Lääketieteestä jotain tietävät, ehdottakaa diagnoosia
Aivan ekaksi pakko sanoa että olen käynyt lääkärissä, lukuisia kertoja, mutta kukaan ei ole vielä keksinyt mikä minua vaivaa. Kaikkea on kyllä veikkailtu narkolepiasta luulotautiin (se vakio).
Olen vähän alle kolmikymppinen nainen, en polta, ei ehkäisyä. Olen kärsinyt vuosikausia oireista joihin kuuluu erityisesti kova väsymys, joka tulee kausittain. Saatan olla ihan hyvissä voimissa viikon tai korkeintaan pari, mutta sitten se väsymys iskee. Tällöin nukun 14-20h päivässä, minulla on kipuja eri puolilla kroppaa ja kuume/lämpö pyörii 37 ja 39 väliä. Tämä jakso kestää yleensä vähintään viikon, mutta viimeksi kesti kolme viikkoa putkeen. Tänä aikana en pysty tekemään mitään kotihommia enkä käymään missään tai hoitamaan asioita.
Oireena lisäks hengenahdistus, eli tunne että keuhkoihin ei saa ilmaa kun yrittää vetää henkeä sisään. Todella ikävä ja häiritsevä oire. Ilmenee pääosin kesäisin ja syksyisin. Lisäksi kevät-kesäisin ilmenee laikukasta ihottumaa.
Painoni on noussut ilman mitään ulkoista syytä kymmeniä kiloja. Eikä sitä ole helppoa pudottaakaan väsymyksen takia.
Veriarvoni olivat tämän oireilun alkaessa vielä normaalit, mutta pikkuhiljaa tietyt arvot ovat nousseet ylöspäin. Koholla ovat mm. leukosyytit, trombosyytit, jotkut muut punasolut, maksa-arvo. CRP seilaa väliä 8-25 ja lasko 18-30. Eli arvot ovat koholla liian vähän että kukaan kiinnittäisi niihin huomiota, mutta ei kai tuo silti normaalia ole, että jatkuvasti on joku tulehdus? Varsinkin jos siihen liittyy oireita.
Seuraavia tutkimuksia on tehty: kilpirauhaskokeet, joista löytyi vajaatoiminta. Siihen syön Tyroksiinia ja arvot pysyneet hyvinä. Hemoglobiini aina ollut ok, tosin nyt viiterarvojen ylärajalla (noussut pikkuhiljaa vuosien saatossa). Keuhkon ultraääni, ei löytynyt mitään. Vatsan ultraääni, ei löytynyt mitään paitsi lievästi suurentunut maksa. Aivojen MRI, ei löytynyt mitään. Gynekologinen sisätutkimus, löytyi endometrioosi. Psykiatriset tutkimukset, joissa edelleen masennusta ja paniikkihäiriö kuten minulla teinistä asti on ollut. EKG, ei mitään ihmeellistä.
Ja seuraavia hoitoja kokeiltu; hengenahdistukseen Ventoline sekä allergialääkkeitä, ei tehoa. Ihottumaan allregialääkkeitä, ei tehoa. Voiteita, tehoavat jonkin verran. Rauhoittavat; rauhoittavat mieltä ja poistavat paniikkia, mutta eivät väsymystä eivätkä hengenahdistusta, kipuja ja kuumetta. Tulehduskipulääkkeet; helpottavat vaihtelevasti kipuja ja kuumetta muutamaksi tunniksi, mielialalääkkeet; ei havaittavaa vaikutusta mihinkään.
Olisiko kellään ehdotuksia, että mikä ihme minua oikein vaivaa? Ja tiedän että nuo mielialaoireeni ovat houkuttavat tarttua (ja sitä lääkärit ovatkin tehneet niin paljon kuin mahdollista) ja leimata minut luulosairaaksi, mutta en millään usko että nämä kuitenkaan olisivat kaiken tämän oireiluni takana. Minulla on kuitenkin ollut paljon vaikeampaa aikanaan, mutta ei silloin silti ollut esim. poikkeavia veriarvoja eikä kuumetta ym.
Olisin kiitollinen jos joku voisi heittää ilmoille jotain!
Kommentit (21)
Onko tutkittu Lymen tautia ja autoimmuunisairauksia, esim. SLE?
