17-vuotias Bea odottaa toista lastaan
Kommentit (396)
Minulla on ihanat ja välittävät vanhemmat, ja seksivalistustakin sain mutta silti tulin raskaaksi 15-vuotiaana. Se ehkäisy (pillerit, jotka otin kellontarkasti joka päivä) nimittäin petti. Ei todellakaan ollut vanhempieni syy että tulin raskaaksi, eikä myöskään olisi ollut minusta syy huostaanottoon. Koulu sujui, en käyttänyt päihteitä, seksiä vakituisen poikaystävän kanssa.
On nuorena saanut lapsen. Oon kyllä onnekas, kun nuoruuden saanut opiskella, matkata ja yrittää kypsyä. Seksi ei todellakaan kiinnostanut tuon ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin tuollaista tyttöä olisi pidetty yksinkertaisena.
Nyt hän on "sankariäiti" joka varmaan saa kutsun linnanjuhliin.
Haluaa vielä opiskella kätilöksi.
Irvokasta.
Millaistahan elämänviisautta hän lapsilleen opettaa? Millaisen kotikasvatuksen on saanut?
Sääliksi käy lapsia.
Niin, parempihan se tuossa tilanteessa on ettei haluaisi opiskella mitään. Siinä sitä ois mammoille jutunjuurta kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta.
Millaistahan elämänviisautta hän lapsilleen opettaa? Millaisen kotikasvatuksen on saanut?
Sääliksi käy lapsia.Minä tunnen kaksi 14v äidiksi tullutta, ihan itse ovat lapsensa kasvattaneet ja elättäneet. Molemmat nyt 50+, toinen vieläkin ensimmäisen lapsen isän kanssa yhdessä, heillä neljä lasta.
Varmaan ihan alussa, kuitenkin joku oli apuna? vai kävikö 14-vuotias töissä ja hoiti vauvaa yhtä aikaa?
Hienoa, että ovat saaneet heikoista lähtökohdista huolimatta elämän järjestykseen.
Toinen asui lapsen isän kanssa joka kävi töissä ja vuoden päästä äiti jatkoi koulua ja lapsi meni hoitoon.
Toinen asui vanhemmillaan, enkä tiedä miten jatkui, mutta hän on se jolla kolme muutakin lasta saman isän kanssa.
Joka tapauksessa, eivät sen enempää ole yhteiskunnan varoja lapsiinsa kuluttaneet kuin kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku aiemmin kommentoinut sanoi, että 14v ei ole valmis sänkyyn. Kuka sen määrää, sinä vai laki? Ei ainakaan jälkimmäinen. Olen itsekin harrastanut seksiä 13-vuotiaasta lähtien, mutta paksuksi en ole tullut, sillä olen hoitanut ehkäisypuolen. Eli, vanhempien olisi osattava opettaa lapsilleen ehkäisyn merkitys. Muuten lopputulos on tämä.
Surullista on, että alaikäinen tyttö on jo toistamiseen paksuna. Tulevaisuuden eli aikuisiän tasapainoiset kumppanit ovat vähissä, sillä kieltämättä kaksi lasta (joilla on vieläpä eri isät) omaava teiniäiti ei ole houkuttelevimmasta päästä markkinoilla.
No, toivottavasti tyttö kuitenkin saa opiskeltua itselleen ammatin jos toisenkin! Se helpottaa hänen itsensä sekä lastensa elämää kummasti.
Se että sun mielestä on ok että pikkulapset paneskelee niin ok. Outo ihminen olet. Ton ikänen on toki yleensä kiinnostunut seksistä, mutta ei noin nuori voi todellakaan sitä harrastaa.
N19
Aina sitä voi itselleen uskotella, että keppihevosilla ravaavat, mutta todellisuus on kyllä ihan muuta.
N25
Surullista tosiaan miten jo 13 vuotiaat myyvät itseään esim. saadakseen päihteitä ja merkkivaatteita, jne...
Taitaa sinulla olla melko vääristynyt kuva nuorisostamme. Toki jotkut tuota tekevätkin, tod.näk. köyhemmistä/epävakaista perheistä tulevat, mutta ei suinkaan kaikki. En kuitenkaan leimaisi kaikkia noin alhaisesti.
T. N25
Voi lapsi kulta tiedätkö miten yleistä esim. pilven poltto on nuorten keskuudessa?
Ei kovin yleiseltä vaikuta.
”. Vuonna 2015 tehdyn eurooppalaisten koululaisten päihteiden käyttöä kartoittaneen ESPAD-tutkimuksen tulosten mukaan 15–16-vuotiaista suomalaisista koululaisista 8 % oli kokeillut kannabista ainakin kerran eläessään.”
