Asunnon myynti turhauttaa
Meillä on omakotitalo myynnissä, eikä olla saatu yhtään todellista tarjousta (ehdollisia tarjouksia en laske). Taloa on käynyt näiden 5 kuukauden aikana käynyt katsomassa n. 30 pariskuntaa/perhettä ja suurin osa on ollut yksityisnäyttöjä. Välittäjältä saadun tiedon perusteella suurin osa katsojista on tykännyt talosta, mutta sitten onkin se ona assunto vielä myymättä tai rahoitusta ei ole. Kuvat on hyvät ja talo on hyväkuntoinen, mutta aika perus. Hinta on halpa ja sitä on laskettu, mutta hinnanalennus ei ole lisännyt kiinnostusta. Paikkakunta on muuttotappioaluetta, mutta naapurikaupunki muuttovoittoinen, itsekin käyn naapurikaupungissa töissä. En enää tiedä mitä tehdä, tuntuu ettei mikään hinnan alennus auta ja kukaan vaan ei halua enää omakotitaloja.
Kommentit (38)
Siis miksi et laske ehdollisia tarjouksia? Jos joltain puuttuu rahoitus, niin eihän siinä muuta kuin menee pankkiin ja hoitaa sen rahoituksen?
Jos on vaikka nähnyt sun talon, ihastunut ja rynnännyt heti näytölle eikä ole ehtinyt hakea mitään lainalupausta tai on ajatellut, että tekee tarjouksen ja hoitaa sitten laina-asiat jos tarjous menee läpi.
Mitä siinä menettää jos hyväksyy ehdollisen tarjouksen ja antaa vaikka viikon aikaa hoitaa se rahoitus? Jos ei hoidu niin tarjous raukeaa. Oma asunto myymättä jutut on vähän hankalampia, kun niissä joutuu odottamaan sitten kauemmin, mutta ei toi lainalupauksen puute ole mikään este. Ei kai kukaan kierrä asuntonäytöillä ja tee tarjouksia jos on täysin varaton eikä mitään mahista lainaan.
Olen itse ostanut ehdollisen tarjouksen kautta kämpän. Sunnuntaina näytölle, ehdollinen tarjous myyjälle, tiistaina hyväksyivät ja loppuviikosta menin pankkiin, josta myönsivät lainan niinkuin olin ajatellutkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas tilanne se,että turhauttaa kun sopivaa taloa ei millään meinaa löytyä.Etsitty on kohta vuosi.Aina joku mättää.
Olen niin kyllästynyt tähän kerrostalokoppiin ja haluan maalle omaan rauhaan.En millään enää jaksaisi tässä asua ja ahdistaa 😢
Meillä meni melkein kolme vuotta kunnes löytyi tarpeeksi hyvä. Onhan tässäkin jokunen kompromissi (vähän kauempaa kuin piti ja vanhempi) mutta muuten ihan kiva talo. Toivottavasti te löydätte omanne nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku edes viitsii nähdä vaivaa ja mennä katsomaan asuntoja/taloja,jos ei ole edes varmaa rahoitusta kuten lainalupaus pankista?
Luulisi että silloin sitä vasta pettyisi pahasti,jos löytyisi ihana kohde,jonka haluaisi omakseen ja siihen ei saisi sitten rahoitusta.
Minä laitan aina tarjoukseen ehdon siitä että saan pankista lainan. Käytännössä on jo lainalupaukset yms. hankittu mutta ei näistä pankeista koskaan tiedä mitä ne keksivät. Eli ihan omaksi suojaksi laitan tuon ehdon.
Pankit ei anna lainaa lienee eniten vaikuttava asia.
Ne jotka eivät ulkopuolista rahoitusta tarvitse tuskin ostavat omakotitaloa muuttotappio kunnasta.
Asutte jo korvessa, ja korvemmaksi haluatte. Mikä mättää?
Usein näkee ihan utopistisia myyntihintoja omakotitaloille. Tämmöinen muuttotappio alue niin tuttu tarjosi puolet myyntihinnasta. Myyjä nauroi että älä viitsi vitsailla. Meni puolitoista vuotta ja kiinteistön välittäjä luovutti laskettuaan hintaa pari kertaa. Tuttuni osti sen talon suoraan omistajalta vielä halvemmalla mitä aluksi tarjosi.
Aluksi siitä hinta oli 120 tuhatta. Lopulta maksoi 50 000 kun pakko oli myydä eikä muita tarjouksia tullut.
Toinen mistä perinnöksi jäänyt talo ei mene kaupaksi on järjetön hintapyyntö. Onhan se hieno talo melkein kartano. Siinä on vain se vika että se on toivottoman syrjässä. Nämä perinnön saajat pyytää siitä 400 tuhatta.
Välittäjän mukaan realistisesti siitä voi saada 100 tuhatta. Käyttävät sitä loma-asuntona eli se on suurimman osan vuodesta tyhjänä. Myynnissä se on ollut 5-6 vuotta.
Eikös monet harrasta näitä näyttökohteiden kiertelyjä ihan huvin ja urheilun vuoksi.
Välittäjät nykyään taitaa kyllä tunnistaa ihmettelijät näistä potentiaalisista ostajista.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi et laske ehdollisia tarjouksia? Jos joltain puuttuu rahoitus, niin eihän siinä muuta kuin menee pankkiin ja hoitaa sen rahoituksen?