Borrelioosin oireet:
BORRELIOOSIN OIREET
Borrelioosin oireet voivat ilmaantua yllättäen erittäin voimakkaina tai vähitellen harmittoman tuntuisesti viikkojen, kuukausien tai vuosien aikana. Borrelia bakteeri kuuluu spirokeettoihin, aivan kuten syfiliksen aiheuttaja. Siksi on epäilty, että borrelia bakteeri kykenee olemaan lepotilassa vuosien ajan, jolloin se ei aiheuta oireita. Epäillään, että se voi aktivoitua uudelleen esim. silloin, kun ihmisen immuunijärjestelmä heikkenee syystä tai toisesta. Borrelioosin oireet voivat vaihdella eri henkilöillä suuresti. Seuraavassa listassa esitetään osa oireista. Runsaasti lisätietoa on luettavissa listan perässä olevista linkeistä.
iho-oireet: esim. ihomuutos pureman ympärillä. Se esiintyy joko tasaisena punoituksena tai rengasmaisesti etenevänä ja on useimmiten täysin kivuton. Ihomuutosta kutsutaan kirjallisuudessa nimellä erythema migrans (EM). Se ei ilmesty heti pureman jälkeen, vaan vasta noin viikon kuluttua. Yleensä vain noin puolet borrelioosiin sairastuneista on havainnut itsellään mainitun ihomuutoksen. Ihomuutos saattaa olla näkyvillä jopa kuukausia tai ilmestyä aika ajoin uudelleen.
Yleisoireita: esim. paikasta toiseen siirtyvä kipu, voimakas uupumus, selittämätön painonnousu tai – lasku, turvotusta rauhasissa, korkea tai lievä lämmönnousu, toistuvia infektioita esim. poskionteloissa, munuaisissa, virtsarakossa, eturauhasessa, kiveksissä ja/tai silmissä jne.
Pää, kasvot, kaula: esim. selittämätön hiusten lähtö, lievä tai kova päänsärky, lihasten nykiminen, pistely eri puolilla kasvoja, toispuoleinen kasvohalvaus, jäykkä ja/tai kivulias niska, kivut ja/tai jäykkyys leuoissa, kurkkukipu.
Silmät: esim. sumentunut näkö, kahtena näkeminen, kipu silmissä, liikkuvia täpliä näkökentässä, valonarkuus, valonvälähdyksiä näkökentässä, silmäkuopan luukalvon turvotus, silmähermotulehdus, sidekalvon, sarveiskalvon, kovakalvon, verkkokalvon, keskikalvon tulehdus jne.
Korvat: esim. alentunut kuulo toisessa tai molemmissa korvissa, kipu, korvien surina tai soiminen, tinnitus jne.
Ruoansulatuselimistö: esim. pahoinvointi, ripuli, ummetus, oksentelu, vatsakipu jne.
Lihaksisto – luusto: esim. nivelkipu tai -turvotus, nivelten jäykkyys, selän ja/tai kaulan jäykkyys, lihaskivut, lihasten nykiminen, ns. "jäätynyt olkapää" jne.
Hengitystiet ja verenkierto: esim. hengenahdistus, rintakipu, kipu kylkiluissa, yöhikoilu, vilunväreet, sydämen tykytys, sydänkatkos jne.
Neurologiset oireet: Borrelia bakteeri kykenee siirtymään verenkierrosta keskushermostoon nopeasti. Arviot sen siirtymisnopeudesta vaihtelevat muutamasta tunnista viikkoon. Borrelioosi vaikuttaa keskushermostoon monin tavoin. Yleisimpiä oireita ovat esim. päänsärky, huimaus, vapina, polttava tunne eri puolilla kehoa, heikotus, halvaus, paineen tunne päässä, tasapainohäiriöt, kävelyhäiriöt, lisääntynyt matkapahoinvointi, häiriöt ajattelussa, masennus, yöhikoilu, puutuminen ja pistely raajoissa, mielialan vaihtelu ja vaikea uupumustila jne.
Psykologiset oireet: esim. muistihäiriöt, mielialan vaihtelu, masennus, unettomuus, levottomuus, puhehäiriöt, keskittymiskyvyn puute jne.
Seuraavalla sivulla käsitellään neuropsykiatrista Borrelioosia lähemmin: http://hora.cpmc.columbia.edu/dept/nyspi/flatp/lymeoverview.html
Sukuelimet: seksuaalinen haluttomuus tai kyvyttömyys, selittämättömät kuukautiskivut, epäsäännölliset kuukautiset, kipu rinnoissa, kipu kiveksissä/eturauhasessa jne.
Omasta kokemuksesta sanoisin, että homealtistus.
Vierailija kirjoitti:
Borrelioosin oireet:
Tuli mulle kans heti mieleen.
T. alempi vastaaja
Voisiko kilpirauhasen lääkitys vaatia säätöä, ainakin vuodenaikojen mukaan? Minulle vajaatoiminta aiheutti juuri tuota kausittaista väsymystä ja hengenahdistusta. Tai ei varsinaisesti ollut vaikea hengittää, TUNTUI vain että olisi vaikea hengittää. Urheillessa ei kuitenkaan vaikuttanut suoritukseen eikä hengästyttänyt tms. Sellainen tunne että ei saa tarpeeksi happea normaalilla hengittämisellä. Oli myös ihmeellisiä kipuja etenkin ylävartalossa, ja myös hillitöntä palelua.
