Lääketieteestä jotain tietävät, ehdottakaa diagnoosia
Aivan ekaksi pakko sanoa että olen käynyt lääkärissä, lukuisia kertoja, mutta kukaan ei ole vielä keksinyt mikä minua vaivaa. Kaikkea on kyllä veikkailtu narkolepiasta luulotautiin (se vakio).
Olen vähän alle kolmikymppinen nainen, en polta, ei ehkäisyä. Olen kärsinyt vuosikausia oireista joihin kuuluu erityisesti kova väsymys, joka tulee kausittain. Saatan olla ihan hyvissä voimissa viikon tai korkeintaan pari, mutta sitten se väsymys iskee. Tällöin nukun 14-20h päivässä, minulla on kipuja eri puolilla kroppaa ja kuume/lämpö pyörii 37 ja 39 väliä. Tämä jakso kestää yleensä vähintään viikon, mutta viimeksi kesti kolme viikkoa putkeen. Tänä aikana en pysty tekemään mitään kotihommia enkä käymään missään tai hoitamaan asioita.
Oireena lisäks hengenahdistus, eli tunne että keuhkoihin ei saa ilmaa kun yrittää vetää henkeä sisään. Todella ikävä ja häiritsevä oire. Ilmenee pääosin kesäisin ja syksyisin. Lisäksi kevät-kesäisin ilmenee laikukasta ihottumaa.
Painoni on noussut ilman mitään ulkoista syytä kymmeniä kiloja. Eikä sitä ole helppoa pudottaakaan väsymyksen takia.
Veriarvoni olivat tämän oireilun alkaessa vielä normaalit, mutta pikkuhiljaa tietyt arvot ovat nousseet ylöspäin. Koholla ovat mm. leukosyytit, trombosyytit, jotkut muut punasolut, maksa-arvo. CRP seilaa väliä 8-25 ja lasko 18-30. Eli arvot ovat koholla liian vähän että kukaan kiinnittäisi niihin huomiota, mutta ei kai tuo silti normaalia ole, että jatkuvasti on joku tulehdus? Varsinkin jos siihen liittyy oireita.
Seuraavia tutkimuksia on tehty: kilpirauhaskokeet, joista löytyi vajaatoiminta. Siihen syön Tyroksiinia ja arvot pysyneet hyvinä. Hemoglobiini aina ollut ok, tosin nyt viiterarvojen ylärajalla (noussut pikkuhiljaa vuosien saatossa). Keuhkon ultraääni, ei löytynyt mitään. Vatsan ultraääni, ei löytynyt mitään paitsi lievästi suurentunut maksa. Aivojen MRI, ei löytynyt mitään. Gynekologinen sisätutkimus, löytyi endometrioosi. Psykiatriset tutkimukset, joissa edelleen masennusta ja paniikkihäiriö kuten minulla teinistä asti on ollut. EKG, ei mitään ihmeellistä.
Ja seuraavia hoitoja kokeiltu; hengenahdistukseen Ventoline sekä allergialääkkeitä, ei tehoa. Ihottumaan allregialääkkeitä, ei tehoa. Voiteita, tehoavat jonkin verran. Rauhoittavat; rauhoittavat mieltä ja poistavat paniikkia, mutta eivät väsymystä eivätkä hengenahdistusta, kipuja ja kuumetta. Tulehduskipulääkkeet; helpottavat vaihtelevasti kipuja ja kuumetta muutamaksi tunniksi, mielialalääkkeet; ei havaittavaa vaikutusta mihinkään.
Olisiko kellään ehdotuksia, että mikä ihme minua oikein vaivaa? Ja tiedän että nuo mielialaoireeni ovat houkuttavat tarttua (ja sitä lääkärit ovatkin tehneet niin paljon kuin mahdollista) ja leimata minut luulosairaaksi, mutta en millään usko että nämä kuitenkaan olisivat kaiken tämän oireiluni takana. Minulla on kuitenkin ollut paljon vaikeampaa aikanaan, mutta ei silloin silti ollut esim. poikkeavia veriarvoja eikä kuumetta ym.
Olisin kiitollinen jos joku voisi heittää ilmoille jotain!