Siivoustietäjät, auttakaa pesuaineen valinnassa!
Olen nyt sivistänyt itseäni. Tiedän, että kodin puhdistamiseen pitäisi käyttää siivousaineita, jotka eivät ole suihkepullossa ja jotka ovat hajusteettomia.
Mitä minä sieltä kaupasta nyt ostan? Toivoisin ihan tuotesuosituksia. :)
Kommentit (37)
Kiillolta löytyy tosiaan Airi-sarja. Kiillolla on myöskin hajusteeton wc-geeli. Ja Pirkallakin on hajusteeton yleispuhdistusaine.
Etikka on kamalan hajuista. Ap taisi kyllä toivoa hajuttomia puhdistusaineita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus mitä ohjeita... Käytä fairya, se on sinulla turvallisin. Lattioihin vain vettä. Ei voi mennä pahasti vikaan.
.
Fairy original täälläkin, lisäksi ruokasooda on hyvä moneen paikkaan.
Ap on hyvä ja googlailee,
Niin mitäpä sitä turhaan mitään kysymään keskustelufoorumissa,kaikenhan löytää googlesta
Vierailija kirjoitti:
Altaat ym. voit pestä vaikka esim. Universal Stonella, niin ei tarvitse suihkutella mitään. Hyvä puhdistusaine US on moneen muuhunkin likaan ja tahraan. Myrkytön, hajusteeton.
Itse asiassa Universal Stonea meillä onkin, mutta käytän sitä todella vähän. Keittiön lavuaari tulee sillä kyllä superpuhtaaksi! Voisi itse asiassa koettaa ammeeseenkin. Pyttyyn se ei taida olla hyvä valinta ja lattioille yms. tarvitsee kyllä jotain muuta kaveriksi. Mutta kiitos ideasta, testaan ammeeseen! :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Noi teidän saippuat poistaa ainoastaan näkyvän lian. Siihen jää bakteeripeite joka pitää poistaa erikseen esim. kloriitilla tai alkoholilla. Noh, jos haluatte että keittiötasot on ecoli bakteerin peitossa niin mikäs siinä. Toivottavasti ei tarvitse kylään tulla.
No meillä ei hierota p#skaa keittiön tasoihin, niin niitä ei tarvitse olla kokoajan desinfioimassa.
Vierailija kirjoitti:
Noi teidän saippuat poistaa ainoastaan näkyvän lian. Siihen jää bakteeripeite joka pitää poistaa erikseen esim. kloriitilla tai alkoholilla. Noh, jos haluatte että keittiötasot on ecoli bakteerin peitossa niin mikäs siinä. Toivottavasti ei tarvitse kylään tulla.
En taida puisia tasoja tai parkettia alkaa kloriitilla vetämään. No voin luvata, että sun ei tarvitse meille tulla kylään. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Kodin siivouksessa ei tarvita lainkaan bakteereja tappavia pesuaineita. Niiden käyttö on oikeasti suurempi terveyshaitta.
E colia ei kyllä ole keittiötasoilla, jos niille ei nyt alvariinsa levittele kakkaa - sinullako toimitaan noin? Hyi hemmetti.
En ymmärrä miksi tiskipöytä pitäisi desinfioida. Ei meillä ole kukaan koskaan sairastunut tai kuollut vaikka tiskipöytä pyyhitään vain tiskirätillä ja joskus suihkautan myös keittiönpesuainetta.
Markettien pesuaineissa EI OLE pesuaineen Ph arvoja ilmoitettu.
Siivoustukuista löytyy ammatti aineita, joissa on Ph luku näkyvissä.
Ja joissakin Carsonin kaupoissa on samoja pesuaineita ollut myynnissä, rautakaupan puolella.
- Kloridilla ( laimennoksella tietenkin) desinfioidaan, mutta se ei puhdista likaa.
- Hapanta pesuainetta WC: pyttyyn . Ja muutamia kertoja vuodessa happamalla ( laimennoksella) pitää
pestä muut kaikki pesu- ja kylpytilat. EI tarvitse neutralisoida ! Ainoastaa huuhdella viileällä vedellä.
-Heikosti hapanta pesuainetta käytetään yleissiivouksessa viikottain. Laimennettuna tietenkin.
Markettien pesuaineet ovat aika "arpapeliä", koska se PH luku jää tietämättä.
Hm.... Tolu..... Ei taida olla niitä ympäristöystävällisimpiä aineita.
Eikö noissa Kiilto tuotteissa ole enää isotiatlizonea?
Ovat kotimaisia, niin tykkäisin, mutta myös eritt allerginen sille.
Mulla on wc pyttyyn ecover, prismasta. Mutta en tiedä löytyykö hajusteeton, mun on merenraikas. Aika kiva.
Useimmiten etikkaa minäkin wc:ssä.
Mäntysuopa mieto hyvä haju, emäksinen mutt käy kaikkeen.
Itse käytän ainoastaan mäntysuopaa kissanvessan pesuun: on luonnon oma desinfiointiaine. Niin sillä pesen myös ihmisten vessat ja keittiössä käytän joko vettä tai sitä sekoitettuna johonkin astianpesuaineeseen. Lattiat pesen vedellä, juurikin kissan takia, kun sillä on joku ihme mieltymys nuolla lattioita.
Vierailija kirjoitti:
Etikka on kamalan hajuista. Ap taisi kyllä toivoa hajuttomia puhdistusaineita...
Ei, vaan halusi hajusteettomia puhdistusaineita. Etikassa ei ole hajusteita, ja sen ominaishajukin haihtuu nopeasti.
Ap kiittää kaikesta tämänastisesta keskustelusta ja toivottaa sitä lisääkin. :) Lähden nyt kauppaan ja tsekkaan ensiksi teidän mainitsemanne tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan halusi hajusteettomia puhdistusaineita. Etikassa ei ole hajusteita, ja sen ominaishajukin haihtuu nopeasti.
Etikasta ja sitrushedelmien kuorista saa tehtyä ekologista yleispesuainetta. Taikasieni myös hyvä keittiössä, wc ssä ja kylppärissä omat.
Joskus desinfioin pytyn ja tiskialtaan, kylppärin.
Mäntysyopa on muuten myrkkyä niinkun fairykin.
Jos jotakuta kiinnostaa, niin ostin LV:n käsitiskiainetta ja Pirkan yleispuhdistusainetta. Hajusteettomia käsitiskiaineita paikallisessa Cittarissa oli montaa erilaista, mutta tämä LV oli ainoa, jossa ei ollut lainkaan ionittomia tensidejä.
Pirkan yleispuhdistusaine oli valikoiman ainoa hajusteeton siivousaine, joka ei ollut suihkepullossa. Kiillolla pitäisi nettisivujen mukaan olla hajusteeton yleispuhdistusaine tavallisessa pullossa, mutta sitä ei ollut valikoimissa. Hajustettuja Kiiltoja oli monta erilaista, ja niissä oli isotiatsonoleja.
Kostutuspulloja ei ollut. Eikö tällainen olisi esim. Sinin sarjaan hyvä lisäys?
Uskon löytäväni jotain parempaa, mutta noilla päästään nyt alkuun.
Ihailen myös näitä ketjun tee se itse -ihmisiä. Minä en kuitenkaan ole sellainen, vaan aion ostaa valmista. :)
Koetan Universal Stonea ammeeseen. Jos se ei nappaa niin ostan sitten Kiilto Airi -sarjan wc-puhdistusgeelin(?), josta joku ketjuun kirjoitti.