THL:n tutkimuksen mukaan 36% 15–16-vuotiaista nuorista SUOMESSA on kokeillut ja luku kasvaa 48% kun mukaan otetetaan alkoholi. 52% nuorista ei siis käytä päihteitä joten mistään yleistä ilmiöstä ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta.
Sääliksi käy lapsia.
En kyllä millään ymmärrä, mitä "irvokasta" siinä on, että nuori haluaa opiskella itselleen hyvän (ja luultavasti mieluisankin) ammatin, eikä esim. vain elellä muiden rahoilla. Juuri siihen opiskeluun pitäisi ihan kaikkia nuoria kannustaa, jopa niitä, jotka ovat lapsensa saaneet nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/201809132201197048_pt.shtml
Tuossa yksi. Jossain oli vielä "edustavampi".
Ei ole kyse ylipainosta, iloliemi jättää jäljet.
Mulla on samanlaiset silmäpussit ja todella ei ole iloliemestä kyse vaan vuorotyöstä ja huonosti nukutuista öistä.
Ei oo tuon Bean äidinkään kohdalla kyse iloliemestä. Seurasin tuon tytön somea silloin ku odotti esikoistaan ja ihan tavallinen perhe oli, vaikka tällainen vahinko tyttärelle tapahtuikin. Ei se tee kenestäkään huonoa tai osaamatonta kasvattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Surullista minusta tässä jutussa on se, että tämä Bea ei ole oppinut mitään virheistään. Ei ole oppinut ehkäisyn käyttöä, ei valikoimaan kumppaneitaan vähän paremmin eikä myöskään ymmärrystä siitä, että omat lapset pitäisi voida elättää itse eikä pelkästään loisia yhteiskunnan pussilla. Hän kulkee eteenpäin uhmakkaan teinin päättäväisyydellä hankkiutuen raskaaksi tämän tästä, kehuu kuinka on tottunut huolehtimaan esikoisestaan itse, vaikka ei huolehdi siitä itse koska onneksi saa vanhemmiltaan valtavasti apua. Mutta aikuisuutta eivät nämä kokemukset näytä juuri Bealle opettaneen. Aikuisuuteen kuuluisi kuitenkin olla toistamatta virheitä, jotka olisivat niinkin helposti vältettävissä, kuin ehkäisystä huolehtiminen ja haarat kiinni muuten kuin pitkässä ja vakaassa parisuhteessa, niin ei ehkä isiksndidaatit juoksisi aina karkuun niin vikkelästi.
Ei noin nuorena kaikki opi virheistään, että turhaa edes odottaa, että pieni teiniäiti mitään aikuisuutta olisi oppinut, eihän hän ole vieläkään aikuinen. Teinin ehdottomuudella puskee vielä eteenpäin, eivät aivot kehity pelkistä kokemuksista, ajatuksetkin muokkautuu vielä pitkään. Aina.
Mutta nuorille olisi hyvä kertoa niistä ehkäisyistä!
Vierailija kirjoitti:
AAAARRGGGG MENEE HERMO. SIIS JOS TELKKARISSA ESITELLÄÄN JOTAIN TEINIÄITIÄ, SE EI TARKOITA, ETTÄ TEINIÄITIYS OLISI YLEISTYNYT.
Ja päihteiden käyttö nuorilla on tosiaan VÄHENTYNYT, ei lisääntynyt. Voitteko pysyä faktoissa, kiitos.
Vastoin vanhempien luuloja nuorten huumausainerikokset yleistyvät ja arkipäiväistymisestä on viitteitä esim. THL:n tutkimuksissa.
Olen saman ikäinen kuin Bea ja muistelisin, että hän oli 2014-2015 ensimmäistä lasta odottaessaan isokin nimi ask.fm:ssä, kertoili raskaudestaan jne. Tätä sitten ihmeteltiin porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihanat ja välittävät vanhemmat, ja seksivalistustakin sain mutta silti tulin raskaaksi 15-vuotiaana. Se ehkäisy (pillerit, jotka otin kellontarkasti joka päivä) nimittäin petti. Ei todellakaan ollut vanhempieni syy että tulin raskaaksi, eikä myöskään olisi ollut minusta syy huostaanottoon. Koulu sujui, en käyttänyt päihteitä, seksiä vakituisen poikaystävän kanssa.
Yhden vahingon ymmärtää, mutta että niitä sattuu useampiakin lyhyen ajan sisään niin herättäähän se hieman kysymyksiä. Ei ihme jos 17-v äiti, jolla lapset kahdelle eri isälle parin vuoden sisään, saa karujakin kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan yleistä, että 14v harrastaa seksiä. Yläasteella silloin ollaan ja hormonit hyrrää. Ei tietysti kaikilla, mutta jos murrosikä alkaa vaikka 11v, niin mitä voi olettaa? Tottakai hommat kiinnostaa ja jos tilaisuus on, niin kyllä moni nuori haluaa kokeilla. Moniko teistä pitää epänormaalina, jos 14v poika tyydyttää itseään ja haluaa puuhailla tyttöjen kanssa ihan oikeastikin? Niinpä.
