetään ketju siistinä.
Kommentit (132)
Miten voit olla noin suvaitsematon ja julma, että et suo homoille samanlaista oikeutta rakastaa kuin itsellesi? Käsittääkseni kaikki ovat samanarvoisia.
Vain yksi kysymys: Miksi?
Oletukseni on että synnyit lessuksi, eihän sinne kukaan ulkopuolelta tule.
Tai oikeastaan toinenkin kysymys, toivon että tästä ei kukaan loukkaannu:
Miten nuo avioliittoasiat, kun teikäläisethän avioituvat vain teikäläisten kanssa?
Ottaen huomioon että koko liike on jonkun karkean pari sataa vuotta vanha ja lähtenyt varsin pienestä piiristä liikkelle, miten varmistatte sukutaustan, siis lähinnä sen ettei ole liian läheltä...
Serkut kai laki sallii, mutta näin ei-lessusta ajatus on erittäin vastenmielinen, voisi kai tässä yhteydessä käyttää sanaa "syntinen"?
Mitä mieltä olet harjoittamasi uskonnon käytännöstä, jossa synnit annetaan anteeksi kolmannen osapuolen toimesta?
Jos esimerkiksi lasta käytetään hyväksi, niin hyväksikäyttäjä saa anteeksi ilman että lapselta kysytään mitään?
Koetko että on oikein jättää lapsi selviämään yksin?
Tai että lapsenraiskauksesta ei ilmoiteta poliisille?
Koetko Jumalan hyvänä vai pahana? Jos hyvänä, miten voit hyväksyä ikuisen kidutuksen, valtavan ihmisten tappamisen Raamatussa, orjuuttamisen ja pakottamisen Jumalan palvelemiseen? Jos pahana, miten voit häneen luottaa?
Mistä tiedät että juuri sinun Jumalasi on oikea? Ihan samallalaillahan muslimit ja buddhlaiset "tietävät" heidän uskonsa olevan oikea. Mitä todisteita sinulla on sinun Jumalastasi ja etkö ikinä pelkää että omasi olisikin väärä ja joutuisitkin vaikka muslimien helvettiin?
Montako koneellista pyykkiä teillä pestään viikossa?
Kerrotko jotain suurperheen ruokahuollosta. Kuinka usein käytte ruokakaupassa? Kertoisitko joitain teidän perheen yleisimpiä arkiruokia?
Tällainen yhteinen vastaus useampaan kysymykseen:
- Uskohan on uskoa näkymättömään. Se nimenomaan on uskoa, eikä tietoa. Uskomista ja tiedettä ei voi sekoittaa toisiinsa, vaikka ne eivät poissulje toisiaan.
- Hyväksikäyttötapaukset ovat hirveitä asioita, joiden kohdalla on ehdottomasti toimittu väärin. Tällaisissa tapauksissa uhrin pitää tietenkin saada apua eikä ongelmista pidä vaieta. Me ihmiset emme kuitenkaan voi päättää, saako rikoksen tehnyt ihminen anteeksi Taivaan Isältä, ja onneksi meidän ei tarvitsekaan.
- Koen kyllä Jumalan olevan hyvä. Kaikella on tarkoituksensa. Kaikki ei aukene meille. Raamattuhan opettaa koko maailman olevan pahan vallassa.
- aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla tällä palstalla? Luulin, että elektroniikka on teikäläisiltä kiellettyä?
ei he nyt mitään amisheja ole :-D
-ohis
Mitä ajattelet, kun minä naapurinasi juttelen kanssasi, ja jossain kohtaa totean:
- Kun me nyt ollaan kummatkin uskovaisia, niin miten teillä on aamu- ja iltahartaudet...
- Kun me nyt ollaan kummatkin uskovaisia, rukoillaanko yhdessä, kun mua painaa yksi asia?
Ja olen siis seurakunnassa mukana viikoittain, mutta en vl.
Me ollaan uskonnottomia, mutta täysin raittiita kolmen lapsen vanhempia. Lapsiamme ei ole kastettu ja he käyvät ET tunneilla koulussa. Meillä on tavalliset hyvät duunariammatit ja elämämme ei ulkoisesti eroa millään tavalla naapurien elämästä. Meilläkään ei esimerkiksi ole televiota.
Naapurit on vanhoillislestadiolaisia ja yhtä tietoisia maailmankatsomuksestamme kuin mekin heidän. Olemme hyvissä väleissä ja yhdet lapsistamme ovat toistensa parhaat kaverit.
Ollaanko me kuitenkin heidän silmissään jollakin tavalla jotenkin pelottavia, epäilyttäviä ja maailmallisia? Ja juu, ymmärrän ettet voi heidän puolestaan lausua mitään, mutta lähinnä että onko “hyväkin ateisti” aina huonompi kuin kuin “huonokin oikein uskova”.
Olenko ymmärtänyt oikein, että vl-pastorit ajattelevat naispastorien ja muiden kuin vl-pastorien tekevän syntiä, kun julistavat evankeliumia, koska eivät kuulu vanhoillislestadiolaisiin?