Jos on vaikka nähnyt sun talon, ihastunut ja rynnännyt heti näytölle eikä ole ehtinyt hakea mitään lainalupausta tai on ajatellut, että tekee tarjouksen ja hoitaa sitten laina-asiat jos tarjous menee läpi.
Mitä siinä menettää jos hyväksyy ehdollisen tarjouksen ja antaa vaikka viikon aikaa hoitaa se rahoitus? Jos ei hoidu niin tarjous raukeaa. Oma asunto myymättä jutut on vähän hankalampia, kun niissä joutuu odottamaan sitten kauemmin, mutta ei toi lainalupauksen puute ole mikään este. Ei kai kukaan kierrä asuntonäytöillä ja tee tarjouksia jos on täysin varaton eikä mitään mahista lainaan.
Olen itse ostanut ehdollisen tarjouksen kautta kämpän. Sunnuntaina näytölle, ehdollinen tarjous myyjälle, tiistaina hyväksyivät ja loppuviikosta menin pankkiin, josta myönsivät lainan niinkuin olin ajatellutkin.
Pankista ja paikkakunnasta riippuen asiakaspalvelua voi saada parhaimmillaan seuraavana päivänä ja pahimmillaan voi joutua odottamaan parin viikon päähän.
Myytiin vasta talo. Hinta matala eli avioeron vuoksi pikamyynti toiveissa. Välittäjä sanoi, että 10000 pyyntihintaa lisää. En suostunut. Ostaja löytyi viikossa. Mikä helpotus, kun kaupat tuli. Muuttotappiokunta ja kymmenen taloa myynnissä olleet jo kuukausia ja osa vuosia.
Ei saatu lähellekään maksamaamme hintaa ja isuja remontteja tehtiin. Olen helpottunut ja tyytyväinen myyntiin.
Ei varmaan kannata vielä huolestua. Oma talo meni ekasta näytöstä ehdollisen tarjouksen tehneelle. Puolisen vuotta meni, että saivat omansa myytyä. Jotain tarjouksia tuli siinä välissä, mutta koska ei ollut pakkomyynti, niin pystyin odottamaan sitä ehdollisen tarjouksen tehnyttä, joka tarjosi parhaiten. Hintaa en laskenut missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankista ja paikkakunnasta riippuen asiakaspalvelua voi saada parhaimmillaan seuraavana päivänä ja pahimmillaan voi joutua odottamaan parin viikon päähän.
No ok, mutta kai sekin on parempi odottaa pari viikkoa kuin venata toiset 5kk että jos joku vaikka tulis valmiin lainan kanssa ostoksille.
No niin siinä sitten kävi että hätäilin ihan turhaan ja talo on nyt myyty! Kaiken kaikkiaan tähän prosessiin kului aikaa alle puoli vuotta, mikä on tässä kaupungissa todella lyhyt myyntiaika. Talon hinta jäi suhteellisen alhaiseksi etenkin jos sitä vertaa remontteihin kuluneeseen summaan. Saatiin kuitenkin omamme ehkä pois, koska suurin osa työstä oltiin tehty itse. Jotenkin hölmöä että rakentaminen ja remontointi on yhtä kallista kaikkialla Suomessa ja vain muutamalla paikkakunnalla se on kannattavaa. Muuttotappiokunnalla on aika sama käyttääkö rahat remppaan vai lämmittääkö niillä seteleillä takkaa 😁.
-AP
Siis kuka hullu ei tee ehdollisia tarjouksia, aina kannattaa asettaa tarjoukseen ehtoja. esim. kuntotarkastuksesta, ajalliset ehdot esim. tarjous voimassa 48 tuntia jne. Hulluhan se ehdoitta ostaa ja sitten myyjä saa vetkutella eikä joudu tekemään vastatarjousta. Tarjouspyyntöhintaahan ei ole tarkoitus maksaa, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
En laske ehdollisia siksi, että meidän kohdalla ne olivat ihan tyhjän kanssa, eli ne eivät johtaneet kauppoihin. Jokaisen ehdollisen tarjouksen ehtona oli oman asunnon myynti ja niinkuin olen aiemmin jo kirjoittanut, täällä asuntomarkkinat takkuaa ja myynti kestää yleensä useamman vuoden.
-AP
Vierailija kirjoitti:
No niin siinä sitten kävi että hätäilin ihan turhaan ja talo on nyt myyty! Kaiken kaikkiaan tähän prosessiin kului aikaa alle puoli vuotta, mikä on tässä kaupungissa todella lyhyt myyntiaika. Talon hinta jäi suhteellisen alhaiseksi etenkin jos sitä vertaa remontteihin kuluneeseen summaan. Saatiin kuitenkin omamme ehkä pois, koska suurin osa työstä oltiin tehty itse. Jotenkin hölmöä että rakentaminen ja remontointi on yhtä kallista kaikkialla Suomessa ja vain muutamalla paikkakunnalla se on kannattavaa. Muuttotappiokunnalla on aika sama käyttääkö rahat remppaan vai lämmittääkö niillä seteleillä takkaa 😁.
-AP
Onnea asuntokaupoista! Voi Kumpa menis pankin asunto pian kaupaksi.
Pari ollut hometaloa.
Seuraava voi olla hometalokäräjät.
Suomessa kaikki sutta paitsi hirrestä tehty.
Onko talo myynnissä alueen tämän hetken myyntihinnoilla? Jos ei niin unohda
Mä voisin maksaa jostain kivasta, hyväkuntoisesta oktsta jossain kivassa maalaiskaupungissa semmoset viistoistatuhatta.