Minulla oireet voimistuvat keväällä ja syksyllä kun valon määrä alkaa muuttua.
Kiitos kaikille vastauksista.
Olen itse paljon tutkinut erilaisia sairauksia, mm. väsymysoireyhtymää, fibromyalgiaa ja borrelioosia. Lääkärithän suhtautuvat näihin sairauksiin hyvin skeptisesti, eivätkä mielellään lähde niitä diagnosoimaan. Eikä diagnoosista toisaalta ole juuri hyötyäkään.. Borrelioosin vasta-aineet minulta otettiin joskus eikä löytynyt borrea.
En myöskään usko että vika on kilpirauhasessa, sillä kilppariarvot ovat tosiaan ihan hyvät. Myös T3-arvo oli hyvä kun viimeksi mitattiin.
Tuota homeasiaa olen pohtinut myöskin. Sitten mielessä pyörii että voisiko kyse olla kenties jostain syövästä tai veritaudista, esim. polysytemia Vera. Ilmeisesti arvoni eivät kuitenkaan ole vielä tarpeeksi koholla että mitään lähdettäisiin tarkemmin tutkimaan (!?).
-ap
Ferritiini, Rauta.... Paljon ollut puhetta viimeasikoina
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu Lymen tautia ja autoimmuunisairauksia, esim. SLE?
Lymen tauti tuli oitis mieleen, koska itselläni se, ja suuri osa oireistasi tuttuja!
Ongelma on vain se, että Suomesta on vaikea löytää lääkäriä joka sitä alkaisi tutkia saati hoitaa. Suomessa on yleisesti vallalla käsitys, että koko sairautta ei jokjo ole, tai sitten potilaan oireet ovat psykosomaattisia.
Etsipä netistä Lymen tauti, voit saada ahaa-elämyksen! Monet turvautuu hakemaan apua Saksasta, missä sitä hoidetaan ja otetaan todesta. Kalliiksi tulee mutta kun ei jaksa tämän kanssa elääkään!
Krooninen stressi? Aiheutti mulle kevyen, mutta jatkuvan tulehdustilan elimistöön.
Miten paljon on ylipainoa?
Uniapea kuulostaa hyvin mahdolliselta. Jos et saa tarvittavaa määrää hyvää unta, olet jatkuvasti sen jälkeen väsynyt ja se voi altistaa muille sairauksille.
Luulen kuitenkin, että osa voi olla ihan jostain mahdollisesta sairauksesta johtuvaa, mutta osa voi olla ihan normaalia kipuja, joita saatat vain paisuttaa mielessäsi suuremmaksi kuin mitä ne ovat.
Ja harvoin muuten luulosairaat uskovat olevansa luulosairaita, koska heillä on aina jokinmikä todistaa heille itselleen, että he ovat oikeasti sairaita.
Onko välillä kuumeinen olo ilman kuumetta? Lisänä suolisto-ongelmia, kuten IBS-tyyppistä? Se viittaisi yliaktiiviseen sympaattiseen hermostoon, joka voi olla seurausta lievästä tulehduksesta ja sen aiheuttamasta stressistä. Tulehdus voi olla lähtöisin homeista, voc-yhdisteistä ja mikäli ennestää homealtistumista, esimerkiksi lisäaineista karrageeni käynnistää tulehduksen kehossa. Bakteeritulehduksesta tulee myös helposti reaktiivinen artriitti niveliin. Tarvittaessa myös konsultaatio CFS, SEID, POTS ja PANS-erikoistuneen neurologin kanssa.
Labroja kannattaisi ottaa PVK lisäksi vähitään S-Ferrit ja S-Korsol. Mikäli kilpirauhaslääkitys ei toimi, se voi näkyä myös kohonneena ALAT-arvona.
Vierailija kirjoitti:
Onko välillä kuumeinen olo ilman kuumetta? Lisänä suolisto-ongelmia, kuten IBS-tyyppistä? Se viittaisi yliaktiiviseen sympaattiseen hermostoon, joka voi olla seurausta lievästä tulehduksesta ja sen aiheuttamasta stressistä. Tulehdus voi olla lähtöisin homeista, voc-yhdisteistä ja mikäli ennestää homealtistumista, esimerkiksi lisäaineista karrageeni käynnistää tulehduksen kehossa. Bakteeritulehduksesta tulee myös helposti reaktiivinen artriitti niveliin. Tarvittaessa myös konsultaatio CFS, SEID, POTS ja PANS-erikoistuneen neurologin kanssa.
Labroja kannattaisi ottaa PVK lisäksi vähitään S-Ferrit ja S-Korsol. Mikäli kilpirauhaslääkitys ei toimi, se voi näkyä myös kohonneena ALAT-arvona.
PANS oli tuossa listassa turha.
Googlaappa fibromyalgia.