Tuli muuten mieleen se yksi Laura, joka myös sai lapsen 14v, vai ehtikö täyttää 15 ennen kuin lapsi syntyi. Sillähän on nyt kolme lasta ja menivät lasten isän kanssa naimisiinkin. Käsittääkseni ovat edelleen yhdessä, vanhin lapsi on nyt 6v.
Mulla alkoi murkkuikä 11-v ja en kyllä peuhaillut sängyssä 13-14-vuotiaana... omaan kivaan jäi ja se riitti vielä parikymppiseksi, kun tapasin nykyisen mieheni (jolle myös minä olin se eka s-partneri). Tuntuu että en ole mitään menettänyt kun en harrastanut noita seikkailuja.
Ei kai nykynuoriso enää VOI olla tietämätön ehkäisystä! Ehkä jossain kehitysmaassa ovat, mutta täällä Suomessa pidän tietämättömyyttä epäuskottavana selityksenä teiniraskauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on eläin ja evoluution tulos. Lisääntyminen on kaikesta "kehityksestä" huolimatta elämän päätarkoituksia. Aika nurinkurista kehitystä ja vahvimman selvitymistä jos vain yhteiskunna mukaan äideiksi kelpaamattomat lisääntyvät ja "viisaimmat" yrittävät lisääntyä keinotekoisesti hedelmöityshoidoilla. :---DD
Paljon luonnollisempaa on saada esikoinen 14-vuotiaana kuin 40-vuotiaana.
Miksi alapeukut? Onhan se sanomattakin selvää. 40-vuotiaana ei tulla samalla tavalla raskaaksi ja lapsen vammaisuuden riski moninkertainen. Kyllä se biologia sen luonnollisuuden osoittaa eikä yhteiskunnnan uudet normit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AAAARRGGGG MENEE HERMO. SIIS JOS TELKKARISSA ESITELLÄÄN JOTAIN TEINIÄITIÄ, SE EI TARKOITA, ETTÄ TEINIÄITIYS OLISI YLEISTYNYT.
Ja päihteiden käyttö nuorilla on tosiaan VÄHENTYNYT, ei lisääntynyt. Voitteko pysyä faktoissa, kiitos.
Vastoin vanhempien luuloja nuorten huumausainerikokset yleistyvät ja arkipäiväistymisestä on viitteitä esim. THL:n tutkimuksissa.
Kouluterveyskyselyjen mukaan 8% 15-16-vuotiaista on kokeillut kannabista vain kerran. Eli marginaalien hommaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluterveyskyselyjen mukaan 8% 15-16-vuotiaista on kokeillut kannabista vain kerran. Eli marginaalien hommaa on.
Siis vähintään kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta.
Sääliksi käy lapsia.Minä tunnen kaksi 14v äidiksi tullutta, ihan itse ovat lapsensa kasvattaneet ja elättäneet. Molemmat nyt 50+, toinen vieläkin ensimmäisen lapsen isän kanssa yhdessä, heillä neljä lasta.
Varmaan ihan alussa, kuitenkin joku oli apuna? vai kävikö 14-vuotias töissä ja hoiti vauvaa yhtä aikaa?
Hienoa, että ovat saaneet heikoista lähtökohdista huolimatta elämän järjestykseen.
Toinen asui lapsen isän kanssa joka kävi töissä ja vuoden päästä äiti jatkoi koulua ja lapsi meni hoitoon.
Toinen asui vanhemmillaan, enkä tiedä miten jatkui, mutta hän on se jolla kolme muutakin lasta saman isän kanssa.
Joka tapauksessa, eivät sen enempää ole yhteiskunnan varoja lapsiinsa kuluttaneet kuin kukaan muukaan.
Tuleeko tuollaisessa sitten jotain syytteitä, jos isä on jo täysi-ikäinen laittaessaan noin nuoren raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Jos saisin kysyä yhden kysymyksen ja siihen pitäisi vastata rehellisesti, niin lapsen isältä kysyisin, miksi tilanne on tämä, Bea kommentoi”
Joo, tosiaan tekisi mieli kysyä miksi tilanne on tämä. Eikö nuo ole kuulleet ehkäisystä?
Mikä estää Beaa kysymästä lapsen isältä asiaa. Onko isä jo karkotettu?
Hän ei varmaan kysynyt isän nimeä.