Tekevätkö he siis pääasiassa maallista työtä, kun toimittavat liturgiaa ja julistavat siinä synnit anteeksi?
Eli vasta kun he julistavat synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, tämä on oikea synninpäästö?
Vai onko niin, että sanat jos on samat, normipastori tai vl, vain vl-pastorin sanat antavat syntini anteeksi?
Vierailija kirjoitti:
Montako koneellista pyykkiä teillä pestään viikossa?
Kerrotko jotain suurperheen ruokahuollosta. Kuinka usein käytte ruokakaupassa? Kertoisitko joitain teidän perheen yleisimpiä arkiruokia?
Hieman jumittaa tämä vastailu, vauvalla on tänään joku "roikun tissillä"- päivä :D
Meillä pestään 1-2 koneellista pyykkiä per päivä. Kerran viikossa vaihdan petivaatteet ja pesen pyyhkeet joten silloin pyykkikone pyörii 4 kertaa päivässä.
Ruokakaupassa käymme kerran viikossa. Varsinaiset isot ostokset tehdään parin viikon välein (ostetaan siis kerralla enemmän esim. puurohiutaleita, pesuaineita jne.)
Tänään meillä syötiin lounasruokana kanaa, täysjyriisiä sekä kasviksia, iltaruuaksi on perunoita ja kananmunakastiketta. Puuroa on aamuin ja illoin, välipaloilla usein marjoja, hedelmiä, luonnonjogurttia. Kalaa koetan laittaa kerran viikossa ja suosia ennemmin vaaleaa kuin punaista lihaa. Teen kerralla usein isomman satsin jota voi sitten syödä vaikka toisena ruokana samana päivänä, tai viimeistään seuraavana päivänä. Keittoja ja uuniruokia teen aika paljon.
Ruokajuomana on maitoa tai vettä, joskus kotikaljaa.
Hmm. Mitähän muuta kertoisin. Leivät leivon pääasiassa itse, samoin keksit ja piirakat. Herkkupäivä meillä kerran viikossa.
- aloittaja
- Uskotko että pedofiili voi siis saada syntinsä anteeksi Taivaan isältä? Onko Taivaan Isä mielestäsi hyvä vai paha jos hän antaa anteeksi tällaisia rikoksia?
"Me ihmiset emme kuitenkaan voi päättää, saako rikoksen tehnyt ihminen anteeksi Taivaan Isältä, ja onneksi meidän ei tarvitsekaan."
- Onko mielestäsi ristiriitaista että aiemmin rinnastit homoseksuaalisuuden (synnynnäinen ominaisuus) ja päätöksen liittyä vanhoillislestadiolaisiin (päätös)?
- Miten perustelet itsellesi että sinulla on oikeus toteuttaa omia taipumuksiasi mutta homoseksuaaleilla ei ole? Miten selität tämän lapsillesi?
- Miksi pelkästään uskominen tekee teistä parempia ihmisiä kuin esim. ateisteista tai muslimeista? Mitä ajattelet Taivaan Isästä joka valikoi taivaaseen pääsevän porukan tämän perusteella katsomatta lainkaan sitä millä tavalla ihminen on elänyt elämäänsä?
Pohtin kirjoitti:
Mitä ajattelet, kun minä naapurinasi juttelen kanssasi, ja jossain kohtaa totean:
- Kun me nyt ollaan kummatkin uskovaisia, niin miten teillä on aamu- ja iltahartaudet...
- Kun me nyt ollaan kummatkin uskovaisia, rukoillaanko yhdessä, kun mua painaa yksi asia?
Ja olen siis seurakunnassa mukana viikoittain, mutta en vl.
Kyllähän se tosiasia on, että vanhoillislestadiolainen seurakuntaoppi on eksklusiivinen. Ts. Se määrittelee uskovaiseksi vain toiset vanhoillislestadiolaiset.
Ei me kuitenkaan voida tietää kenenkään sydämentilaa tai uskoa. Kun eihän se uskominen kuitenkaan rauhanyhdistyksestä ole kiinni :)
Mitäkö siis ajattelen? No. Ajattelen, että sinä uskot omalla tavallasi ja minä omalla tavallani ja että en minä voi sanoa ettetkö sinä olisi uskovainen. Siskoni on ns. kieltänyt uskonsa, ja on ruvennut vuosi sitten käymään helluntaisrk:ssa ja kuulemma löytänyt paikkansa sieltä. Siellä käyvät nykyään hänen lapsensakin. Meillä onkin siis opetettu lapsille että nämä kyseiset serkut on helluntailaisia ja että uskotaan vähän eri tavalla vaikka paljon yhteisiäkin asioita löytyy.
- aloittaja
Olenko minä työssäkäyvä, vapaaehtoistyötä tekevä, lapsensa hyvin kasvattanut, ekologisesti elävä, rikoksia tekemätön ateisti mielestäsi syntisempi ihminen kuin sinä? Katson televisiota, olen harrastanut seksiä useiden miesten kanssa, juon joskus alkoholia ja meikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot teillä ap on? Tuleeko vielä lisää lapsia? Onko kaikilla lapsilla Oma huone?
