Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistus arviointi: hyvä.

Vierailija
17.09.2018 |

Minulle tuli postissa työtodistus, jossa seuraava: käytös kiitettävä ja työtaidot hyvä. Olen ihmeissäni. Kaikissa muissa työtodistuksissani lukee molemmat kiitettäviä. Olen ymmärtänyt, että nykyään kiitettävä on "normi" ellei ole jotain erityistä syytä. Olenko siis tehnyt jotain väärää, kun en ole kiitettävä työtaidoiltani vaan hyvä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistukset arvioidaan käytös?

Olitko Kunnan Taitoalla töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt väärin. Hyvä on se normi, kun ei ole tehnyt mitään väärinkään. Kiitettävä taas tarkoittaa erinomaista.

Vierailija
4/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työtodistukseen laitetaan kouluarvosanat?

Ei mun viimeisimmässä työtodistuksessa ainakaan ole muuta kuin nimi, työnantaja, työsuhteen kesto, tehtävät yrityksessä, ja esimiesten allekirjoitukset.

Vierailija
5/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans oli viime kesän kesätyöpaikastaan käytösnumero 5 ja työtaito 4 sairaanhoitajan työstä. Olin kieltämättä vähän pettynyt, mietin, että mitä mun sitten olisi pitänyt tehdä lisää, että olisin saanut vitosella, kun kuitenkin minullakin oli kokemusta kyseisen kaltaisesta työstä muutama vuosi.

Sitten opiskeluaikana toimin 6 viikkoa sijaisena kotisairaanhoidossa, enkä osannut mitään, ja silloin sain työtaidosta vitosen. Ajattelin, että varmaan se esimies sillä ajatteli houkutella minit takaisin sinne sijaiseksi, kun antaa hyvät arviot.

Vierailija
6/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun viimeisimmässä työtodistuksessa ainakaan ole muuta kuin nimi, työnantaja, työsuhteen kesto, tehtävät yrityksessä, ja esimiesten allekirjoitukset.

Arviointi laitetaan, jos työntekijä itse sitä pyytää.

Vierailija
7/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arviointi laitetaan, jos työntekijä itse sitä pyytää.

Okei!

Vierailija
8/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistukseen ei saa kirjata arviota työssäsuoriutumisesta, ellei työntekijä tätä nimenomaisesti pyydä.

Vierailija
9/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin itse arvion, kuten yleensä tapana on. Olen myös sosiaali-ja terveysalalla. Ap

Vierailija
10/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
11/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran yhdessä virastossa ensin harjoittelussa ja sitten kesätöissä. Harjoittelusta saadussa todistuksessa työtaito on kiitettävä ja kesätöistä tuli arvio hyvä. En vieläkään käsitä miksi se meni noin, kun tein ihan samaan hommaa molemmilla kerroilla ja ihan samalla tavalla.

Menin kyllä kahvipöydässä lipsauttamaan, että en kuulu kirkkoon ja esimies olikin tosiuskovainen. Mutta voiko se olla syy?

Noh, siitä on yli 15 vuotta aikaa ja ei kukaan ole kyllä työhaastatteluissa bongannut niiden todistusten eroja. Yleensä vain pikaisesti plärätty läpi, jos sitäkään.

Vierailija
12/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pannut nettikaupoissa merkille, että joku kehuu ostamaansa tuotetta paljon mutta antaa kuitenkin kolme tähteä viidestä. En ole vielä ymmärtänyt mitä siihen pitäisi olla lisäksi että tuotteeseen tyytyväinen ihminen antaisi viisi tähteä.

Vierailija
13/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran todistuksen, jossa sanottiin, että olin suoriutunut työstäni hyvin. Vaikea sanoa, oliko kyseessä jokin työnantajien piilokoodi, vai onko kyseisellä esimiehellä arvosteluasteikko vain välillä hyvä-huono, eikä ymmärrä yleisiä käytäntöjä. Kaikki eivät ole senkään vertaa lahjakkaita kirjoittajia, että sisäistäisivät kirjoittamaansa, saati pohtisivat vivahde-eroja.

Vierailija
14/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtodistusten arviointikohdan täyttämiseen ei ole olemassa mitään valtakunnallista arviointikriteeristöä siten kuin koulussa on, joten jokainen työnantaja hahmottaa asteikon omalla tavallaan. Jollekin kiitettävä-hyvä-tyydyttävä voi olla perushyvä-semihuono-tosihuono ja toiselle huippu-normaali-siedettävä. Näin ollen eri esimiehet voivat arvioida saman osaamisen eri tavoilla. Itselleni on joskus tullut kiitettävä, vaikka edustin samaa työtä tekevien joukossa lähinnä keskitasoa, ja joskus taas hyvä, vaikka työsuhteen aikana palaute oli pelkästään positiivista eikä mitään ns. sanomista tullut ikinä. Käytöksen arviointi on sitten vielä satunnaisempaa, koska esimiehillä voi olla erilaiset ajatukset siitä, mikä on työntekijältä hyvää käytöstä.

Lähinnä jos arvosanoissa on joku ero, voi päätellä jotain siitä, mistä se kertoo. Jos ap:n osaamisesta ei ole missään vaiheessa huomautettu mitään, niin olettaisin sen olleen hyvää, jolloin tämä esimies ei ehkä anna automaationa lähtökohtaisesti kiitettävää. Tällöin tuo työtodistus tarkoittaisi sitä, että ap:n substanssiosaaminen on tavallisen hyvää ja käyttäytyminen ja kanssaihmisten kohtelu erityismaininnan arvoisesti hyvää, parempaa kuin keskimäärin. Ei ollenkaan huono tilanne siis. (Niin, ja jos joku ei antaisi oikeasti puutteellisista työtaidoista mitään palautetta ennen työtodistusta, niin se olisi tosi ongelmallista.)

Vierailija
15/15 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä