Mitä tarkoittaa suomalainen sanonta parempi pyy pivossa kuin kaksi oksalla?
Kommentit (42)
Työ tekijäänsä kiittää.
Mitä tämä muka tarkoittaa? Ei minun toimistotyöni minua mistään kiittele.
Vierailija kirjoitti:
Samaa kuin joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa.
Tai jos talonpoika kosii sinua, nai se, äläkä havittele torpparia tai aatelista joista ei ole varmuutta kosiiko ne sinua koskaan.
Eikö talonpoika ollut torpparia parempi vaihtoehto? Omisti oman tilansa kun torppari oli taksvärkki-velvollinen vuokralainen.
Että parempi on esim ampua yksi pyy ja tehdä siitä ruoka, kuin katsoa niitä oksalla ja olla nälkäisenä.
Haetaan satamasta kun lakkaa satamasta. Se on silakkaa. Vasta tällä viikolla tajusin tuon. Mietinkin aina että miksi sitä lakkaa haettaan satamasta.
Parempi pyy pivossa, huonompi pyy myydään.
"Sanasta miestä, sarvesta härkää" En ole ikinä tajunnut mitä hittoa se tarkoittaa!
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mitä tarkoittaa, kun päivä on pulkassa? Siis mikä se pulkka on?
https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4iv%C3%A4pulkka
Käytännössä siis kyse on kellokortin esi-isästä.
Vierailija kirjoitti:
"Sanasta miestä, sarvesta härkää" En ole ikinä tajunnut mitä hittoa se tarkoittaa!
No että sanaan pitää voida luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä sillä on härän sarvien kanssa tekemistä?
Tarkoittaa, että tavoitteiden pitää olla realistiset, siis ei liity haaveiluun mitenkän, tietenkin saat haaveilla vaikka mistä, mutta pyrit saamaan sen parhaan varman tuloksen ensin ja etenet järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyytyä vähään? Missä kunnianhimo? Ei ihme että suomalaiset ovat nössöjä kun jo keskiaikaisilla lässytyksillä siihen ohjataan. Itse yritän aina saada kaiken mahdollisen.
No saatko?
Vierailija kirjoitti:
Työ tekijäänsä kiittää.
No se onkin itselle tehty työ, kyllähän toimistotyöstäsi saat palkaksi jotain, joka on parempi kuin työttömyys. Tosin paremmin työnsä on luultavasti tehnyt esimiehesi esimies tai joku muu, joka on tehnyt hyödyllisimmän työn järjestäessään muut alaisikseen tekemään työn puolestaan ja saa tästä työstä parhaan voiton. Jotkut työt siis ovat kiitollisempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Työ tekijäänsä kiittää.
Että kun esim. siivoaa niin on kiva olla siistissä kodissa. Tai kun tekee toimistotyöt niin on kiva olla kun ei tule potkuja/konkurssia ja pystyy maksamaan laskunsa.
Haetaan lakkaa satamasta, kun lakkaa satamasta. Sehän on sanaleikki eli kaksi sanaparia, jotka kuitenkin tarkoittavat eri asiaa. lakkamarjoja/ lakkamaalia haetaan satamasta kun sade lakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Haetaan lakkaa satamasta, kun lakkaa satamasta. Sehän on sanaleikki eli kaksi sanaparia, jotka kuitenkin tarkoittavat eri asiaa. lakkamarjoja/ lakkamaalia haetaan satamasta kun sade lakkaa.
Silakkaa tai kynsilakkaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pitää ryhdistäytyä ja pitää sanansa. Sarvet kuvaavat varmaan voimaa, pitää olla voimakas ja pitää sanansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että pitää ryhdistäytyä ja pitää sanansa. Sarvet kuvaavat varmaan voimaa, pitää olla voimakas ja pitää sanansa.
Jatkan vielä. Siis että härkä näyttää voimansa sarvilla, ihminen sillä että sen sanaan voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyytyä vähään? Missä kunnianhimo? Ei ihme että suomalaiset ovat nössöjä kun jo keskiaikaisilla lässytyksillä siihen ohjataan. Itse yritän aina saada kaiken mahdollisen.
Sananlasku neuvoo keskittymään. Jos yrität saada kaiken heti, et saa mitään ja ne on kaikki 11 siellä oksalla luultavasti vieläkin.
Oon ajatellut että toi pyy-sanonta tarkottas sitä, ettei kannata rehennellä mammonalla, että vaatimattomuus on hyve, raha/tavara ja sillä leuhkiminen ei ole hyväksi ihmiselle.
En tiedä mitä oikeesti meinaa.