Miehen vuositulot on n. 45000-50000, minun vuosiansiot (töissä ollessani) n. 30000, nythän olen siis kotona.
Tällä hetkellä nuorimmainen on vauvaikäinen. Toiveissa olisi vielä että lisää tulisi, kun ei esteitäkään ole, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Ei ainakaan vielä ole tiedossa että olisin raskaana :) Toiveissa olis ehtiä käydä hetken töissä ennen seuraavaa, mutta mennään sillä mitä annetaan.
Kaikilla lapsilla ei ole nyt omaa huonetta. Asutaan vanhemmassa talossa, jossa osa makuuhuoneista melko tilavia verraten moderneihin taloihin. Yhteen tilavaan huoneeseen siis mahtuu helposti vaikka kolmekin tavallista sänkyä. Tällä hetkellä yhdessä huoneessa on kolme lasta, ja kahdessa huoneessa kaksi lasta. Vauva on meidän huoneessa. Tilaa (=korvamerkkaamattomia huoneita) on vielä ihan hyvin.
-aloittaja
Hymyileekö työnantajasi kireästi sinut nähdessään?
Kumpi hoitaa sairastuneen lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä työssäkäyvä, vapaaehtoistyötä tekevä, lapsensa hyvin kasvattanut, ekologisesti elävä, rikoksia tekemätön ateisti mielestäsi syntisempi ihminen kuin sinä? Katson televisiota, olen harrastanut seksiä useiden miesten kanssa, juon joskus alkoholia ja meikkaan.
Jos ihminen ei usko , hän ei tajua tekevänsä syntiä.
Uskovainen yrittää elää raamatun mukaan ja ymmärtää synnin käsitteen
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan uskonnottomia, mutta täysin raittiita kolmen lapsen vanhempia. Lapsiamme ei ole kastettu ja he käyvät ET tunneilla koulussa. Meillä on tavalliset hyvät duunariammatit ja elämämme ei ulkoisesti eroa millään tavalla naapurien elämästä. Meilläkään ei esimerkiksi ole televiota.
Naapurit on vanhoillislestadiolaisia ja yhtä tietoisia maailmankatsomuksestamme kuin mekin heidän. Olemme hyvissä väleissä ja yhdet lapsistamme ovat toistensa parhaat kaverit.
Ollaanko me kuitenkin heidän silmissään jollakin tavalla jotenkin pelottavia, epäilyttäviä ja maailmallisia? Ja juu, ymmärrän ettet voi heidän puolestaan lausua mitään, mutta lähinnä että onko “hyväkin ateisti” aina huonompi kuin kuin “huonokin oikein uskova”.
Ette te ole sen huonompia kuin muutkaan, vaikka elämänkatsomus onkin tuon uskomisen osalta erilainen.
Ehkä se "uskonnoton" on sanana sellainen vähän pelottava? Nopeasti ajateltuna siinä voi olla sellainen kaiku, että suhtautuisitte muiden uskomiseen jotenkin negatiivisesti tai vihamielisesti vaikka järjellä ajatellen, miksi näin tarvisi olla.
Mietin, että varmaan sanoilla "lestadiolainen" tai "vanhoillislestadiolainen" voi olla jollekin samanlainen kaiku. Tulee mieleen asioita, joita olettaa joko aiemman huonon kokemuksen tai jonkun muun vuoksi.
- aloittaja
Vierailija kirjoitti:
- Uskotko että pedofiili voi siis saada syntinsä anteeksi Taivaan isältä? Onko Taivaan Isä mielestäsi hyvä vai paha jos hän antaa anteeksi tällaisia rikoksia?
"Me ihmiset emme kuitenkaan voi päättää, saako rikoksen tehnyt ihminen anteeksi Taivaan Isältä, ja onneksi meidän ei tarvitsekaan."
- Onko mielestäsi ristiriitaista että aiemmin rinnastit homoseksuaalisuuden (synnynnäinen ominaisuus) ja päätöksen liittyä vanhoillislestadiolaisiin (päätös)?
- Miten perustelet itsellesi että sinulla on oikeus toteuttaa omia taipumuksiasi mutta homoseksuaaleilla ei ole? Miten selität tämän lapsillesi?
- Miksi pelkästään uskominen tekee teistä parempia ihmisiä kuin esim. ateisteista tai muslimeista? Mitä ajattelet Taivaan Isästä joka valikoi taivaaseen pääsevän porukan tämän perusteella katsomatta lainkaan sitä millä tavalla ihminen on elänyt elämäänsä?
1. Pedofiilin tule katua ja saada rangaistus viranomaisilta.Sitten vilpittömässä uskossa olevana sa anteeksi Jumalalta. Jos jatkaa synnintekoa ..niin hel..vettihin sitä joutuu.
2. Mikä tutkimus on todistanut että homoseksuaalisuus on synnynäistä?
Lääkäri siis ilmoittaa: rouva onneksi olkoon saitte h..omon
3. Taivaan isä ei päästä taivaaseen syntistä joka toistuvasti rikkoo raamatun sanaa vastaan
Väärin luulit :)
- aloittaja
Ps. Nyt ruokatouhuille, palailen myöhemmin takaisin!