Miksi joku ei juo alkoholia?
Miksi joku täysi-ikäinen, terveydentilasta ja uskonnosta riippumaton ihminen ei halua edes maistaa koskaan alkoholia. Se on ihan ymmärrettävää että kunnon lärvejä ei tahdo vetää ja kontata kotia, mutta pieni maistaminen esim ruuan kanssa, mitä pahaa siinä on. Melko ennakkoluuloista sanoisin. Kertokaa te, jotka ette ikinä juo ja tule juomaankaan.
Kommentit (93)
Kyllä viinaa pitää voida vetää kunnolla. Viina tykkää kun sitä juodaan.
Känni ilman viinaa on teeskentelyä
Alkoholissa on paljon turhia kaloreita. Siksi en juo alkoholia, haluan pitää linjat kunnossa.
Alkoholi on myrkkyä. Meidän keho tuottaa automaattisesti pienen määrän alkoholia. Jo tästä voi älykäs ihminen päätellä, ettei sinne tarvita tippaakaan enempää ainetta, jota kehomme jo itse tuottaa hyvin pienen määrän.
Miksi joku ei tupakoi tai käytä nuuskaa? Nämähän ovat jopa lievempiä päihteitä kuin alkoholi.
Itse en käytä alkoholia koska se vaikuttaa mielialaan. Huomaa aina sen ahdistuksen useamman päivän juomisen jälkeen. Alkoholi vaikuttaa aivoihin niin että masentuu/ahdistuu helpommin. Veikkaan että nämä "taudit" puolittuisi jos kansa lopetettaisi alkoholin käytön.
Vierailija kirjoitti:
Useilla on ollut alkoholiongelma tai alkoholistivanhemmat.
Isäni oli väkivaltainen alkoholisti. Usein sanotaan lasten ottavan vanhemmistaan mallia, tai oppia. Minä otin oppia, koska en halunnut olla isäni kaltainen.
Olen juonut alkoholia harvoin, noin kerran vuodessa, pieniä määriä. Kun esikoiseni syntyi, lopetin senkin vähän kokonaan. Siitä on nyt liki 40 vuotta ja en ole kaivannut sitä vähäistäkään määrää alkoholia.
Kuitenkin jostain kumman syystä joudun selittelemään juomattomuuttani, koska pelkkä ei, ei riitä. Alkoi rasittaa pitkän tarinan kertaus ja etsin lyhyttä selitystä asiaan. No, se löytyi. Olen sanonut uskontoni kieltävän alkoholin nauttimisen (ja tällä en mollaa mitään uskontoa, koska se on jokaisen henkilökohtainen asia). Tuo lause riittää kyselijöille, he eivät kysele enempää.
Mutta tietysti _tämä_ selitys juomattomuudelle ei sovi alkuperäiseen kysymykseen, koska omalla vakaumuksellani rikon kysymyksen ehtoja, koska vakaumukseni (olen ignostikko) siltä osin ei ole rehellinen.
Jostain syystä suomalainen ei pysty ymmärtämään vertaistaan, joka ei juo.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä ei oo järkeä. Voisi kysyä myös toisinpäin.; " Miksi jotkut juovat alkoholia ? "
Oma asia, oma asia jokaiselle. Itse en tarvitse alkoholia mihinkään. Alkoholia juotuaan ihminen ei ole aito ja sitä mitä oikeesti on.
Olet väärässä. Kysymys on viisaasti muotoiltu juuri oikealla tavalla.
Kukaan ei kysele mitään, jos juo. Juomattomuutta joutuu aina selittämään.
Suomessa tätä pitää aina selitellä että miksi viina ei maistu. No selitänpä sitten: maistuu hemmetin pahalta! Ei tunnu myöskään hyvältä kun huimaa, oksettaa ja on jäätävä väsymys, vaikka vain yhden drinkin joisi hitaasti. Ei ole myöskään yhtään ainutta hyvää kokemusta alkoholista, aiheuttaa riitoja, loukkaantumisia, ilkeitä puheita jne. Miksi kukaan ehdoin tahdoin haluaa sellaista huonoa elämää?
Minä lopetin alkoholin käytön 8 kuukautta sitten koska elämästä valui hukkaan liian monta krapulapäivää. Nyt en juo pisaraakaan, koska se nollaisi laskurini ja joutuisin taas aloittamaan alusta. Viikko alkotta, kaksi viikkoa, kuukausi, jne.
maistuu pahalta ja pilaa terveyden, siksi
se tuputus, ota nyt vähä, maista ees....minkä helkutin takia jonkun mielestä on sitä maistettava, kun jo tietää miltä se maistuu. Onko se jotain oman käytön hyväksyttämistä, kun toinenkin on vähänmaistanut.... oikeuttaa niinkuin tämän maistamaan pyytäjän oman käytön siinä tilanteessa, vai miksi ihmeessä sitä tuputetaan.
Nautin hyvää viskiä, konjakkia tai likööriä joskus silloin tällöin, mutta en kännätäkseni, inhoan olla kännissä itse ja en siedä kännipäisiä muuten.
Rintasyöpätaustainen ei uskalla enää paljon mitään juoda. Alkoholi on rintasyövän yksi riskitekijä.
Aikuisena ihmisenä saa onneksi itse päättää käyttääkö alkoholia vai ei.
Itseltäni jäi punaviinilasillinenkin väliin kaksi vuotta sitten kun sairastuin Menierin tautiin. Kiitos kroonisen sairauden huipppaa päässä ilman alkoholi pisaraakaan aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpätaustainen ei uskalla enää paljon mitään juoda. Alkoholi on rintasyövän yksi riskitekijä.
Arvioidaan, että noin kymmenen prosenttia Suomen syöpätapauksista johtuu alkoholista. Se on aika iso luku alkoholihuumeen aiheuttamaksi.
Vierailija kirjoitti:
Useilla on ollut alkoholiongelma tai alkoholistivanhemmat.
Eikö selvinpäin oleminen ole luonnollinen olotila? Jostain syystä Suomessa joutuu enemmän selittämään juomattamuuttaan kuin juomistaan. Onneksi tupakoimattomuutta ei joudu ihmeemmin selittelemään vaan sitä pidetään järkevänä valintana vai onko epäkohteliasta jos ei polta muiden mukana. Omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on paljon "kuivahenkisiä" ihmisiä, joita voi hyvin tavata ihan kahvin tai teen merkeissä.
Äitini ei juo tippaakaa koska katseli koko lapsuutensa ja nuoruutensa juoppoa isäänsä.
Yrtit on parempia kuin alkoholihuume